/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chiptuning quickguide...
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 26-02-06 02:22

Hvis jeg - sådan rent hypotetisk - en dag sku' finde på, at chiptune en
moderne dieselmotor, ville det så være: a: godt, b: skidt eller c:
ligegyldigt,

- at det er Peugeot/Ford's nye og relativt lille 1,6 HDi?

- at motoren er sprit-ny?

- at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?

- at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
eftersyn?

Begrund gerne svarene..!


/Asger Ellekrog



 
 
Ulrich (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 26-02-06 07:57


"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:440102c4$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvis jeg - sådan rent hypotetisk - en dag sku' finde på, at chiptune en
> moderne dieselmotor, ville det så være: a: godt, b: skidt eller c:
> ligegyldigt,
>
> - at det er Peugeot/Ford's nye og relativt lille 1,6 HDi?

Giver så bare mindre effekt.

>
> - at motoren er sprit-ny?

Vent 20-30.000 km, jeg fortrækker motoren er tilkørt.

>
> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?

Det kan den, hvis man kikker efter.

>
> - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
> eftersyn?

Klart det kan mærkes.

>
> Begrund gerne svarene..!

Sæt evt en eprom på der er dobbelt,
så har du to programmer at skifte imellem.


--
Hygge Ulrich



Asger Ellekrog (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 26-02-06 16:19


"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:44015127$0$27547$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
>
> Det kan den, hvis man kikker efter.
>
Men gør de ikke automatisk det, så længe bilen er dækket af en garanti? Det
skulle jo være nemt at konstatere, at bilen er chiptunet. Om ikke andet, så
ved at køre en tur i bilen.

/Asger



Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-02-06 18:22

Asger Ellekrog skriver:
>
> Men gør de ikke automatisk det, så længe bilen er dækket af en garanti? Det
> skulle jo være nemt at konstatere, at bilen er chiptunet. Om ikke andet, så
> ved at køre en tur i bilen.

Tror du selv at du vilel kunne mæke om en bil er chippet eller ej ?


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Asger Ellekrog (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 26-02-06 20:11


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4401E3CC.CB0D10B7@du.kan.finde.den...
> Asger Ellekrog skriver:
>>
>> Men gør de ikke automatisk det, så længe bilen er dækket af en garanti?
>> Det
>> skulle jo være nemt at konstatere, at bilen er chiptunet. Om ikke andet,
>> så
>> ved at køre en tur i bilen.
>
> Tror du selv at du vilel kunne mæke om en bil er chippet eller ej ?

Ja, hvis jeg dagligt arbejdede med biler/motorer af samme type som den
chippede, er jeg ret sikker på, at jeg ville kunne mærke forskel. Jeg
forudsætter at bilen er ny og dermed dækket af garantien, og derfor tjekkes
på et autoriseret værksted. Selvfølgelig ville det kræve en tur der er
længere, end bare at køre bilen fra liften og ud på parkeringspladsen.

Min umiddelbart største betænkelighed ved at lade en ny bil chiptune er, at
de autoriserede værksteder måske kunne finde på, specifikt at lede efter
'spor' fra en chiptuning - især på diesel-biler. På den måde kan de
fraskrive sig garantidækningen på forhånd, og dermed spare penge.

Jeg ved dog ikke, om min teori holder..?

/Asger



Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-02-06 21:13

Asger Ellekrog skriver:
>
> Ja, hvis jeg dagligt arbejdede med biler/motorer af samme type som den
> chippede, er jeg ret sikker på, at jeg ville kunne mærke forskel.

Hvis du arbejdede på et værksted, kom du dagligt i kontakt med ene af
forskellige motortyper i forksllige biler. Nej, jeg tror ikke på at du
ville kunne mærke særligt meget forskel, med mindre at du tog den på et
rullefelt, eller gav den tæsk på en prøvetur.

Fik min forholdsvis nye bil tæsk, når den var på værksted, skulel jeg
nok se at finde et andet sted at få bilen serviceret.



Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Asger Ellekrog (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 26-02-06 22:24


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Hvis du arbejdede på et værksted, kom du dagligt i kontakt med ene af
> forskellige motortyper i forksllige biler. Nej, jeg tror ikke på at du
> ville kunne mærke særligt meget forskel, med mindre at du tog den på et
> rullefelt, eller gav den tæsk på en prøvetur.

Det er meget muligt, at en travl mekaniker ikke bemærker en chippet bil,
blandt de forskellige biler han/hun måtte køre i, i løbet af en arbejdsdag.
Men hvis mekanikeren, allerede når computeren kobles til motorstyringen, kan
få en mistanke, vil en prøvetur sikkert underbygge mistanken, og så har vi -
måske - balladen.

> Fik min forholdsvis nye bil tæsk, når den var på værksted, skulel jeg
> nok se at finde et andet sted at få bilen serviceret.

