/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvilken slags benzin kører svinet på ?
Fra : Dark Cowboy


Dato : 16-02-06 17:50

Hej.

Har lige købt mig en Suzuki Swift 1,3 GLX fra 98
Desværre har jeg fået forskellige meldinger om hvilken benzin den kører på.
Forhandleren siger 92 oktan, ét sted i manualen siger 95 oktan, mens der et
andet sted står 'over 91 oktan'

Der står så også at jeg kan se på indersiden af brændstofklappen, men der
står bare blyfri.

Nogen der kan hjælpe ?



 
 
KT (16-02-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 16-02-06 18:31


"Dark Cowboy" <Darkcowboy@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:43f4ad75$0$27619$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Har lige købt mig en Suzuki Swift 1,3 GLX fra 98
> Desværre har jeg fået forskellige meldinger om hvilken benzin den kører
> på.
> Forhandleren siger 92 oktan, ét sted i manualen siger 95 oktan, mens der
> et andet sted står 'over 91 oktan'
>
> Der står så også at jeg kan se på indersiden af brændstofklappen, men der
> står bare blyfri.
>
> Nogen der kan hjælpe ?
>

Den kører nok lige godt på alt det nævnte

Knud



Basil (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 16-02-06 19:08

KT skrev d. 16-02-2006 i meddelelse
<43f4b6de$0$2462$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> "Dark Cowboy" <Darkcowboy@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:43f4ad75$0$27619$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej.
>>
>> Har lige købt mig en Suzuki Swift 1,3 GLX fra 98
>> Desværre har jeg fået forskellige meldinger om hvilken benzin den kører på.
>> Forhandleren siger 92 oktan, ét sted i manualen siger 95 oktan, mens der et
>> andet sted står 'over 91 oktan'
>>
>> Der står så også at jeg kan se på indersiden af brændstofklappen, men der
>> står bare blyfri.
>>
>> Nogen der kan hjælpe ?
>>

> Den kører nok lige godt på alt det nævnte

> Knud

Knud har ret.
Kai



Dark Cowboy (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Dark Cowboy


Dato : 16-02-06 20:07

>
>> Den kører nok lige godt på alt det nævnte
>
>> Knud
>
> Knud har ret.
> Kai
>

Får ellers at vide at et forkert oktantal på sigt kan skade motoren ?



Klaus D. Mikkelsen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-02-06 20:07

Dark Cowboy skriver:
>
> Får ellers at vide at et forkert oktantal på sigt kan skade motoren ?

Moderne motorer med bankesensorer justerer sig selv efter oktantallet.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Thomas (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 16-02-06 21:25


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43F4CD6A.9502CB32@du.kan.finde.den...
> Dark Cowboy skriver:
>>
>> Får ellers at vide at et forkert oktantal på sigt kan skade motoren ?
>
> Moderne motorer med bankesensorer justerer sig selv efter oktantallet.
>


Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor, gir
flere km/l end 95 oktan. Om merprisen, hvorend 98 oktan kan fås, kan
betale sig ved jeg ikke. Men det samme kunne jo gøre sig gældende ang den
Swift motor, at 95 oktan gir mere power/økonomi end 92 oktan

Mvh

Thomas



Klaus D. Mikkelsen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-02-06 21:29

Thomas skriver:
>
> Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?

Nej, jo højere jo bedre.

> Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor, gir
> flere km/l end 95 oktan.

Det lyder yderst plausibelt.

> Om merprisen, hvorend 98 oktan kan fås, kan
> betale sig ved jeg ikke.

Det gør det næppe

> Men det samme kunne jo gøre sig gældende ang den
> Swift motor, at 95 oktan gir mere power/økonomi end 92 oktan

Det gør det.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Michael Kirkegaard (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 16-02-06 21:46


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43F4E09B.297543C2@du.kan.finde.den...
> Thomas skriver:
>>
>> Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
>
> Nej, jo højere jo bedre.
>
>> Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor,
>> gir
>> flere km/l end 95 oktan.
>
> Det lyder yderst plausibelt.
>
På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
kørte på 92 eller 95.
Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var ikke
mere skud i kareten af den grund.
Det samme gælder iøvrigt for alle de andre benz-biler jeg har haft.
Så nej, jeg mener ikke at det er plausibelt.

Michael



Klaus D. Mikkelsen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-02-06 21:59

Michael Kirkegaard skriver:
>
> På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
> kørte på 92 eller 95.

Sikker ?

> Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var ikke
> mere skud i kareten af den grund.

Det er også så lidt at du næsten ikke kan mrke forskel.

> Det samme gælder iøvrigt for alle de andre benz-biler jeg har haft.
> Så nej, jeg mener ikke at det er plausibelt.

Kig lidt på eksempevis VW's FSI motorer.....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Michael Kirkegaard (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 17-02-06 06:28


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43F4E796.89EB8199@du.kan.finde.den...
> Michael Kirkegaard skriver:
>>
>> På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
>> kørte på 92 eller 95.
>
> Sikker ?

Ja...

>> Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var
>> ikke
>> mere skud i kareten af den grund.
>
> Det er også så lidt at du næsten ikke kan mrke forskel.

Ja, det er lige præcis min pointe.


> Kig lidt på eksempevis VW's FSI motorer.....

Jo, her er der jo så også tale om en helt anden teknologi.
En 98'er motor er ikke så forfinet som FSI'erne. Iøvrigt fik jeg at vide hos
VW at når en eller anden ny norm træder i kraft på brændstofområdet, så vil
FSI'erne køre mere økonomisk. Det lyder spændende...

Mit bedste råd til trådstarter er at hælde 92 på og så lytte efter på
motoren, hvis den lyder bøvet, så skal der 95 på.

Michael



Klaus D. Mikkelsen (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-02-06 08:26

Michael Kirkegaard skriver:
>
> Jo, her er der jo så også tale om en helt anden teknologi.

Men har trods alt bankesensor og kan dermed kør på havd som helst.

> En 98'er motor er ikke så forfinet som FSI'erne. Iøvrigt fik jeg at vide hos
> VW at når en eller anden ny norm træder i kraft på brændstofområdet, så vil
> FSI'erne køre mere økonomisk. Det lyder spændende...

Jeps

> Mit bedste råd til trådstarter er at hælde 92 på og så lytte efter på
> motoren, hvis den lyder bøvet, så skal der 95 på.

Enig.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Frederik C (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 17-02-06 00:14


"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message
news:43f4e46d$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:43F4E09B.297543C2@du.kan.finde.den...
>> Thomas skriver:
>>>
>>> Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
>>
>> Nej, jo højere jo bedre.
>>
>>> Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor,
>>> gir
>>> flere km/l end 95 oktan.
>>
>> Det lyder yderst plausibelt.
>>
> På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
> kørte på 92 eller 95.
> Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var
> ikke mere skud i kareten af den grund.
> Det samme gælder iøvrigt for alle de andre benz-biler jeg har haft.
> Så nej, jeg mener ikke at det er plausibelt.
>
> Michael
>

Var der ikke noget med, at en del tnake havde 95 i deres 92 standere?

Det ville jo mudre det hele lidt...

Mvh.

Frederik



Michael Kirkegaard (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 17-02-06 06:31


>>
>
> Var der ikke noget med, at en del tnake havde 95 i deres 92 standere?
>
> Det ville jo mudre det hele lidt...
>
Det er korrekt at nogle havde det, men bestemt ikke alle.
For mit vedkommende bor jeg 30 m fra benzintanken og mine biler bliver altid
tanket der.
Så 92 it is..
Den eneste gang jeg oplevede en forskel var da jeg drønede 92 blyfri på en
Escort MKII fra '76. Det lød grimt, så fik den lidt superkrudt og så lød den
fint igen.

Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste