Hjemmeside.
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 06-03-06 10:55

Hej gruppe.

Faldt lige over den her side, burde sådan en ikke lukkes. Når man
undervejs i udfyldelsen af den "kupon" der er på siden bliver spurgt om
ens email og kodeord til hotmail/msn, er det så ikke lidt suspekt.

Der må være ret mange der falder for den, og tænk på hvad de kan bruge
de emails til (udsendelse af spam, virus osv.).

Mathias Mejborn

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 06-03-06 10:57

Mathias Mejborn skrev:
> [...]
>
> Der må være ret mange der falder for den, og tænk på hvad de kan bruge
> de emails til (udsendelse af spam, virus osv.).

Glemte selvølgelig hjemmesidne i farten http://www.topkonkurrence.dk/

Mathias Mejborn

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-03-06 11:25

Mathias Mejborn wrote:

> [...]

Jo det er max suspekt, det kan jo principielt gøre med den hvad de vil, og
jeg ville ikke turde overlade en defekt pose kogeris til et "firma" af den
kaliber. Havde det være Låsby Svendsen og Kurt Thorsen ville jeg overveje
det, men her er det udelukket.

Det skal måske lige nævnes at det er på den næste side at man får følgende
text stukket i hovedet:

****************
Inden du forlader siden beder vi dig tippe dine venner. Hver gang du
rekrutterer får du et point - derfor tjener du på at tippe dine venner.
Det eneste du behøver at gøre er at udfylde din email adresse og kodeord til
MSN, så vil et tip sendes til vennerne på din liste.
Vi sparer ikke nogle af dine MSN opgaver - derfor er du helt sikker når du
bruger denne funktion.
Held og lykke!
E-mail Kodeord
****************

sms.ac lavede tricket, og der var faktisk folk der var dumme nok til at gøre
det, så de spammede deres kontaktpersoner med en invitation til dette scam.
Hvis man giver sine adgangskode væk er man selv ude om hvad der sker med ens
konto, men det er da dumt at fremstå som en komplet idiot i sin
venne/familiekreds eller hvem nu man er på msn med.

> Glemte selvølgelig hjemmesidne i farten http://www.topkonkurrence.dk/

Vigtig detalje :)
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det er ulovligt at binde sådan en
konkurrence til noget som helst, heller ikke en tilmelding til et
nyhedsbrev.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 12:24

Sune Storgaard skrev:

> Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det er ulovligt at binde sådan en
> konkurrence til noget som helst

Altså heller ikke til den umage der kræves for at udfylde
skemaet?

>heller ikke en tilmelding til et nyhedsbrev.

Jeg er bekendt med at en konkurrence ikke må være betinget af
køb. derudover tror jeg ikke der principielt er noget i vejen for
at gøre den betinget.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-03-06 12:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er bekendt med at en konkurrence ikke må være betinget af
> køb. derudover tror jeg ikke der principielt er noget i vejen for
> at gøre den betinget.

Markedsføringsloven §9 siger
" § 9. Afsætning til forbrugere af formuegoder eller tjenester må ikke søges
fremmet af en mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækning,
præmiekonkurrence eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror
helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af et køb. "

Nedenstående er fra http://www.topkonkurrence.dk/_inc/condition.php
" Det eneste krav for at deltage i konkurrencen er, at du registrerer dig i
henhold til de særlige konkurrenceregler, som gælder for webstedet. Du kan
kun deltage, hvis du lader dig registrere på denne måde. topkonkurrence.dk
lagrer dine oplysninger, så du kan modtage et nyhedsbrev fra Chanti,
mailpepper og mobajl samt topkonkurrence.dks eget nyhedsbrev med oplysninger
om kommende specialtilbud vedrørende f.eks. mobilprodukter, rejser og
konkurrencer "

Uden at være højesteretsdommer, så lyder det i mine ører som om de fremmer
muligheden for afsætning, ved at sende specialtilbud til dem der nu er dumme
nok til at tilmelde sig. Muligt det er et "nyhedsbrev" man får, men der er
da kun 1 eneste formål med det brev, og det er afsætning. Derfor mener jeg
at MFL§9 gør sig gældende.

Jeg mener sågar også at den har været fremme før, hvor det blev slået fast
at man ikke måtte tvinge folk der deltog i konkurrencer til at modtage
nyhedsbreve o.lign, men jeg kan selvfølgelig ikke lige finde noget om det
nu..

Fra : Max

Dato : 06-03-06 13:11

Hej Sune

> [...]
> "nyhedsbrev" man får, men der er da kun 1 eneste formål med det brev,
> og det er afsætning. Derfor mener jeg at MFL§9 gør sig gældende.

Nu er det jo et svensk firma der køre det, så dansk markedsføringslov
har vel ikke noget med den side at gøre.

Mvh Max

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-03-06 13:50

Max wrote:

> Nu er det jo et svensk firma der køre det, så dansk markedsføringslov
> har vel ikke noget med den side at gøre.
>
> Mvh Max

Der er vist ingen tvivl om at siden er rettet mod det danske marked, så jo.

