Citroën Xsara 2,0 HDi SX
Fra : Mads Møllegaard Mads~

Dato : 21-02-06 20:20

Hejsa,

Jeg går og kigger efter ny bil (brugt) og har kigget en del på Citroen
Xsara 2,0 i forskellige varianter, men jeg er lidt i tvivl om, "hvad
der er galt med dem", for jeg synes man får meget bil for pengene.. Så
jeg håber nogen derude med en masse Citroen erfaring kan give mig
noget fyldestgørende info...

På forhånd tak!

Mads

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 21-02-06 22:40

"Mads Møllegaard Madsen (slet ABNW8)" <madsmillfarm@ABNW8hotmail.com> skrev
i en meddelelse news:11405498520.327072945006751@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> der er galt med dem", for jeg synes man får meget bil for pengene.. Så
> jeg håber nogen derude med en masse Citroen erfaring kan give mig

Jeg er den ganske glade ejer af en Xsara 2,0 HDi st.car fra 2002 - udgaven
med 110 hk. Jeg købte den af dens første ejer, for 2½ år siden. Da havde den
kørt ca. 65000 km.

Bilens imo. største plus er motoren. Den trækker som et lokomotiv, med
masser af bundtræk, fint hurtigt optræk, og det hele med et nøjsomt
dieselforbrug. Jeg kører ca. 34000 km/år, med en hel del motorvejskørsel. I
perioder med mere bykørsel, ligger tank-gennemsnittet på små 17 km/l. I
perioder med mest motorvejskørsel, har jeg været oppe på et tank-gennemsnit
på 20,5 km/l.

Bilen har aldrig svigtet mig. Den har nu kørt 145000 km, og af reparationer
har tandremsskift og nye bremser været det dyreste. Jeg har hørt, at fejl i
det elektriske system kan være et problem med Citroën'er, men jeg har ikke
selv oplevet nogle, udover forlygtepærer og en enkelt 'askebæger-pære' der
skulle skiftes...

Pladsen er ikke vildt imponerende. Langbenede passagerer kan ha' problemer,
især på bagsædet. Bagagerummet (st.car) er heller ikke specielt stort, men
dog hæderligt og regulært, og der er selvfølgelig spilt-bagsæder.

Men som familie-gryde (et barn i barnestol) er bilen helt fortrinlig, og med
en glimrende kørselsøkonomi imo. For forandringens skyld, er jeg dog ved at
skifte til en ny og større øse. Det skal dog helt sikkert være en diesel!
'Nøjsomheden', og ikke mindst bundtrækket, er absolut merprisen værd!

/Asger

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-02-06 09:42

> [...]
> der er galt med dem", for jeg synes man får meget bil for pengene.. Så
> jeg håber nogen derude med en masse Citroen erfaring kan give mig

Kan du tysk, så læs her
http://www.autobild.de/test/gebrauchtwagen/artikel.php?artikel_id=5828

Ikke afskrækkende efter min mening, og da det er de sidste årgange i
serien har man nok fået styr på det meste. Jeg turde godt binde an
med en.

De lave priser kan langt hen ad vejen forklares med Citronernes
generelle ry samt at det er en udgået model.

mvh

Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-02-06 09:48

Martin Sørensen skrev:

> Kan du tysk, så læs her
> http://www.autobild.de/test/gebrauchtwagen/artikel.php?artikel_id=5828
>
> Ikke afskrækkende efter min mening

Xantia?
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-02-06 11:03

Hans Paulin (6310) skrev:

> Xantia?
> --
Ups

Jeg må vist hellere begynde at læse.

/Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-02-06 12:48

Martin Sørensen skrev:

> Ups
>
> Jeg må vist hellere begynde at læse.

Ellers fin side - fandt lige Carinaen!
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-02-06 13:14

Martin Sørensen wrote:

> Ups
>
> Jeg må vist hellere begynde at læse.

Tja, det gør nu ikke så meget. Historien er vistnok mere eller mindre
den samme: De fleste årgange, undtagen den allerførste, er temmeligt
stabile. Serie II (faceliftet) er at foretrække af flere årsager:
Design, sikkerhed, motorprogram.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : KASO

Dato : 23-02-06 08:45

> [...]
> der er galt med dem", for jeg synes man får meget bil for pengene.. Så
> jeg håber nogen derude med en masse Citroen erfaring kan give mig

Væsentligste årsag til den lave pris er nok, at modellen er "forældet" -
dvs. at den har mange år på bagen og er erstattet af en nyere model.
Kvalitetsmæssigt er der ingen problemer, men pladsen er lidt trang og
sikkerheden imponerer mildest talt ikke. Kan man leve med det, får man meget
for pengene. Den kører iøvrigt fint (deler undervogn med Peugeot 306).