VagCom, Bosch osv.
Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 12:46

Kan nogen forklare mig lidt om det her ?

Bosch har ESI system som kan teste alle biler ?
VAGCOM kan kun teste på VAG biler ?
CARSOFT til MB og BMW

Hvad er CAN, OBD, OBDII ?
Er det stikkene, protokoller eller "interface" som er forskellige her ?

"Min" mekanikker mener at alle stik til diagnose skal være ens
i år et eller andet pga. der skal være en standard.
Hvilken standard er det ?

Hvis det er rigtigt kan man med et kabel(*) og BOSCH ESI vel teste alle
biler ?

(*) Hvilket kabel ?

Er Bosch de eneste som har et system som kan test alle biler ( de tager sig
godt betalt for det ) ?

Håber nogen herinde ved en masse om det. Jeg forsøger også i VagCom.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 12:47

> Håber nogen herinde ved en masse om det. Jeg forsøger også i VagCom.

Som er VagCars.dk

Allan

Fra : martin bjerre

Dato : 13-02-06 12:37

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig godt betalt for det ) ?
>

> Håber nogen herinde ved en masse om det. Jeg forsøger også i VagCom.

Bosch ESI, er ElektroniskServiceInformation og har derfor ikke ret meget med
testeren at gøre. Det er et program (på en PC) der letter fejlfindingen.
Bosch testeren (KTS500-550) tester næsten alle biler, via et diagnosestik i
bilen (OBD-OnBoardDiagnose). OBD er en standart der skal være i alle benzin
biler fra 2000 (så vidt jeg husker) og i dieselbiler fra 2007. CAN er en
databus der benyttes mere og mere til flere ting i bilerne, bla. diagnose.
CAN signaler føres ud i OBDstikket der er ens på alle biler. Formålet er, at
f.eks. en volvotester skal kunne udlæse fejl der har med forurening at gøre,
på f.eks en BMW.

Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 19:14

> Bosch testeren (KTS500-550) tester næsten alle biler, via et diagnosestik
> i bilen (OBD-OnBoardDiagnose). OBD er en standart der skal være i alle
> benzin

Men der findes og en Bosch ting som er noget software til en pc som går
gennem et "interfaces / modul " via pc og stik til bil.

Hvad hedder det så ?

Det er lidt lig Vagcom men man kan jo vælge alle biler der .

Allan