"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9770B9EA0FA57tbr@130.225.247.90...
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev
> news:43f9bcc9$0$27532$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> <snip en masse>
>
> Jeg udskifter firmabilen med egen vogn nu (Skoda Octavia som hentes på
> tirsdag). Det kommer til at spare mig ca 1000 til 1500 kr pr måned.
> Mit kørselsbehov er ca 40.000 om året, heraf de 25.000 for firmaet.
>
> I den aftale vi har om firmabil er der dels en egenbetaling og dels
> skatteansættelsen, så en V40 koster 4850 om måneden.
>
> For at få så mange fordele som muligt, og for at garantere at jeg altid
> har bil, har jeg valgt at tegne en service aftale. Den koster ca 35 øre
> pr km, men inkluderer så erstatningsbil ved værkstedsbesøg. Og jeg ved
> godt det er dyrere end man typisk kan gøre det for, men det er så den
> pris jeg er villig til at betale.
>
> En af årsagerne til at jeg valgte Skoda'en er at man via dem kan tegne en
> forsikring hos TopDanmark til en meget fornuftig pris.
> I firmabilen optjener man godtnok ancinitet hvis man er registreret som
> bruger, men det er næsten umuligt at køre skades fri, da man tvinges til
> at registrere småskader (bilkabuler) hvis man ikke selv vil betale.
>
> Det er korrekt at hvis man skal have en firmabil skal det være i
> December. Det skyldes at den så allerede 1. Januar regnes for at være 1
> år skattemæssigt. beskatningen bliver lavere den dag den er 3 år. Det vil
> sige at man kan spare den dyre skat i 11 måneder.
>
> Jeg håber du kan bruge dette. jeg har været glad for at køre firmabil,
> men har ikke råd længere
>
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
>
>
http://www.broeggerklanen.dk
Nu er over 50% jo også firmakørsel for dit vedkommende, ændre det sig I
nogen retning for mig kan de 15.000 km privat godt blive til 20.000 og
dermed 2/3 af kørslen privat.
For mit vedkommende mister jeg et tillæg på 3500 hvor jeg mener pt. lige at
holde skindet på næsen (de næste 30.000 km), hvis jeg holder udgiften til
benzin udenfor. Om 30.000 km runder bilen et 100.000 km service (200.000 km)
som er langt det dyreste, sidst var der en akkumulator og et sæt
bremseskiver med ud over service (denne gang vil jeg tro jeg kan undgå
akkumulatoren). Der er ikke tegn på "noget" og bilen har aldrig budt mig en
reparation, men jeg har en frygt for at der ikke er flere år til ting som
kobling, støddæmpere, køler og aircondition kan koste noget guld og så
rækker 3500 minus skat næppe. Bilen er trods alt fra 1/8-1997 og trækker
rundt på campingvogn om sommeren, det går sikkert ud over mekanikken på et
eller andet niveau.
Jeg havde alligevel planer om at skifte bilen inden for de nærmeste par år,
og kan nu gøre det om ni måneder til firmabil. Ved skiftet vil jeg vælge den
samme bil uanset om det er firma eller privatbil, hvis skiftet er til en
billigere og evt. billigere drift er det jo en anden ting. Jeg ved ikke om
du med dit skift har skiftet til tilsvarende eller op/ned, men det har du
sikkert regnet på.
Ifølge beregneren på
www.tax.dk koster en firmabil mig 957 kr. mere om året
hvis jeg køre 10+15.000 km, det er mindre end min nuværende selvrisiko på en
ny forrude. Køre jeg 10+20.000 km vil jeg spare 2290 kr. pr. år, om det
resultat så er til at regne med er uvist. Skal jeg selv betale den nye kunne
jeg nok udbetale 50.000 kr. i form af den gamle bil, en beregning på en
banks hjemmeside fortæller mig så at resten kan udstås med 3000 kr. om
måneden i 8 år (samt de øvrige omkostninger naturligvis). Bilen jeg vil ha'
på den ene eller den anden måde koster 264.950 kr. samt 4000 kr. til
metallak, det er det jeg selv skal give eller betale skat af. I dette firma
leaser de som før nævnt bilerne, og jeg har læst at jeg vil blive beskattet
af den faktiske købspris leasingselskabet skal give hvilket jo godt kan være
mindre end de 268.950 kr. Skal jeg købe den selv skal jeg også betale det
træk jeg vil ha' på (2177,50+1597,50 kr. samt arbejdsløn) og et sæt
vinterhjul (16" til ? pris), det udstyr får leasingprisen til at stige mens
jeg ikke beskattes af udstyr monteret hos forhandleren. Så privatbilen vil
nok koste i omegnen af 290.000 kr. alt i alt mens beskatningen vil være af
268.950 kr. minus den rabat leasingselskabet evt. får. Så jeg skal selv
betale 3000 i afdrag samt det øvrige hver måned i 8 år privat (men kan
sikkert også få noget for bilen nå den skal skiftes) og de første par år
skat af ca. 5600 kr. pr. måned ved firmabil, der efter af ca. 4200 kr. pr.
måned. De 3500 kr. i tillæg jeg mister ved firmabil regner jeg ikke med at
mærke, da det der er tilbage nå skatten har været der nok bliver ædt af den
gamle bil.
Jeg ryger ikke ud af forsikringsverdenen da vi vil beholde konebilen og
motorcyklen, og der er jeg jo med på begge.
Med venlig hilsen Kim