"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:43f864ac$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Per Beer Hansen" skrev
>
> > Er det originalt eller uoriginalt ?
>
> Uoriginalt og netto,
> det har ikke meget med virkeligheden at gøre med hensyn til at sammenligne
> værkstedspriser.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Hvad er originalt og hvad er "uoriginal". er det navnet på æsken, eller på
produktet der er afgørende, eller hvad der står på fakturaer.
Bliver en "uoriginal" original ved at blive solgt af et autoriseret
værksted.
Alle reservedele er på en eller anden måde uoriginale, da de jo ikke har
siddet på bilen som ny.
Og mange "uoriginale" dele er bedre end original, det er blot et spørgsmål
om hvad fabrikanten har valgt til sin model, og der vælger han givetvis den
optimale: størst fortjeneste med acceptable dele, at det så en gang i mellem
går helt galt så vi jo med VW-bremserne m.v.
Hvad med Brembo, som mange mener er bedre end fabriksmonterede, Dæk? du
kender fra værkstedet sikkert mange andre eksempler.
Akkumulatorer er i princippet noname produkter så sættes der blot det ønske
de navn på.
Bremse belægninger sælges "originalt med mange forskellige bilmærker på, men
de kommer fra få fabrikanter, og deres mærke er oftest præget ind i
trykpladen: Gerling, Textar, ATE, Britex, m.v.
Brændstofsystem, elkomponenter, motorstyring: det samme, men bliver en del
pludselig "uoriginal" fordi det er producentens navn der står på æsken og
ikke bilfabrikanten.
De fleste fabrikanter af bildele, er samlet i få multinationale selskaber,
men oftest bibeholdes det oprindelige navn, for det er indarbejdet.
Men disse firmaer har ekspertise og økonomi til at udvikle på en måde, som
bilfabrikanterne, (kald dem bare samlefabrik for "uoriginale" dele)
Hvem udvikler bremser, dæk, lygter, elektronik, m.m.
Og så er reservedele med eget navn på ofte billigere end dele fra
autoriserede værksteder, dette burde jo ikke være nødvendigt, da mange
"uoriginale" dele ikke er lagervarer hos værkstedet, men de får dem leveret
daglig fra de store grossister: Merkonomen, Würth, o.s.v du kender dem jo
godt.
Så det er ikke kapitalomkostninger til lager plads eller komponenter der
retfærdiggør avancen, men man tage hvad markedet kan bære. 30%-100%
Så ja Drivakslerne er Tridon, Triscan eller import fra NL.
Prisen: Netto, nej brutto - 18 % så der er stadig plads til en pæn avance på
en del man blot skal bestille og få leveret få timer eller dagen efter.
Timepris, den svinger jo over hele landet.
Medgået tid: er ofte et slag på tasken.
Du kender sikkert de undersøgelser, som medier og FDM har lavet på
reparation af nøjagtig den samme del. F.eks. udskiftning af tandrem på en
bil, hvor værksteder over hele mandet blev spurgt. Der er variationer på
100%.
Det blev en længere smøre (-grav) men du kan jo nok tygge den igennem.
Nå, men vi er nok ikke uenige når det kommer til stykket, men har blot
forskellige indfaldsvinkler
Møller