Hvillken brænder 24X write til mac...
Fra : René Sindberg

Dato : 14-06-01 14:09

Hejsa... nogle der har gode råd til hvilken cd brænder man skal købe til en
G4 så der kommer fuld skrald på... brænder ca. 400-600 cder pr gang med fuld
data så det må godt ske i en rimeligt tid... til rimelige penge...

Det er vel 24X write man skal køre nu monikke?

Gode råd høres gerne, og evt. hvor man gør det bedste køb også.

MVH
René Sindberg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-06-01 10:24

René Sindberg <sindberg@elli-tape.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er vel 24X write man skal køre nu monikke?
>
> Gode råd høres gerne, og evt. hvor man gør det bedste køb også.

Splinternyt 24/10/40 CD-brænder fra One Tech til 3450,- + moms
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-01 14:34

Hej René

Først lidt om medierne..... Pt skal du ikke regne med, at der findes medier,
der er certificrede til at kunne brænde mere end 12-16x hastighed i en CD-R og
8-12x i en CD-RW, - selvfølgelig afhængig af, om det skal bruges til musik-
eller databrænding.

Selve brænderen..... Hvis du kan 'nøjes' med CD-R, så skal du til prof
produkter, som jeg umiddelbart betragter det, når du siger 4-600 ad gangen. En
'normal' brænder vil ikke kunne klare det pres, du lægger på lasersystemet i
den. - Den vil simpelthen blive for varm. - Ikke bare i selve laseren, men også
i drivværket. Hvilket vil medføre korrodering af dele i værket, så
slid-effekten bliver langt højere end ved normal brug. Og du skal så regne med,
at brænderen vil blive meget ustabil allerede efter ca. 12-1500 brændinger.
Mens hvis du brænder mere normalt 15-25stks om ugen, vil brænderen kunne holde
til 5-10000 brændinger alt afhængig af mærke og kvalitet.

For at få en brænder, der vil kunne holde til det pres, skal du op i noget prof
brænderudstyr, og her er det eneste, jeg vil anbefale Panasonics Pro brændere.
De brænder højst ved 12x hastighed. Til gengæld er de i en 'workstation', -
altså en brænder, der ikke behøves at være tilsluttet en computer for at
brænde. Det er som en gammeldags dobbeltkassettebåndoptager med en 'Master' og
fra 1-8 'Slave' stationer i selve 'Master unit', og man kan så købe ekstra
slave-enheder à 2 & 4 stks og sætte til master-enheden. Den mindste, jeg er
vidende om, kan trække op til 8 slave-enheder og den største op til 32
slave-enheder. Panasonics brænder er beregnet til ca. 25-30000 stk. brændinger
v/ 12x og 40-50000 stks. v/ 4x hastighed.

Priserne starter ved ca. 10000kr. + moms for en station med 1 master + 2
slaver. De forhandles af bl.a. Dansk AudioTeknik i Århus (8613 6822).

Det du kan tage med i betragtning, er, at det (som jeg ser det), er et produkt
til salg, og at du derfor vil kunne indregne udgiften til brænder i dine
produktionsomkostninger. Nu skriver du ikke hvilke typer arbejde, der er tale
om, men der er for såvidt også ligegyldig. Men lad mig give et lille
eksempel....

Du skal i løbet af _1_ år brænde 2500 stk. CD.
Indkøbspris af medier er indtil 1.7.01 uden afgift, og derfor kan de nu stadig
købes til ca. 2,00 kr. pr stk for 650mb og ca. 2,50kr. for 700mb v/ 2500stk.
(fx. Mr.Platinum). Efter 1.7.01 skal du lægge ca. 6,70kr. oveni til afgift,
hvis du ikke er registreret som afgiftsfri bruger i gr. 1-4 hos Copydan
Båndkopi. - Og det gælder både for data- og audio CD-R og CDRW medier.

Før 1.7 vil din produkt pris være max. 6250kr. + brænder - i alt ca. 10500kr.,
stk.pris vil være ca. 4,25kr..
Efter 1.7 vil din stk.pris være 4,25kr. + 6,70kr. =10,95kr. pr stk.

Produktionsprisen for 10000stk. vil være ca. 0,76kr. billigere pr.stk. ved brug
af alm. brænder og ca. 1,50kr. billigere ved brug af en Pro brænder.

- Og så skal du regne med, at du skal købe ny brænder igen for hele tiden at
holde den mest mulig optimal i brændingen. Det er især vigtig ved
musikbrænding. Ingen af de firmaer, jeg kender til, der brænder for andre
bruger mere end 4x hastighed til musik og 12x til data, - simpelthen for at
opnå max. kvalitet.

Håber du kan bruge det her til lidt overvejelser...
mvh. ERik Richard

"René Sindberg" wrote:

> [...]
>
> Det er vel 24X write man skal køre nu monikke?
>
> Gode råd høres gerne, og evt. hvor man gør det bedste køb også.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 16-06-01 20:21

> [...]
> 8-12x i en CD-RW, - selvfølgelig afhængig af, om det skal bruges til musik-

http://www.edbpriser.dk/tilbehoer/tilbehoer-top10.asp?ID=1294827932

Get with the times man!

MVH ANR

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-01 02:06

Hej Andreas

For det første, så holder den ikke! - Verbatim kan give så megen garanti, de gøre
vil, men erfaringerne siger, at der er for mange fejl i databrænding, så snart du
overstiger 12x eller 16x hastighed. Og for det andet, så egner den type sig fx.
ikke til musikbrænding.

Der findes også andre som fx. BASF Ultra, BASF S-Black Audio, der reklamerer med
24x brænding, men alle forsøg og tests siger det samme, - max 16x hastighed!

Og så kunne jeg faktisk godt tænke mig, at du fx. kunne give en fornuftig
forklaring på, hvorfor div. pro firmaer, der brænder for andre faktisk kun brænder
ved 4x?

Jeg arbejder faktisk også professionelt med musik- og dataproduktion, og sidste
gang, jeg fik lavet en sending på 420 stk. musik CD'er, var der kun _ÉN_ misser
imellem! - Alle var brændt ved 4x på Panasonic udstyr!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 14:57

> [...]
>
> Der findes også andre som fx. BASF Ultra, BASF S-Black Audio, der
> reklamerer med 24x brænding, men alle forsøg og tests siger det samme, -

Det lyder bare lidt underligt, når man læser denne:

http://www.businesswire.com/cgi-bin/f_headline.cgi?bw.061201/211632043

> [...]
> sidste gang, jeg fik lavet en sending på 420 stk. musik CD'er, var der kun
> _ÉN_ misser imellem! - Alle var brændt ved 4x på Panasonic udstyr!

Til prof-brug er der nok større krav til sikkerheden.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 03:20

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det lyder bare lidt underligt, når man læser denne:
>
> http://www.businesswire.com/cgi-bin/f_headline.cgi?bw.061201/211632043

Det vil jeg godt give dig ret i, - men det, der så kunne undre en hel del, er,
at det lige netop er de 4 mærker i CD-R/RW brændere, der nævnes, - Yamaha,
Ricoh, Sanyo og Plextor, - mens de 'rigtig store' mærker slet ikke er med -
nemlig Teac/Tascam, Philips, Sony, Matshuchita (Technics og Panasonic),
Creative Corp. og 'Rolls-Roycen' i CD-R/RW brændere - Nakamichi - er
overhovedet ikke nævnt.

For mig tyder det meget på, at de lige vil se tiden an, inden de også hopper
med på vognen. Matshuchita har jo en lille finger med i form af Sanyo, der jo
er et datterselskab inden for Matshuchita koncernen, og det kunne betyde, at de
vil bruge Sanyo som forsøgsobjekter og se, om det virkelig er noget, der er
hold i.... who knows?

- Men at Philips ikke er med er en gåde! - Da det jo trods alt er dem, der ejer
alle patenterne på CD-mediet gennem deres patenfirma - PDM Pierre Dupont
Magnetics.

- Og for øvrigt ligner den artikel særdeles meget den artikel, der kom, da
Verbatim frigav deres DataLIFE 3,5" 'super' disketter, der i praksis ikke er
spor bedre end en BASF eller Fuji, - men bare var 35kr. dyrere for
10stks.......-)

> Til prof-brug er der nok større krav til sikkerheden.

Selvfølgelig kræves der større sikkerhed, når det er medier til udgivelser, men
artiklen henvender sig ikke til amatører, - ihvertfald ikke sådan, som jeg
forstår den. - Ordet 'Business product' bliver jo flittigt anvendt.

Men lad os vente og se. - Viser det sig, at det holder stik, så vil jeg da
gerne være en af de første ti at anbefale det medie - også til pro brug. -)

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-06-01 15:59

> [...]
> kunne betyde, at de vil bruge Sanyo som forsøgsobjekter og se, om det
> virkelig er noget, der er hold i.... who knows?

Det er nok sådan noget.

> [...]
> udgivelser, men artiklen henvender sig ikke til amatører, - ihvertfald
> ikke sådan, som jeg forstår den. - Ordet 'Business product' bliver jo

Det er nok mest et SOHO produkt og ikke ligefrem til professionel
mastering.

> Men lad os vente og se. - Viser det sig, at det holder stik, så vil jeg da
> gerne være en af de første ti at anbefale det medie - også til pro brug.
> -)

Ja, det tager nok lige et par måneder, før end vi ser medier og drev for
alvor herhjemme. Medierne bliver måske også i den dyre ende, da Verbatim
i forvejen jo er ret dyrt.

--
René