/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Den gamle har druknet sin Carina i Olie...
Fra : Brian Madsen


Dato : 27-02-06 21:14

Jeg har her til aften haft en mini-service på mine forældres Carina E 1.8
(Lean-burn). Mutti mente styretøjet sagde underlige lyde men det er en anden
historie

For god ordens skyld kiggede jeg væsker på bilen og fandt til min store
forbløffelse 1½ olie-pind. Forstået på den måde at der var fyldt så meget
olie på motoren at den på pinden stod en halv gang over max. (fra min. til
max. + halvdelen). Det svare til en hel liter jeg tappede af. Bilen har vel
kørt 1000km eller så - efter min fatti og jeg skiftede toppakning - og han
foretog olieskift. Fatti må jo have været utilregnlig i gerningsøjeblikket
da det er første gang nogensinde, jeg har fanget ham i sådan en bommert

Jeg kan ikke se den har taget skade (f.eks. skudt en pakning), men jeg
syndes den har fået en ny lyd - især på vej ned når man har gasset den op
(dappet den en gang på speederen). Men ellers trækker den fint og går helt
jævnt.

Hvad kan der ske ved for meget olie på en motor? (har kigget lidt på google
og stevns oliekilder), og kan jeg tro på den ikke har taget skade.

Mvh.
B. Madsen







 
 
Freddy O. Christense~ (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 27-02-06 21:53

Brian Madsen wrote:
> Jeg har her til aften haft en mini-service på mine forældres Carina E
> 1.8 (Lean-burn). Mutti mente styretøjet sagde underlige lyde men det
> er en anden historie
Det har formentlig ikke noget med olien at gøre

> Jeg kan ikke se den har taget skade (f.eks. skudt en pakning), men jeg
> syndes den har fået en ny lyd - især på vej ned når man har gasset
> den op (dappet den en gang på speederen). Men ellers trækker den fint
> og går helt jævnt.
>
> Hvad kan der ske ved for meget olie på en motor? (har kigget lidt på
> google og stevns oliekilder), og kan jeg tro på den ikke har taget
> skade.
Jeg synes jeg har hørt tusind skrøner om emnet. Min klare vurdering som
mange årig hobbymekker er at der ikke kan ske meget andet end at du
risikerer at olien lettere løber ud i koblingen. Det afhænger så af om
pakningen ved udgang krumtap er tæt.

Men udskudte pakninger og brændte stempler hopper jeg ikke på.

Jeg har iøvrigt lavet samme nummer engang på min sierra. No probs. Til tider
er det en fordel at have lidt ekstra olie med.

FOCs

RR (som altid har olien over maks ved terrænkørsel)



Ukendt (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-02-06 22:24


"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse
news:440366b6$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg synes jeg har hørt tusind skrøner om emnet. Min klare vurdering som
> mange årig hobbymekker er at der ikke kan ske meget andet end at du
> risikerer at olien lettere løber ud i koblingen. Det afhænger så af om
> pakningen ved udgang krumtap er tæt.
>
> Men udskudte pakninger og brændte stempler hopper jeg ikke på.

Måske Jan at stevns kan bringe klarhed over hvad hans bror lavede med hans
Scorpio, jeg husker desværre ikke mere sagen, andet end at der kom for meget
olie på

--
Tom



jan@stevns.net (27-02-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-02-06 22:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Måske Jan at stevns kan bringe klarhed over hvad hans bror lavede med hans
>Scorpio, jeg husker desværre ikke mere sagen, andet end at der kom for meget
>olie på

Der kom ikke for meget olie på - der løb på besynderlig vis bensin ned
i olien - vi overgav hovedpinen til Ford Credit ;)


--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Per Henneberg Kriste~ (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 28-02-06 14:56


"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse
news:440366b6$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg synes jeg har hørt tusind skrøner om emnet. Min klare vurdering som
> mange årig hobbymekker er at der ikke kan ske meget andet end at du
> risikerer at olien lettere løber ud i koblingen. Det afhænger så af om
> pakningen ved udgang krumtap er tæt.

Min erfaring - jeg læste min pind forkert engang i en Golf II GTD - er at
motoren begynder at køre på den overskydende olie. Der går en slange fra
bundkarret op i luftindsugningen. Den er på nyere modeller delt i 2, jeg
husker desværre ikke hvor den anden dims løber han.

Men min begyndte at køre på det, da jeg skulle foretage en overhaling af en
anden bil der lige var kørt ud foran mig. Jeg havde tænkt mig at checke
olien ved næste tankstation, men det nåede jeg ikke. Årsagen til at jeg
ville checke olien var en højere olietemperatur end normalt - jeg tænker at
olien har haft besvær med at komme tilbage i bundkarret fra topstykket og er
blevet varmet op dér ud over det sædvanlige.

Stor røgsky og det indre af motoren smurt ind i olie.


--
Per, Esbjerg



Uffe Ravn (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 28-02-06 22:41

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Stor røgsky og det indre af motoren smurt ind i olie.

Hvilket oftest er hensigten med motorolie

Mvh. Uffe Ravn




alexbo (27-02-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-02-06 22:00


"Brian Madsen" skrev

> Hvad kan der ske ved for meget olie på en motor?

At det bliver smidt ud, og måske tager en pakdåse med på vejen, så hvis ikke
der er noget at se er der ikke sket noget.

Der er ganske alm. ved en defekt toppakning at der er flere liter vand i
olien, uden at der ellers er sket noget ved det.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste