Ny bil: Fiesta vs Grande Punto
Fra : Kim Jespersen

Dato : 22-02-06 23:51

Jeg sidder her og kigger efter en ny lille racer, da den gamle er ved at
have udtjent værnepligten.

For næsten 1 års tid siden vidste jeg så at Fiat ville sende en ny
større Punto på gaden (man er vel Fiat fan), den som nu hedder Grande
Punto.
Men da den endelige kom til Danmark blev den slagtet i
registreringsafgiften.
1. Vi får ikke Emotion versionen til Danmark (ville vist blive dyrere
end Sport version)
2. Vi får ikke (foreløbig ingen planer om det i hvert fald) 90 HK Diesel
versionen til Danmark.
3. De har hevet den lækre 6 trins (6 + bak) gearkasse ud af den og sat
den gamle aftjente slider i (Fåååårk).
4. ESP blev hevet ud.

Grande Punto er lækker og sexet, uden tvivl, men hvorfor fanden må vi
ikke få biler med motor i Danmark. Ok, der er stadig planer om 1.4 16v
med 90 HK til april, men lad os nu se. Den bliver garanteret ligeså dyr
som 90 HK Diesel.

Nå men jeg begyndte at kigge på alternativer der ellers aldrig har
eksisteret for mig, ny Mitsubishi Colt, Corsa osv osv.

Så fandt jeg Ford. For mig er (var) Ford noget der fik det store smil
frem på sælgernes læber, for jeg ynder at få mine biler med
ekstraudstyr. Helst så meget at bilens vægt fordobles, jeg vil forkæles
når jeg køre og jeg elsker at køre bil og ekstraudstyr til en Ford
kostede. Ja, man var faktisk allerede blevet et par tusser fattigere
bare ved at nævne ordet ekstraudstyr hos Ford forhandleren.

Men jeg kiggede på en Fiesta, såen bare lige for at se og så blev jeg
overrasket.

En sprit ny Fiesta 1.6 (100 hk) Trend (stort set alt udstyr), 3 dørs.
PLUS elopvarmet forrude, aircondition, ESP, cd m/ fjernbetjening og
fjernbetjent centrallås, dybsort metallak. (Det udstyr der manglede)
Til 194.000,- kr. (små 5.000,- billigere end Ghia med samme udstyr +
lidt mere)
Så mangler der kun en alarm, fartpilot og levering.

Er i så færdige, den dyt slår sq da en tilsvarende Grande Punto med
flere længder på udstyrs- og motorsiden (det er åbentbart tilladt for en
Ford at ha' en motor).

Så har jeg lige lidt ting til jer, hvordan ser det ud med Ford idag?
Teknik, rust, motor, kørsel osv. osv.

Takker på forhånd for hjælpen
Kim

Fra : John Sahl

Dato : 23-02-06 00:08

Kim Jespersen wrote:
> [...]
> Punto.
> 2. Vi får ikke (foreløbig ingen planer om det i hvert fald) 90 HK

Der er rigeligt med diesel at vælge i mellem. Lad os nu få en GT model i
stedet!

> 3. De har hevet den lækre 6 trins (6 + bak) gearkasse ud af den og sat
> den gamle aftjente slider i (Fåååårk).

Fatter jeg heller ikke!

> 4. ESP blev hevet ud.

Kommer igen!

Ford'en kan jeg ikke hjælpe dig med desværre.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-02-06 14:16

John Sahl wrote:

> Der er rigeligt med diesel at vælge i mellem. Lad os nu få en GT model i
> stedet!

Jeg tror til dels de har droppet de planer, nu de var nød til at lave 2
GT Dieseler (120 hk og 130 hk) pga. visse landes dieselskattegrænse ved
120 hk.
Men lad os se, måske om et par år :)

> Kommer igen!

Det håber jeg så sandelig, ESP er noget af det mest geniale (nu er det
så i en Mercedes jeg har testet det, men ESP er vel ESP) og det burde
bare være standard og ikke ekstraudstyr, ja selv Ford har jo næsten lært
det :D

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 23-02-06 01:29

Kim Jespersen wrote:
<snip>

Jeg har ikke prøvet Fiesta'en, men Punto'en kører ikke specielt godt.
Flot bil, men køreegenskaberne er ikke noget at råbe hurra for. Hvis den
køres lidt frisk, har bagenden en vane med at "hoppe" lidt sidelæns.
Derudover er der ikke meget spark i motoren. (1.4 benzin) Det er en
skam, for jeg er normalt meget glad for Fiat, men i de seneste år har de
skuffet mig gang på gang. Min far kører rundt i en Stilo 1.8, som der
ikke lavet andet end bøvl. Den er hurtig, men man har ikke rigtig nogen
fornemmelse af vejen pga. den elektriske servostyring er for livlig. Jeg
føler, at jeg har meget mere styr over min mors gamle Tipo. Den ved man
hvor man har.

Jeg har desværre ikke selv en bil, da SU'en ikke er høj nok til både
lejlighed og bil. Men skulle jeg selv vælge bil idag, kunne det meget
vel blive en Fiat Marea 1.6-1.8 af nyere årgang. Den kører godt og er
generelt en dejlig vogn.

Skulle jeg have en Fiesta, så skulle det helst være en ST. Den får meget
ros i de fleste blade og bil-programmer. Jeg ved ikke om det kun gælder
ST modellen eller om de mindre versioner også kører ligeså godt.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-02-06 14:19

Rasmus Lauritsen wrote:

> [...]
> lejlighed og bil. Men skulle jeg selv vælge bil idag, kunne det meget
> vel blive en Fiat Marea 1.6-1.8 af nyere årgang. Den kører godt og er

Jeg er så ikke så vild med Fiats større modeller, da de har vist at være
langt mere problemfyldte end deres små modeller.

> Skulle jeg have en Fiesta, så skulle det helst være en ST. Den får meget
> ros i de fleste blade og bil-programmer. Jeg ved ikke om det kun gælder
> ST modellen eller om de mindre versioner også kører ligeså godt.

Den har jeg også et godt øje til. 220.000,- kr. + lidt løst til lidt
udstyr gør den temmeligt interessant, men det er stadig godt 240.000,-
før jeg får den med hjem og så begynder Focus at blive mere interesant,
selvom der så ikk står ST på den.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-02-06 17:49

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@eSTmOPaSPiAMl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udstyr gør den temmeligt interessant, men det er stadig godt 240.000,-
> før jeg får den med hjem og så begynder Focus at blive mere interesant,

Så skal du måske ud at prøve bil I weekenden, den nye Civic som er til at "
få" til en attraktiv pris præsenteres officielt.

Den er ganske vist ikke helt så hurtig 0-100 som Fiesta ST men stadig under
9 sekunder og stadig over 200 km/t, og så går den i øvrigt et par km længere
på en liter benzin. Den har 6 gear og sikkert noget af det savnede udstyr,
som gør at Fiesta ST kommer op på godt 240.000 kr. (billigste Civic 1,8 140
hk koster 249,950 kr.)

Et hurtigt blik viser at Civic som jo også er en større bil (med et par døre
ekstra) med i prisen har ESP (VSA), det sjette gear, gardinairbags, at det
fjernbetjente anlæg også spiller WMA og MP3, klimaanlæg. Sandsynligvis har
Civic også nogle bedre garantier på nogle punkter, til gengæld må man så
undvære læderrat, dellæder sæder og lædergearknop.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 23-02-06 12:27

> Så har jeg lige lidt ting til jer, hvordan ser det ud med Ford idag?
> Teknik, rust, motor, kørsel osv. osv.

Læs det nye Bilmagasinet. De har netop sammenlignet Punto Grande, Fiesta,
Yaris og en anden én, jeg ikke lige kan huske.

De var vist meget tilfredse med Fiesta'ens køreegenskaber i forhold til
konkurrenterne...

--
Jacob

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-02-06 14:21

Jacob Buus Smidt wrote:

> [...]
> Yaris og en anden én, jeg ikke lige kan huske.
>
> De var vist meget tilfredse med Fiesta'ens køreegenskaber i forhold til

Jeg får Bilmagasinet ind af døren hver måned og jeg har også læst den
pågældende test, hvor de roser Fiestaen meget højt.
Det er faktisk grunden til at jeg er begyndt at kigge efter Fiestaen :D

Jeg har bare ingen erfaring med lettere brugt Ford ting, så derfor søgte
jeg lidt efter erfaringer ;)

Fra : Nicolaj C.

Dato : 23-02-06 13:44

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@eSTmOPaSPiAMl.dk> wrote in message
> [...]
> Ford at ha' en motor).
>
> Så har jeg lige lidt ting til jer, hvordan ser det ud med Ford idag?

ca kkr 195 skulle nok også kunne bringe den ny Suzuki Swift 1,6 Sport i hus.
125hk.

