/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Renault Grand Scenic - fartpilot
Fra : Munken


Dato : 19-02-06 18:01

Hejsa

Er der nogen der har erfaringer med at få eftermonteret en fartpilot
på en Grand Scenic årgang 2004!?

Vh.

Munken


 
 
KASO (20-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 20-02-06 07:25

>
>"Munken" <jan.munkholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:1140368458.559136.242960@o13g2000cwo.googlegroups.com...
>Hejsa
>
>Er der nogen der har erfaringer med at få eftermonteret en fartpilot
>på en Grand Scenic årgang 2004!?
>

Jeg har ikke prøvet eftermontering, men jeg har fartpiloten fabriksmonteret.
Det indebærer såvel en lille arm på venstre side af rattet som 2x2 knapper
på rattet, så jeg kunne forestille mig, at det ikke var helt billigt....


Omvendt har bilen elektronisk speeder - så måske er det ikke så dyrt endda
(det kostede vist 3.000kr. ab fabrik - inkl. danske afgifter).

Til gengæld er det en fornøjelse at køre med - og foruden fartholder
funktionen er der også en fartbegrænser, som man kan indstille på en
max-hastighed. Kører man "normalt", får bilen ikke lov til at overskride
maxhastigheden - træder man speederen i bund, får man lov alligevel. Det kan
være nyttigt - f.eks. når man kører på motorring 3, hvor trafikken giver
svingende hastigheder og hvor man ikke ønsker at blive foreviget af en af de
mange fotovogne.



Lars Hoffmann (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 20-02-06 09:33


KASO wrote:


> Til gengæld er det en fornøjelse at køre med

Det vil jeg gerne istemme mig. Jeg bruger den nñsten mere end jeg
bruger speederen

Forresten KASO, tak for de mange gode råd om bilkøb - efter 6500
kilometer i vores Grand Scenic, kunne vi ikke være mere begejstrede
for bilen og problemet vi havde i starten med at soltaget larmede ved
140+ kmt blev løst ved 10 minutter på værksted.

Bilen kører som en drøm og har ved en test på rullebånd give intet
mindre end 144 hk (Renault suiger den har 130). Det eneste jeg ikke er
vildt begejstret for, er at den holder et forbrug på 14 km/literen.
Jeg ville gerne have den op på 15. Men det er nok fordi de ekstra
heste er lidt sjovere at accelerere med og det koster jo

Med venlig hilsen
Lars hoffmann


KASO (21-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-02-06 07:30

>"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
> >news:1140424401.733322.253810@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>
>KASO wrote:
>
>
>> Til gengæld er det en fornøjelse at køre med
>
>Det vil jeg gerne istemme mig. Jeg bruger den nñsten mere end jeg
>bruger speederen
>
>Forresten KASO, tak for de mange gode råd om bilkøb - efter 6500
>kilometer i vores Grand Scenic, kunne vi ikke være mere begejstrede
>for bilen og problemet vi havde i starten med at soltaget larmede ved
>140+ kmt blev løst ved 10 minutter på værksted.

Selv-tak. Det lyder godt, at du er glad for bilen - og at problemet med
soltaget blev løst. Betyder det, at du er helt fri for vindstøj fra soltaget
ved motorvejsfart (og lukket tag)?

Jeg kan godt høre lidt ved dansk motorvejsfart - men dog ikke mere end at
det indvendige gardin tager lyden, når det er trukket for. Jeg overvejede om
det kan justeres, så lyden er helt væk?!?

Jeg nyder også stadig vores (der nu nærmer sig 17.000km)

>
>Bilen kører som en drøm og har ved en test på rullebånd give intet
>mindre end 144 hk (Renault suiger den har 130).

Tjah - i betragtning af at bilen formentlig (km-tallet taget i betragtning)
endnu ikke er oppe på fuld styrke (det varer nok yderligere 5-10.000km) - må
det siges at være flot! Jeg ved faktisk ikke, hvad vores yder - men det er
den "gamle" version, der kun skulle yde 120hk (men stadig 300Nm). Den virker
nu ikke, som om der mangler noget

>Det eneste jeg ikke er
>vildt begejstret for, er at den holder et forbrug på 14 km/literen.
>Jeg ville gerne have den op på 15. Men det er nok fordi de ekstra
>heste er lidt sjovere at accelerere med og det koster jo

Det var ikke så meget. I sommerperioden (hvor bilen ikke var tilkørt) kørte
jeg ca. 17 km/l - i vinterperioden med sne, køkørsel og frost (og forbrug
til motorvarmer) kører jeg 15-16km/l. I sidste uge var jeg et smut til
Tyskland + et par mindre ture; da jeg tankede igår konstaterede jeg et
forbrug på 18km/l