Fra : Max

Dato : 06-03-06 14:58

Hej Sune

> Der er vist ingen tvivl om at siden er rettet mod det danske marked,
> så jo.

Vil du dermed påstå at udenlandske firmaer skal følge den
danske markedsføringslov ?

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 15:10

Max skrev:

> Vil du dermed påstå at udenlandske firmaer skal følge den
> danske markedsføringslov ?

Hvis firmaet ligger i et af de lande som har tiltrådt visse
internationale handelskonventioner [1], og hvis de har
markedsføring rettet mod danskere, så skal de følge de danske
markedsføringslove. Hvis en dansker handler med dem fra dansk
jord, er de underlagt vores købelov og kan risikere at skulle stå
for en dansk domstol og dømmes efter danske retsregler på dansk
hvis der opstår en tvist.

Med andre ord skal et firma være sikker på hvad det gør før det
slår sig løs i udlandet.

[1] Og det har "de lande vi plejer at handle med". Jeg kender
ikke nogen liste over dem.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-06 13:19

Den 06-03-06 12.54 skrev Sune Storgaard følgende:

> [...]
> da kun 1 eneste formål med det brev, og det er afsætning. Derfor mener jeg

De fremmer, ja. Men deltagelsen er ikke betinget af et køb.

> [...]
> at man ikke måtte tvinge folk der deltog i konkurrencer til at modtage
> nyhedsbreve o.lign, men jeg kan selvfølgelig ikke lige finde noget om det

Det tror jeg også, du får svært ved. Lad mig sige, jeg har intet til
overs for den pågældende side, tværtimod, men jeg kan ikke se, at der er
noget ulovligt ved den - så længe de ikke misbruger adgangskode mm. til
andet end det oplyste.

Jeg sætter lige Xpost og FUT til juragruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-03-06 14:03

Kim Ludvigsen wrote:

> De fremmer, ja. Men deltagelsen er ikke betinget af et køb.

Åhja, jeg sover .

> [...]
> mm. til andet end det oplyste.
>
> Jeg sætter lige Xpost og FUT til juragruppen.

Kort opsummering:
Er det lovligt at lave en konkurrence, hvor kravet er at man tilmelder sig
et nyhedsbrev ?

De faktiske vilkår kan ses her:
http://www.topkonkurrence.dk/_inc/condition.php
(selve konkurrencen er på forsiden). Læs dog tråden i dk.edb.sikkerhed før
du gør noget :)

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-06 17:17

Den Mon, 6 Mar 2006 12:24:08 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> Jeg er bekendt med at en konkurrence ikke må være betinget af
> køb. derudover tror jeg ikke der principielt er noget i vejen for

Det er der da vist nogen der har glemt at fortælle Dansk Tipstjeneste,
at det ikke må være betinget af køb af en Lotto-kupon.

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 18:44

Kent Friis skrev:

> Det er der da vist nogen der har glemt at fortælle Dansk Tipstjeneste,
> at det ikke må være betinget af køb af en Lotto-kupon.

Der er en bagatelgrænse. Slid på skosåler og blyanter, frimærker
og den slags regnes heller ikke med.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-06 18:57

Den Mon, 6 Mar 2006 18:43:55 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> Der er en bagatelgrænse. Slid på skosåler og blyanter, frimærker
> og den slags regnes heller ikke med.

Nu snakkede vi jo også om *køb*.

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 19:00

Kent Friis skrev:

> Nu snakkede vi jo også om *køb*.

Man bliver jo nødt til at købe nyt når det gamle er slidt ned.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-06 19:03

Den Mon, 6 Mar 2006 18:59:59 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> Man bliver jo nødt til at købe nyt når det gamle er slidt ned.

Siger hvem?

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-03-06 19:29

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det er der da vist nogen der har glemt at fortælle Dansk Tipstjeneste,
> at det ikke må være betinget af køb af en Lotto-kupon.

Dansk Tipstjenestes konkurrencer er ikke at betragte som
salgsfremmende for andre finasielle goder eller tjenesteydelser og
derfor ikke omfattet af markedsføringslovens §9.

Desuden er Dansk Tipstjenestes konkurrencer specifikt tilladt af
særlovgivning der tager præcedens.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-03-06 19:26

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> writes:

> Kort opsummering:
> Er det lovligt at lave en konkurrence, hvor kravet er at man tilmelder sig
> et nyhedsbrev ?

Jeg finder det ikke i strid med markedsføringslovens §9 at lave
konkurrencer der afhænger af at forbrugeren giver et samtykke til at
modtage markedsføringshenvendelser (§6a). Jeg mener hverken at der er
tale om en salgsfremmende konkurrence eller en købsbetinget
konkurrence.

Forbudet gælder desuden kun tilfældighedsprægede konkurrencer. Den
aktuelle konkurrencer indeholder et præstationsmoment i og med at
deltageren skal argumentere for hvorfor vedkommende skal vinde. Dog
kræver det nok her jævnfør Forbrugerombudsmandens retningslinjer for
slogankonkurrencer at dommerpanelet består af folk der ikke er
repræsentanter for topkonkurrence.dk.

