|
| Ford Focus 1,8 TD - oliefyr Fra : Lynge |
Dato : 14-02-06 11:06 |
|
Hej
Håber i kan give lidt gode råd.
Købte ovenstående for ca. 4 måneder siden. Første gang det var
rigtig koldt og oliefyret skulle arbejde røg det som vanvittig fra
oliefyret. Det bevirker jo desværre at når man holder stille ved
lyskryds eller afiser ruder, trækker røgen ind gennem ventilationen.
Meget ubehageligt! Har hørt fra en kilde at det er meget almindeligt
at der med tiden samler sig noget uforbrændt olie i fyret, som så
ligger og ulmer. Som vinteren er skredet frem er det blevet et mindre
problem, men det er der stadig. Specielt når det er rigtig koldt. Jeg
reklamerede over det til forhanleren som har haft den inde til tjek. De
kunne ikke finde noget galt, og bekræftede egentlig at specielt de
første par gange på sæsonen kan det ose meget, men det vil aftage.
Nu er vi jo ret langt henne på vinteren, og den oser stadig. Hvad
mener i? Er det bare sådan, eller skal jeg have fat i forhandleren
igen. Pft for jeres svar
| |
Soren Pedersen (14-02-2006)
| Kommentar Fra : Soren Pedersen |
Dato : 14-02-06 12:21 |
|
Lynge wrote:
> Hej
>
> Håber i kan give lidt gode råd.
>
> Købte ovenstående for ca. 4 måneder siden. Første gang det var
> rigtig koldt og oliefyret skulle arbejde røg det som vanvittig fra
> oliefyret. Det bevirker jo desværre at når man holder stille ved
> lyskryds eller afiser ruder, trækker røgen ind gennem ventilationen.
> Meget ubehageligt! Har hørt fra en kilde at det er meget almindeligt
> at der med tiden samler sig noget uforbrændt olie i fyret, som så
> ligger og ulmer. Som vinteren er skredet frem er det blevet et mindre
> problem, men det er der stadig. Specielt når det er rigtig koldt. Jeg
> reklamerede over det til forhanleren som har haft den inde til tjek. De
> kunne ikke finde noget galt, og bekræftede egentlig at specielt de
> første par gange på sæsonen kan det ose meget, men det vil aftage.
> Nu er vi jo ret langt henne på vinteren, og den oser stadig. Hvad
> mener i? Er det bare sådan, eller skal jeg have fat i forhandleren
> igen. Pft for jeres svar
>
Med den indstilling forhandleren har kunne du jo ringe til Ketner, eller
en anden specialist på området og høre dem ad. Så står du bedre rustet
når du skal have fat i forhandleren.
Mvh
Søren
| |
Anders (14-02-2006)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 14-02-06 12:44 |
|
"Lynge" <tly@computerstore.dk> wrote in message
news:1139911569.059451.121190@z14g2000cwz.googlegroups.com...
Hej
Håber i kan give lidt gode råd.
Købte ovenstående for ca. 4 måneder siden. Første gang det var
rigtig koldt og oliefyret skulle arbejde røg det som vanvittig fra
oliefyret. Det bevirker jo desværre at når man holder stille ved
lyskryds eller afiser ruder, trækker røgen ind gennem ventilationen.
Meget ubehageligt! Har hørt fra en kilde at det er meget almindeligt
at der med tiden samler sig noget uforbrændt olie i fyret, som så
ligger og ulmer. Som vinteren er skredet frem er det blevet et mindre
problem, men det er der stadig. Specielt når det er rigtig koldt. Jeg
reklamerede over det til forhanleren som har haft den inde til tjek. De
kunne ikke finde noget galt, og bekræftede egentlig at specielt de
første par gange på sæsonen kan det ose meget, men det vil aftage.
Nu er vi jo ret langt henne på vinteren, og den oser stadig. Hvad
mener i? Er det bare sådan, eller skal jeg have fat i forhandleren
igen. Pft for jeres svar
Jeg havde samme problem på min Vito.
Der var løsningen at forlænge indsugningen ( luft ) så den kom langt væk fra
oliefyrets udstødning. Det er skete simpelthen det at fyret trak
udstødningsluft ind og derved ikke lavede ordenlig forbrænding, så ryger den
mere, får mere røg i indsugning.... en ond cirkel.
Så check at fyret får frisk luft.
Mvh
Anders
| |
Peter Juul (23-02-2006)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 23-02-06 18:42 |
|
"Lynge" skrev
>Hej
>Håber i kan give lidt gode råd.
>Købte ovenstående for ca. 4 måneder siden. Første gang det var
>rigtig koldt og oliefyret skulle arbejde røg det som vanvittig fra
>oliefyret. Det bevirker jo desværre at når man holder stille ved
>lyskryds eller afiser ruder, trækker røgen ind gennem >ventilationen.
>Meget ubehageligt! Har hørt fra en kilde at det er meget >almindeligt
>at der med tiden samler sig noget uforbrændt olie i fyret, som så
>ligger og ulmer. Som vinteren er skredet frem er det blevet et >mindre
>problem, men det er der stadig. Specielt når det er rigtig koldt. >Jeg
>reklamerede over det til forhanleren som har haft den inde til >tjek. De
>kunne ikke finde noget galt, og bekræftede egentlig at specielt de
>første par gange på sæsonen kan det ose meget, men det vil >aftage.
>Nu er vi jo ret langt henne på vinteren, og den oser stadig. Hvad
>mener i? Er det bare sådan, eller skal jeg have fat i forhandleren
>igen. Pft for jeres svar
Lader dufyret køre længe nok. Jeg har også oliefyr på arbejdspotten (Transit
TDCi '05), og i forb. med reperation af fyret fik jeg hos Ketner at vide, at
fyret skal køre i mindst 20 minutter ad gangen, da det ellers vil sode til
pga. at det ikke når op på fuld arbejdstemperatur.
Husk i øvrigt osse at lade fyret køre om sommeren fra tid til anden, ellers
gi'r det bare bøvl, når det skal bruges til vinter
VenHils
Peter
| |
Søren (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 24-02-06 10:45 |
|
Jeg havde et lignende problem med en mondeo diesel, det krævede et ny
gløderør så brændte fyret rigtigt igen.
| |
Karsten Jensen (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 24-02-06 11:19 |
|
On Thu, 23 Feb 2006 18:42:03 +0100, "Peter Juul"
<ptSLET@baandbySLET.dk> wrote:
>Lader dufyret køre længe nok. Jeg har også oliefyr på arbejdspotten (Transit
>TDCi '05), og i forb. med reperation af fyret fik jeg hos Ketner at vide, at
>fyret skal køre i mindst 20 minutter ad gangen, da det ellers vil sode til
>pga. at det ikke når op på fuld arbejdstemperatur.
Ketner har sagt 10 minutter til mig på en gammel Webasto-varmer..
>Husk i øvrigt osse at lade fyret køre om sommeren fra tid til anden, ellers
>gi'r det bare bøvl, når det skal bruges til vinter
Ja, ca. 10 minutter hver måned... Nogle lastbilchauffører gør det når
de vasker bilen som en del af deres procedure.
| |
|
|