Eneste problem, jeg har konstateret, er, at den har svært ved at blive og
holde sig varm i frostvejr - specielt i køkørsel. Derfor har jeg fået
monteret et Eberspächer fyr med fjernbetjening i den - så nu kan jeg altid
sætte mig ind i en varm bil. Det problem har du jo nok ikke der, hvor du bor




Munken (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Munken


Dato : 20-02-06 10:40

Ved du evt. hvor man kan få den eftermonteret, min lokale Renault
forhandler i Køge vil ikke gøre det!


Lars Hoffmann (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 21-02-06 08:51

KASO wrote:

> Jeg kan godt høre lidt ved dansk motorvejsfart - men dog ikke mere end at
> det indvendige gardin tager lyden, når det er trukket for. Jeg overvejede om
> det kan justeres, så lyden er helt væk?!?

Det kan det sikkert. Larmen fra mit soltag svarer til larmen fra et
lukket vindue, s`jeg bruger slet ikke gardinet mere.

> Det var ikke så meget. I sommerperioden (hvor bilen ikke var tilkørt) kørte
> jeg ca. 17 km/l - i vinterperioden med sne, køkørsel og frost (og forbrug
> til motorvarmer) kører jeg 15-16km/l. I sidste uge var jeg et smut til
> Tyskland + et par mindre ture; da jeg tankede igår konstaterede jeg et
> forbrug på 18km/l

Nu her i weekenden skal jeg køre ca 900 km motorvej, så skal jeg da
fortælle hvad den giver. Nu ligger jeg på motorvej normalt omkring
140, så det suger jo også lidt ekstra i forhold til 120. Jeg vil da
holde den på 120 her i weekenden og se om vi kan få nogle flere
kilometer ud af den.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

> Eneste problem, jeg har konstateret, er, at den har svært ved at blive og
> holde sig varm i frostvejr - specielt i køkørsel. Derfor har jeg fået
> monteret et Eberspächer fyr med fjernbetjening i den - så nu kan jeg altid
> sætte mig ind i en varm bil. Det problem har du jo nok ikke der, hvor du bor

Nu kører jeg mest motorvej så det er ikke så svært at holde den
varm, men ellers kan vi godt have -10 grader om natten her om vinteren
i nattetimerne. Lad os nu se hvordan aircondition anlægget holder den
nede i temperatur her til sommers når vi runder de 45 grader i skyggen


Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


KASO (21-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-02-06 11:53

>> Jeg kan godt høre lidt ved dansk motorvejsfart - men dog ikke mere end at
>> det indvendige gardin tager lyden, når det er trukket for. Jeg overvejede
>> om
>> det kan justeres, så lyden er helt væk?!?
>
>Det kan det sikkert. Larmen fra mit soltag svarer til larmen fra et
>lukket vindue, s`jeg bruger slet ikke gardinet mere.

Hmm - som sagt er lyden ikke kraftig - jeg kan blot høre forskel på om
gardinet er for eller ej ved motorvejsfart.


>> Det var ikke så meget. I sommerperioden (hvor bilen ikke var tilkørt)
>> kørte
>> jeg ca. 17 km/l - i vinterperioden med sne, køkørsel og frost (og forbrug
>> til motorvarmer) kører jeg 15-16km/l. I sidste uge var jeg et smut til
>> Tyskland + et par mindre ture; da jeg tankede igår konstaterede jeg et
>> forbrug på 18km/l

>Nu her i weekenden skal jeg køre ca 900 km motorvej, så skal jeg da
>fortælle hvad den giver. Nu ligger jeg på motorvej normalt omkring
>140, så det suger jo også lidt ekstra i forhold til 120. Jeg vil da
>holde den på 120 her i weekenden og se om vi kan få nogle flere
>kilometer ud af den.

Det bliver interessant at høre resultatet. Den nye motor skulle jo nødigt
være mere forslugen end den gl. - selv om den faktisk er opgivet til at køre
½ km/l kortere i gennemsnit.

>> Eneste problem, jeg har konstateret, er, at den har svært ved at blive og
>> holde sig varm i frostvejr - specielt i køkørsel. Derfor har jeg fået
>> monteret et Eberspächer fyr med fjernbetjening i den - så nu kan jeg
>> altid
>> sætte mig ind i en varm bil. Det problem har du jo nok ikke der, hvor du
>> bor
>
>Nu kører jeg mest motorvej så det er ikke så svært at holde den
>varm, men ellers kan vi godt have -10 grader om natten her om vinteren
>i nattetimerne. Lad os nu se hvordan aircondition anlægget holder den
>nede i temperatur her til sommers når vi runder de 45 grader i skyggen
>

Nej - det hjælper med motorvejsfart - men på disse kanter kan farten på
motorvejen desværre godt ligge på 5-30 km/t i myldretiden

Det lyder som om der kan komme udfordringer med kølingen - det regner jeg
også med at teste, når jeg kører til Italien til sommer. Heldigvis kan jeg
også bruge Eberspächeren her: Man kan med fjernbetjeningen sætte blæseren
til at blæse den varme luft ud før man går ud til bilen - så er det
hurtigere at køle den ned med A/C når motoren er startet. Ellers kan man jo
altid starte med åbent soltag og få den værste varme ud inden man igen
lukker og lader A/C om at holde bilen kølig.

Jeg går ud fra, at du kender tricket med at man kan lade vinduer og soltag
stå mere eller mindre åbne, hvorefter 2 hurtige tryk på fjernbetjeningen
(nøglekortet) lukker det hele?



Lars Hoffmann (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 21-02-06 12:12

KASO wrote:

> Jeg går ud fra, at du kender tricket med at man kan lade vinduer og soltag
> stå mere eller mindre åbne, hvorefter 2 hurtige tryk på fjernbetjeningen
> (nøglekortet) lukker det hele?

Nej det vidste jeg faktisk ikke, jeg har jo det kort der ikke skal
stikkes i, så kortet ligger sammen med mit kørekort i lommen og jeg
har ikke haft brug for at have det fremme endnu

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


Lars Hoffmann (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 23-02-06 16:26

Lars Hoffmann wrote:

> Nej det vidste jeg faktisk ikke, jeg har jo det kort der ikke skal
> stikkes i, så kortet ligger sammen med mit kørekort i lommen og jeg
> har ikke haft brug for at have det fremme endnu

Jeg pr´vede lige og fandt ud af at jeg bare kan dobbeltklikke på den
knap der er på håndtaget, så lukker den sig helt sammen. Skide smart
- og så ser det da blæret ud

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


Lars Hoffmann (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-02-06 09:03

KASO wrote:

> Det var ikke så meget. I sommerperioden (hvor bilen ikke var tilkørt) kørte
> jeg ca. 17 km/l - i vinterperioden med sne, køkørsel og frost (og forbrug
> til motorvarmer) kører jeg 15-16km/l. I sidste uge var jeg et smut til
> Tyskland + et par mindre ture; da jeg tankede igår konstaterede jeg et
> forbrug på 18km/l

Efter 900 kms motorvej i weekenden hvor størstedelen blev kørt ved
120 på fartpiloten, lå den på et gennemsnitsforbrug på 17.9 km/l,
så det er jeg vældig godt tilfreds med. Den tager dog lang tid om at
komme ned på det forbrug. Man kan mærke stor forskel på om motoren
er varm eller ej, da den de første 50 kilometer ligger med et lidt
højrere forbrug.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


KASO (27-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 27-02-06 22:34

>
>"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
>news:1141027354.894235.298830@t39g2000cwt.googlegroups.com...
>KASO wrote:

>> Det var ikke så meget. I sommerperioden (hvor bilen ikke var tilkørt)
>> kørte
>> jeg ca. 17 km/l - i vinterperioden med sne, køkørsel og frost (og forbrug
>> til motorvarmer) kører jeg 15-16km/l. I sidste uge var jeg et smut til
>> Tyskland + et par mindre ture; da jeg tankede igår konstaterede jeg et
>> forbrug på 18km/l

>Efter 900 kms motorvej i weekenden hvor størstedelen blev kørt ved
>120 på fartpiloten, lå den på et gennemsnitsforbrug på 17.9 km/l,
>så det er jeg vældig godt tilfreds med. Den tager dog lang tid om at
>komme ned på det forbrug. Man kan mærke stor forskel på om motoren
>er varm eller ej, da den de første 50 kilometer ligger med et lidt
>højrere forbrug.
>
Det lyder mere som det, jeg har oplevet. Det er rigtigt, at den er længe om
at blive gennemvarm, men det er vist et problem for de fleste dieselbiler
(uden tilskudsvarmer). Jeg har et Eberspächer fyr på min til at hjælpe på
varmen - det er en rar ting i denne tid, hvor temperaturen i lange tider har
ligget på eller under frysepunktet.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste