Anhængerstik på Corola Verso lednings diag~
Fra : Jan O

Dato : 15-02-06 16:53

Hej

Jeg er ved at skifte stik til anhængerstrik, på min Corola Verso. nu er der
gået kuk i ledningerne.
er der en der kender farve koderne til ovennævnte.
da de ikke følger standart, håber der er et klovt hoved
da jeg skal til periodesyn i morgen torsdag

Hilsen JAn O

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 15-02-06 17:18

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

Fra : Jan O

Dato : 15-02-06 17:57

Tak for svar
ikke alle disse farver findes ikke på mit lednings net
når jeg for binder den jeg tror er lysseblå (stel)
Og den der er brun Højre baglygte + en der er sort med hvid streg Venstre
baglygte ? springer sikringen

Hilsen Jan O

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-06 18:29

"Jan O" <jan.ohlsson@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg for binder den jeg tror er lysseblå (stel)
> Og den der er brun Højre baglygte + en der er sort med hvid streg Venstre

Klap bare kaninen lidt - har endnu ikke hørt at de gider tjekke lyset i
stikket til periodesyn.
Har da heller ikke selv oplevet det.

Men et multimeter ku da hjælpe dig til at måle dine ledninger - og når du
har kortlagt hvad der er hvad må du jo bare forbinde dem til de rigtige
stikben.
Husk at der måske skal en lus mellem 2 af stikkene for at gi lys i begge
baglygter.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Jan O

Dato : 15-02-06 18:56

Jeg regner helle ikke med de tjekker stikket til periode syn, men stikket
var gået i stykker så ledningerne var blåttet, så det var ikke så pænt at se
på,
men mit problem er at jeg ikke kan finde stel ledningen,har ikke moget
Den skal som set på alle diagrammer være hvid, men jeg har ikke nogen der er
ren hvid, (hvid/ grøn. hvid/rød. hvid/sort. hvid/ lysegrå) multimeter

JAn O

Fra : Leonard

Dato : 15-02-06 19:04

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Husk at der måske skal en lus mellem 2 af stikkene for at gi lys i begge
>baglygter.

Nej, det skal der ikke!

En bils ledningsnet er todelt, således at der er en ledning til lys i
venstre side og en anden til lys i højre side, og sådan skal
ledningsnettet på traileren også være.
Dette for at undgå at alt lyset forsvinder ved en kortslutning eller
anden fejl.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-06 20:32

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Det kommer så sandeligt an på hvem der har monteret stikket - og trukket
ledninger til det!
Og forresten også hvornår - mange ældre trailere burger kun eet stikben til
begge baglygter.
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Leonard

Dato : 15-02-06 20:56

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Det kommer så sandeligt an på hvem der har monteret stikket - og trukket
>ledninger til det!

Det bliver det jo ikke mere rigtigt af.

>Og forresten også hvornår - mange ældre trailere burger kun eet stikben til
>begge baglygter.

Hvis det så bare kun er det ene stikben, der er forbundet, så går det
såmænd nok også, men hvis 2 stikben på traileren er forbundet, så
laver det rod i moderne bilers elsystem.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-06 21:22

> Det bliver det jo ikke mere rigtigt af.

Det var heller ikke på tale hvorvidt det er rigtigt eller ej - blot at det
tidligere var fuldt korrekt kun at trække lys til trailerens baglyter over
eet stik.

> Hvis det så bare kun er det ene stikben, der er forbundet, så går det
> såmænd nok også, men hvis 2 stikben på traileren er forbundet, så
> laver det rod i moderne bilers elsystem.

Hvordan har du regnet den ud ? Sikker på du helt forstår begrebet "en lus" ?

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Leonard

Dato : 15-02-06 21:43

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Hvordan har du regnet den ud ? Sikker på du helt forstår begrebet "en lus" ?

Erfaring og ja, jeg kender til fulde begrebet.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-06 21:48

> Erfaring og ja, jeg kender til fulde begrebet.
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

....men du unlader at komme ind på det emne, du selv rejser: hvordan skulle
det give rod i ledningsnettet ?
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Leonard

Dato : 15-02-06 22:03

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>...men du unlader at komme ind på det emne, du selv rejser: hvordan skulle
>det give rod i ledningsnettet ?

Årh, hold kæft, endnu en ordkløver, der kun skriver for at skrive ...

Bilens elektronik kan blive forvirret af få kortsluttet 2 strømkredse
med en lus i trailerens stik.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-06 22:45

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Nogen, der har nummeret til Leonards far ? Han ved vist ikke at knægten har
fat i fars pc.....

Og du starter et ordkløveri, hvor du gentagne gange er på tværs i stedet for
at spilde flere indlæg før du kommer med lidt indhold.
Din erfaring med emnet er vist lidt på den lave side; du anser DK's bilpark
for at være proppet med den nyeste elektronik.
Ser du dig aldrig omkring på gaden eller følger lidt med i pressen ?
Gennemsnitsalderen på bilparken herhjemme er betydeligt højere end din
alder.
Så tag nu selv og hold kæft !

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-02-06 23:36

Jesper Hedegaard wrote:

> Ser du dig aldrig omkring på gaden eller følger lidt med i pressen ?
> Gennemsnitsalderen på bilparken herhjemme er betydeligt højere end din
> alder.

Rolig nu, selv på 22 år gamle biler som min, er det ikke uproblematisk at
kortslutte 58L og 58R, for så fungerer det ensidge parkeringslys ikke.

Derudover vil en kortslutning i positionslyskredsen, og hvem har ikke prøvet
det? medføre at alt positionslys forsvinder og ikke bare den ene side.

--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord 1984

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-02-06 00:25

> [...]
> prøvet
> det? medføre at alt positionslys forsvinder og ikke bare den ene side.

Jamen hvor er den kortslutning ? Du tager een ledning fra een baglygte og
deler ud til anhængerens 2 baglygter - det giver altså ikke nogen
kortslutning. Med ensidigt p-lys på bilen får du blot ensidigt p-lys på
bilen + dobbeltside p-lys på anhængeren.
Og forresten blev jeg oplyst om det af en synsmand i Nykøbing S for 4½ år
siden. Havde netop monteret træk på min nyindkøbte Volvo fra '89 og monteret
stikket. Brugte lygtebommen fra min gamle bådtrailer til at teste at lyset
fungerede korrekt. Men synsmandens test-prop viste at kun een baglygte ville
lyse på en nyere trailer.....og det var ham, der sagde at jeg sku montere en
lus over netop 58R og L. Og en lus er altså ikke en kortslutning - bilens
ledningsnet brænder jo heller ikke af fordi du bruger en strømtyv - selvom
en lodning selvf er at foretrække.
Og jeg ku forresten bare ha testet det stik med en anden trailer i
indkørselen....

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Leonard

Dato : 16-02-06 10:09

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Men synsmandens test-prop viste at kun een baglygte ville
>lyse på en nyere trailer.....og det var ham, der sagde at jeg sku montere en
>lus over netop 58R og L.

Synsmænd ved ikke alt.
Det kan godt være at det trick virker på din gamle skærgårdstraktor,
men det bevirker også, at hvis sikringen til lyset i den ene side af
bilen springer, så er der helt sort bag din trailer, så det er en
forkert måde at forbinde på.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-02-06 10:13

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev

> Jamen hvor er den kortslutning ?

Kortslutningen kan opstå i en lygte, en ledning der bliver gnavet, eller i
stikket. Kortslutningen er en fejl der _kan_ opstå.

> Du tager een ledning fra een baglygte og
> deler ud til anhængerens 2 baglygter - det giver altså ikke nogen
> kortslutning.

Næh, det gør det ikke, men det er da en gang fusk.

> Med ensidigt p-lys på bilen får du blot ensidigt p-lys på
> bilen + dobbeltside p-lys på anhængeren.

Ja eller intet lys på traileren.

> [...]
ville
> lyse på en nyere trailer.....og det var ham, der sagde at jeg sku montere

Fejlagtig vejledning, der burde have været trukket en ekstra ledning.

> Og en lus er altså ikke en kortslutning

Jo det er det da lige netop. Hvor mange Ohm måler du en lus tik at være?

>- bilens
> ledningsnet brænder jo heller ikke af fordi du bruger en strømtyv

Næh.

> - selvom
> en lodning selvf er at foretrække.

Sommetider.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-06 04:51

Uffe Ravn skrev:
> [...]
> det? medføre at alt positionslys forsvinder og ikke bare den ene side.

Det var hvad der skete på min Mazda fra '88

Så et moderne problem er det vel ikke.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-02-06 08:59

Uffe Ravn skrev:

> Derudover vil en kortslutning i positionslyskredsen, og hvem har ikke
> prøvet det?

Jeg.
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-02-06 10:17

Hej Hams

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Jeg.

Nener du virkelig det?

Nvh. Uffe Ravm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-02-06 10:42

Uffe Ravm skrev:

> Nener du virkelig det?

Would I lie to U?
--
Ned vemlig hilsem
Hams

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-02-06 10:57

"Hams Paulim (6310)" <ne@privacy.met> skrev

> Would I lie to U?

Mæppe, for hunor er jo em alvorlig sag

Nvh. Uffe Ravm.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-02-06 11:19

Uffe Ravm skrev:

> Mæppe, for hunor er jo em alvorlig sag

Hér står jeg a'
--
Ned vemlig hilsem
Hams

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-02-06 22:27

Jesper Hedegaard skrev:
> ...men du unlader at komme ind på det emne, du selv rejser: hvordan skulle
> det give rod i ledningsnettet ?

Jeg aner ikke noget om det, men det Leonard skriver får mig til at tænke
på hvis nu elektronikken i bilen er sat op til at kunne kontrollere to
baglyskredse hver for sig og man så kortslutter dem på traileren, der
kun har en kreds, tror jeg da nok det kan give problemer.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jan O

Dato : 16-02-06 01:09

> [...]
> baglyskredse hver for sig og man så kortslutter dem på traileren, der kun
> har en kreds, tror jeg da nok det kan give problemer.

Det er lige netop det der giver problemer

bilen har 2 kredse og traeiler har to kredse,
Når jeg forbinder 58r og 58l uden lus og jeg sætter stel til. forsvinder
lysstyrken langsomt og efter 30 sek brænder sikringen af.

så i morgen tidligt en tur til Toyota inden syn det kan være di har et
diagram så jeg kan finde den rigtige stel

jan o

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-02-06 10:15

"Jan O" <jan.ohlsson@privat.dk> skrev

> så i morgen tidligt en tur til Toyota inden syn det kan være di har et
> diagram så jeg kan finde den rigtige stel

Stellen er intet problem, bare en skrue på Karossen.

Mvh. Uffe Ravn