Transport af papirruller, stående eller li~
Fra : Leif Neland

Dato : 25-02-06 12:50

Affødt af et matematikspørgsmål i dk.fritid.bil:

Transporterer man altid papirruller lagt ned?

Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle løfte en
rulle, der står på højkant.

Er der en trucker til stede?

Leif

Fra : Hans Jensen

Dato : 25-02-06 12:57

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Transporterer man altid papirruller lagt ned?
>
> Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle løfte en

De står vel bare på paller................

Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-02-06 13:36

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Affødt af et matematikspørgsmål i dk.fritid.bil:
>
> Transporterer man altid papirruller lagt ned?

Nej..
På mange af de lokationer hvor papirruller bruges har/bruger man en
rulleklemme som kan vende rullerne 180 grade, idag står rullerne på lager
oftest på enden, da det kræver mere plads at håndtere ruller liggende.

> Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle løfte en
> rulle, der står på højkant.

Nej de kan udmærket transporteres stående på enden.
Man

> Er der en trucker til stede?

Kan vel ikke med sikkerhed sige "alle" men generelt alle større fabrikker
har.

MVH Hans

Fra : Møller

Dato : 25-02-06 15:03

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> [...]
>
> Transporterer man altid papirruller lagt ned?
>
> Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle løfte en

Papirruller til trykkerier står, for at de ikke skal blive deformerede,
normalt har både afsender og modtager trucks med klemmer, så de kan flyttes
uden besvær.

http://www.strykk.no/Portal/Default.aspx?tabid=46 Alle
håndteringsmuligheder skulle kunne ses som slideshow her.
http://www.ds-staalprofil.dk/reference.php?object=193
http://www.berlingske-avistryk.dk/stor/teknik/papir.html

Der er kun under produktion og trykning, at rullerne håndteres vandret:

I nødstilfældet og ved mindre leverancer kan de stå på paller, men det
formindsker udnyttelsen af bil-ladet.

Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-06 20:54

Møller skrev:
> Der er kun under produktion og trykning, at rullerne håndteres vandret:
> I nødstilfældet og ved mindre leverancer kan de stå på paller, men det
> formindsker udnyttelsen af bil-ladet.

Som skrevet andetsteds er det normalt at transportere rullerne liggende
hvis det skal ske over længere afstande.

Det er, bl.a., en følge af at det er, stort set, umulig at fastgøre dem
på en måde så de kan transporteres forsvarlig.

Medmindre lastbilen er specielt indrettet til det (har ikke set nogen
der er det) er det at transportere papirruller stående på enden lig med
forsigtig kørsel.

(Jeg har set biler der var specialindrettet til at transportere ruller
liggende. Noget med at de ellers normale klodser, man bruger til at
afholde dem fra at rulle, var afløst af nogle hydrauliske skinner man
kunne styre med et tryk på en knap.)

((Når det handler om coils (ruller af metalplade der kan veje op til 20
tons stykket) foregår det altid liggende, undtagen ved intern transport
på fabriksområderne.))

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 00:59

> [...]
>
> Det er, bl.a., en følge af at det er, stort set, umulig at fastgøre dem på
> en måde så de kan transporteres forsvarlig.

??, bytter jeg rundt?, i min terminologi kan ruller rulle, når de ligger,
står de på enden, står de og står. Hvis du forstår? :)).

Fra : Leif Neland

Dato : 26-02-06 10:05

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> ??, bytter jeg rundt?, i min terminologi kan ruller rulle, når de
> ligger, står de på enden, står de og står. Hvis du forstår? :)).

Det kommer måske an på om diameter er større en højden på cylinderen?

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-02-06 13:43

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> ??, bytter jeg rundt?, i min terminologi kan ruller rulle, når de ligger,
> står de på enden, står de og står. Hvis du forstår? :)).

Jeg forstår udmærket hvad du mener. Jeg har kørt med papirruller på
begge måder.

Men skal man ret langt med dem er det langt at foretrække at de ligger ned.

Men det skal selvfølgelig også lige opklares at/om det er den samme
slags papirruller vi snakker om.

Typisk er de i omegnen af 1 meter i diameter. Men de kommer i mange
forskellige længder. Fra 1 meter og op til mellem 5 og 6 meter.

Hvis vi holder os til dem jeg tror du mener, er de nok 1 meter både i
diameter og i længden.

Med dem er det ikke det store problem at stille dem på enden, og køre
med det. De vælter jo ingen steder. Og så er det kun hvis man skal
gennem Tyskland og overholde deres horrible krav til fastgørelse.

Men dog er den mest praktiske måde at køre med dem på at de ligger på
siden i to rækker ned gennem bilen. Og med støtteklodser for hver 2.
eller 3. rulle. Men det har mere med forholdene ved på- og aflæsning end
med transporten at gøre. Læsset på den måde vil vægtgrænsen være nået
med et lag i bunden og 6-8 ruller i 2. lag.

Når så rullerne bliver længere, f.eks. 1x2 (dxl) meter, vil det være
bedst for transporten at de ligger ned. De vil stadig kunne ligge på
tværs. Og læsses og læsses af på samme måde som med dem der kun er 1
meter lange. Man vil have ca den samme mængde papir og vægt med.

Kommer de først over 2½ meter i længden er der kun tilbage at de ligger
på langs. Så bliver de støttet at 3-4 træklodser der skal holde dem fra
at rulle. Og med to i bunden og en enkelt i 2. lag. Og så slutter man af
med at lægge bånd over dem i et antal der passer med vægten. Et bånd for
hver 4 tons. Så ligger de som de skal også selvom man har været over
Brenner med dem.

Når rullerne står op er det stort set umulig at lægge bånd på så det er
andet end for et syns skyld, uden ekstraudstyr.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 20:11

------SNIP-----
> Når rullerne står op er det stort set umulig at lægge bånd på så det er
> andet end for et syns skyld, uden ekstraudstyr.

OK.. .

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-06 15:35

Leif Neland skrev:
> [...]
> Transporterer man altid papirruller lagt ned?
> Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle løfte en

Over korte afstande bruger man ofte at have dem stående, så kan der være
flere på bilen.

Men over længere afstande ligger de som regel ned.

Men om de står op eller ligger ned er ligegyldig i hvor nemt det er at
håndtere dem.

Den truck man bruger skal bare have 'papirgafler'. Det er en dims så man
kan gribe om rullen og dreje den de 90 grader til den ene eller den
anden side der skal til for at stille rullen på enden. For rullerne har
bedst af at stå på enderne ved længere tids opbevaring.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
Eksportchauffør, men *ikke* trucker.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 00:50

> MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
> Eksportchauffør, men *ikke* trucker.

Og lidt snobbet

Allan

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-02-06 13:24

Allan Møller skrev:
> Og lidt snobbet

Nej *det* er jeg ikke.

I min verden er en "trucker" en der opfatter det at køre lastbil mere
som en livsstil end som et arbejde.

Den jeg griner mest af er hvor en "trucker" har anskaffet alt det
personlige udstyr (hat, vest, tegnebog med kæde og spidse støvler) men
endnu ikke har opnået erfaring i at køre lastbil forsvarlig.

Min skala fra 1-10 ser sådan ud.

10 Chauffør
9 Chauffør
8 Chauffør
7 chauffør
6 chauffør
5 chauffør
4 chauffør
3 Trucker
2 ratholder
1 ratholder - klædt som trucker

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-02-06 14:12

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Transporterer man altid papirruller lagt ned?
>
> Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle

Er det nu blevet et krav, at man skal være trucker, for at køre
lokumspapiret hjem fra Brugsen ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-02-06 16:22

Per Beer Hansen skrev:
> Er det nu blevet et krav, at man skal være trucker, for at køre
> lokumspapiret hjem fra Brugsen ?

Hvis du køber 100 m3 af gangen så ja.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-02-06 00:16

Leif Neland wrote:
> Affødt af et matematikspørgsmål i dk.fritid.bil:
>
> Transporterer man altid papirruller lagt ned?
>
> Intuituvt kan jeg forestille mig at det giver problemer at skulle løfte en
> rulle, der står på højkant.

Da EB/Politiken stadig havde trykkeri inde på Rådhuspladsen i København
blev rullerne afleveret liggende, til en slags elevator som fragtede
rullerne ned til trykkeriet.
Når vognmanden skulle have ny lastbil, kom de lige fordi med den model
han var interesseret i, og tjekkede om den kunne komme gennem den
relativt trange port, hen til læsserampen. Hvis det lykkedes blev den så
opbygget med passende lad og lift.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2