variable serviceintervaller
Fra : Barfly.

Dato : 27-02-06 20:01

alle biler fra VAG kører med variable serviceintervaller på 2år/km 30.000
men hvad er virkeligheden?,-har selv en Fabia 1.2 HTP er der nogle der
virkeligt har kørt km 30.000 eller er det nærmere km 15.000?

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 20:34

"Barfly." <unvalid@(SSSSS)mail.dk> skrev i en meddelelse
> alle biler fra VAG kører med variable serviceintervaller på 2år/km 30.000
> men hvad er virkeligheden?,-har selv en Fabia 1.2 HTP er der nogle der
> virkeligt har kørt km 30.000 eller er det nærmere km 15.000?

Jeg ved godt at VW "siger" at med deres longlife olie så kan man køre 30.000
Km på samme olie. JEG kan dog ikke forstå hvorfor man vælger denne strategi,
SÅ dyr er olie da heller ikke.
Muligt det er fint nok på en relativ ny motor, men når sådan en motor er
10-15 år gammel og har mindst et par hundrede tusinde Km på bagen og bruger
kølervæske der samler sig i motorolien, ja så kan jeg ikke se det smarte i
at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det bare mig den er
galt med.

--
Tom

Fra : can

Dato : 27-02-06 22:01

"Tom" skrev i en meddelelse

> "Barfly." skrev i en meddelelse

Kører touran tdi 100hk.
1. service var efter 37.000,
2. service ved 71.000,
3. service kom så allerede efter 87.000 men der havde den også gået med
bundgas på autobahnen nogle gange, det slider åbenbart noget på olien.
venter stadig på 4. service og har pt kørt 112.000,
så det de lover passer fint nok.

> [...]
> smarte i at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det bare

Men hvis man bruger den som servicebil, er det kanon.
Når intervallet kun er 10.000 føles det som om den skal til service hele
tiden, hvilket er til stor irritation.

hilsen Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-02-06 22:13

"can" <canfjern@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis man bruger den som servicebil, er det kanon.
> Når intervallet kun er 10.000 føles det som om den skal til service hele
> tiden, hvilket er til stor irritation.

Og man køber jo bare en ny bil. Det er bestemt ikke gavnligt for levetiden,
but who cares.

Fra : can

Dato : 28-02-06 17:45

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i en meddelelse

> Og man køber jo bare en ny bil. Det er bestemt ikke gavnligt for
> levetiden, but who cares.

De klager jo også over at vi danskere har en alt for gammel vognpark,
så her er måske en lidt alternativ måde at løse det problem på

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-02-06 22:08

> [...]
> smarte i at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det bare

Til den tid er der nok heller ingen som får den serviceret på et
mærkevareværksted mere.
Når man køber sig en ny bil er det da rart at den ikke skal serviceres så
ofte - det er da helt fint at den kun skal serviceres en to tre gange i den
tid man som første ejer har den, og at man samtidig kan præsentere en
komplet servicebog den dag man sælger den.
At det måske ikke er så smart for ejer nummer 2 eller 3, er så en helt anden
sag.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 28-02-06 13:34

[snip]
> [...]
30.000
> Km på samme olie. JEG kan dog ikke forstå hvorfor man vælger denne

Det kaldes "indbygget forældelse"...

> [...]
> at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det bare mig den

Set fra den ene side er det givetvis smart nok (gæt hvis side)...

Mvh
Michael

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 17:07

> [...]
> smarte i at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det bare

Jeg overvejde også selv at skifte olie halvvejs inden første service - men
nåede det ikke (den rigtige olie koster ikke alverden fra tyskland, og
svigerfar har en smørregrav). Men jeg nåede dog at fedte lidt med det der
var på pinden omkring 25000km. og den hverken lugtede eller speciel beskift.
Slet ikke i forhold til olien i den gamle mazda (hver 10000km) eller
yamahaens (hver 6000km)

Men med bøvlet med at komme omkring et værksted, og ikke mindst mekanikerens
priser på olie og arbejdstid er det lidt en anden sag...

Men udover sliddet fra kørslen så er er tiden også af betydning. Kondens
dannes når motoren køles og det er jo så ligegyldigt om turen har været 10
eller 100km. Jeg kan ikke huske hvad vag siger msh tid men er det ikke
olieskift min hvert andet år ? Med vores kørseslmønster passer det variable
interval til mindre et år mellem olieskift.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 18:47

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44047567$1$24239$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> olieskift min hvert andet år ? Med vores kørseslmønster passer det
> variable interval til mindre et år mellem olieskift.

Jeg skifter hvert halve år på min mondeo, de 199,- + filter ofrer jeg gerne.
Måske også derfor at motoren ikke lyder træt eller bruger specielt meget
olie selv efter 310.000 Km.
Men OK det er heller ikke sikkert at fabrikanterne af bilerne har tiltænkt
at en motor skulle holde så længe

--
Tom

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 03-03-06 21:59

> [...]
> smarte i at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det bare

Men det er vel netop det, der er smart ved variable serviceintervaller. For
som jeg har forstået det, så baseres serviceintervallerne på automatisk
måling af oliens kvalitet, hvorved man netop ikke kommer til at køre på
"dårlig" olie.
Efter hvad man hører rundt omkring, lader det til at være sjældent, at man
rent faktisk kommer til at køre 30.000 km på samme olie. Dog har jeg pt.
kørt de første ca 25 tkm med primært bykørsel og mange koldstarter uden at
have fået servicealarm endnu, så det nærmer sig da.

--
Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-06 09:07

> [...]
> For som jeg har forstået det, så baseres serviceintervallerne på
> automatisk måling af oliens kvalitet, hvorved man netop ikke kommer til at

Jeg mener ikke der ligger nogen kvalitetsmåling man bare simpel optælling af
starter og andet - Når det tilsammen giver "point nok" beder dem om service.

Men jeg er da nysgerrig efter at få det på plads ...

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-03-06 14:38

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:440bef7a$0$47002$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> service.
>
> Men jeg er da nysgerrig efter at få det på plads ...

Det er ellers forklaringen om kvaliteten af olien, jeg har fået hos SMC i
Esbjerg.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jan B.

Dato : 27-02-06 20:33

"Barfly." <unvalid@(SSSSS)mail.dk> wrote in message
> alle biler fra VAG kører med variable serviceintervaller på 2år/km 30.000
> men hvad er virkeligheden?,-har selv en Fabia 1.2 HTP er der nogle der
> virkeligt har kørt km 30.000 eller er det nærmere km 15.000?

Har Passat 1,9 Tdi fra aug. 2004. Nu kørt 65.000 km og netop været til 2.
reelle serviceeftersyn. Det første var omkring de 30.000 km.

vh/Jan

Fra : Barfly.

Dato : 27-02-06 20:55

"Jan B." <bigbenzon@post11.tele.dk (fjern big)> wrote in message
> "Barfly." <unvalid@(SSSSS)mail.dk> wrote in message
>>

> Har Passat 1,9 Tdi fra aug. 2004. Nu kørt 65.000 km og netop været til 2.
> reelle serviceeftersyn. Det første var omkring de 30.000 km.

det er da et pænt stykke fra de km 50.000 som en diesel er angivet til
mellem intervallerne?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-02-06 22:16

"Barfly." skriver:

> det er da et pænt stykke fra de km 50.000 som en diesel er angivet til
> mellem intervallerne?.

Afhængigt af motoren.

De er gået tilbage til 30kkm.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 28-02-06 06:02

> "Barfly." skriver:

> Afhængigt af motoren.
>
> De er gået tilbage til 30kkm.

Er der nogen speciel grund til, at de har gjort det (evt. dårlige erfaringer
med 50.000)?
Jeg har den gamle Octavia TDI, som netop har 50.000 km interval. Bør jeg
sende den til service her ved 35.000?
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Kim Andersen

Dato : 28-02-06 12:20

> Er der nogen speciel grund til, at de har gjort det (evt. dårlige
> erfaringer med 50.000)?
> Jeg har den gamle Octavia TDI, som netop har 50.000 km interval. Bør jeg
> sende den til service her ved 35.000?

FDM anbefaler 30.000 km interval i steden for 50.000 km interval. Da de
skriver
at der kan samles "slam" ved smører kanalerne.
____
Jeg har selv en bil hvor der er variable service interval.
Første sevice ville den gerne have efter 24302 km.

/Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 16:56

> alle biler fra VAG kører med variable serviceintervaller på 2år/km 30.000
> men hvad er virkeligheden?,-har selv en Fabia 1.2 HTP er der nogle der
> virkeligt har kørt km 30.000 eller er det nærmere km 15.000?

2004 Fabia 1,2 12v 64hk - den ville have service omkring 26000km (og fik det
ved 26137) - jeg kan ikke lige huske hvor lang tid i forvejen den siger til.

/A