Kan man starte en Ford Transit diesel med ~
Fra : OleJ

Dato : 14-02-06 19:45

Kan det overhovedet levere startstrøm nok? Hvad sker der hvis det
overbelastes?
Grunden til at jeg spørger er at jeg vil bruge det som nødløsning hvis vi
går tør for strøm langt væk fra alting... Altså skal det kun holde til 1
start!

Mvh Ole

--
Indsæt mit fornavn i starten af min mailadr.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 20:08

"OleJ" <.jepsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> går tør for strøm langt væk fra alting... Altså skal det kun holde til 1

Ja og nej. Du kan ikke bare lige hapse et par startkabler på og så forvente
at du kan starte bilen. Men hvis du lader cyklen gå i tomgang og sætter
startkabler på så kan du vel i løbet af en 10 min. få så meget strøm i dit
batteri i bilen at den kan starte.

Grunden til at jeg kan sige det så sikkert, er at min mondeo løb tør for
strøm for et par ugen siden og da jeg skulle have starthjælp fra min mors
Fiesta, kunne den overhovedet ikke levere strøm nok til mondeo'en. Men efter
en 5 min med startkabler på, var der lige nok til at mondeo'en kunne starte

--
Tom

Fra : Rasmus

Dato : 14-02-06 20:20

"OleJ" <.jepsen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> går tør for strøm langt væk fra alting... Altså skal det kun holde til 1

......det skal du nok ikke regne med.
Jeg tror ikke et MC batteri kan levere nok strøm til at trække starteren
rundt på en Transit diesel.
Jeg ved ikke hvad en Transit diesel kræver, men de fleste moderne bil kræver
omkring 200-300 A start strøm, og en diesel motor lidt mere.

Prøv at kigge på MC batteriet om der står hvor meget start strøm det kan
levere.

/Rasmus

Fra : Anders Majland

Dato : 14-02-06 20:51

> Prøv at kigge på MC batteriet om der står hvor meget start strøm det kan
> levere.

Slet ikke nok - her i vinterkulden har jeg et par gane anvendt 2
mc-batterier i parallel bare for at starte mc'en når den har stået stille
nogle dage.

Så tom's løsning er den rigtige og ganske brugbar. Men Ole du bør måske
overveje noget beskyttelse af motorcyklen. Til campingbrug fåes en lille
stump elektronik der forhindrer at kun "overskydende" strøm ledes til det
sekundære batteri i campingvognen. Jeg ved ikke om det er mere end et par
dioder, men måske *.el eller *.elektronik gruppen kan hjælpe.

Fra : tb

Dato : 14-02-06 20:47

> [...]
> kræver
> omkring 200-300 A start strøm, og en diesel motor lidt mere.

Hvis den "kun" bruger 200a, så er det da lige før. Et typisk mc batt er på
12-14a, og vil derfor kortvarigt kunne levere en hel del mere strøm
(afhængigt af kvaliteten på batteriet). En MC motor på ex 1000ccm er ikke
just nem at trække rundt heller (det tager vel ca 2 min at tømme mit batteri
med startmotoren hvis min mc ikke vil starte - og så koger batteriet)

Vi havde da en tråd før om et eller andet begreb for hvor mange amp et
batteri kunne levere i spids.

meeeen en 2,5 liters diesel med høj kompression... Jeg tror den tager en
hel del mere end 200a a trække igang? På en fiesta el.l skal det nok lykkes

Fra : OleJ

Dato : 14-02-06 20:53

Jeg takker foreløbig for svarene. For lige at uddybe det lidt, så er planen
at afmontere batteriet og så tage det med i bagagerummet på Transitten.

Ole

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-06 20:57

On Tue, 14 Feb 2006 20:52:44 +0100, "OleJ" <.jepsen@bigfoot.com>
wrote:

>Jeg takker foreløbig for svarene. For lige at uddybe det lidt, så er planen
>at afmontere batteriet og så tage det med i bagagerummet på Transitten.

>--

Må jeg anbefale sådan en start-booster ting.

Fylder ikke så meget, og giver et meget bedre resultat.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-02-06 10:11

> [...]

> går tør for strøm langt væk fra alting... Altså skal det kun holde til 1

Prøv at se om I kan skubbe den i gang. Det kan i godt prøve uden at den er
kørt tør. Øv jer evt. lidt:
Skub så bilen kommer op i hastighed - gåhastighed burde være nok, sæt i
gear, slip kobling hurtigt og tryk ned igen.

På den måde har jeg alenemand startet min hedengangne GOlf DIesel mange
gange, når den var gået tør for strøm pga oliefyr eller campingbrug.

Man skal jo så lige sørge for at parkere så den kan skubbes :)

Prøv det :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 15-02-06 10:29

> Man skal jo så lige sørge for at parkere så den kan skubbes :)

Hehe - jeg passerer hver uge en gammel rusten mejetærsker der holder på en
bakketop.
(på når en gang i efteråret hvor den var i brug)