Behandling af lædersæder? / Krom?
Fra : Jasper Norman

Dato : 15-02-06 23:52

Hejsa.

Hvad skal man gøre ved lædersæder? Skal de smøres ind i noget, og hvis ja,
hvad? Det er vel ikke alm. læderfedt, da det måske sætter sig i tøjet?

Hvad med krom? Kan man forhindre at det bliver mat og træls at se på?

Jeg har, som det efterhånden er mange herinde bekendt , købt en ny
(brugt) MB. Og jeg kæmper en sand kamp mod to børns trang til at vold-æde
bananer/kiks/M&M´s /tørre vinterstøvler af i
sæderne/spytte/gylpe/spilde/sparke osv osv. Og da det (endnu) ikke er
tilladt at aflive børn eller ambutere arme og ben, ville de være alle tiders
med et par gode råd.

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-02-06 06:17

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Hvad skal man gøre ved lædersæder? Skal de smøres ind i noget, og hvis ja,
> hvad? Det er vel ikke alm. læderfedt, da det måske sætter sig i tøjet?

Det kommer an på hvor hurtigt efter påsmøring man sætter sig
Smut forbi Ejner Hessel (Vester Hedevej 255 hvis du ikke skulle vide det)
Jeg ved der findes noget originalt MB-stads til formålet. Mener at der er
både en rens og efterfølgende fedt. Har brugt det tidligere, men nu har vi
"kun" overtræk og det er ikke så fintfølende.
Alt andet lige er jeg sikker på at du kan bruge de fleste produkter på
markedet. Prøv eventuelt på forkanten af siddefladen på bagsædet først. Så
er skaden ikke så stor hvis der skulle gå ged i noget.

> Hvad med krom? Kan man forhindre at det bliver mat og træls at se på?

Forhindre i længden - jeg tvivler.
Gøre noget ved det. Sagtens.
Der findes et hav af produkter. Jeg har gode erfaringer med
http://www.sonax.dk/default.asp?staticpage=1&content=faqshow&id=43

> [...]
> sæderne/spytte/gylpe/spilde/sparke osv osv. Og da det (endnu) ikke er
> tilladt at aflive børn eller ambutere arme og ben, ville de være alle

Jeg ville overveje overtræk hvis de er så slemme - nu ser du ulemperne ved
at de pludselig vil med ud at handle
Originale læderovertræk koster som beskrevet tidligere omkring 4000 kr - og
de er nemme at vedligeholde. Et godt råd hvis du vælger den løsning - lad MB
sætte dem på. Det er et hestarbejde - især på forsæderne.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-02-06 23:47

> Det kommer an på hvor hurtigt efter påsmøring man sætter sig
> Smut forbi Ejner Hessel (Vester Hedevej 255 hvis du ikke skulle vide det)

Hehe.... jeg syntes nok jeg kendte navnet... jeg var lige ved at skrive at
han sikkert var lidt for langt væk da jeg gik ud fra, at det var i nærheden
af dig. Jeg véd faktisk ikke om de forhandler personbiler længere. Der
holder da et par stykker, men det er vist mest lastbiler og militæret der er
kunder. MB mener måske ikke at der er behov for en forhandler i både
Hjørring og Aalborg

> Jeg ved der findes noget originalt MB-stads til formålet. Mener at der er
> både en rens og efterfølgende fedt. Har brugt det tidligere, men nu har vi
> "kun" overtræk og det er ikke så fintfølende.

Jeg troede da, at læder var mere holdbart (eller nemmere at rengøre) end
velour eller andet?

> Alt andet lige er jeg sikker på at du kan bruge de fleste produkter på
> markedet. Prøv eventuelt på forkanten af siddefladen på bagsædet først. Så
> er skaden ikke så stor hvis der skulle gå ged i noget.

Hmm... det vil jeg prøve.

> http://www.sonax.dk/default.asp?staticpage=1&content=faqshow&id=43

Tager jeg helt fejl, eller er det ikke alm. polérvoks?

> Jeg ville overveje overtræk hvis de er så slemme - nu ser du ulemperne ved
> at de pludselig vil med ud at handle

Ja, jeg piller sgu DVD´en ud af bilen Nej, de opfører sig faktisk ok.
Men den mindste på 2 kan være lidt svær at forklare, at han skal holde
fødderne fra sæderne! Men han skal nok lære det, skal han

> [...]
> MB
> sætte dem på. Det er et hestarbejde - især på forsæderne.

Tror ikke at det kan betale sig. Det har trods alt allerede sat sine spor,
at bilen har rullet 300k km så jeg tror bare at jeg vil prøve at
begrænse skaderne med noget rensning og "smøring".

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-02-06 05:31

> [...]
er
> kunder. MB mener måske ikke at der er behov for en forhandler i både

Nej det er sikkert den samme sang som i resten af landet. Der er lavet meget
om de seneste år.
Og heldigvis er det da sådan at de - selvom de ikke forhandler personbiler
mere - kan de sagtens skaffe både reservedele og plejemidler.

> Jeg troede da, at læder var mere holdbart (eller nemmere at rengøre) end
> velour eller andet?

Jamen det er det bestemt også. Slet ikke så modtageligt for smuds som andet
indtræk.

> Hmm... det vil jeg prøve.

> Tager jeg helt fejl, eller er det ikke alm. polérvoks?

Det kommer el an på hvad almindeligt er (men jeg tror sådan set du har
ret)
Jeg tror finten ligger i Polish&Wax til ny krom klarer begge dele i en
behandling.
Den anden metode der er beskrevet er rens først, og derefter voks.

> Ja, jeg piller sgu DVD´en ud af bilen Nej, de opfører sig faktisk ok.
> Men den mindste på 2 kan være lidt svær at forklare, at han skal holde
> fødderne fra sæderne! Men han skal nok lære det, skal han

Du kunne jo - selv om jeg bestemt ikke synes det er sørligt kønt - købe
noget a'la
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=76245
Så kan han dels lære at det er hans egne ting han sparker til, og dels kan
den kyles efter en skraldespand hvis den bliver for nusset.
Det løser selvfølgelig ikke problemet hvis det er selve bagsædet der får
fodaftryk. Her ville jeg så bare smide et tæppe når de skal med. Det kan
trods alt vaskes og rystes for kiks/M&M og andre uatoriserede løsdele.

> Tror ikke at det kan betale sig. Det har trods alt allerede sat sine spor,
> at bilen har rullet 300k km så jeg tror bare at jeg vil prøve at
> begrænse skaderne med noget rensning og "smøring".

Ja det er næsten for dårligt i sådan en ny bil
Det forstår jeg godt, men det kan nu også næsten udvirke mirakler med en
rens og vask.
Glæder mig til at høre om resultatet.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jasper Norman

Dato : 18-02-06 01:11

> Du kunne jo - selv om jeg bestemt ikke synes det er sørligt kønt - købe
> noget a'la
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=76245

Nix... det er dog for grimt Det er sikkert praktisk, men så hellere
ødelagte sæder

> Ja det er næsten for dårligt i sådan en ny bil

Ja, ikke? Sølle 340.000 km...

> Det forstår jeg godt, men det kan nu også næsten udvirke mirakler med en
> rens og vask.
> Glæder mig til at høre om resultatet.

Jeg vender frygteligt tilbage med resultatet...

PS. Det er lidt underligt, at du kan se og svare på mit indlæg.. selv kan
jeg ikke se den oprindelige meddelse, men til gengæld dit svar??

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-02-06 06:08

> Nix... det er dog for grimt Det er sikkert praktisk, men så hellere
> ødelagte sæder

Årh du er en mand efter mit hjerte

> Ja, ikke? Sølle 340.000 km...

Den er jo lige kørt til er den

> PS. Det er lidt underligt, at du kan se og svare på mit indlæg.. selv kan
> jeg ikke se den oprindelige meddelse, men til gengæld dit svar??

Det er nok som sædvanlig TDC's newsserver der laver ged i den.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-02-06 06:32

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
Det har været en lang nat så bær lige over med at jeg glemte at nævne at
Sonax også har læderpleje.
Har dog aldrig prøvet den.
http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1748

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Brian

Dato : 16-02-06 20:26

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Det har været en lang nat så bær lige over med at jeg glemte at nævne
> at Sonax også har læderpleje.
> Har dog aldrig prøvet den.
> http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1748

Det har jeg, og for mig virkede den fint. Sæderne blev ikke fedtede
overhovedet, og man kunne tydeligt se og mærke forskel før/efter
behandling. Det jeg brugte var dog ikke skum, som du linker,
men noget hvidt tyndt stads - men det virker

/Brian

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-02-06 23:48

> Det har været en lang nat så bær lige over med at jeg glemte at nævne at

Ja ok, for denne ene gangs skyld

/Jasper

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-02-06 22:02

> [...]
> sæderne/spytte/gylpe/spilde/sparke osv osv. Og da det (endnu) ikke er
> tilladt at aflive børn eller ambutere arme og ben, ville de være alle

Hvad med at hive sæderne ud, og lade de m..unger stå op, eller sidde på
gulvet?? Så kan de lære det !!!

Jesper

okay - måske ikke den bedste idé, men den virker, og koster ikke noget.

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-02-06 23:35

> Hvad med at hive sæderne ud, og lade de m..unger stå op, eller sidde på
> gulvet?? Så kan de lære det !!!
>
> Jesper
>
> okay - måske ikke den bedste idé, men den virker, og koster ikke noget.

Tjo måske.. eller det ganske udmærkede bagagerum. De kan fint høre lyden fra
anlægget, og der godt med benplads indtil de fylder 10 eller deromkring

Nej, de er ikke slemme, men i de her vintertider er det svært at undgå, at
støvlerne bliver tørret af i forsædet. Men på den anden side, er det jo kun
en dum bil. (næsten

/Jasper