|
| Frysende forrude sprinkler på C-Max. Fra : MFR |
Dato : 22-02-06 12:34 |
|
Er der nogle der har erfaringer med deres Ford C-Max 1,6 TDCi hvor
forrude sprinkleren fryser allerede ved minus 6-7° frost?
Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°
Ford DK har fået forelagt problemet, men har ikke fået tilsvarende
klager.
Der må være andre med samme problem, da bilerne burde være ens
konstrueret.
/MFR
| |
Henning (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 22-02-06 18:33 |
|
On 22 Feb 2006 03:34:27 -0800, "MFR" <mfr@thrane.com> wrote:
>Er der nogle der har erfaringer med deres Ford C-Max 1,6 TDCi hvor
>forrude sprinkleren fryser allerede ved minus 6-7° frost?
>Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
>Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°
Fryser de når du holder stille eller når du kører? Kører du 80km/t i
6-7 graders frost vil "chill-faktoren" gøre, at det svarer til ~ 40
graders frost! Og så kan selv den bedste sprinklervæske ikke følge
med! bagdysen fryser ikke, idet den ligger i læ
Læs mere på http://www.pug.dtu.dk/chillfactor.htm
| |
Leonard (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 22-02-06 18:56 |
|
Henning <nomail@all.invalid> wrote:
>Fryser de når du holder stille eller når du kører? Kører du 80km/t i
>6-7 graders frost vil "chill-faktoren" gøre, at det svarer til ~ 40
>graders frost! Og så kan selv den bedste sprinklervæske ikke følge
>med!
Det er altså noget vrøvl at bringe chill-faktor ind i snakken, det er
kun levende ting, der olever chill-faktor. Metaloverflader bliver ikke
koldere af at det blæser henover dem, det gør vædsker heller ikke.
Så skulle vandløb og søer jo fryse til tidligt om efteråret, når det
blæser ...
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Per Beer Hansen (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 22-02-06 18:59 |
|
Leonard wrote:
> Henning <nomail@all.invalid> wrote:
>
>> Fryser de når du holder stille eller når du kører? Kører du 80km/t i
>> 6-7 graders frost vil "chill-faktoren" gøre, at det svarer til ~ 40
>> graders frost! Og så kan selv den bedste sprinklervæske ikke følge
>> med!
>
> Det er altså noget vrøvl at bringe chill-faktor ind i snakken, det er
> kun levende ting, der olever chill-faktor. Metaloverflader bliver ikke
> koldere af at det blæser henover dem, det gør vædsker heller ikke.
> Så skulle vandløb og søer jo fryse til tidligt om efteråret, når det
> blæser ...
Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop fordi den
kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i karburatoren.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Leonard (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 22-02-06 19:08 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:
>Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
>Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop fordi den
>kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i karburatoren.
Det er ikke chill-faktor, men fordi der ved
fordampningen/forstøvningen af benzinen sker en afkøling af det metal,
der er rundt om, og så kan vandpartiklerne fryse.
Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når
benzinen fordamper.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Jesper (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 22-02-06 21:10 |
|
>
> >Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
> >Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop fordi
den
> >kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i karburatoren.
>
> Det er ikke chill-faktor, men fordi der ved
> fordampningen/forstøvningen af benzinen sker en afkøling af det metal,
> der er rundt om, og så kan vandpartiklerne fryse.
> Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
> overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når
> benzinen fordamper.
Bingo...
HVAD tror du så der sker med vanddelen i sprinklervæsken når alkoholen
fordamper (på forruden)????
rigtigt gættet .... IS!!!
| |
Preben Riis Sørensen (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 22-02-06 22:22 |
|
"Jesper" <jesper_eva@mail.ko.dk> skrev>
> HVAD tror du så der sker med vanddelen i sprinklervæsken når alkoholen
> fordamper (på forruden)????
Problemet var vist at der slet ikke kom noget op på forruden.
Selvf. kan vinden forøge isdannelse i spidsen af sprinkleren, men det hedder
altså afkøling ved fordampning, og ikke noget med Chill-faktor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Leonard (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 22-02-06 22:43 |
|
"Jesper" <jesper_eva@mail.ko.dk> wrote:
>HVAD tror du så der sker med vanddelen i sprinklervæsken når alkoholen
>fordamper (på forruden)????
>rigtigt gættet .... IS!!!
Det behøver jeg ikke gætte mig til og det har stadig ikke noget med
chill-faktor at gøre
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Per Beer Hansen (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 22-02-06 19:10 |
|
Leonard wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:
>
>> Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
>> Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop
>> fordi den kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i
>> karburatoren.
>
> Det er ikke chill-faktor, men fordi der ved
> fordampningen/forstøvningen af benzinen sker en afkøling af det metal,
> der er rundt om, og så kan vandpartiklerne fryse.
> Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
> overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når
> benzinen fordamper.
OK, jeg er ikke "videnskabsmand", men undrede mig bare over sammenfaldet
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Leonard (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 11-03-06 22:13 |
|
Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:
>>Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
>>Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop fordi den
>>kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i karburatoren.
>
>Det er ikke chill-faktor, men fordi der ved
>fordampningen/forstøvningen af benzinen sker en afkøling af det metal,
>der er rundt om, og så kan vandpartiklerne fryse.
>Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
>overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når
>benzinen fordamper.
Faldt lige over dette spørgsmål, som er fra en teoriprøve til
privatpilotlicens:
Hvad er de(n) primære årsag(er) til, at der kan dannes karburatoris
ved lufttempe-raturer helt op til +25ºC?
a) Fordi gennemstrømningen af luft i karburatoren er så stor, at
karburatorens metaldele afkøles kraftigt.
b) Fordi der sker et temperaturfald i karburatoren på grund af
fordampning af brændstof og udvidelse af luft (trykfald).
c) Fordi den kemiske sammensætning af brændstoffet gør, at der kan
dannes is når brændstoffet kommer i kontakt med luftens fugtighed.
d) Fordi brændstoffet kan være meget koldt hvis man flyver lige efter
tankning.
Kom frisk med et bud på det rigtige svar er:
a,b,c eller d ?
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Thomas Rasmussen (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 11-03-06 22:21 |
|
Leonard wrote:
> Hvad er de(n) primære årsag(er) til, at der kan dannes karburatoris
> ved lufttempe-raturer helt op til +25ºC?
>
> a) Fordi gennemstrømningen af luft i karburatoren er så stor, at
> karburatorens metaldele afkøles kraftigt.
> b) Fordi der sker et temperaturfald i karburatoren på grund af
> fordampning af brændstof og udvidelse af luft (trykfald).
> c) Fordi den kemiske sammensætning af brændstoffet gør, at der kan
> dannes is når brændstoffet kommer i kontakt med luftens fugtighed.
> d) Fordi brændstoffet kan være meget koldt hvis man flyver lige efter
> tankning.
>
> Kom frisk med et bud på det rigtige svar er:
> a,b,c eller d ?
>
Vil mene at b er det rigtige svar...
Thomas
Der kan danne fin is på ventilen til dykkerflasken hvis den sættes til
at blæse frit i længere tid, netop pga. trykfaldet
| |
Michael Kirkegaard (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 22-02-06 19:21 |
|
"MFR" <mfr@thrane.com> skrev i en meddelelse
news:1140608067.258892.277270@g44g2000cwa.googlegroups.com...
Er der nogle der har erfaringer med deres Ford C-Max 1,6 TDCi hvor
forrude sprinkleren fryser allerede ved minus 6-7° frost?
Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°
Ford DK har fået forelagt problemet, men har ikke fået tilsvarende
klager.
Der må være andre med samme problem, da bilerne burde være ens
konstrueret.
Det er HELT sikkert sprinklervæsken der ikke er sikret til 21 grader. Det
står nok på dunken, men det er sjældent at faktisk forholder sig sådan.
Læg noget sprinklervæske i en fryseboks (-5 til -20) og se om det fryser.
Derefter kontakter du leverandøren (hvis du altså gider)
Hvor har du købt det?
Michael
| |
Preben Riis Sørensen (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 22-02-06 19:43 |
|
"MFR" <mfr@thrane.com> skrev i en meddelelse
news:1140608067.258892.277270@g44g2000cwa.googlegroups.com...
Er der nogle der har erfaringer med deres Ford C-Max 1,6 TDCi hvor
forrude sprinkleren fryser allerede ved minus 6-7° frost?
Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°
Ford DK har fået forelagt problemet, men har ikke fået tilsvarende
klager.
Der må være andre med samme problem, da bilerne burde være ens
konstrueret.
Står der ikke noget om elopvarmede sprinklerdyser i ins.bogen? Der er måske
en fejl der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (22-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-02-06 19:46 |
|
"MFR" <mfr@thrane.com> skrev i en meddelelse
news:1140608067.258892.277270@g44g2000cwa.googlegroups.com...
Er der nogle der har erfaringer med deres Ford C-Max 1,6 TDCi hvor
forrude sprinkleren fryser allerede ved minus 6-7° frost?
Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°
Ford DK har fået forelagt problemet, men har ikke fået tilsvarende
klager.
Der må være andre med samme problem, da bilerne burde være ens
konstrueret.
/MFR
------------
Jeg ved ikke om de er sparet væk i cliMax, men ved mondeo sidder der
elektrisk opvarmede sprinklerdyser for netop at modvirke at de fryser til
is, når alkoholen fordamper i spidsen af dysen. Hvis de er opvarmede kan det
være at der er en fejl i det elektriske til disse dyser
--
Tom
| |
MFR (24-02-2006)
| Kommentar Fra : MFR |
Dato : 24-02-06 12:12 |
|
Jeg har købt det hos Harald Nyborg, og jeg kan godt være enig med dig
i din antagelse.
Det må være dårligt væske kvalitet.
Michael.
| |
Preben Riis Sørensen (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 24-02-06 16:57 |
|
"MFR" <mfr@thrane.com> skrev i en meddelelse
news:1140779529.731612.235460@u72g2000cwu.googlegroups.com...
Jeg har købt det hos Harald Nyborg, og jeg kan godt være enig med dig
i din antagelse.
Det må være dårligt væske kvalitet.
Så er det bestemt ikke den første mangelfulde vare der er gået over den
disk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
|
|