Trækaksel
Fra : Michael Westi

Dato : 18-02-06 16:39

Har fået ny trækaksel på min gamle Fiesta Mk3.(1996)
At den er blevet slidt efter 130K. Er det ikke lidt hurtigt?

Det er jo ikke en racerbil)

Prisen blev 4K. Er det en ok pris?

--
Mvh Michael
"Death is just natures way of

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-02-06 10:56

Michael Westi wrote:
> Har fået ny trækaksel på min gamle Fiesta Mk3.(1996)
> At den er blevet slidt efter 130K. Er det ikke lidt hurtigt?

En trækaksel kan ødelægges på flere måder.
F.eks. kan en skarp sten skære hul i en manchet og derved ødelægge akslen.

> Det er jo ikke en racerbil)
>
> Prisen blev 4K. Er det en ok pris?

Var det på et Ford værksted ?
En uoriginal aksel koster vel i omegnen af 1500-2000,- kr. og så en times
tid til montering samt efterfyldning af gearolie.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 19-02-06 11:47

> [...]
> En uoriginal aksel koster vel i omegnen af 1500-2000,- kr. og så en times
> tid til montering samt efterfyldning af gearolie.

En time er nok lige i underkanten, hvis man altså skal leve af det.....
Prisen er ikke helt skæv, med moms og olie.

/Carsten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-02-06 11:55

Carsten Hjorth wrote:

> En time er nok lige i underkanten,

Ja det er naturligvis kun hvis akslen er uden tandrem, ellers tager det lidt
ekstra tid.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : em

Dato : 19-02-06 12:52

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> [...]
> En uoriginal aksel koster vel i omegnen af 1500-2000,- kr. og så en times
> tid til montering samt efterfyldning af gearolie.

Godt man ikke har Ford.

PSA normal drivaksel :

Xantia ca. 1250,-
BX: ca.: 800,. GTI: 1000,-

Så 4 kKR for 2 aksler er vel ok.

Men for en

Møller

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-02-06 12:55

em wrote:

> PSA normal drivaksel :
>
> Xantia ca. 1250,-
> BX: ca.: 800,. GTI: 1000,-

Er det originalt eller uoriginalt ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 19-02-06 13:24

"Per Beer Hansen" skrev

> Er det originalt eller uoriginalt ?

Uoriginalt og netto,
det har ikke meget med virkeligheden at gøre med hensyn til at sammenligne
værkstedspriser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 19-02-06 14:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Per Beer Hansen" skrev

> Uoriginalt og netto,
> det har ikke meget med virkeligheden at gøre med hensyn til at sammenligne
> værkstedspriser.
>
> mvh
> Alex Christensen

Hvad er originalt og hvad er "uoriginal". er det navnet på æsken, eller på
produktet der er afgørende, eller hvad der står på fakturaer.

Bliver en "uoriginal" original ved at blive solgt af et autoriseret
værksted.

Alle reservedele er på en eller anden måde uoriginale, da de jo ikke har
siddet på bilen som ny.

Og mange "uoriginale" dele er bedre end original, det er blot et spørgsmål
om hvad fabrikanten har valgt til sin model, og der vælger han givetvis den
optimale: størst fortjeneste med acceptable dele, at det så en gang i mellem
går helt galt så vi jo med VW-bremserne m.v.

Hvad med Brembo, som mange mener er bedre end fabriksmonterede, Dæk? du
kender fra værkstedet sikkert mange andre eksempler.

Akkumulatorer er i princippet noname produkter så sættes der blot det ønske
de navn på.

Bremse belægninger sælges "originalt med mange forskellige bilmærker på, men
de kommer fra få fabrikanter, og deres mærke er oftest præget ind i
trykpladen: Gerling, Textar, ATE, Britex, m.v.

Brændstofsystem, elkomponenter, motorstyring: det samme, men bliver en del
pludselig "uoriginal" fordi det er producentens navn der står på æsken og
ikke bilfabrikanten.

De fleste fabrikanter af bildele, er samlet i få multinationale selskaber,
men oftest bibeholdes det oprindelige navn, for det er indarbejdet.
Men disse firmaer har ekspertise og økonomi til at udvikle på en måde, som
bilfabrikanterne, (kald dem bare samlefabrik for "uoriginale" dele)

Hvem udvikler bremser, dæk, lygter, elektronik, m.m.

