påkørsel bagfra, ramt fortrinsvis på anhæn~
Fra : Per Olsen

Dato : 17-02-06 14:02

Hej Gruppe

Her til morgen hvor jeg holdte tilbage for en bus, blev jeg ramt bagfra af
en Golf 2, som kurede ind i mig, den ramte mig forholdsvis på
anhængertrækket med ca 20 km i timen, kofangeren fik en bule i siden og blev
slået løs henne af det højre skærm.

Min bil er en Nissan Almera hvis det har noget at sige

- Spørgsmålet er nu, kan blien være blevet slået skæv ved at den blev ramt
på anhængertrækket?
- Noget andet jeg skal se efter ?

Hende som påkørte mig havde kun sommerdæk på, det var det første hun sagde
så skulle man nok ha blevet hjemme.....

Regner med at forsikringen kommer på den, sevom hun vist nok havde en der
kunne lave deres, så vil jeg nu ha min til at aut, skal jo også have en
lånebil...

Mvh

Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-06 14:14

Per Olsen wrote:
> [...]
>
> Min bil er en Nissan Almera hvis det har noget at sige
>
> - Spørgsmålet er nu, kan blien være blevet slået skæv ved at den blev ramt

Vi blev ramt bagfra i en fodgængerovergang for snart 1 år siden, det
så ikke så slemt ud, bagklappen var godt nok lidt skæv og trækket
så lidt skævt ud.
Der var så noget mere galt, så det endt med at koste 40.000 kr.
Det er en Peugeot 306 stc.

> - Noget andet jeg skal se efter ?

Check at bilen bliver lavet ordentligt bagefter.

> Hende som påkørte mig havde kun sommerdæk på, det var det første hun sagde
> så skulle man nok ha blevet hjemme.....

Ham som kørte ind i os var en dansker uden kørekort i en lånt tysk
bil.......politiet var meget glade for at jeg ringede.

> Regner med at forsikringen kommer på den, sevom hun vist nok havde en der
> kunne lave deres, så vil jeg nu ha min til at aut, skal jo også have en
> lånebil...

Helt klart, det skal laves ordenligt.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:28

> [...]

Ham som kørte ind i os var en dansker uden kørekort i en lånt tysk
bil.......politiet var meget glade for at jeg ringede.

Hvem kom til at betale det ??

Mvh
Morten

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-02-06 14:21

"Per Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min bil er en Nissan Almera hvis det har noget at sige
>
> - Spørgsmålet er nu, kan blien være blevet slået skæv ved at den blev ramt

Ja, det er desværre bestemt en mulighed! Derudover er der forøget risiko for
piskesmæld (har du været på skadestuen??), fordi bilens kollisionszoner ikke
"kommer i funktion (= krøller sammen)" - dvs. langt det meste af energien i
sammenstødet overføres til bilens ramme (og videre til passagerne i bilen)
[1].

> - Noget andet jeg skal se efter ?

Din nakke?! Husk på, at såfremt du _ikke_ bliver kigget efter af en læge
inden for 24 timer efter et uheld, er der ikke noget at komme efter rent
forsikringsmæssigt, såfremt du siden får gener af dette uheld!!

> Hende som påkørte mig havde kun sommerdæk på, det var det første hun sagde
> så skulle man nok ha blevet hjemme.....

Ja, sikke dog et fjols! Vejen er desværre fyldt med idioter - og det komemr
vi andre så til at bøde for...

> Regner med at forsikringen kommer på den, sevom hun vist nok havde en der
> kunne lave deres, så vil jeg nu ha min til at aut, skal jo også have en
> lånebil...

Ja, selvfølgelig.

[1] Når man hører folk sige, at de netop er glade for deres faste
anhængertræk, fordi det så kan "tage fra" i forbindelse med uheld (påkørsel
bagfra), så tager man sig til hovedet! Hvis man er villig til at bytte et
par buler med potentielt livsvarige gener pga. piskesmæld, så bør man kræve
skolepengene tilbage. Dette er i øvrigt ikke en kritik af dig - jeg har selv
fast krog på min bil - men når jeg inden længe skal have ny bil, ofrer jeg
altså et par 1000,- mere på at få aftageligt træk (med de ulemper, det så
fører med sig).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:33

> [...]
> bytte et par buler med potentielt livsvarige gener pga. piskesmæld, så bør

Hmm hvad er lige forskellen ?? nu har jeg lige monteret fast træk på min
galant igår, og som jeg kan se det, så er det ligemeget om det er aftagelig
krog på eller ej, krogen har INGEN betydning, fordi den store kraftige metal
bjælke, er jo alligevel lige inde bag kofangerens plastik, så om krogen
bliver ramt, eller om bjælken bliver ramt må da gå ud på et, i begge
tilfælde kommer alt energien til at gå ind i den store bjælke og så videre
ind i vangerne.. eller er der noget jeg helt har overset ??

Så jeg kan slet ikke se noget logik i dit indlæg..

/Juel

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-02-06 14:38

"Juel" <him> skrev i en meddelelse

> [...]
> så videre ind i vangerne.. eller er der noget jeg helt har overset ??
>
> Så jeg kan slet ikke se noget logik i dit indlæg..

Det er resultatet af en undersøgelse, SAAB har foretaget. Den viste svjh
klart, at fast krog gjorde ondt meget værre ved påkørsel bagfra - og derfor
var aftageligt træk at foretrække. Jeg kan ikke lige finde undersøgelsen, så
jeg ved ikke præcist, hvad og hvor meget, man har sammenlignet.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:41

> [...]
> derfor var aftageligt træk at foretrække. Jeg kan ikke lige finde
> undersøgelsen, så jeg ved ikke præcist, hvad og hvor meget, man har

Giver ikke nogen mening, med mindre det er ved en meget lille hastighed..
kan jo også være at saab vil sælge aft. træk

/Juel

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-02-06 15:42

Bo Velschow wrote:

> [...]
> var aftageligt træk at foretrække. Jeg kan ikke lige finde undersøgelsen, så
> jeg ved ikke præcist, hvad og hvor meget, man har sammenlignet.

Jeg kunne meget vel godt forestille mig at man har sammenlignet fast
krog mod ingen krog overhovedet, for som Juel siger, så vil den
aftagelige krog jo være fastgjort så tæt på kofangeren at den smule
plastik/skum/whatever der måtte være imellem betyder meget lidt.

Men man må vel kunne få fingrene i den undersøgelse for at finde ud af
hvad det egentlig er smartest.

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 17-02-06 16:33

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote:

>Det er resultatet af en undersøgelse, SAAB har foretaget. Den viste svjh
>klart, at fast krog gjorde ondt meget værre ved påkørsel bagfra - og derfor
>var aftageligt træk at foretrække.

Jeg er ret sikker på at det ikke betyder noget som helst i forskel på
en VW Transporter og lign. kassevogne.
Bagkofangeren er en ret solid jernbjælke og det er denne bjælke krogen
fastgøres på, uanset om den er fast eller aftagelig. Jernbjælken er
gemt bag lidt plast som kun er der for at få det til at se lidt pænt
ud.
Så hvis bilen rammes midtpå bagenden, så vil en krog bare overføre
kræfterne til den bjælke, der ellers ville blive ramt.

Men der er sikkert forskel på bilernes konstruktion, så derfor kan
undersøgelsens resultat jo være rigtigt nok på en Saab.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:37

> [...]
> i begge tilfælde kommer alt energien til at gå ind i den store bjælke og
> så videre ind i vangerne.. eller er der noget jeg helt har overset ??

Hmm, en moderne bil har nu godt nok en enorm skumfyldning lige bag
kofangeren. Denne fyldning kan optage kræfterne fra en bil med ca. 3-5 Km/t
før man når ind til tværstiveren. Så der er da en væsentlig forskel om man
rammer kofangeren eller trækkrogen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:40

> [...]
> Km/t før man når ind til tværstiveren. Så der er da en væsentlig forskel
> om man rammer kofangeren eller trækkrogen.

ok, men det er vel også det eneste ikke, mon alle biler har det ? Min Galant
93-97 model har ikke noget skum, kun plast med men en lille metalstiver for
at det hele ikke skal blævre..