Jeg ville selvfølgelig også finde et andet værksted, hvis jeg fandt ud af,
at de gav min bil tæsk. Men jeg er som regel på arbejde, mens min bil bliver
serviceret, og har derfor ingen reel mulighed for, at tjekke, hvad der sker
med den på værkstedet. Jeg har dog flere gange noteret kilometertallet, så
jeg kan se, om der er blevet kørt uforholdsmæssigt langt i den.

/Asger



Klaus D. Mikkelsen (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-02-06 07:21

Asger Ellekrog skriver:
>
> Men hvis mekanikeren, allerede når computeren kobles til motorstyringen, kan
> få en mistanke

Det kan han ikke, med mindre at han specifikt begynder at lede efter
det.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

alexbo (26-02-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-02-06 10:01


"Asger Ellekrog" skrev

ville det så være: a: godt, b: skidt eller c: ligegyldigt,

> - at det er Peugeot/Ford's nye og relativt lille 1,6 HDi?
c. Om motoren er stor eller lille er ligegyldigt, du hæver effekten med
nogle % .

> - at motoren er sprit-ny?
a. Hvis den brækker sig, er det bedre den er ny, så er muligheden for at
garantien dækker større.

> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
b. garantien bortfalder.

> - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
> eftersyn?
Hvad er forskellen på dette og det foregående spørgsmål?

Chiptuning er som EPO til cykelryttere, det kan gå godt og det kan gå skidt,
men sundt er det ikke.

mvh
Alex Christensen



Henrik B. (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-02-06 11:38

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4401716b$1$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Chiptuning er som EPO til cykelryttere, det kan gå godt og det kan gå
> skidt, men sundt er det ikke.

Ikke sundt? Fordi?

--
-----------------------------
Knald & Luffe - Dét rykker!



Mogens... (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 26-02-06 12:52


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:440184fd$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ikke sundt? Fordi?

Alt andet lige slider en given tuning på en motor...



Peter Weis (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 26-02-06 13:15

Mogens... wrote:

> Alt andet lige ...

En Jan W-klon ...

mvh
Peter

Mogens... (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 26-02-06 13:26


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:44019d4d$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

>> Alt andet lige ...

> En Jan W-klon ...

LOL - du huskede det :)
(som altid)

Citat:
"Læg mærke til, at jeg her bruger betegnelsen "alt andet lige" - en
betegnelse vi hele tiden benyttede os af, da jeg i sin tid læste økonomi, og
som jeg formoder, I også har stiftet bekendtskab med på Ingeniørhøjskolen.
Jeg mener nétop "alt andet lige", hvilket betyder, at jeg anlægger en
betragtning, hvor jeg KUN "justerer" på en enkelt parameter. Et
"alt-andet-lige"-udsagn er således langt mindre radikalt/omfattende, end
hvis de tre ord var udeladt"



Peter Weis (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 26-02-06 14:05

Mogens... wrote:

> LOL - du huskede det :)
> (som altid)

Kald mig bare grænse-autist

mvh
Peter

Jan W Nielsen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 26-02-06 16:36

> Et
> "alt-andet-lige"-udsagn er således langt mindre radikalt/omfattende, end
> hvis de tre ord var udeladt"

That´s a good vending - den må i bogen..



Johnny B [2000] (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Johnny B [2000]


Dato : 26-02-06 14:06

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:VDgMf.46259$d5.202584@newsb.telia.net...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:440184fd$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Ikke sundt? Fordi?
>
> Alt andet lige slider en given tuning på en motor...

det kunne jo være den var droslet ned pga miljøkrav, men rent faktisk kørte
bedre med lidt chip-hjælp .

kender en der har chippet en Yaris, han er mega glad og den bruger ikke
meget mere diesel, men trækker bedre.

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤
fjern KAGEN_I_DÅSEN i mailadr. for direkte mail



Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-02-06 14:09

"Johnny B [2000]" skriver:
>
> det kunne jo være den var droslet ned pga miljøkrav, men rent faktisk kørte
> bedre med lidt chip-hjælp .

Men så forurener mere.....

> kender en der har chippet en Yaris, han er mega glad og den bruger ikke
> meget mere diesel, men trækker bedre.

Er det ikke altid sådan ?


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Johnny B [2000] (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Johnny B [2000]


Dato : 26-02-06 15:21

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4401A85E.2616F6FE@du.kan.finde.den...
> "Johnny B [2000]" skriver:
>>
>> det kunne jo være den var droslet ned pga miljøkrav, men rent faktisk
>> kørte
>> bedre med lidt chip-hjælp .
>
> Men så forurener mere.....
>

intet iforhold til en sur escort fra '86


>> kender en der har chippet en Yaris, han er mega glad og den bruger ikke
>> meget mere diesel, men trækker bedre.
>
> Er det ikke altid sådan ?

ellers ville det være "penge ud af vinduet"

men det var et forsøg på at forklare mig

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤
fjern KAGEN_I_DÅSEN i mailadr. for direkte mail



Asger Ellekrog (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 26-02-06 16:13


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4401716b$1$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>

>> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
> b. garantien bortfalder.
>
>> - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
>> eftersyn?
> Hvad er forskellen på dette og det foregående spørgsmål?

Jah, det er mere eller mindre det samme, men jeg fisker lidt efter en
konstatering af, at det vel nærmest er umuligt, at skjule en chiptuning for
den mekaniker der foretager et serviceeftersyn på en garanti-dækket bil.
M.a.o. chiptunernes beskrivelser af, at tuningen stort set ikke kan spores,
holder ikke rigtig vand. Eller tager jeg fejl?

/Asger



Ulrich (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 26-02-06 16:32


"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4401c58c$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:4401716b$1$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>
>>> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
>> b. garantien bortfalder.
>>
>>> - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
>>> eftersyn?
>> Hvad er forskellen på dette og det foregående spørgsmål?
>
> Jah, det er mere eller mindre det samme, men jeg fisker lidt efter en
> konstatering af, at det vel nærmest er umuligt, at skjule en chiptuning
> for den mekaniker der foretager et serviceeftersyn på en garanti-dækket
> bil.
> M.a.o. chiptunernes beskrivelser af, at tuningen stort set ikke kan
> spores, holder ikke rigtig vand. Eller tager jeg fejl?
>

Så vi ude i noget boks noget, de kan afmonteres.


--
Hygge Ulrich



alexbo (26-02-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-02-06 16:55


"Asger Ellekrog" skrev

> Jah, det er mere eller mindre det samme, men jeg fisker lidt efter en
> konstatering af, at det vel nærmest er umuligt, at skjule en chiptuning
> for den mekaniker der foretager et serviceeftersyn på en garanti-dækket
> bil.

Ja, hvis han ellers kontrollerer dette, men et alm. eftersyn der nærmest
handler om olieskift, bremseeftersyn og lign. måske fejlkodeudlæsning, er
det jo ikke sikkert at han finder noget usædvanligt.
Noget andet er hvis han direkte har ordre på at kontrollere chippen ved
service, netop for at forhandleren kan frasige sig garantien, så vil det
være umuligt at skjule.
Uanset om man ændrer chippens indstillinger eller narrer den ved hjælp af
forkerte informationer, så kan man jo bare måle turbotryk eller dyseåbning,
og derved se at det ikke er fabriksindstillinger.

Alene det at man gør så meget ud af at forhindre at værkstedet og senere en
evt. køber opdager at man har chiptunet, viser jo at "alle" ved det ikke er
sundt.
Jeg ville aldrig købe en brugt diesel hvis jeg havde mistanke om at den
engang havde været chippet.

Tidligere var overklockning af PCer meget brugt, også her var der mange der
havde stor glæde af det, andre brændte CPU og bundkort af.

Selvfølgelig afhænger det meget af startgrundlaget, chipper man en motor der
fra start ikke yder så meget, så er det mere sandsynligt at den overlever,
end en i forvejen højtydende der får et ekstra bust.
At trække en 2liters motor fra 90 til 110 hk, gør ikke nær så ondt som at
hive en 140hk motor op til 180hk.

Selve ordet chipning lyder så uskadeligt, noget EDBagtigt, en slags
finjustering af motoren.
Men det er det ikke det er en stor pisk, man stopfodrer maskinen med luft og
brændstof, nogen gange inden for grænsen hvad den kan tåle, andre gange mere
end godt er.
Nogle chips er uden tvivl lavet med stor omhu, med kontolmålinger af tryk og
temp.ændringer, andre skruer bare op for det hele uden hensyn af nogen art,
der skal bare størst mulig effekt.

mvh
Alex Christensen



Ulrich (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 26-02-06 17:37



> Nogle chips er uden tvivl lavet med stor omhu, med kontolmålinger af tryk
> og temp.ændringer, andre skruer bare op for det hele uden hensyn af nogen
> art, der skal bare størst mulig effekt.
>
> mvh
> Alex Christensen

Vi kunne ikke være mere enig


--
Hygge Ulrich



Asger Ellekrog (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 26-02-06 20:21


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4401d163$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Nogle chips er uden tvivl lavet med stor omhu, med kontolmålinger af tryk
> og temp.ændringer, andre skruer bare op for det hele uden hensyn af nogen
> art, der skal bare størst mulig effekt.
>
I mit 'hypotetiske' tilfælde, er det også en omhyggelig og nøje tuning jeg
tænker på. Primært med et bedre moment som resultat. Jeg skal ikke nyde
noget, med en 'one-size-fits-all-chip' på en helt ny motor...

/Asger



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste