On Tue, 14 Feb 2006 23:22:13 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
>Hvad kalder du så det på min MB?. Og det man kunne købe til BMW 2002?.
>Fabrikat Kugelfischer.
Mekanisk indsprøjtning.
Der er ingen eletronisk regulering af benzinmængden vel?
Du har ret i, at din Mercedes' indsprøjtning er af Diesel lignende
type, med timet pumpe og tryk aktiverede dyser.
Det gik man, på benzin motorer, bort fra i slutningen af 60'erne /
starten af 70'erne.
Herefter er mekanisk indspøjtning af samme type som Bosch K-Jetronic,
hvor dyserne ikke er styrede, men åbne hele tiden. Benzinmængden er
reguleret af et *mekanisk* forhold mellem luftmængdemåleren og en
nåleventil i bezinfordeleren.
Denne kan udbygges til KE-Jetronic hvor der yderligere er elektronik,
feks. lamda sonde, men grundlaget er det samme.
Elektronisk indsprøjtning (L-Jetronic) benytter en luftmængdemåler
samt en række andre sensorer som input til en computer, der styrer
pulstiden på dyserne via solenoider.
Begge typer er videreudviklet til komplette motor styringer
(K-Motronic og LH-Motronic)
Næsten alle moderne motorstyringer / benzinindsprøjtninger (også
japanske) er Bosch patenterede / bygget eller licensproduktioner
heraf.
I øvrigt kan jeg anbefale bogen "Bosch Fuel Injection And Engine
Management" fra Robert Bentley Ltd. ISBN 0-8376-0300-5 link:
http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=GFIB
Her er det hele beskrevet, også din "gamle" Mercedes indsprøjtning som
stammer fra 1955 i 300SL
(i øvrigt verdens første *direkte* benzinindsprøjtning - noget
Mitsubishi ellers gerne tager æren for med GDI motoren)
mvh Leif