Ok, så vi snakker kun om de utroligt små sammenstød hvor der er forskel ?
fordi eller kan jeg altså ikke se der skulle være en forskel..

/Juel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-06 18:12

Juel has brought this to us :
> [...]
> kommer alt energien til at gå ind i den store bjælke og så videre ind i
> vangerne.. eller er der noget jeg helt har overset ??

Er det ikke fordi man bliver ramt "to gange" hvis der er træk på ?
først når påkøreren rammer trækket og så igen når han rammer bilen ?

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Deaster

Dato : 17-02-06 14:34

Bo Velschow skrev:
> [...]
> inden for 24 timer efter et uheld, er der ikke noget at komme efter rent
> forsikringsmæssigt, såfremt du siden får gener af dette uheld!!

Hvor står det henne?

Jesper

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-02-06 15:14

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det henne?

Kan ikke finde info'en på nettet. Jeg havde dog en oplevelse for et par år
siden: Jeg påkørte en bil, der svingede til venstre ud foran mig (jeg havde
nået at bremse noget ned (kørte 40 km/t på vej ud i et kryds, da den
18-årige knægt overfor valgte at overse mig!), så sammenstødet skete vel med
15-20 km/t, og den materielle skade var "kun" en knust forkofanger og bulet
forskærm) - men dagen efter fik jeg ondt i hovedet og nakken, så jeg tog på
skadestuen og blev kigget efter. Lægen bekræftede, at man skal henvende sig
senest 24 timer efter et uheld og få papir på skadernes omfang, hvis man
skal gøre sig håb om efterfølgende forsikringsdækning af skader - det nytter
ikke at komme 3 måneder efter, fordi man først da begynder at få ondt i
hovedet el.lign. Jeg ved ikke, om reglerne i dag er anderledes - men "better
safe than sorry" (jeg slap i øvrigt heldigvis for yderligere mén).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Deaster

Dato : 17-02-06 17:51

Bo Velschow skrev:
> [...]
> hovedet el.lign. Jeg ved ikke, om reglerne i dag er anderledes - men "better
> safe than sorry" (jeg slap i øvrigt heldigvis for yderligere mén).

Ok, for jeg synes nemlig aldrig jeg er faldet over en generel
tidsgrænse, og jeg er meget skeptisk overfor om en sådan eksisterer.

Mvh
Jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-02-06 14:59

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, sikke dog et fjols! Vejen er desværre fyldt med idioter - og det
> komemr vi andre så til at bøde for...

MVH Hans

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-02-06 16:31

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

Nahh... jeg vælger bare at køre efter forholdene - både bilens og vejens!

(men omtalte dame render vel i øvrigt også rundt i højhælede stiletter eller
små sandaler hér i vintervejret...?!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-02-06 16:57

> Nahh... jeg vælger bare at køre efter forholdene - både bilens og vejens!

Og laver således aldrig noget forkert, hverken i egne eller andres øjne.

> (men omtalte dame render vel i øvrigt også rundt i højhælede stiletter
> eller små sandaler hér i vintervejret...?!)

Kender ikke omtale "dame" eller er for den sags skyld ikke synsk, så derfor
ingen udmelding herom )

MVH Hans

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-02-06 19:33

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Og laver således aldrig noget forkert, hverken i egne eller andres øjne.

Tsk, tsk, tsk.... nu drejede det sig jo om, hvorvidt man kørte fornuftigt i
den slags vejr, vi havde hér til morgen (=spejlglat på en række veje) - og
om hvorvidt, man havde det rigtige "fodtøj" på bilen! Måske lidt vel
forhastet, at sidestille det med aldrig at gøre noget forkert...

> Kender ikke omtale "dame" eller er for den sags skyld ikke synsk, så
> derfor ingen udmelding herom )

Kender hende heller ikke - men hun var så tåbelig at skøjte rundt på
sommersutter på spejlblanke veje - og det sidestiller jeg med at rende rundt
i små sommersko i vintervejr.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Anders Christensen

Dato : 18-02-06 21:08

Bo Velschow skrev:

> Kender hende heller ikke - men hun var så tåbelig at skøjte rundt på
> sommersutter på spejlblanke veje - og det sidestiller jeg med at rende rundt
> i små sommersko i vintervejr.

Jeg kan lige se det for mig..

"Jamen de her fine alufælge med sommerdæk matcher mine lyserøde
højhælede sko meget bedre, og der var jo kun 2 cm is på vejen"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-06 14:34

Juel wrote:

> Ham som kørte ind i os var en dansker uden kørekort i en lånt tysk
> bil.......politiet var meget glade for at jeg ringede.
>
> Hvem kom til at betale det ??

I første omgang modpartens forsikringsselskab, jeg ved ikke hvilket.
De kræver måske regres mod enten ejeren eller føren, I don't give a
damn.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:35

> Hvem kom til at betale det ??

I første omgang modpartens forsikringsselskab, jeg ved ikke hvilket.
De kræver måske regres mod enten ejeren eller føren, I don't give a
damn.

Ok, heldigt nok, hvad gør man mon hvis sådan en person ikke har et
forsikringsselskab...

Mvh
Morten

Fra : Leonard

Dato : 17-02-06 14:52

"Juel" <him> wrote:

>Ok, heldigt nok, hvad gør man mon hvis sådan en person ikke har et
>forsikringsselskab...

Hvis der er nummerplade på bilen, så skal der være en
ansvarsforsikring.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Christopher S

Dato : 17-02-06 15:00

Leonard wrote:

> Hvis der er nummerplade på bilen, så skal der være en
> ansvarsforsikring.

hvis det er plader fra tyskland, kan forsikringenjo være udløbet.. :)

Fra : Leonard

Dato : 17-02-06 15:29

Christopher S <cstein@softhome.net> wrote:

>hvis det er plader fra tyskland, kan forsikringenjo være udløbet.. :)

Ja eller de kan være stjålne, det kan også ske med danske plader, og
så er man desværre ovre i noget med civilt søgsmål mod føreren, hvis
ikke der er en kasko på ens egen bil.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 17-02-06 23:09

On Fri, 17 Feb 2006 15:28:30 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Ja eller de kan være stjålne, det kan også ske med danske plader, og
>så er man desværre ovre i noget med civilt søgsmål mod føreren, hvis
>ikke der er en kasko på ens egen bil.

Jeg mener at forsikringsselskaberne har en pulje der dækker hvis en
uforsikret bil laver en skade, de lægger i hvertfald ud og så pelser
de skadevolderen bagefter.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Deaster

Dato : 18-02-06 11:24

Morten From Søndergaard skrev:

> Jeg mener at forsikringsselskaberne har en pulje der dækker hvis en
> uforsikret bil laver en skade, de lægger i hvertfald ud og så pelser
> de skadevolderen bagefter.

Jep: http://www.dfim.dk/

Mvh
Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-06 14:37

Juel wrote:

> Ok, heldigt nok, hvad gør man mon hvis sådan en person ikke har et
> forsikringsselskab...

Så tror jeg at min kaskoforsikring ville dække det uden selvrisiko,
og så ville de komme efter ham (føren, som jo var dansker)

Hvordan man er stillet uden kasko ved jeg ikke.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 14:42

>Så tror jeg at min kaskoforsikring ville dække det uden selvrisiko,
>og så ville de komme efter ham (føren, som jo var dansker)
>
>Hvordan man er stillet uden kasko ved jeg ikke.

Ok..

/Juel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-06 14:59

Leonard wrote:

> Hvis der er nummerplade på bilen, så skal der være en
> ansvarsforsikring.

Også udenlandske biler ?

--

Christian

Fra : Leonard

Dato : 17-02-06 15:27

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Også udenlandske biler ?

I nogle lande er det et klistermærke på nummerpladen, der viser om der
er betalt forsikring, men generelt er der ansvarsforsikring på alle
indregistrerede køretøjer.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::