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 23-02-06 14:13

Hej Kim

Vi købte en Fiesta 1,6 100 hk Steel 2004.

Jeg er ovenud tilfreds med dens præstationer.
Det er en livlig og stærk motor. Vi var i berlin i julen og det var
uanstrengt kørsel med 130 på Autobanen. Vi kunne snildt hamle op med flere
af de mindre Audier, VW m.fl.

Styringen er præcis, kontant og med god retningsstabilitet, og servoen
fungerer godt.

Bremserne har godt bid og er nemme at dosere.

Gearet er lækkert med små intervaller.

Hos Ford skal man op i 1,6 hos Fiesta får at få ESP.
Jeg har ikke haft brug for funktionen (Gudskelov), men der er jo også en
indbygget bremseassistent i ESP plus antispin.
Det sidste har været rart i snevejret.

Rustbeskyttelsen er ikke så god og den har filtinderskærme. PAVA-manden
siger, han gennemvæder det hele med beskyttelse, så det går nok.

Motoren "støjer" med en herlig snerren, men jeg har kørt i biler der er
lydløsere.

Det eneste vi savner er airbaggardiner.

På et tidspunkt lyste "motorfejlslampen". Det viste sig at være mangel på
olie.

Som sagt, vi er meget tilfredse. Fruen kan godt lide optrækket og den
kontante styring.

Så der er noget for alle

Venlig hilsen
Ulf Gustavsen.

Fra : Deaster

Dato : 23-02-06 14:50

Ulf Gustavsen skrev:
> Hej Kim
>
> Vi købte en Fiesta 1,6 100 hk Steel 2004.

> På et tidspunkt lyste "motorfejlslampen". Det viste sig at være mangel på
> olie.

Hvordan hænger det sammen med en 2 år gammel bil, bruger den så meget olie?

Jesper

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-02-06 16:56

On Thu, 23 Feb 2006 14:50:23 +0100, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

>Hvordan hænger det sammen med en 2 år gammel bil, bruger den så meget olie?

Det er da absolut ikke unormalt at nye motorer har et vist forbrug:
Vores Fabia bruger en liter på ca. 7-8000 km.
Min Zafira tar en liter på 10-12000 km.

MVH
Kent Glerup

Fra : Deaster

Dato : 23-02-06 19:27

Kent Glerup skrev:

> Det er da absolut ikke unormalt at nye motorer har et vist forbrug:
> Vores Fabia bruger en liter på ca. 7-8000 km.
> Min Zafira tar en liter på 10-12000 km.

Ok, men håber aldrig jeg når dertil at lampen for manglende olie
ligefrem begynder at lyse, for på mange biler det faktisk for sent når
først den begynder at lyse. Man lige tjekke for olie engang imellem,
især når ens bil åbenbart bruger olie.

Jesper

Fra : Brian

Dato : 23-02-06 19:43

Deaster wrote:

> [...]
> ligefrem begynder at lyse, for på mange biler det faktisk for sent når
> først den begynder at lyse. Man lige tjekke for olie engang imellem,

Der er da forskel på en lampe for manglende olie, og en lampe
for manglende olietryk. Den sidste bør nok undgåes, hvilket den
første kan hjælpe til med.

/Brian

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-02-06 19:48

On Thu, 23 Feb 2006 19:26:43 +0100, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

> [...]
>ligefrem begynder at lyse, for på mange biler det faktisk for sent når
>først den begynder at lyse. Man lige tjekke for olie engang imellem,

Som jeg læser det, er det en advarsel for lav oliestand han fik. ikke
en advarsel for manglende olietryk!
Der er (heldigvis) en verden til forskel :)

Fra : Broegger

Dato : 24-02-06 09:54

Kent Glerup <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev

> Som jeg læser det, er det en advarsel for lav oliestand han fik. ikke
> en advarsel for manglende olietryk!
> Der er (heldigvis) en verden til forskel :)

Og da jeg hentede Skoda'en igår gjorde forhandleren mig opmærksom på at
den nok kunne finde på at bede om en liter olie inden for de første 5 til
10K km.

V40'eren bruger en liter for ca hver 10K.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Deaster

Dato : 24-02-06 14:08

Broegger skrev:
> [...]
> 10K km.
>
> V40'eren bruger en liter for ca hver 10K.

Ja, så kan jeg godt se at jeg ikke skal brokke mig over den ene liter
min 10 år gamle Corolla med 250Kkm på bagen bruger pr. 8-10000km.

Jesper

Fra : Deaster

Dato : 24-02-06 14:07

Kent Glerup skrev:

> Som jeg læser det, er det en advarsel for lav oliestand han fik. ikke
> en advarsel for manglende olietryk!
> Der er (heldigvis) en verden til forskel :)

Ahh ja, det må man da håbe.

Jesper

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-02-06 15:57

Ulf Gustavsen wrote:

> [...]
> Det er en livlig og stærk motor. Vi var i berlin i julen og det var
> uanstrengt kørsel med 130 på Autobanen. Vi kunne snildt hamle op med flere

Jeg har ikke selv testet den endnu, men jeg går ud fra at når du skriver
livlig, så mener du kvik og omdrejningsvillig?
Det skal lige siges til den Grande Punto 77 hk jeg har prøvet, at den er
omdrejningsvillig og rimeligt kvik, der mangler bare lidt overskud til
overhalinger og lign. i mellemaccelationerne.

Var i trætte da i kom til Berlin eller var turen en drøm?
Jeg kører selv den tur i ny og næ (og så lige 150 km længere).

> Styringen er præcis, kontant og med god retningsstabilitet, og servoen
> fungerer godt.
>
> Bremserne har godt bid og er nemme at dosere.

Der fik jeg et chok med grande Punto, der er dæleme effektive bremser på
den bil.

> Gearet er lækkert med små intervaller.

mums

> Hos Ford skal man op i 1,6 hos Fiesta får at få ESP.
> Jeg har ikke haft brug for funktionen (Gudskelov), men der er jo også en
> indbygget bremseassistent i ESP plus antispin.
> Det sidste har været rart i snevejret.

ESP er noget man helst ikke skulle få brug for, men selv i ekstremt glat
føre (Nyfalden løst sne, is og lign.) og ved lave hastigheder, er det
noget jeg helst ikke vil undværre, for det er ganske enkelt en genial
hjælp til at holde bilen på vejen.
Derfor kunne jeg ikke drømme om at købe ny bil uden at det er i den,
specielt efter jeg har været på glatis (vand på vejbanen med hagl
nedenunder) med 110 km/t i en bil med ESP.

> [...]
> siger, han gennemvæder det hele med beskyttelse, så det går nok.
>
> Motoren "støjer" med en herlig snerren, men jeg har kørt i biler der er

Hvad tager den af omdrejninger ved 140 og hvordan lyder den ved den
hastighed? Kan man stadig snakke sammen eller støjer jetmotoren fra en
Jumbojet mindre?

> Det eneste vi savner er airbaggardiner.

De er tilvalg kunne jeg se, men jeg vil ærligt talt hellere ofre penge
på udstyr der kan holde bilen på vejen og dermed forebygge et uheld
....... og en motor så bilen kan komme væk, hvis der er en anden på vej
mod mig :D

> På et tidspunkt lyste "motorfejlslampen". Det viste sig at være mangel på
> olie.

Det ka' jo ske det skidt.

> Som sagt, vi er meget tilfredse. Fruen kan godt lide optrækket og den
> kontante styring.

Det lyder dæleme godt, takker for inputtet, så blev jeg lidt klogere på
den :)

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 23-02-06 23:14

> Jeg har ikke selv testet den endnu, men jeg går ud fra at når du skriver
> livlig, så mener du kvik og omdrejningsvillig?

Det var præcis hvad jeg mente:

> [...]
> specielt efter jeg har været på glatis (vand på vejbanen med hagl
> nedenunder) med 110 km/t i en bil med ESP.

Jeg er 100 % enig omkring ESP. Havde vi ikke fundet denne Fiesta, var det
sikkert blevet en Polo/ Skoda Fabia med ESP.
Det havde så resulteret i en mindre motor i forh. til pris.

> Hvad tager den af omdrejninger ved 140 og hvordan lyder den ved den
> hastighed? Kan man stadig snakke sammen eller støjer jetmotoren fra en
> Jumbojet mindre?

Skal til Århus i weekenden og tjekker lige omdrejninger. Man kan godt snakke
uden problemer. Radioen justerer selv lydstyrken.
Men jeg synes den er mere støjende end den Seat Cordoba 1,6 75 hk. jeg havde
før.

> De er tilvalg kunne jeg se, men jeg vil ærligt talt hellere ofre penge

Det var et godt tilbud. Bilen stod til 226.000 med udstyr: A/C, soltag, ESP,
16" alufælge, varme i sæder osv.
Den havde gået 12.000 km. og vi fik den for 180.000 kr. Så der gik vi på
kompromis

> Det ka' jo ske det skidt.

Yeps! Og til alle andre: som sagt, den er købt brugt og jeg tror at
værkstedet har tænkt: " Den har kun gået 12.000, så der er ikke noget
problem med olien."
Og efter at have påfyldt 3/4 l har der ikke været nogen problemer. Og jeg er
også glad for at det ikke var olietrykslampen der lyste, sådan en er der
skam også.

Venlig hilsen

Ulf Gustavsen.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-06 15:03

> 3. De har hevet den lækre 6 trins (6 + bak) gearkasse ud af den og sat den
> gamle aftjente slider i (Fåååårk).

ja det forstår man godt, hvem helvede gidder at sidde og skifte imellem 6
gear..

Mvh
Morten

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-02-06 15:24

Juel wrote:

> ja det forstår man godt, hvem helvede gidder at sidde og skifte imellem 6
> gear..

MIG! Eller også ku' de ha lavet en 6 trins semi automatisk....mums ;)

Fra : Kaenguru

Dato : 24-02-06 00:32

Jeg har flere gange kørt i en Ford Fiesta (modellen før den der lige
er kommet på gaden). Da det ikke var min egen, og den i øvrigt var
under 1 år gammel, skal jeg ikke kunne sige noget om rust eller
mekaniske problemer.
Men indvendig må jeg sige den var en skuffelse. Rattet er mærkeligt
at arbejde med, køreegenskaberne ret ringe (bilen føles meget tung,
og nærmest som om der ikke var servo) og kvaliteten ret middelmådig,
eksempelvis falder de små plastikbeskyttere på pinden til at regulere
sidespejlene med af efter få uger.
Naturligvis kan man ikke forvente alverdens plads i en Fiesta, men
sammenlignet med fx. Skoda Fabia eller en ældre Fiat Punto, er pladsen
ved førerkabinen meget ringe.
Skulle jeg vælge en bil i den klasse ville jeg nok se mig om efter en
Skoda Fabia, Mazda 2 eller VW Fox.

Fra : Jens

Dato : 24-02-06 01:45

> [...]
> ha' en motor).
>
> Så har jeg lige lidt ting til jer, hvordan ser det ud med Ford idag?

Hvad med den alternative Fiat importør http://www.lindholmbiler.dk/ har du
hørt dem om de kan skaffe den fiat du gerne vil have til den rigtige pris.
MVH
Jens

Fra : Joakim Recht

Dato : 24-02-06 16:49

Kim Jespersen wrote:
> [...]
> Ford at ha' en motor).
>
> Så har jeg lige lidt ting til jer, hvordan ser det ud med Ford idag?

Hej

Jeg erhvervede mig en Fiesta Ghia 1.6TDCi for 2 måneder siden, og kører
dagligt ca 250 km. Jeg er mægtigt tilfreds med den - men nu skal det så
også siges, at det er min første bil.
Motoren kører ganske glimrende og har rigeligt med kræfter, og den har
en nogenlunde økonomi. Der har her de første 10.000 km ikke været
problemer af nogen slags.

Jeg købte i øvrigt en 5-dørs + ESP og metallak til 215.000, og fik
derudover lyse lædersæder i pga en fejl fra fabrikken (som jeg ikke
brokker mig alt for meget over).

Eneste umiddelbare minus er, at den ikke leveres med fartpilot, men det
overvejer jeg at montere uoriginalt.

//Joakim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 26-02-06 23:49

Tusinde tak for svarene, selvom der var meget blandede replys, så hjalp
det ;)

Fra : Thomas J.

Dato : 27-02-06 10:06

Den Sun, 26 Feb 2006 23:48:37 +0100 sendte Kim Jespersen
<kim.jespersen@eSTmOPaSPiAMl.dk> følgende røgsignaler:

>Tusinde tak for svarene, selvom der var meget blandede replys, så hjalp
>det ;)

Ingen årsag.

Hvad var spørgsmålet ?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 17:32

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:m6g50256psk33mt2gtah62q1lilft8154t@4ax.com...
> Den Sun, 26 Feb 2006 23:48:37 +0100 sendte Kim Jespersen
> <kim.jespersen@eSTmOPaSPiAMl.dk> følgende røgsignaler:

> Ingen årsag.
>
> Hvad var spørgsmålet ?

Er det ikke ligemeget