den ruster som ind i...
Fra : taina

Dato : 22-02-06 19:41

Hej gruppe

For et halvt år siden købte jeg en næsten rustfri diesel polo, der kom fra
Tyskland. Nu er den begyndt at ruste, specielt ved bagruden, lige i kanten,
hvorfra rusten "løber" nedad. Det er træls!

Jeg har fået at vide, at en af grundene kan være, at den er gal med
vaskerutinerne - jeg ER ikke ret god til at huske at vaske bil, det bliver
til max en gang i måneden, så det må jeg se at få sat op.

Hvor tit skal der vaskes? Er der andet, jeg kan gøre for at forebygge?
Og hvordan dælen behandler jeg det, der allerede er rustet? Noget med at
slibe og male? (Det er en 93'er, så det bliver nok ikke til at slæbe den på
værksted for det)

Håber på lidt hjælp, så den ikke pludselig er rustet væk mellem fingrene på
mig

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 20:03

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på
> værksted for det)
>
> Håber på lidt hjælp, så den ikke pludselig er rustet væk mellem fingrene

Man er sikkert nød til at pille bagruden ud, som er limet fast (halv
besværligt), så jeg ville tage ud til en ophugger og finde en anden som var
fin og så omlakere denne med en spray til 80 Kr

--
Tom

Fra : Michael Kristensen

Dato : 22-02-06 20:25

Har en Polo fra 1985 uden rust, og jeg vasker aldrig bil med undtagelse af
lygter og nummerplader. (til gengæld får den en gang Pava hos min far hver
sommer)

En vask fjerner selvfølgelig noget salt fra bilen, men 2 timer senere har
luftbåret salt sat sig igen på bilen.....

Fra : taina

Dato : 22-02-06 22:19

> [...]
var
> fin og så omlakere denne med en spray til 80 Kr

oki. For mig bliver det ikke halvbesværligt - men heldyrt. Den slags
operationer er nemlig mekaniker-ting hos mig, lige som alt andet, der ikke
kan ordnes med knofedt, en skruetrækker og en neglefil. Jeg har i forvejen
en del mekaniker-ting på venteliste til bedre dage, og denne her kommer
efter "bil går ud hele tiden, når den er kold" og "forrude skiftes - helst
inden skidtet falder ned i hovedet på mig".

Hvad kan jeg selv gøre for i det mindste at begrænse rusten i mellemtiden?
Og på de små pletter andre steder? Min gamle polo var lappet med noget ret
grimt påsmurt maling af en art, rusten nedenunder var fjernet. Det må jeg
vel kunne gøre selv, men hvad skal jeg bruge?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 22:24

> [...]
> grimt påsmurt maling af en art, rusten nedenunder var fjernet. Det må jeg
> vel kunne gøre selv, men hvad skal jeg bruge?

Du kan bruge rustomdanner som kan købes ved thansen, derefter kan du male
over med en grunder og en farvespray....det hele kan holdes under 200 Kr

Kan godt være at det er fornuftigt at slibe rusten lidt ned inden du bruger
rustomdanner

--
Tom

Fra : taina

Dato : 22-02-06 22:28

> [...]
> over med en grunder og en farvespray....det hele kan holdes under 200 Kr
>
> Kan godt være at det er fornuftigt at slibe rusten lidt ned inden du

Se DET lyder mere overkommeligt Min kassekredit bukker og takker!

Det vil sige, at jeg sliber, hvor jeg kan komme til med...noget der også kan
købes hos thansen?... putter rustomdanner på... venter hvor lang tid?...
grunder, venter til det er tørt, og maler?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 22:54

> [...]
> købes hos thansen?... putter rustomdanner på... venter hvor lang tid?...
> grunder, venter til det er tørt, og maler?

Ja du sliber hvor du kan komme til, putter rustomdanner på og venter 1 døg
før du kommer grunder og maling på. Der skal gå ca. 30 min mellem grunder og
maling, så det skal kun lige være fingertørt. Desværre er det alt for koldt
nu, man skal vente til temp. er på min 15 grader, ellers er det ikke til at
male ordentligt

--
Tom

Fra : taina

Dato : 22-02-06 23:11

> [...]
koldt
> nu, man skal vente til temp. er på min 15 grader, ellers er det ikke til

Jeg takker - og venter
mvh. tina

Fra : Flemming Thygesen 56~

Dato : 22-02-06 20:28

Slet ikke unormalt, jeg har haft mange tyske biler, rustet op når de er 8,
holdt liv i dem , kæmpet med at lave rust hele tiden, opgivet dem efter en
del år.

Kom til at købe en en Peugeot på 5 år, og skiftede den da den var 14 år
gammel, aldrig fået en rustbehandling men heller ikke noget der lignede
rust, den Pegeot jeg har nu er 8 år og der er heller ikke det der ligner
rust, mekanisk har de været lige så gode som de andre.

Jeg ved godt det ikke er svaret på spørgsmålet, det er bare hvad jeg har
erfaret.

Flemming

Fra : taina

Dato : 22-02-06 22:24

"Flemming Thygesen 5690" <flemming.thygesen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:43fcbb5f$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Slet ikke unormalt, jeg har haft mange tyske biler, rustet op når de er 8,
> holdt liv i dem , kæmpet med at lave rust hele tiden, opgivet dem efter en
> del år.

Hvordan kæmpede du? Noget i retning af at slibe af og male? Hvis ja, så vil
jeg blive glad, hvis du deler ud af guldkornene

mvh. tina

Fra : Flemming Thygesen 56~

Dato : 22-02-06 22:41

> [...]
> vil
> jeg blive glad, hvis du deler ud af guldkornene

Købte et svejseværk, Tectyl sprøjte, Malersprøjte, og holdt alle mine ferier
i indkørslen sammen med dem, det drejer sig om Taunus 12 M, Consul Cortina,
og 2 stk Escorter, i mellemtiden en enkelt Fiat 125 s den var helt vild. Den
der overlevede bedst var min gamle Minor 1951 model. De sidste ved jeg godt
ikke er tyske.
Det jeg har set med Wv, Audi og Opel angående rust, har jeg altid løbet
udenom et køb at disse.

Efter overgangen til Peugeot, arbejder jeg overhovedet ikke i bil mere (jeg
er ikke mekaniker). Den første var Peugeot 309, og nu en Peugeot 306 og
Xsara Picasso Comfortvan.

MVH

Flemming

Fra : taina

Dato : 22-02-06 23:16

"Flemming Thygesen 5690" <flemming.thygesen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:43fcda7a$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

> Købte et svejseværk, Tectyl sprøjte, Malersprøjte, og holdt alle mine
ferier
> i indkørslen sammen med dem,

Lyder som fantastiske ferieoplevelser - not

> [...]
godt
> ikke er tyske.
> Det jeg har set med Wv, Audi og Opel angående rust, har jeg altid løbet

Og jeg var lige så glad for poloen - jaja, når jeg en dag får arbejde lidt
tættere på, skal jeg have scooter, skal jeg!

Jeg takker

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 22:37

> Hvordan kæmpede du? Noget i retning af at slibe af og male? Hvis ja, så
> vil
> jeg blive glad, hvis du deler ud af guldkornene

Hej Tina

Hvis du sliber noget som helst skal su så langt ned at der er 100% ren
metal, der må ikke være noget der minder om en lille revne/hul med rust,
fordi så kommer det frem igen inden du kommer på arbejde næste dag :o/ prøv
selv at se alle de biler der kører rundt med rødbrune skærmkanter, det er
dem der har slebet det med sandpapir og givet det rød grunder, det er bare
spild af tid..
Så hvis du skal invistere tid/penge i det, så sandblæs det eller slib ned
med en vinkelsliber.. Bare et godt råd herfra..

Og husk 4-5 tynde lag maling er bedre et 1 tykt...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 22:41

> Hej Tina

UPS Tania !! sorry

Mvh
Morten

Fra : taina

Dato : 22-02-06 23:13

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> UPS Tania !! sorry

Den var nu god nok første gang Taina - Tina udtalt på engelsk - eller
noget...

Du får det til at lyde som en besværlig tjans... må lige se, hvad jeg kan
hitte ud af...

mvh. tina

Fra : M

Dato : 22-02-06 23:36

> Du får det til at lyde som en besværlig tjans... må lige se, hvad jeg kan
> hitte ud af...

Tjja du ka også bare slibe med alm sandpapir og gøre det hver 3. uge... hvad
er mest besværligt

Mvh
Morten

Fra : taina

Dato : 23-02-06 01:33

"M" <M@gokartforum.dk> skrev i en meddelelse

> Tjja du ka også bare slibe med alm sandpapir og gøre det hver 3. uge...
hvad
> er mest besværligt

Så skal jeg jo have ferie hver tredje uge - det går ikke - selv om det ikke
ville være så ringe endda

Jeg må se om jeg kan finde en med en slibehalløjsa et sted ude i verden...
nogle gange savner jeg faktisk dengang hvor jeg havde cykel, den kunne jeg
da lave selv

mvh. tina

Fra : Basil

Dato : 22-02-06 20:40

taina skrev d. 22-02-2006 i meddelelse
> [...]

> værksted for det)

> Håber på lidt hjælp, så den ikke pludselig er rustet væk mellem fingrene på

Den med vasken skal du ikke tro på, vask når du har lyst, og gerne
efter salthelvedet er overstået om vinteren.
Jeg vasker selv max. 2 gange om året.
Der er en del årgange tyske biler der bare ruster, din kan være imellem
de årgange, eller også er du bare almindelig uheldig.
En teori som sikkert bliver gennemhullet er at biler der ikke specifikt
er leveret til de danske marked kan have en anden eller ingen
rustbehandling fra fabrikken (men det er et vildskud).
Kai

Fra : taina

Dato : 22-02-06 22:13

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Den med vasken skal du ikke tro på, vask når du har lyst, og gerne
> efter salthelvedet er overstået om vinteren.
> Jeg vasker selv max. 2 gange om året.

Så undrer jeg mig over, at jeg faktisk _kan_ vaske rusten af - altså det
nyeste af det, der er løbet...?

> [...]
> er leveret til de danske marked kan have en anden eller ingen
> rustbehandling fra fabrikken (men det er et vildskud).

Er det rustbehandling på lakken, du snakker om? Undervognen fik jeg nemlig
behandlet, da jeg fik den - den skulle jo gerne holde i laaang tid - mors
dyt

mvh. tina

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-06 14:17

taina wrote:

> Så undrer jeg mig over, at jeg faktisk _kan_ vaske rusten af - altså
> det nyeste af det, der er løbet...?

Du er sikker på at det er rust?

Golf´er har det med at ruste i bagdøren. Den samler en masse sand, som
arbejder sig ind i malingen, hvis det ikke bliver vasket af.

Dét har jeg hørt utallige gange fra min Golf-erfarne bror :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-02-06 08:31

> [...]
> kanten,
> hvorfra rusten "løber" nedad. Det er træls!

Har du undervognsbehandlet den? Det skal til.

Og så hjælper det ikke at bo ved havet.

--
Per, Esbjerg

Fra : taina

Dato : 23-02-06 15:18

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse >
> Har du undervognsbehandlet den? Det skal til.

Jeps, det første jeg gjorde - efter at have fulgt med i gruppen her
Men det er så ikke lige der, problemet er størst...

> Og så hjælper det ikke at bo ved havet.
> --
> Per, Esbjerg

Jeg tror, dit hav er værre end mit - Kolding

mvh. tina