Trafikmeldlinger & Autoværn / lastbiler
Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 09:32

Ca 7:30 imorges kom jeg forbi følgende uheld (klippet fra trafikken)

Rute E45 i begge retninger
Nordjyske Motorvej mellem Randers og Hobro
Frakørsel 39 Randers N
fare / pas på
uheld; kommentar En lastbil har gennemkørt autoværnet mellem til- og
frakørsel 39 Randers N på E45. Overhalingssporet er spærret i begge
retninger og bilisterne bedes holde til højre og nedsætte hastigheden.
Politi og redningskøretøjer er på stedet . i overhalingssporet hold til
højre nedsæt hastigheden kødannelser

Da jeg kom forbi var der kun ankommet en enkelt politibil og det sydgående
spor

Men kort efter gik trafikken helt i stå - Jeg holdt således stille på
motorvejen i omikring 15-20min. Men det var helt tydeligt at autoværnet ikke
havde været nogen særlig hindring for lastbilen i at skifte til det
nordgående spor... Jeg troede at de var designet til også at holde lastbiler
på den rigtige side, men åbenbart ikke

Udover at lytte til p4 (er ikke nemt på mc med ørepropper) hvad findes der
kan give trafikmeldinger. Nogle GPS'er har noget trafikinformation men
virker det i DK ? Kan man abb. på trafikmeldinger som SMS ?

Idag var jeg heldig at min færge fra århus var 15min forsinket så jeg nåede
den alligevel ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 10:10

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse

.. Nogle GPS'er har noget trafikinformation men
> virker det i DK ? :
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=2190

Fx Navigon eller Mio-klonen kan bruge det, TomTom's virker hvis ikke?, i
hvertfald skal du være online trådløst hos TT. - $$$$$$ :(.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-02-06 10:27

Anders Majland wrote:
> [...]
> højre nedsæt hastigheden kødannelser
>
> Da jeg kom forbi var der kun ankommet en enkelt politibil og det sydgående

Jeg kører på E45 ved afkørsel 39, så jeg var ikke generet af det,
men det så kaotisk ud.

> [...]
> havde været nogen særlig hindring for lastbilen i at skifte til det
> nordgående spor... Jeg troede at de var designet til også at holde lastbiler

Kan være den har ramt uheldigt, jeg takkede mig for at jeg ikke havde
være nordpå på det tidspunkt, den havde næste skrællet 100-150 m
autoværn op.

> Udover at lytte til p4 (er ikke nemt på mc med ørepropper) hvad findes der
> kan give trafikmeldinger. Nogle GPS'er har noget trafikinformation men
> virker det i DK ? Kan man abb. på trafikmeldinger som SMS ?

Ja via P4, men SMS og motorcykel er heller ikke så smart.
http://www.dr.dk/regioner/trafik/

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 16:35

> [...]
> virker det i DK ? Kan man abb. på trafikmeldinger som SMS ?

Ja via P4, men SMS og motorcykel er heller ikke så smart.

Med en telefon der kan vise SMS'erne automatisk er det ikke det store
problem at kigge væk for at se den. På min skal der kun et tastetryk til og
det kan jeg godt med handsker på. Idag holdt jeg dog ind på rastepladsen ved
gudenåen og brugte WAP til at checke færgeafgangene - og konstaterede at min
planlagte 8:30 afgang nok var røget - Men da jeg nåede århus n frøs jeg nok
til at tage chancen og evt vente på 10:00 (med det føre havde jeg ikke lige
lyst til at tage over fyn). Heldigt nok var færge så forsinket 15min ....

Jeg har ved bykørsel i kbh haft stor glæde af en sony lommeradio med RDS og
TA (trafikmeldinger). Men over 80km/t bruger jeg altid ørepropper, og så er
radioen udelukket.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-06 16:50

Anders Majland skriver:

> Jeg har ved bykørsel i kbh haft stor glæde af en sony lommeradio med RDS og
> TA (trafikmeldinger). Men over 80km/t bruger jeg altid ørepropper, og så er
> radioen udelukket.

Du skal da bare have de rigtige ørepropper..... dem med lyd i.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 17:15

> Du skal da bare have de rigtige ørepropper..... dem med lyd i.

Som de støbte fra Ear Care i randers ?
http://www.ear-care.dk/aviva/media/DOTRadiovaern.PDF

Jeg har seriøst overvejet det for jeg kører trods alt mange timers
"transport" om året.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-06 17:56

Anders Majland skriver:

> Som de støbte fra Ear Care i randers ?
> http://www.ear-care.dk/aviva/media/DOTRadiovaern.PDF
>
> Jeg har seriøst overvejet det for jeg kører trods alt mange timers
> "transport" om året.

Eller bare et sæt "KOSS - the plug"

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 18:13

> Eller bare et sæt "KOSS - the plug"

Duer ikke - væk, eller hvordan det nu lyder i eventyret. Dæmpninger er imho
for lav. Jeg vil tro at den er omkring halvdelen af de almindelige gule. De
er dog fine i byen og på scooteren* (med en vindskærm som på goldwing er der
ikke brug for så stor en dæmpning og så løber den heller ikke meget over
100km/t)

Jeg har også et link liggende til nogle sony der også dæmper udefrakommende
støj.

* Nej det er ikke en tunet knallert, men et fint stykke italiensk mekanik
årgang 1998 der dog er lidt for skrøbeligt til dansk helsårsbrug.

Men jeg har overvejet at give mig selv et par formstøbte i føs'da gave. Med
det forbrug jeg har af "engang" propper er det også lige før det er
rentabelt.

/A

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 28-02-06 10:33

> Udover at lytte til p4 (er ikke nemt på mc med ørepropper) hvad findes der
> kan give trafikmeldinger. Nogle GPS'er har noget trafikinformation men
> virker det i DK ? Kan man abb. på trafikmeldinger som SMS ?

Min GPS modtager en masse TMC beskeder. Det virker fint. Det er en Becker.

Rasmus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-02-06 14:53

"Rasmus (2600)" <news.friis.vestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Min GPS modtager en masse TMC beskeder. Det virker fint. Det er en Becker.

Jeg var til messe i Herning - dér var meldingen fra diverse sælgere af GPS
at TMC ikke virkede i DK - men at den virkede i D.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-06 16:43

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Jeg var til messe i Herning - dér var meldingen fra diverse sælgere af GPS
> at TMC ikke virkede i DK - men at den virkede i D.

Den virker i DK. Men hvor god den er afhænger af hvor hurtig den der
sidder med det ved Vejdirektoratet er til at få meldingerne sendt ud.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 28-02-06 22:53

> Jeg var til messe i Herning - dér var meldingen fra diverse sælgere af GPS
> at TMC ikke virkede i DK - men at den virkede i D.

Ja... så er jeg åbenbart særlig priviligeret!

Rasmus