/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
FDM-udtalelse ang. ny Toyota Yaris var ikk~
Fra : Henrik B.


Dato : 19-02-06 15:05

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=335034

Toyotas sikkerhed holdt stik

Euro NCAP-reglerne er overholdt ved Yaris-crashtest. Men
reglerne tages på FDM's foranledning op til vurdering, og billig-Yaris skal
have separat typegodkendelse


Af Thorkil Sevelsted - 6:15 - 17. feb. 2006


Toyota har intet forkert foretaget sig i forbindelse med Euro
NCAP-crashtesten af den nye Yaris.

FDM havde i sit blad Motor beskyldt Toyota for fusk med reglerne
ved at sende en Yaris med syv airbags til crashtest, hvor den opnåede alle
fem stjerner, for bagefter tillige at lancere en billigmodel med kun fire
airbags og derfor et lavere sikkerhedsniveau.

Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's regler,
fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev til FDM og
Toyota.

På den baggrund indrømmer FDM, at udtrykket 'fusk' var
uberettiget. Foreningens repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, redaktør Leif
Nielsen, læser dog fortsat de skrevne regler således, at det er modellen med
det laveste niveau i sikkerhedsudstyr, der skal testes.

Uenigheden går på, om det er udgaven med laveste
sikkerhedsniveau generelt eller 'laveste niveau på den mest solgte variant',
der skal knaldes mod muren.

Bombe under NCAP
Euro NCAP-organisationens formand, svenskeren Claes Tingvall,
der tidligere har været på linje med FDM i sin opfattelse, medgiver nu, at
reglerne er åbne for fortolkning. Han siger til Motor, at sagen er 'vældig
kompliceret', og at 'reglerne ikke er tidssvarende med det store antal
varianter', der findes af de enkelte bilmodeller. På foranledning af FDM
tages reglerne derfor op til revurdering i et udvalg under organisationens
styrelse.

Og det er der al mulig grund til, mener Leif Nielsen. Ellers er
der risiko for, at bilfabrikkerne tester en model med særlig højt
sikkerhedsniveau og bruger resultatet i markedsføringen af biler med mindre
udstyr. Det vil efter Leif Nielsens mening betyde en bombe under Euro
NCAP-testen.

Reglerne foreskriver ganske vist, at det er 'den mest solgte
model', der skal testes, men da testen som regel foretages, længe før
bilerne kommer på markedet, kan ingen jo vide med sikkerhed, hvad det bliver
for en.

Separat typegodkendelse
Strengt taget gælder karakteren kun for den variant, der er
testet. Men da der ikke på nuværende tidspunkt er regler for, hvordan
bilfabrikanterne må anvende resultaterne i deres markedsføring, ville Euro
NCAP ikke kunne forhindre Toyota i at markedsføre biligmodellen -der hedder
Yaris Natura -som femstjernet sikkerhedsbil.

Det har Toyota ikke gjort, og man kunne heller ikke være kommet
af sted med det, efter at Færdselsstyrelsen har blandet sig i sagen.
Styrelsen har nemlig bestemt, at Yaris Natura skal typegodkendes separat.
Det betyder, at det lovpligtige miljø- og sikkerhedsark, som alle nye biler
skal være forsynet med, i Yaris Naturas tilfælde skal mærkes 'ikke testet' i
stedet for med de fem stjerner, som det øvrige Yaris-program kan smykke sig
med.




 
 
BJ (19-02-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-06 15:08


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43f87b1d$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's regler,
> fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev til FDM og
> Toyota.

Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Henrik B. (19-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-02-06 15:13

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43f87bd9$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> KLIP
>
>> Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's
>> regler, fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev
>> til FDM og Toyota.
>
> Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?

Har været min anke i flere år...

--
-----------------------------
Knald & Luffe - Dét rykker!



BJ (19-02-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-06 15:14


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43f87cd0$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

>>> Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's
>>> regler, fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev
>>> til FDM og Toyota.
>>
>> Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?
>
> Har været min anke i flere år...

Oki doki.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



KASO (19-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-02-06 17:48


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43f87cd0$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:43f87bd9$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> KLIP
>>
>>> Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's
>>> regler, fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev
>>> til FDM og Toyota.
>>
>> Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?
>
> Har været min anke i flere år...

Nu er Toyota jo de første, der på denne måde forsøger at "omgå" intentionen
bag EuroNCAP - så det har reelt ikke været et problem tidligere. Det er jo
først et problem, når en fabrikant med en "tvivlsom" moral forsøger at
udnytte hullerne - og i dette tilfælde var det så Toyota, der fik den
tvivlsomme ære. I DK skriver de dog hist og pist, at den flotte karakter
ikke gælder billigste model, men det gælder åbenbart ikke i alle lande.

