http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=335034
Toyotas sikkerhed holdt stik
Euro NCAP-reglerne er overholdt ved Yaris-crashtest. Men
reglerne tages på FDM's foranledning op til vurdering, og billig-Yaris skal
have separat typegodkendelse
Af Thorkil Sevelsted - 6:15 - 17. feb. 2006
Toyota har intet forkert foretaget sig i forbindelse med Euro
NCAP-crashtesten af den nye Yaris.
FDM havde i sit blad Motor beskyldt Toyota for fusk med reglerne
ved at sende en Yaris med syv airbags til crashtest, hvor den opnåede alle
fem stjerner, for bagefter tillige at lancere en billigmodel med kun fire
airbags og derfor et lavere sikkerhedsniveau.
Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's regler,
fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev til FDM og
Toyota.
På den baggrund indrømmer FDM, at udtrykket 'fusk' var
uberettiget. Foreningens repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, redaktør Leif
Nielsen, læser dog fortsat de skrevne regler således, at det er modellen med
det laveste niveau i sikkerhedsudstyr, der skal testes.
Uenigheden går på, om det er udgaven med laveste
sikkerhedsniveau generelt eller 'laveste niveau på den mest solgte variant',
der skal knaldes mod muren.
Bombe under NCAP
Euro NCAP-organisationens formand, svenskeren Claes Tingvall,
der tidligere har været på linje med FDM i sin opfattelse, medgiver nu, at
reglerne er åbne for fortolkning. Han siger til Motor, at sagen er 'vældig
kompliceret', og at 'reglerne ikke er tidssvarende med det store antal
varianter', der findes af de enkelte bilmodeller. På foranledning af FDM
tages reglerne derfor op til revurdering i et udvalg under organisationens
styrelse.
Og det er der al mulig grund til, mener Leif Nielsen. Ellers er
der risiko for, at bilfabrikkerne tester en model med særlig højt
sikkerhedsniveau og bruger resultatet i markedsføringen af biler med mindre
udstyr. Det vil efter Leif Nielsens mening betyde en bombe under Euro
NCAP-testen.
Reglerne foreskriver ganske vist, at det er 'den mest solgte
model', der skal testes, men da testen som regel foretages, længe før
bilerne kommer på markedet, kan ingen jo vide med sikkerhed, hvad det bliver
for en.
Separat typegodkendelse
Strengt taget gælder karakteren kun for den variant, der er
testet. Men da der ikke på nuværende tidspunkt er regler for, hvordan
bilfabrikanterne må anvende resultaterne i deres markedsføring, ville Euro
NCAP ikke kunne forhindre Toyota i at markedsføre biligmodellen -der hedder
Yaris Natura -som femstjernet sikkerhedsbil.
Det har Toyota ikke gjort, og man kunne heller ikke være kommet
af sted med det, efter at Færdselsstyrelsen har blandet sig i sagen.
Styrelsen har nemlig bestemt, at Yaris Natura skal typegodkendes separat.
Det betyder, at det lovpligtige miljø- og sikkerhedsark, som alle nye biler
skal være forsynet med, i Yaris Naturas tilfælde skal mærkes 'ikke testet' i
stedet for med de fem stjerner, som det øvrige Yaris-program kan smykke sig
med.