"Jan" <io@exodus.dk> skrev i en meddelelse
news:dsn0d3$448$1@newsbin.cybercity.dk...
> ... når man skal købe en brugt Ford Escort stationcar fra '97 - '98.
>
> Vi skal have skiftet den gamle BX'er ud, og har kigget lidt på Ford's
> Escort stationcars fra omkring '97 - '98 (dem med imiteret træ i kabinen).
> Men er der nogle dele man specielt skal være opmærksom på ved disse
> modeller. Jeg har læst, at rust ved bagrudeviskeren og rust i bagvangerne
> er områder man skal holde specielt øje med, men er der andet?
>
> På forhånd tak
>
> Jan Møller
>
Her der FDM's brugtbilstest fra 9 md. 2000:
Ford med forbehold
Ford Escort har eksisteret i 10 år og er en populær bil. Men
brugtbilkøbere skal se sig godt for og sørge for et grundigt tjek inden køb
Escort så dagens lys i 1990, og modellen kan i dag ti år efter stadig købes.
Alene i Danmark er der solgt 51.584 eksemplarer, heri medregnet Orion som er
en Escort med bagagerum. Modellen blev markedsført fra 1990 til 1993, men
blev kun solgt i 1.374 eksemplarer.
Escort er at finde i alle tænkelige variationer. Ikke færre end 34
forskellige modelvarianter er der at vælge imellem, hvis man kigger efter et
brugt eksemplar.
Ford Escort er i bund og grund er den samme bil, som da den kom for ti år
siden, men der er løbende foretaget ændringer og forbedringer både af
teknisk og sikkerhedsmæssig art. Den største kom i 95/96 med det store
facelift, hvor front og hæk blev ændret, og der blev foretaget ændringer i
sikkerhedsudstyret, ligesom komforten blev forbedret. Faceliftet er nærmere
beskrevet i Motor 3/1995.
Zeta-motoren
Da fjerde generation kom, var der tale om en helt ny bil, og det er ofte
ensbetydende med, at en del begyndervanskeligheder. Det var også tilfældet
her.
Ford fornyede motorprogrammet i to omgange. Sammen med faceliftet i 1995/96
blev 1800 cm3 motoren styrket og kom op på 115 hk. Tre år tidligere
introducerede bilfabrikken de 16-ventilede Zeta-motorer på 1800 og 1600 cm3,
som ydede henholdsvis 105 og 90 hk. Samtidig udgik den gamle 8-ventilede
1600 cm3 motor på 105 hk. Afløseren for den 8-ventilede 1600 cm3 var dog
ikke uden problemer.
Mange oplevede, at motoren gik i stå eller slet ikke ville starte. Problemet
var, at den manglede kompression, fordi ventilerne ikke kunne lukke tæt i
topstykket. Olietrykket i de hydrauliske ventilspillerumsudlignere var for
højt, og olietrykket forsvandt ikke igen, når motoren blev stoppet.
Fejl der går igen
Det voldte Ford en del hovedbrud, men alle de involverede biler er i dag
repareret, og problemet blev endelig løst ved modelændringen i 95/96.
Mange klager over at forhjulsophængene gentagne gange har krævet reparation.
Et problem der ofte begyndte at vise sig inden bilen havde kørt 30.000
kilometer. Det skal her siges, at importøren ofte yder et tilskud til
reparationen også selv om garantien er udløbet.
Men denne kulance varer jo ikke ved. Skal man selv betale reparationen,
koster det for reservedelenes vedkommende 765 kroner pr. side. Det er i sig
selv en rimelig pris, når man sammenligner med andre biler, men da
forhjulsophængets levetid ikke er så lang, som man kunne forvente, skal man
inden købet sikre sig, at de er i orden på det eksemplar, man har udset sig.
Rustgarantien dækker i seks år mod gennemtæring, og Ford forlanger ikke, at
der skal foretages ekstra rustbeskyttelse i perioden for at opretholde
garantien. Det havde dog været en fordel, hvis bilerne fra starten havde
fået en ekstra beskyttelse, da flere Escort-ejere har oplevet gennemtæringer
i karrosseriet på deres biler. Som det kan ses af billederne på disse sider,
kan rusten have ganske godt fat, selv om bilen kun er fem år gammel. På det
testede eksemplar, hvor de årlige rusteftersyn hos Ford er overholdt, gælder
rustgarantien endnu, og ejeren får dækket udbedringen af rustskaderne.
Det elektriske system på Escort kan være problemfyldt. Ofte er de elektriske
fejl at finde i sikringsboksen, som er placeret indvendig i bilens
førerside. Fejlene viser sig ved, at forskellige komponenter i bilen ikke
virker. Det kan for eksempel være køleventilatoren, viskerne eller bilens
indvendige blæser.
Fejlen rettes ved af udskifte sikringsboksen, der er for svag. I 1997 kom
der en forbedret udgave, som skulle forhindre at fejlen opstår igen.
Generelt kan vi anbefale, at man inden købet af en Ford Escort lader bilen
gennemgå en ganske omfattende teknisk undersøgelse for mekaniske fejl og
begyndende rust i karrosseriet - også selv om bilen endnu er dækket af seks
års rustgarantien. Er bilen rustbeskyttet allerede i bilens første leveår
vil det være en klar fordel.
Selv om Escorten ikke er dyr i reservedele, kan den godt blive et dyrt
bekendtskab, hvis den ikke er vedligeholdt.
Ting der trækker op:
Godt kraftoverskud i 1.6 og 1.8
Rimelige reservedelspriser
Ting der trækker ned:
Manglende rustbeskyttelse
Ringe gearskift
Forhjulsophæng
Af Brian Clausen
|