"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44047567$1$24239$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Jeg ved godt at VW "siger" at med deres longlife olie så kan man køre
>> 30.000 Km på samme olie. JEG kan dog ikke forstå hvorfor man vælger denne
>> strategi, SÅ dyr er olie da heller ikke.
>> Muligt det er fint nok på en relativ ny motor, men når sådan en motor er
>> 10-15 år gammel og har mindst et par hundrede tusinde Km på bagen og
>> bruger kølervæske der samler sig i motorolien, ja så kan jeg ikke se det
>> smarte i at køre med så lange skifteintervaller......men måske er det
>> bare mig den er galt med.
>
> Jeg overvejde også selv at skifte olie halvvejs inden første service - men
> nåede det ikke (den rigtige olie koster ikke alverden fra tyskland, og
> svigerfar har en smørregrav). Men jeg nåede dog at fedte lidt med det der
> var på pinden omkring 25000km. og den hverken lugtede eller speciel
> beskift. Slet ikke i forhold til olien i den gamle mazda (hver 10000km)
> eller yamahaens (hver 6000km)
>
> Men med bøvlet med at komme omkring et værksted, og ikke mindst
> mekanikerens priser på olie og arbejdstid er det lidt en anden sag...
>
> Men udover sliddet fra kørslen så er er tiden også af betydning. Kondens
> dannes når motoren køles og det er jo så ligegyldigt om turen har været 10
> eller 100km. Jeg kan ikke huske hvad vag siger msh tid men er det ikke
> olieskift min hvert andet år ? Med vores kørseslmønster passer det
> variable interval til mindre et år mellem olieskift.
Jeg skifter hvert halve år på min mondeo, de 199,- + filter ofrer jeg gerne.
Måske også derfor at motoren ikke lyder træt eller bruger specielt meget
olie selv efter 310.000 Km.
Men OK det er heller ikke sikkert at fabrikanterne af bilerne har tiltænkt
at en motor skulle holde så længe
--
Tom