|
| Hvilken slags benzin kører svinet på ? Fra : Dark Cowboy |
Dato : 16-02-06 17:50 |
|
Hej.
Har lige købt mig en Suzuki Swift 1,3 GLX fra 98
Desværre har jeg fået forskellige meldinger om hvilken benzin den kører på.
Forhandleren siger 92 oktan, ét sted i manualen siger 95 oktan, mens der et
andet sted står 'over 91 oktan'
Der står så også at jeg kan se på indersiden af brændstofklappen, men der
står bare blyfri.
Nogen der kan hjælpe ?
| |
KT (16-02-2006)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 16-02-06 18:31 |
|
"Dark Cowboy" <Darkcowboy@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:43f4ad75$0$27619$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Har lige købt mig en Suzuki Swift 1,3 GLX fra 98
> Desværre har jeg fået forskellige meldinger om hvilken benzin den kører
> på.
> Forhandleren siger 92 oktan, ét sted i manualen siger 95 oktan, mens der
> et andet sted står 'over 91 oktan'
>
> Der står så også at jeg kan se på indersiden af brændstofklappen, men der
> står bare blyfri.
>
> Nogen der kan hjælpe ?
>
Den kører nok lige godt på alt det nævnte
Knud
| |
Basil (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Basil |
Dato : 16-02-06 19:08 |
|
KT skrev d. 16-02-2006 i meddelelse
<43f4b6de$0$2462$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> "Dark Cowboy" <Darkcowboy@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:43f4ad75$0$27619$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej.
>>
>> Har lige købt mig en Suzuki Swift 1,3 GLX fra 98
>> Desværre har jeg fået forskellige meldinger om hvilken benzin den kører på.
>> Forhandleren siger 92 oktan, ét sted i manualen siger 95 oktan, mens der et
>> andet sted står 'over 91 oktan'
>>
>> Der står så også at jeg kan se på indersiden af brændstofklappen, men der
>> står bare blyfri.
>>
>> Nogen der kan hjælpe ?
>>
> Den kører nok lige godt på alt det nævnte
> Knud
Knud har ret.
Kai
| |
Dark Cowboy (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Dark Cowboy |
Dato : 16-02-06 20:07 |
|
>
>> Den kører nok lige godt på alt det nævnte
>
>> Knud
>
> Knud har ret.
> Kai
>
Får ellers at vide at et forkert oktantal på sigt kan skade motoren ?
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-02-06 20:07 |
|
Dark Cowboy skriver:
>
> Får ellers at vide at et forkert oktantal på sigt kan skade motoren ?
Moderne motorer med bankesensorer justerer sig selv efter oktantallet.
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
Thomas (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 16-02-06 21:25 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43F4CD6A.9502CB32@du.kan.finde.den...
> Dark Cowboy skriver:
>>
>> Får ellers at vide at et forkert oktantal på sigt kan skade motoren ?
>
> Moderne motorer med bankesensorer justerer sig selv efter oktantallet.
>
Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor, gir
flere km/l end 95 oktan. Om merprisen, hvorend 98 oktan kan fås, kan
betale sig ved jeg ikke. Men det samme kunne jo gøre sig gældende ang den
Swift motor, at 95 oktan gir mere power/økonomi end 92 oktan
Mvh
Thomas
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-02-06 21:29 |
|
Thomas skriver:
>
> Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
Nej, jo højere jo bedre.
> Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor, gir
> flere km/l end 95 oktan.
Det lyder yderst plausibelt.
> Om merprisen, hvorend 98 oktan kan fås, kan
> betale sig ved jeg ikke.
Det gør det næppe
> Men det samme kunne jo gøre sig gældende ang den
> Swift motor, at 95 oktan gir mere power/økonomi end 92 oktan
Det gør det.
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
Michael Kirkegaard (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 16-02-06 21:46 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43F4E09B.297543C2@du.kan.finde.den...
> Thomas skriver:
>>
>> Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
>
> Nej, jo højere jo bedre.
>
>> Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor,
>> gir
>> flere km/l end 95 oktan.
>
> Det lyder yderst plausibelt.
>
På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
kørte på 92 eller 95.
Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var ikke
mere skud i kareten af den grund.
Det samme gælder iøvrigt for alle de andre benz-biler jeg har haft.
Så nej, jeg mener ikke at det er plausibelt.
Michael
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-02-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-02-06 21:59 |
|
Michael Kirkegaard skriver:
>
> På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
> kørte på 92 eller 95.
Sikker ?
> Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var ikke
> mere skud i kareten af den grund.
Det er også så lidt at du næsten ikke kan mrke forskel.
> Det samme gælder iøvrigt for alle de andre benz-biler jeg har haft.
> Så nej, jeg mener ikke at det er plausibelt.
Kig lidt på eksempevis VW's FSI motorer.....
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
Michael Kirkegaard (17-02-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 17-02-06 06:28 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43F4E796.89EB8199@du.kan.finde.den...
> Michael Kirkegaard skriver:
>>
>> På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
>> kørte på 92 eller 95.
>
> Sikker ?
Ja...
>> Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var
>> ikke
>> mere skud i kareten af den grund.
>
> Det er også så lidt at du næsten ikke kan mrke forskel.
Ja, det er lige præcis min pointe.
> Kig lidt på eksempevis VW's FSI motorer.....
Jo, her er der jo så også tale om en helt anden teknologi.
En 98'er motor er ikke så forfinet som FSI'erne. Iøvrigt fik jeg at vide hos
VW at når en eller anden ny norm træder i kraft på brændstofområdet, så vil
FSI'erne køre mere økonomisk. Det lyder spændende...
Mit bedste råd til trådstarter er at hælde 92 på og så lytte efter på
motoren, hvis den lyder bøvet, så skal der 95 på.
Michael
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-02-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-02-06 08:26 |
|
Michael Kirkegaard skriver:
>
> Jo, her er der jo så også tale om en helt anden teknologi.
Men har trods alt bankesensor og kan dermed kør på havd som helst.
> En 98'er motor er ikke så forfinet som FSI'erne. Iøvrigt fik jeg at vide hos
> VW at når en eller anden ny norm træder i kraft på brændstofområdet, så vil
> FSI'erne køre mere økonomisk. Det lyder spændende...
Jeps
> Mit bedste råd til trådstarter er at hælde 92 på og så lytte efter på
> motoren, hvis den lyder bøvet, så skal der 95 på.
Enig.
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
Frederik C (17-02-2006)
| Kommentar Fra : Frederik C |
Dato : 17-02-06 00:14 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message
news:43f4e46d$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:43F4E09B.297543C2@du.kan.finde.den...
>> Thomas skriver:
>>>
>>> Men er det det samme som at motorerne kører lige godt på alle oktaner ?
>>
>> Nej, jo højere jo bedre.
>>
>>> Jeg har fra pålidelig kilde at, 98 oktan i en mitsubishi Lancer motor,
>>> gir
>>> flere km/l end 95 oktan.
>>
>> Det lyder yderst plausibelt.
>>
> På min tidligere Mazda GE'er 1.8 benz, gjorde det _ingen_ forskel om den
> kørte på 92 eller 95.
> Der var ikke en økonomisk fordel. Motoren lød ikke sprødere og der var
> ikke mere skud i kareten af den grund.
> Det samme gælder iøvrigt for alle de andre benz-biler jeg har haft.
> Så nej, jeg mener ikke at det er plausibelt.
>
> Michael
>
Var der ikke noget med, at en del tnake havde 95 i deres 92 standere?
Det ville jo mudre det hele lidt...
Mvh.
Frederik
| |
Michael Kirkegaard (17-02-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 17-02-06 06:31 |
|
>>
>
> Var der ikke noget med, at en del tnake havde 95 i deres 92 standere?
>
> Det ville jo mudre det hele lidt...
>
Det er korrekt at nogle havde det, men bestemt ikke alle.
For mit vedkommende bor jeg 30 m fra benzintanken og mine biler bliver altid
tanket der.
Så 92 it is..
Den eneste gang jeg oplevede en forskel var da jeg drønede 92 blyfri på en
Escort MKII fra '76. Det lød grimt, så fik den lidt superkrudt og så lød den
fint igen.
Michael
| |
|
|