Bremser skurrer
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-02-06 08:59

Mine bremser skurrer- men kun første gang efter at bilen har stået - og været kold.

Farligt? Eller bare ny klodser?

Jesper

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-02-06 09:06

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Mine bremser skurrer- men kun første gang efter at bilen har stået - og
> været kold.
>
> Farligt? Eller bare ny klodser?

Det er bare et lag rust der har lagt sig siden du parkerede bilen. Det er
helt normalt med skivebremser ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-02-06 09:11

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er bare et lag rust der har lagt sig siden du parkerede bilen. Det
> er helt normalt med skivebremser ...

Jeps, og det er ikke farligt og kræver ikke nye klodser. Men gør dig til
en vane at motionere bremserner når du så skulle komme ud at køre igen,
netop for at få denne rust slidt af igen.

I morges kunne jeg mærke at min ikke var imponerende villig til at
bremse, men et bar fornuftige opbremsninger på en vej uden trafik fik dem
i live igen, alternativt lige en let venstrefod på bremsen så de lige
bliver bedt om at arbejde mens du køre (igen, gør det hvor du ikke har
bagvedkørende trafik). Den havde stået hele weekenden ude i det dejlige
tåge vi har haft.

Tromlebremser kan nu også skurre hvis de har været stillestående i noget
tid (typisk længere end en weekend), der er opskriften det samme... (evt.
trække håndbremsen til første klik og køre 100m, så er de fine igen.

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-02-06 09:42

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver bedt om at arbejde mens du køre (igen, gør det hvor du ikke har
> bagvedkørende trafik). Den havde stået hele weekenden ude i det dejlige

Min slår speederen fra når jeg træder på bremsen. Så ingen hæl-tå her :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Aksel

Dato : 20-02-06 13:05

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Mine bremser skurrer- men kun første gang efter at bilen har stået - og
> [...]

Rust på skiverne, er meget almindeligt i vådt vejr.

Hold foden let på bremsen de sidste 100 m. inden du kommer hjem, så er
skiverne varme og du undgår rust.

Hilsen Aksel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-06 15:03

Aksel wrote:
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Rust på skiverne, er meget almindeligt i vådt vejr.
>
> Hold foden let på bremsen de sidste 100 m. inden du kommer hjem, så er
> skiverne varme og du undgår rust.

Så kondenserer tågens fugt nu nok lige så let, og sammen med alt det
salt så ruster skiverne lige meget hvad.

--

Christian

Fra : Aksel

Dato : 20-02-06 16:49

> [...]
> skiverne varme og du undgår rust.

Så kondenserer tågens fugt nu nok lige så let, og sammen med alt det
salt så ruster skiverne lige meget hvad.

Men saltvandssprøjtet er skrabet af, og tåge kondenserer kun på kolde
flader.

Hilsen Aksel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-06 18:10

Aksel skriver:

> Men saltvandssprøjtet er skrabet af, og tåge kondenserer kun på kolde
> flader.

Forbliver bremserne varme hele natten ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-06 20:14

on 20-02-2006, Klaus D. Mikkelsen supposed :

> Forbliver bremserne varme hele natten ?

Hvis de gør har man nok andre problemer end rust på skiverne :)

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Aksel

Dato : 20-02-06 22:02

> Aksel skriver:

> Forbliver bremserne varme hele natten ?

Nej, men så længe de ikke er koldere end den omgivende luft kommer der ikke
kondens

Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-06 23:25

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev >
> Nej, men så længe de ikke er koldere end den omgivende luft kommer der
ikke
> kondens

Men er der salt på dem, kommer der fugt noget før. Det er nok der du henter
virkningen, at du bremser saltet (eller det meste af det) væk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ena

Dato : 20-02-06 18:32

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Mine bremser skurrer- men kun første gang efter at bilen har stået - og
> [...]

Netop i denne tid er det problem du nævner med rust på skiverne ekstremt -
jeg har aldrig før oplevet at mine biler har reve røde skiver efter 2 dages
stilstand - formentligt er det fordi luftfugtigheden er meget høj og der er
masser af salt på vejene.

Fænomenet er dog helt ufarligt - bare iriterende det går så stærkt med
rustdannelsen for tiden.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-02-06 07:57

"ena" <ekk@nomail.com> wrote in

> Fænomenet er dog helt ufarligt - bare iriterende det går så stærkt med
> rustdannelsen for tiden.

Helt ufarligt vil jeg nu ikke mene det er... Hvis du, inden du får rusten
slidt af, skal bremse hurtigt (et barn gik ud foran bilen) så er der stor
risiko for at du rammer det du skulle bremse for. Bremselængden på skiver
med rust er MEGET længere end den normale bremselængde. Derfor skrev jeg
tidligere at han skulle få det slidt ned så længe der er styr på sagerne.

Thomas