BMW 525 TD 2001 - Nogle dårlige ting om de~
Fra : Michael F. Larsen

Dato : 20-02-06 21:29

Hej alle,

Jeg har kig på en brugt BMW 525 TD stationcar med automatgear årgang 2001
med ca. 250.000 kilometer på bagen.

Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved denne bil/årgang?

Hvis jeg nu skulle vælge alternative biler omkring de 300.000+-, hvad kunne
det så være? Jeg ved godt der er mange biler at vælge mellem, men er der
ikke nogen der skiller sig ud som værende af de bedre? Det skal være
stationcar (jo større bagagerum jo bedre), og det skal være diesel.

Og er den BMW jeg har kig på egentlig en af de bedre?

PFT/Michael Larsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-02-06 21:50

"Michael F. Larsen" <fastspam@mail.tele.dk> wrote in

> Jeg har kig på en brugt BMW 525 TD stationcar med automatgear årgang
> 2001 med ca. 250.000 kilometer på bagen.

Jeg har ingen konkrete erfaringer med modellen; men:

Motoren var/er ikke den nyeste konstruktion, den er set i 3/5-serien siden
starten af halvfemserne. Den har haft et ry med svagt topstykke, hvis ikke
man kørte den ordentlig varm.

Hvis du køber en TD, vil du med forholdstvis få midler kunne få en del
flere heste, da forskellen på TD og TDS mig bekendt kun er intercooleren
(og software).

mvh/lars

Fra : Mogens...

Dato : 20-02-06 21:56

"Lars Knudsen" <bofh@tiwli.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du køber en TD, vil du med forholdstvis få midler kunne få en del
> flere heste, da forskellen på TD og TDS mig bekendt kun er intercooleren

Dette er tidligere skrevet:
Fin bil med en fin motor, IMO - hvor topstykket kan være et ømt punkt.
Der er tidligere skrevet følgende:

Hvis du er god ved den, når den er kold, er det er meget solid motor. Dens
største svaghed er topstykket, og det kan ikke holde til, at man fyre bilen
af gentagende gange når den er kold. Vær sikre på, at den du købe ikke har
et revnet topstykke. Du kan evt. prøve følgende.

Når motoren er kold og startet, så se om den stråle, der kommer ind i
ekspansionsbeholderen, er kontinuerlig, og at der ikke lugter af diesel i
beholderen.

Kør bilen et godt stykke (40-50 km), noget frisk kørsel (dog ikke mens den
er kold). Bliver den køleslange, som går til den øverste studs på køleren
stenhård og kan næsten ikke trykkes ½ sammen, kan det være et tegn på at
topstykket er revnet (der presses luft ind i kølesystemet). Prøv at åbne
ekspansionsbeholderen, er der et beskeden tryk (som at åbne en sodavand),
er det et godt tegn. Men er det som at åbne er godt rystet sodavand, er det
skidt.

Efter køreturen lad den stå i 2-3 timer. Start den og se om der kommer hvid
røg ud af udstødningen. Hvis der gør dette, presses der vand ind i
cylinderne og ja: topstykket er defekt.

Er du vild med bilen, forhør dig hos BMW om de kan lave en test, det kan vel
højst koste 500-600 kr. Et nyt topstykke med stumper koste ca. 12.000 kr. og
15 timer at skifte.

Den er iøvrigt let at chip/bokstune til 175-185 HK...

Fra : Jasper Norman

Dato : 20-02-06 23:23

> Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved denne bil/årgang?

Kender ikke bilen, men en kollega havde for et par år siden en 525 eller
måske var det en 530´er dielsel.

Han var meget, meget skuffet over økonomien i den. Han fortalte, at han på
en tur fra Hjørring til KBH ikke kørte mere end 9-10 km/l. Han har sikkert
kørt for stærkt, men alligevel! Derudover havde han en del bøvl med bilen,
den var åbenbart mere på værkstedet, end hjemme hos ham selv. Men det har da
sikkert været en "mandagsbil". Det er jo ikke ligefrem BMW´s ry, at lave
elendige biler. Men lækker bil! Havde faktisk selv en i tankerne da jeg
handlede. Men hvad med denne:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=500600295&page=1 Den er
nyere, har læder, er sort! (naturligvis en smagssag). Den har godt nok kørt
lidt længere, men det burde ikke være noget problem.

alternativt burde du se på en Mercedes Gæt hvad jeg selv købte En
E270 er ligeså hurtig, og skulle efter sigende holde prisen noget bedre.

God jagt!

Mvh

Jasper

Fra : Mogens...

Dato : 20-02-06 23:30

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Kender ikke bilen, men en kollega havde for et par år siden en 525 eller
> måske var det en 530´er dielsel.

Der er en del forskel på de 2 maskiner - 530d er den bedste maskine.

> Han var meget, meget skuffet over økonomien i den. Han fortalte, at han på
> en tur fra Hjørring til KBH ikke kørte mere end 9-10 km/l. Han har sikkert
> kørt for stærkt, men alligevel!

Jeg har netop været en hurtig tur/retur til Jylland og kørte 11,9 km/l.
Bilen kørerstort set det samme - om du kører hurtigt eller langsomt.
Den er i sit es ved en høj gennemsnitsfart - en ægte motorvejsexpres.

> Men hvad med denne:
> http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=500600295&page=1

Sikkert en tidligere taxa - så ville jég hellere gå efter at importere
een selv med et lavere og "normalt" km-tal...

> alternativt burde du se på en Mercedes Gæt hvad jeg selv købte En
> E270 er ligeså hurtig, og skulle efter sigende holde prisen noget bedre.

Det tror jeg næppe holder med det ry, Mercedes harskaffet sig...

/Mogens - 530d

Fra : Thomas H.

Dato : 21-02-06 00:15

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> alternativt burde du se på en Mercedes Gæt hvad jeg selv købte En
> E270 er ligeså hurtig, og skulle efter sigende holde prisen noget bedre.

Det er nemlig rigtigt.. Den mercedes er et rigtigt godt alternativ, HVIS man
vil gå ca. 20 år tilbage i tiden rent comfort mæssigt.. Det er noget af en
skrammelkasse at køre i. Sorry, jeg kunne ikke lade være, men det er de
oplevelser jeg har haft med sådan en bil..

MVH
Thomas H.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-02-06 12:06

"Thomas H." <condor-9NOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrammelkasse at køre i. Sorry, jeg kunne ikke lade være, men det er de
> oplevelser jeg har haft med sådan en bil..

Ingen grund til at undskylde
Hvordan mener du man bliver sat 20 år tilbage i tiden?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-02-06 23:48

> Ingen grund til at undskylde
> Hvordan mener du man bliver sat 20 år tilbage i tiden?

Hørt!!!

Jeg synes da, at jeg sidderl aldeles godt i en E220 CDi. Og det er oven i
købet i en skrabet model uden oppustelige sæder og ventilering, sikke dog en
elendighed jeg åbenbart byder mig selv

Jeg har kun i rimelig beruset tilstand siddet i en BMW 530´er, og kan ikke
huske, hvorfor den åbenbart skulle være 20 år længere fremme... Men det
er da muligt. Men hvorfor? Og hvorfor er der så stadig et klart flertal af
vognmænd, der stadig sværger til MB? De må da få nogle nedslidte chauffører.

Beklager den "bitre" tone, men jeg har for 14 dage siden, fået min første
MB, og nedladende hentydninger mod den, er det samme som at kalde mine
drenge for nogle grimme, uopdragne bæster

Mvh

Jasper

Fra : Broegger

Dato : 22-02-06 10:10

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev

<snip>
> [...]
> Men det er da muligt. Men hvorfor? Og hvorfor er der så stadig et
> klart flertal af vognmænd, der stadig sværger til MB? De må da få

I Århus ser billedet noget blandet ud. Der kører utroligt mange V70'ere
som taxa her. Skoda Superb er der også et par stykker af.
Som jeg forstår det skyldes det bla. at Mercedes pusheren her i Århus har
fået lagt sig lidt ud med branchen.

> Beklager den "bitre" tone, men jeg har for 14 dage siden, fået min
> første MB, og nedladende hentydninger mod den, er det samme som at
> kalde mine drenge for nogle grimme, uopdragne bæster

Jeg forstår dig... Fra imorgen kommer Skoda vitser til at svide på
undertegnede

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-06 10:58

Broegger skriver:

> I Århus ser billedet noget blandet ud. Der kører utroligt mange V70'ere
> som taxa her. Skoda Superb er der også et par stykker af.

Og mindst 1 Jaguar (mødte den forleden)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : JS

Dato : 22-02-06 15:00

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Broegger skriver:

> Og mindst 1 Jaguar (mødte den forleden)

Det skulle vist være den eneste i Århus, men til gengæld så jeg en Sølvgrå
på E45 for nylig, så det er i hvert fald ikke den eneste i DK, jf. tidligere
diskussion.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-02-06 20:41

On Mon, 20 Feb 2006 21:29:19 +0100, "Michael F. Larsen"
<fastspam@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg har kig på en brugt BMW 525 TD stationcar med automatgear årgang 2001
>med ca. 250.000 kilometer på bagen.

Hmm.. Motoren i 530d siges at være meget bedre. Jeg har dog ikke
prøvet en 525 TD. Automatgearet har de styr på, det skifter stort set
umærkeligt med mindre du fyrer op under motoren...

>Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved denne bil/årgang?

Vær opmærksom på rust på bagklappen, dog har BMW så vidt jeg husker 8
års garanti på rust og skifter den på garantien.

>Og er den BMW jeg har kig på egentlig en af de bedre?

E39 serien har ry som den bedste BMW, om det passer skal jeg ikke gøre
mig klog på, for jeg har ikke haft andre BMW'er. Jeg syntes det er en
rigtig lækker bil, pæn, kører godt, god stor bil - perfekt på
motorvejen, nok lidt stor at skulle parkere i Københavns brokvarterer

Vi er rigtig glad for vores, den har dog kostet en del i reperationer
i den tid vi har haft den (fra 120.000 km til 230.000 km). Jeg har
fået skiftet et baghjulsleje, kadanakslen (av-av.. gik efter 160.000
km det skal den vist ikke!), katalysator (den brændte igennem efter
210.000 km), dieseltrykmåler samt brændstofpumpen i tanken (dette gør
at den skruer kraftigt ned for dieseltrykket og bilen får moment som
en Ellert i forhold til hvad den sprøde diesel række-6'er ellers
præsterer).

Så fejlfri er den ikke nødvendigvis. Derudover er front og bagklap
skiftet på rustgarantien. Har også fået almindelig service, bremser og
støddæmpere - men det er jo sliddele. Husk at motionere bremserne lidt
så skiverne bagpå ikke ruster til.

Efter et par mindre heldige oplevleser med BMW i Lund har jeg med stor
tilfredshed brugt dem her - http://www.jarlsbilservice.com/ - i
Helsingborg. De har styr på deres BMW'er og er meget billigere end
aut. BMW.

** Lars / 530dA Touring '02