Og så er reservedele med eget navn på ofte billigere end dele fra
autoriserede værksteder, dette burde jo ikke være nødvendigt, da mange
"uoriginale" dele ikke er lagervarer hos værkstedet, men de får dem leveret
daglig fra de store grossister: Merkonomen, Würth, o.s.v du kender dem jo
godt.

Så det er ikke kapitalomkostninger til lager plads eller komponenter der
retfærdiggør avancen, men man tage hvad markedet kan bære. 30%-100%

Så ja Drivakslerne er Tridon, Triscan eller import fra NL.
Prisen: Netto, nej brutto - 18 % så der er stadig plads til en pæn avance på
en del man blot skal bestille og få leveret få timer eller dagen efter.

Timepris, den svinger jo over hele landet.

Medgået tid: er ofte et slag på tasken.

Du kender sikkert de undersøgelser, som medier og FDM har lavet på
reparation af nøjagtig den samme del. F.eks. udskiftning af tandrem på en
bil, hvor værksteder over hele mandet blev spurgt. Der er variationer på
100%.

Det blev en længere smøre (-grav) men du kan jo nok tygge den igennem.

Nå, men vi er nok ikke uenige når det kommer til stykket, men har blot
forskellige indfaldsvinkler

Møller

Fra : alexbo

Dato : 19-02-06 15:35

"Møller" skrev

> Det blev en længere smøre (-grav) men du kan jo nok tygge den igennem.

Næh, jeg rullede igennem til jeg nåede her.
Spørgsmålet gik på om en pris på et værksted på udskiftning af en Fordaksel
var rimelig, og som svar kommer hvad man kan købe en aksel til en Citroen
for på et reservedelslager.
Det hænger efter min mening slet ikke sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 19-02-06 16:26

> [...]
Fordaksel
> var rimelig, og som svar kommer hvad man kan købe en aksel til en Citroen

Et reservedlslager? Der er detailsalg fra f.eks. Merkonomen

> Det hænger efter min mening slet ikke sammen.

Der er meget få leverandører af drivaksler, så priserne er ofte
sammenlignlige.

Det var så men sætningen:

>Uoriginalt og netto,
> det har ikke meget med virkeligheden at gøre med hensyn til at sammenligne
> værkstedspriser.

Der lige skulle sættes i rigtig sammenhæng

Prisdannelse ved autoreparation i forhold til den aktuelle pris på 4. kKr,
som jeg synes er ret høj.

Møller

Fra : alexbo

Dato : 19-02-06 17:32

"Møller" skrev

> Et reservedlslager? Der er detailsalg fra f.eks. Merkonomen

Ja, det er også et reservedelslager, autodelehandler, eller hvad du nu vil
kalde det.

Hvis der nu blev spurgt om hvor man kunne købe en trækaksel, så ville jeg
foreslå et sådant sted, men det var ikke det der blev spurgt om.
Der blev slet ikke spurgt om prisen på en Citroendel, Micael har en Ford.

Jeg er sådan set enig i at 4k er meget, men man kunne jo spørge Ford om hvad
en aksel koster, så er man så langt.
Så kunne man spørge Mickael om han blot har bedt om en akseludskiftning,
eller om han måske har klaget over lyde, så prisen også indeholder
fejlsøgning på bærearme, hjullejer og lign.

Hvis vi sætter en Fordaksel til 1500 og 2 timer til andre 1500, så er vi på
3750 incl. moms, det er ikke langt fra 4.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Westi

Dato : 19-02-06 23:44

> [...]
> En uoriginal aksel koster vel i omegnen af 1500-2000,- kr. og så en times
> tid til montering samt efterfyldning af gearolie.

Ikke Ford værksted.(da det er en gammel slæde, synes jeg at Ford er for
dyre). Jeg skulle have en ny kofanger på den, da min nabo bakkede ind i den
ved juletid. Ford skulle have 2700,- for det. Fik den lavet på det værksted,
som også lavede min aksel. Prisen for kofanger og arbejdsløn blev 1268,-inkl
moms.
(ford tager sig sq godt betalt)(

Men ang. akslen.
Den er original. Arbejdsløn, gearolie, moms ect. Så de 4K lyder vel
egentligt rimeligt?

Mvh Michael

Fra : Michael Westi

Dato : 19-02-06 23:53

> Men ang. akslen.
> Den er original. Arbejdsløn, gearolie, moms ect. Så de 4K lyder vel
> egentligt rimeligt?
>
> Mvh Michael

De afhentede også bilen.
Glemte at de også har autotransport. Så det er også med i prisen.

Mvh Michael