Forbrugerombudsmandens retningslinjer for konkurrencer (2004):
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/tilgift/

I 2000 kalder Forbrugerombudsmanden dog konceptet med at lade
konkurrencer være samtykkebetinget for "problematisk" over for Jobline
A/S, men ikke ulovligt:

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/spamuanmodet-elektronisk-markedsfoering/jobline-danmark-as-overtraeder-markedsfoeringslovens-6a/

Af dk.edb.sikkerhed fremgår det at man forøger sine vinderchancer ved
at få sine venner til at deltage. Det gør måske den første del af
ovenstående interessant.

--
Peter Makholm | You know what the chain of command is?
peter@makholm.net | It's the chain I go get and beat you with 'til you

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-03-06 11:16

Mathias Mejborn wrote:
> [...]
> undervejs i udfyldelsen af den "kupon" der er på siden bliver spurgt om
> ens email og kodeord til hotmail/msn, er det så ikke lidt suspekt.

Nej da. Læs deres vilkår (son du alligevel skal akseptere for at
deltage). Der står det klart nok, hvad de bruger oplysningerne til.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 06-03-06 11:33

Benny Nissen skrev:

> Nej da. Læs deres vilkår (son du alligevel skal akseptere for at
> deltage). Der står det klart nok, hvad de bruger oplysningerne til.

Jeg har læst deres vilkår, men det synes jeg ikke gør det mindre
suspekt. Et er hvad de skriver, noget andet er hvad de gør.

Ikke mindre så synes jeg at deres måde at skrive eksempelvis vilkårene
styrker min mistanke imod dem, der er stavefejl osv.

Mathias Mejborn

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-03-06 11:42

Mathias Mejborn wrote:

> Jeg har læst deres vilkår, men det synes jeg ikke gør det mindre
> suspekt. Et er hvad de skriver, noget andet er hvad de gør.

Helt enig. Det er ret suspekt.
Du forlanger bare at siden bliver lukket. Det synes jeg ikke der er
grund til. Man skal da læse vilkårene igennem før man akspeterer dem, og
så kan man jo vælge fra, hvis man ikke bryder sig om dem.

> Ikke mindre så synes jeg at deres måde at skrive eksempelvis vilkårene
> styrker min mistanke imod dem, der er stavefejl osv.

Netop. Rodet tekst, elendig kodet (vilkårerne kan ikke umiddelbart læses
i fuld længde i Firefox). Bare glem alt om den side :D

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 06-03-06 11:59

Benny Nissen skrev:

> [...]
>
> Netop. Rodet tekst, elendig kodet (vilkårerne kan ikke umiddelbart læses
> i fuld længde i Firefox). Bare glem alt om den side :D

Ja okay måske i overkanten at forlange den lukket, men ja synes bare det
er meget forkert at lave en sådan side. Og nej har også problemer med
den i FireFox.

Mathias Mejborn

Fra : Jens U. K.

Dato : 07-03-06 10:22

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in message

> Nej da. Læs deres vilkår (son du alligevel skal akseptere for at
> deltage). Der står det klart nok, hvad de bruger oplysningerne til.

Hvad med hotmail/msn's vilkår - må man godt udlevere sin adgangskode?
Hvis ikke er det vel ulovligt at opfordre til det?

/Jens Ulrik

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-03-06 11:09

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> writes:

>Hvad med hotmail/msn's vilkår - må man godt udlevere sin adgangskode?

Formentlig ikke.

>Hvis ikke er det vel ulovligt at opfordre til det?

Nej - en aftale mellem Hotmail og en bruger kan aldrig forpligte
tredjepart.

Men hvis siden som helhed er et forsøg på en eller anden form
for forbrydelse, kan det naturligvis i den sammenhæng blive
ulovligt i en eller anden form. Det har dog intet med selve
opfordringen til udlevering af kodeord at gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 21-03-06 16:31

Hej!

Sund fornuft er altid en god ting.
Password generelt burde behandles som PIN-koden til dankortet - dvs.
aldrig
udleveres til nogen som helst uanset sammenhængen.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-03-06 16:42

Den 21 Mar 2006 07:30:52 -0800 skrev Morten L.Pedersen:
> Hej!
>
> Sund fornuft er altid en god ting.
> Password generelt burde behandles som PIN-koden til dankortet

Som folk gladeligt taster ind på ethvert phishing-site der måtte bede
om det (sammen med koden til netbanken, kortnummer, udløbsdato og
kontrolcifre).

Mvh
Kent

Fra : Holst

Dato : 21-03-06 16:48

Morten L.Pedersen wrote:

> Sund fornuft er altid en god ting.
> Password generelt burde behandles som PIN-koden til dankortet - dvs.
> aldrig
> udleveres til nogen som helst uanset sammenhængen.

Jeg har nu mødt mange, der ikke behandler deres PIN-kode på den måde.