Generelt vil det jo være sådan, at når der opsættes regler, vil der altid
være nogen, der søger efter hullerne (se blot vores skattesystem) - det gør
jo ikke systemet dårligt som princip. EuroNCAP er en god idé - også selv om
der dukker huller op, som må "lappes" (FDM søger nu at få ændret reglerne,
så hullet lukkes). Det betyder ikke, at det er perfekt - eller at det er den
evige sandhed, de præsenterer, men de har tydeligvis gjort en kæmpe forskel
i de år, de har testet biler. Uden EuroNCAP tvivler jeg stærkt på, at
"husholdningsmærker" som VW, PSA, Toyota m.fl. ville have forsket så
kraftigt i sikkerhed - og vores biler ville langt fra have været så sikre,
som de er idag.



BJ (19-02-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-06 18:31


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:43f8a14a$0$38726$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Nu er Toyota jo de første, der på denne måde forsøger at "omgå"
> intentionen bag EuroNCAP

Kan vi efter dette overhovedet tro på det..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



KASO (20-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 20-02-06 07:30


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43f8ab4b$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:43f8a14a$0$38726$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Nu er Toyota jo de første, der på denne måde forsøger at "omgå"
>> intentionen bag EuroNCAP
>
> Kan vi efter dette overhovedet tro på det..?

Ikke forstået!?!?


Jeg håber, at FDM fortsætter med at holde øje med, om nogen forsøger at
"snyde på vægtskålen" - og Toyota i DK er jo også blevet tvunget til en
separat typegodkendelse af modellen, der ikke har været testet.



Henrik B. (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-02-06 02:00

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:43f8a14a$0$38726$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>>> Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?
>>
>> Har været min anke i flere år...
>
> Nu er Toyota jo de første, der på denne måde forsøger at "omgå"
> intentionen bag EuroNCAP - så det har reelt ikke været et problem
> tidligere. Det er jo

Det kan jo så diskuteres, når der også kan "handles" point, via div.
selealarmer...

--
-----------------------------
Knald & Luffe - Dét rykker!



KASO (20-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 20-02-06 07:28


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43f9146f$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:43f8a14a$0$38726$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>>> Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?
>>>
>>> Har været min anke i flere år...
>>
>> Nu er Toyota jo de første, der på denne måde forsøger at "omgå"
>> intentionen bag EuroNCAP - så det har reelt ikke været et problem
>> tidligere. Det er jo
>
> Det kan jo så diskuteres, når der også kan "handles" point, via div.
> selealarmer...

Selealarmer var jo (desværre) organisationens eget valg (nok lettere
presset) - og har mig bekendt ikke givet anledning til forsøg på at omgå
reglerne. At alarmer kan give point er derimod tåbeligt - det er jeg helt
enig i, men man kan jo heldigvis stadig aflæse pointtallet uden alarm - og
dermed se, hvilke biler der reelt er 5-stjernede (og så er der ikke så mange
tilbage...).



Ukendt (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-02-06 09:27


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:43f96162

At alarmer kan give point er derimod tåbeligt - det er jeg helt
> enig i, men man kan jo heldigvis stadig aflæse pointtallet uden alarm - og
> dermed se, hvilke biler der reelt er 5-stjernede (og så er der ikke så
> mange tilbage...).
Hvis de har opnået 5 stjerner pga. div. gadgets som kan afmonteres, skal det
jo gøres inden sammenligning. Så finder man den bedste grundkonstruktion.



KASO (21-02-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-02-06 07:47


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:43f97c8a$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:43f96162
>
> At alarmer kan give point er derimod tåbeligt - det er jeg helt
>> enig i, men man kan jo heldigvis stadig aflæse pointtallet uden alarm -
>> og dermed se, hvilke biler der reelt er 5-stjernede (og så er der ikke så
>> mange tilbage...).
> Hvis de har opnået 5 stjerner pga. div. gadgets som kan afmonteres, skal
> det jo gøres inden sammenligning. Så finder man den bedste
> grundkonstruktion.

At selealarmer kan give point er som sagt (skrevet) tåbeligt, men div.
airbags, selestrammere m.m. er jo en del af den samlede sikkerhed v.
kollision, og jeg synes at de bør regnes med. Til gengæld skal det - som FDM
også fremhæver - være "mindste fællesnævner", der testes - dvs. at de må
ikke sælge en bil med mindre sikkerhedsudstyr i en den, der testes. Det har
også fungeret indtil nu, hvor Toyota så vælger at sælge en model med færre
airbags end den testede.



Per Henneberg Kriste~ (19-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 19-02-06 18:24


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43f87bd9$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Men det er Toyota i sin gode ret til ifølge Euro NCAP's
>> regler, fastslår organisationens generalsekretær Adrian Hobbs i et brev
>> til FDM og Toyota.
>
> Hmmmm.... hvad er NCAP så reelt værd..?

De rangerer vel højere end Toyota.

112% i orden!

Bortset fra et par air bags :)

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste