PTY - hvad er det lige det er ?
Fra : Knud

Dato : 14-02-06 19:37

I min nye bil er der en Philips radio, som iht. manualen har noget som
hedder Nyheds information, som skulle betyde, jeg automatisk ville kunne
høre nyhedsinformation, uanset hvilken kanal den stammer fra. Der står, at
det er PTY-nyheder iflg. RDS standarden.

Er det noget, som burde fungere i Danmark ? Jeg kan i hvert fald ikke få det
til at fungere på min radio ?

Knud
Bilen er en Renault Scenic II

Fra : Brian

Dato : 14-02-06 20:19

Knud wrote:
> [...]
> kunne høre nyhedsinformation, uanset hvilken kanal den stammer fra.
> Der står, at det er PTY-nyheder iflg. RDS standarden.

Du kan læse lidt om begreberne her:
http://www.radio-now.co.uk/faq1.htm

> Er det noget, som burde fungere i Danmark ? Jeg kan i hvert fald ikke
> få det til at fungere på min radio ?

Jeg ved ikke hvor meget PTY bruges her i landet.
Jeg synes alle stationer udsender "Pop music" hele tiden.

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-06 08:20

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43f22cbb$0$15786$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg ved ikke hvor meget PTY bruges her i landet.
> Jeg synes alle stationer udsender "Pop music" hele tiden.

På min billige skodradio (bilka model u. 1kkr) kan den godt finde ud af at
skifte til P4 for trafikmeldinger (TA er den nødvendige funktion) og jeg
har også set det virke for nyheder på en Peugeot 307 (der hed funktionen
News) og der skiftede den også til DR P4 når de sendte nyheder.

Så mit gæt er at det kun er P4 der anvender PTY (altså Programme Type) til
noget decideret fornuftigt.

Thomas