/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Trailerhjul
Fra : Lars


Dato : 13-02-06 13:16

Hej.
Håber, spørgsmålet ikke er fejlanbragt, ellers vil jeg være glad for
henvisning rette gruppe...

Jeg har en Brenderup bådtrailer model 1002R med de fabriksmonterede
stålfælge med 165R13-dæk
Jeg er grundigt træt af mine rustne fælge og overvejer at sætte alu-fælge på
i stedet for.

Nogen har fortalt mig, at mine nuværende hjul er identiske med dem fra div.
især ældre Opel-modeller.

Kan nogen hjælpe en totalt uvidende med nogle oplysninger, der gør det
muligt at finde brugbare alu-fælge til slæden - der er noget med at
indpresning (m.m.?) skal være rigtig. Hvordan finder jeg frem til det
rigtige?
Har spurgt to Brenderup-forhandlere, der gerne ville sælge deres
hyldevare-stålfælge, men enten kunne de ikke eller også gad de ikke hjælpe
med oplysninger, der ikke gav dem selv et salg. Forståeligt nok, men lidt
irriterende for mig.
Har også googlet men uden held.

Gode råd? Henvisninger?

På forhånd tak for evt. hjælp,
Lars



 
 
Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 13:20

> Jeg er grundigt træt af mine rustne fælge og overvejer at sætte alu-fælge
> på i stedet for.

rigtig dum ide !!! i det sekundt dine alusmækker rammer vandet næste gang du
skal ha båden i vandet bliver de top ødelagt !! og det går stærkt... bare så
du er obs på det

Mvh
Morten **som har set gotti fælge der havde siddet på en båd trailer**



Lars (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-02-06 14:58

Tak for hurtig reaktion til både Morten og Martin. Det var faktisk mig, der
havde det oppe at vende i dk.fritid.sejlads og flere svarede.
Mit spørgsmål dér var, om nogen havde praktisk erfaring med fænomenet, men
svarene var teoretiske og i øvrigt meget fornuftige og gennemtænkte
argumenter for, hvorfor det var/ikke var nogen god ide.

Tager omgående til efterretning, at i hvert fald ikke alle alu'er tåler
mosten, så tak for svaret, Morten.

Mindst én svarede, at det var vigtigt at lakeringen/overfladebehandlingen af
fælgene var intakt, ellers ville de hurtigt blive angrebet?

Under alle omstændigheder vil jeg stadig gerne høre, hvis nogen kan hjælpe
med det der med målene.

VH,
Lars



Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 15:19

> Mindst én svarede, at det var vigtigt at lakeringen/overfladebehandlingen
> af fælgene var intakt, ellers ville de hurtigt blive angrebet?

ja det er 100% nøglen, hvis lakken er 100% iorden skader salt ikke en
disse.. men den mindste revne :o/

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-02-06 15:21

Juel skriver:
>
> ja det er 100% nøglen, hvis lakken er 100% iorden skader salt ikke en
> disse.. men den mindste revne :o/

Kører man til søer eller "gudenfloden" og andre flodhavne og læsser
båden af der, sker der heller ikke noget.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jørgen M. Rasmussen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 13-02-06 18:12


"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:c9948

> Mindst én svarede, at det var vigtigt at lakeringen/overfladebehandlingen
> af fælgene var intakt, ellers ville de hurtigt blive angrebet?
>
Få fælgene sandblæst, så de fri for rust, og bagefter få dem galvaniseret
;). Eller gør som jeg - mal dem med Hammerite, det ser faktisk ikke helt
tovligt ud!!.



Lars (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-02-06 19:22


> Få fælgene sandblæst, så de fri for rust, og bagefter få dem galvaniseret
> ;). Eller gør som jeg - mal dem med Hammerite, det ser faktisk ikke helt
> tovligt ud!!.

HM, jeg kan lige høre mig selv ved den lokale galvaniseringsanstalt:
"Davs, her har jeg et par alufælge, jeg godt vil have sandblæst, derefter
galvaniseret og så med hjem, så jeg kan male dem med Hammerfedt!"
Jeg bliver jo aldrig lukket ud af anstalten igen ))))

OKOKOK, jeg fik pointen: ud til huggeren! De fælge, jeg har nu, bliver sku
ikke til pænt brug for de har været en tur forbi smelteovnen!

VH,
Lars



Jørgen M. Rasmussen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 13-02-06 19:51


"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Davs, her har jeg et par alufælge, jeg godt vil have sandblæst, derefter
> galvaniseret og så med hjem, så jeg kan male dem med Hammerfedt!"
> Jeg bliver jo aldrig lukket ud af anstalten igen ))))
>
> OKOKOK, jeg fik pointen: ud til huggeren! De fælge, jeg har nu, bliver
> sku ikke til pænt brug for de har været en tur forbi smelteovnen!
>
:), det var nu deder stål-børger jeg mente, bare giv dem Hammerite, som
indledning giv dem et fur med en stålbørste. Glem de alu., og mal de "nye"
du får fat i, inden de bliver for slemme



Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 20:00


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:43f0d409$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
>> "Davs, her har jeg et par alufælge, jeg godt vil have sandblæst, derefter
>> galvaniseret og så med hjem, så jeg kan male dem med Hammerfedt!"
>> Jeg bliver jo aldrig lukket ud af anstalten igen ))))
>>
>> OKOKOK, jeg fik pointen: ud til huggeren! De fælge, jeg har nu, bliver
>> sku ikke til pænt brug for de har været en tur forbi smelteovnen!
>>
> :), det var nu deder stål-børger jeg mente, bare giv dem Hammerite, som
> indledning giv dem et fur med en stålbørste. Glem de alu., og mal de "nye"
> du får fat i, inden de bliver for slemme

hov det var vi da rimelig enige om

--
Tom



Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 19:54


"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:cdf2e$43f0ce59$55da9f00$21911@news.galnet.dk...
>
>> Få fælgene sandblæst, så de fri for rust, og bagefter få dem galvaniseret
>> ;). Eller gør som jeg - mal dem med Hammerite, det ser faktisk ikke helt
>> tovligt ud!!.
>
> HM, jeg kan lige høre mig selv ved den lokale galvaniseringsanstalt:
> "Davs, her har jeg et par alufælge, jeg godt vil have sandblæst, derefter
> galvaniseret og så med hjem, så jeg kan male dem med Hammerfedt!"
> Jeg bliver jo aldrig lukket ud af anstalten igen ))))
>
> OKOKOK, jeg fik pointen: ud til huggeren! De fælge, jeg har nu, bliver
> sku ikke til pænt brug for de har været en tur forbi smelteovnen!

bare giv dem en gang hammerlak i sølvfarve så er den ged barberet og din
trailer bliver vildt score-fed igen

--
Tom



Martin Sørensen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-02-06 13:52


Juel skrev:

> > Jeg er grundigt træt af mine rustne fælge og overvejer at sætte alu-fælge
> > på i stedet for.
>
> rigtig dum ide !!! i det sekundt dine alusmækker rammer vandet næste gang du
> skal ha båden i vandet bliver de top ødelagt !! og det går stærkt.... bare så
> du er obs på det
>
> Mvh
> Morten **som har set gotti fælge der havde siddet på en båd trailer**

Det var der en diskussion om både her og på dk.fritid.sejlads for
nylig.

Jeg har svært ved at tro at det er værre end at køre med de samme
fælge om vinteren. Saltet er det samme, og koncentrationen mindre
indtil det tørrer. Hvis man skyller med ferskvand efter søgang har
jeg svært ved at se det skulle være et stort problem. At "det sekundt
.... bliver de top ødelagt !!" er IMNSHO noget vrøvl.

mvh

Martin


Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 14:19

Jeg har svært ved at tro at det er værre end at køre med de samme
fælge om vinteren. Saltet er det samme, og koncentrationen mindre
indtil det tørrer. Hvis man skyller med ferskvand efter søgang har
jeg svært ved at se det skulle være et stort problem. At "det sekundt
.... bliver de top ødelagt !!" er IMNSHO noget vrøvl.

ja jeg bestemmer da ikke hvad du tror og ikke tror, jeg har bare set
resultatet !! og de fælge var helt døde...
og jeg har altid kørt med mine aludrenge om vinteren, og har aldrig haft
problemer..

Jeg tror at hvis der er bare en lille revne og den kommer under vand, så
bliver vandet presset derind, hvor det så kan sidde og arbejde.. hvorimod på
vejen, er det kun "stænk" de får..

Men igen jeg har set resultatet og du gætter bare, og vi kan jo alle
gætte...

Mvh
Morten




Ole Gaarde Kristense~ (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 13-02-06 15:31

"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:62922$43f07892$55da9f00$7468@news.galnet.dk...
[KLIP]
Jeg ville da prøve at hive fat i http://www.brenderup.dk og høre hvad de
siger. De burde da kunne oplyse præcis hvad der passer på en sådan model.
Med korrekt størrelse og indpresningsdybde skulle det så være en smal sag at
finde noget der passer.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved



Lars (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-02-06 19:31


> Jeg ville da prøve at hive fat i http://www.brenderup.dk og høre hvad de
> siger. De burde da kunne oplyse præcis hvad der passer på en sådan model.


Enig. Har skrevet to mails med et par ugers mellemrum. Intet svar.
Måske har Thule det som før nævnt: når det ikke handler om at man
kan sælge noget, er man ikke så interesseret i at bruge tid på det.
Forståeligt nok men lidt surt.
Lars



Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 16:18


"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:62922$43f07892$55da9f00$7468@news.galnet.dk...


Hej.


Er 99% sikker på at det er 4 x 100 ( det er det på Variant trailer) ET målet
er jeg ikke sikker på , lån dig frem til et par Golf fælge og prøve monter
dem, er ET målet lidt forkert så smid et par spacers og nogle længere bolte
på den


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea Van TDi / DSG '05



Lars (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-02-06 19:28


> Er 99% sikker på at det er 4 x 100 ( det er det på Variant trailer)

Det er jeg også.

> ET målet er jeg ikke sikker på , lån dig frem til et par Golf fælge og
> prøve monter dem, er ET målet lidt forkert så smid et par spacers og nogle
> længere bolte på den

Tak, det er nok vejen frem....

VH,
Lars



Kito (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 14-02-06 07:42


"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:27e94$43f0cfd8$55da9f00$23342@news.galnet.dk...
>
>> Er 99% sikker på at det er 4 x 100 ( det er det på Variant trailer)
>
> Det er jeg også.
>
>> ET målet er jeg ikke sikker på , lån dig frem til et par Golf fælge og
>> prøve monter dem, er ET målet lidt forkert så smid et par spacers og
>> nogle længere bolte på den
>
> Tak, det er nok vejen frem....
>
> VH,
> Lars
>
Jeg tror jeg ville undersøge fælgene for de forskellige data der står på
dem. På alu fælge står der ET-mål og jeg kunne godt forestille mig der også
gør det på stålfælge, men jeg ved det ikke.
Min herkules lift som er bygget op over en brenderup bund kører med
reservehjul fra en opel D model. Så hvis du kigger på er den 49mm i ET mål.
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

vh
Poul



Leo_Jensen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 14-02-06 13:28


Lars wrote:
> Hej.
> Håber, spørgsmålet ikke er fejlanbragt, ellers vil jeg være glad for
> henvisning rette gruppe...
>
> Jeg har en Brenderup bådtrailer model 1002R med de fabriksmonterede
> stålfælge med 165R13-dæk
> Jeg er grundigt træt af mine rustne fælge og overvejer at sætte alu-fælge på
> i stedet for.
>
> Nogen har fortalt mig, at mine nuværende hjul er identiske med dem fra div.
> især ældre Opel-modeller.

Korrekt. 4x100, ET 30. Alufælge kan sagtens bruges, du skal alligevel
spule hele traileren hvis du vil beholde den i længere tid. Saltvand i
bremserne er i øvrigt MEGET værre end saltvand på hjulene.

Leo Jensen, tidligere Brenderup-konstruktør...


Lars (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 15-02-06 08:14


>> Nogen har fortalt mig, at mine nuværende hjul er identiske med dem fra
>> div.
>> især ældre Opel-modeller.

>Korrekt. 4x100, ET 30. Alufælge kan sagtens bruges, du skal alligevel
>spule hele traileren hvis du vil beholde den i længere tid. Saltvand i
>bremserne er i øvrigt MEGET værre end saltvand på hjulene.

Hej Leo.
Tusind tak, så har jeg det nøjagtige tal. Med min forrige, mindre
Br.-trailer (uden påløbsbremser) havde jeg monteret en smørenippel på hvert
nav og fyldte så navet op med konsistensfedt, så kunne jeg nogenlunde roligt
køre ud i vandet til op over navet - skiftede alligevel hjullejer hvert
andet år, de var jo standardstørrelse og billige.
Men siden jeg har fået en model med bremser kommer den kun i til lige over
dækket.
Lars



Martin Sørensen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-02-06 14:59


Leo_Jensen skrev:

> Korrekt. 4x100, ET 30. Alufælge kan sagtens bruges, du skal alligevel
> spule hele traileren hvis du vil beholde den i længere tid. Saltvand i
> bremserne er i øvrigt MEGET værre end saltvand på hjulene.
>
> Leo Jensen, tidligere Brenderup-konstruktør...

Så er du nok manden der kan opklare et mysterie for mig:

Henne i Amerika er der en del mennesker der trækker rundt med både
på trailere. At de mener man skal have noget voldsomt som trækdyr er
en anden sag. Der er nogle billeder på
http://multihull.nl/multihulls/mwocc/F31%20folderfotos.htm

Men det lader til at være almindelig procedure at man kører hele
traileren ud i vandet ved søsætning/optagning, hvis man ser på
billedet øverst til venstre får man heller ikke båden hverken af
eller på på anden måde (ok, kran).

Jeg spurgte på et forum, det lader til at man typisk bruger
skivebremser, rustfri. Og lejerne sprøjter man fulde af fedt lige før
søsætningen.

Hvordan kan det være at man ikke laver bådtrailere på den måde her
i landet? Er det fordi vore biler er mindre, og trailerne derfor skal
bremse bedre?

mvh

Martin


Leonard (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 14-02-06 15:42

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

>Jeg spurgte på et forum, det lader til at man typisk bruger
>skivebremser, rustfri. Og lejerne sprøjter man fulde af fedt lige før
>søsætningen.

Og det er bare noget der virker.

>Hvordan kan det være at man ikke laver bådtrailere på den måde her
>i landet? Er det fordi vore biler er mindre, og trailerne derfor skal
>bremse bedre?

Hydrauliske skivebremser er oftest bedre end tromlebremser, specielt
på bådtrailere, da der ikke er et kabel, der ruster fast.
Men i Danmark har vi en regel om at en trailer skal have
parkeringsbremse og at denne skal virke som en mekanisk nødbremse,
hvor man på en US-trailer nøjes med nogle kraftige kæder til at holde
traileren fast på bilen, hvis den nu skulle hoppe af krogen.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Leo Jensen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 14-02-06 17:25


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:aiq3v1tau9lru17532lpi40l3ub20alssf@4ax.com...
> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:
>
>>Jeg spurgte på et forum, det lader til at man typisk bruger
>>skivebremser, rustfri. Og lejerne sprøjter man fulde af fedt lige før
>>søsætningen.
>
> Og det er bare noget der virker.
>
>>Hvordan kan det være at man ikke laver bådtrailere på den måde her
>>i landet? Er det fordi vore biler er mindre, og trailerne derfor skal
>>bremse bedre?
>
> Hydrauliske skivebremser er oftest bedre end tromlebremser, specielt
> på bådtrailere, da der ikke er et kabel, der ruster fast.
> Men i Danmark har vi en regel om at en trailer skal have
> parkeringsbremse og at denne skal virke som en mekanisk nødbremse,
> hvor man på en US-trailer nøjes med nogle kraftige kæder til at holde
> traileren fast på bilen, hvis den nu skulle hoppe af krogen.

I EU bruger vi påløbsbremser, der selv justerer bremsekraften efter vægten
af traileren. I USA bruger man (eller rettere: brugte man da jeg arbejdede i
branchen 1995-2001) på hestetrilere (som var det der iinteresserede os over
there) en elektrisk styret bremse, som man justerer manuelt til et passende
bremsetryk. Det betyder i praksis, at de konstant kører med en for lille
bremsevirkning svarende til hvad en tom trailer har brug for. Bilerne er
relativt store, så det går endda.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor vi bruger tromlebremser i EU. En forklaring kan
være at skiver ruster grumme meget og at trailere ofte står stille i længere
perioder. Det håndterer en tromle bedre, om ikke andet er det i hvert fald
ikke synligt. Jeg er ret sikker på at Wastfalia eller Humbaur er begyndt at
bygge hestetrailere med skiver. Rustfri skiver løser selvfølgelig
rustproblemet, men umiddelbart er friktionen latterligt dårlig i forhold til
støbejern. Håndbremse/nødbremseproblemet kan ikke være sværere at løse med
skiver, det er ikke alle biler der har en tromle til den opgave (Citroen BX
f.eks.)

Leo



Leonard (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 14-02-06 18:23

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:

>I EU bruger vi påløbsbremser, der selv justerer bremsekraften efter vægten
>af traileren.

Det kan man jo også lave med hydrauliske skivebremser.

>Håndbremse/nødbremseproblemet kan ikke være sværere at løse med
>skiver, det er ikke alle biler der har en tromle til den opgave (Citroen BX
>f.eks.)

Næh, men der skal være et kabel som nødbremse og det er noget skidt på
en bådtrailer.

Jeg har kørt med bådtrailer, af den slags, hvor hele traileren køres
ned i vandet i 8 år nu. Bremserne vil gerne hænge lidt, hvis ikke man
har husket at køre dem varme/tørre inden man stillede traileren, men
det største problem er at kablerne ruster sammen og så holder lortet
op med at bremse.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Leo Jensen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 14-02-06 22:22


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:6844v1t93el4tlabg5brtaaffj65ghsctg@4ax.com...
> "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:
>
>>I EU bruger vi påløbsbremser, der selv justerer bremsekraften efter vægten
>>af traileren.
>
> Det kan man jo også lave med hydrauliske skivebremser.

Sagtens, og det er da også hvad Böckmann gør. Hovedcylinderen sidder i
påløbsbremsen

>
>>Håndbremse/nødbremseproblemet kan ikke være sværere at løse med
>>skiver, det er ikke alle biler der har en tromle til den opgave (Citroen
>>BX
>>f.eks.)
>
> Næh, men der skal være et kabel som nødbremse og det er noget skidt på
> en bådtrailer.

Der skal da ikke væree et kabel helt ned til selve bremsen ? Der skal være
en strop/wire fra bilen, der udløser håndbremsen hvis man 'taber' traileren,
men det kan da stadig sagtens laves.

>
> Jeg har kørt med bådtrailer, af den slags, hvor hele traileren køres
> ned i vandet i 8 år nu. Bremserne vil gerne hænge lidt, hvis ikke man
> har husket at køre dem varme/tørre inden man stillede traileren, men
> det største problem er at kablerne ruster sammen og så holder lortet
> op med at bremse.

Og den del vil hydr. bremser løse uanset om det er med tromler eller skiver.
Den eksisterende tromlebremseløsning er bare billig, så det bliver ikke
noget der dukker op på alle bremsede trailere om 2 år.

Leo

>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::



Jesper Hedegaard (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-02-06 22:50

>klip<
>> Jeg har kørt med bådtrailer, af den slags, hvor hele traileren køres
>> ned i vandet i 8 år nu. Bremserne vil gerne hænge lidt, hvis ikke man
>> har husket at køre dem varme/tørre inden man stillede traileren, men
>> det største problem er at kablerne ruster sammen og så holder lortet
>> op med at bremse.
>
> Og den del vil hydr. bremser løse uanset om det er med tromler eller
> skiver. Den eksisterende tromlebremseløsning er bare billig, så det bliver
> ikke noget der dukker op på alle bremsede trailere om 2 år.
>
> Leo
>
>>
>> --
>> Leonard
>> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
>> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
>
>
Ja - kabelproblemet blir for så vidt løst - men hvad med håndbremsen på
traileren ? Den skal jo kunne stå stille når den er parkeret - kan det løses
via hydralik ?
Men stadig ER saltvand ikke godt for metal - skivebremser er lisså lidt
glade for det som tromlebremser. Og så er der lige det med bremserør -
synshallerne smider dig direkte ud hvis rørerne bare ser ud som om de kunne
blive tærede.

For resten er det flere år siden Alko introducerede hydrauliske skivebremser
til deres undervogne/aksler til campingvogne. Men jeg har stadig ikke hørt
om nogen fabrikant, der har taget dem i brug. Skivebremser tåler altså meget
dårlig stilstand hele vinteren (og somme tider længere for fastliggere).
Hmm - fandt lige omtalen:
http://www.campingferie.dk/h13_udstyr/s/undervogn.asp
Det ser mistænkeligt ud som kabeltrukne skivebremser !?!
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Leonard (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-02-06 09:43

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote:

>Og så er der lige det med bremserør -
>synshallerne smider dig direkte ud hvis rørerne bare ser ud som om de kunne
>blive tærede.

Det kan jo løses ved at bruge slanger og rustfrie rør.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Leonard (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-02-06 09:42

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:

>Der skal da ikke væree et kabel helt ned til selve bremsen ? Der skal være
>en strop/wire fra bilen, der udløser håndbremsen hvis man 'taber' traileren,
>men det kan da stadig sagtens laves.

Det fik jeg fortalt af en bilinspektør, det er vel 7-8 år siden.
Nødbremsen skal være mekanisk. Jeg havde nemlig en US-bådtrailer, med
en wire, der trak bremsen, hvis traileren faldt af krogen. Umiddelbart
var det eneste, den trailer manglede en p-bremse og den ville jeg så
lave med en stang, der gik gennem fælgene og på den måde låste hjulene
fast, når nu det ikke er godt nok at bruge en klods foran og bag hvert
hjul. P-bremse-forslaget kunne han godt bruge, men nødbremsen skulle
være mekanisk og han kunne godt forstå mit argument mod kabler, men
der var ingen vej udenom.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Leo Jensen (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 15-02-06 16:59


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:nvp5v1lsk3317brdgronsc6jtl66aeoi23@4ax.com...
> "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:
>
>>Der skal da ikke væree et kabel helt ned til selve bremsen ? Der skal være
>>en strop/wire fra bilen, der udløser håndbremsen hvis man 'taber'
>>traileren,
>>men det kan da stadig sagtens laves.
>
> Det fik jeg fortalt af en bilinspektør, det er vel 7-8 år siden.
> Nødbremsen skal være mekanisk. Jeg havde nemlig en US-bådtrailer, med
> en wire, der trak bremsen, hvis traileren faldt af krogen. Umiddelbart
> var det eneste, den trailer manglede en p-bremse og den ville jeg så
> lave med en stang, der gik gennem fælgene og på den måde låste hjulene
> fast, når nu det ikke er godt nok at bruge en klods foran og bag hvert
> hjul. P-bremse-forslaget kunne han godt bruge, men nødbremsen skulle
> være mekanisk og han kunne godt forstå mit argument mod kabler, men
> der var ingen vej udenom.

Du har nok ret. Umiddelbart er de håndbremser jeg kan komme i tanke om
mekaniske.

Leo



Ib Jakobsen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 14-02-06 19:36

Leo Jensen skrev:

>
> I EU bruger vi påløbsbremser, der selv justerer bremsekraften efter vægten
> af traileren. I USA bruger man (eller rettere: brugte man da jeg arbejdede i
> branchen 1995-2001) på hestetrilere (som var det der iinteresserede os over
> there) en elektrisk styret bremse, som man justerer manuelt til et passende
> bremsetryk. Det betyder i praksis, at de konstant kører med en for lille
> bremsevirkning svarende til hvad en tom trailer har brug for. Bilerne er
> relativt store, så det går endda.

Det har Brenderup også gjort for mange år siden. Altså brugt elektrisk
aktiverede bremser. Magen til bras skal man lede længe efter.





--
MVH

Ib Jakobsen

Leo Jensen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 14-02-06 22:23


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43f22323$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Leo Jensen skrev:
>
>>
>> I EU bruger vi påløbsbremser, der selv justerer bremsekraften efter
>> vægten af traileren. I USA bruger man (eller rettere: brugte man da jeg
>> arbejdede i branchen 1995-2001) på hestetrilere (som var det der
>> iinteresserede os over there) en elektrisk styret bremse, som man
>> justerer manuelt til et passende bremsetryk. Det betyder i praksis, at de
>> konstant kører med en for lille bremsevirkning svarende til hvad en tom
>> trailer har brug for. Bilerne er relativt store, så det går endda.
>
> Det har Brenderup også gjort for mange år siden. Altså brugt elektrisk
> aktiverede bremser. Magen til bras skal man lede længe efter.

Det havde jeg fortrængt. Det er godt nok længe siden...

Leo



Ib Jakobsen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 14-02-06 23:14

Leo Jensen skrev:

> Det havde jeg fortrængt. Det er godt nok længe siden...

Det tror jeg alle havde da jeg ringede. Det var der dælme ikke nogen der
ville kendes ved. Men da jeg har en kammerat i sverige med sådan en
tingest krøb de til korset. Det er vist også over 30 år siden det foregik.




--
MVH

Ib Jakobsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste