BMW - knækket fjeder
Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-02-06 18:37

Hej, min E36 Coupe ('96 200.000 km) ser ud til at have knækket en af de
bagerste fjedre, dog er det forneden, så der ikke skulle være stor risiko
for at der sker mere.

Jeg vil dog gerne have det skiftet inden alt for lang tid, og i den
forbindelse vil jeg høre gruppens mening om hvad jeg skal vælge af fjedre
[1].

Bilen er født med M-undervogn, og spørgsmålet er om jeg skal have fat i et
sæt originale fjedre, eller om jeg kan finde nogen andre der ikke er
ringere? Bør jeg skifte støddæmpere når jeg alligevel er igang?

mvh/lars

[1]: Begge fjedre skiftes

Fra : Mogens...

Dato : 25-02-06 18:53

"Lars Knudsen" <bofh@tiwli.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sæt originale fjedre, eller om jeg kan finde nogen andre der ikke er
> ringere? Bør jeg skifte støddæmpere når jeg alligevel er igang?

Jeg ville mene, at du skal vælge den originale udgave.
En kompetent mekaniker kan vurdere de gamle dæmpere, men nye
dæmpere vil nok eftter 200 kkm være formålstjenligt, IMO...

/Mogens
'03 BMW 530d m/original M-undervong

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-06 23:06

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> i et sæt originale fjedre, eller om jeg kan finde nogen andre der
> ikke er ringere? Bør jeg skifte støddæmpere når jeg alligevel er

Da det er en originalt afstemt undervogn du har, så ville jeg også (som
Mogens også foreslår) købe originalt igen, ellers ville jeg foreslå dig at
skifte alle 4 fjedre samlet, hvis det skal være et andet mærke.
Og hvis dæmperne har kørt 200000, så skift dem samtidigt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-02-06 10:07

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Da det er en originalt afstemt undervogn du har, så ville jeg også
> (som Mogens også foreslår) købe originalt igen, ellers ville jeg

Jeg har ikke har nogen grund til at være utilfreds med den originale
afstemning (tværtimod, IMHO en rigtig god undervogn), så det bliver nok de
samme igen.

tak for respons/lars