|
| Det skal nok blive farligt... Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-02-06 20:59 |
|
Hej folkens
Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når håndværkerne
skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere kassevogne.
Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
betragtning.
Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den hamrer
jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
følger med.
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
Per Beer Hansen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 11-02-06 21:00 |
|
Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når
> håndværkerne skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere
> kassevogne.
> Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
> betragtning.
>
> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den
> hamrer jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og
> styreegenskaber følger med.
Min erfaring siger mig, at den slags (dyre) håndværker raketter stort set
kun er forbeholdt mester selv.
Og det er jo som oftest ikke ham der ligger og racer mellem landsdelene med
fuldt læs.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Jan W Nielsen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-02-06 21:07 |
|
> Min erfaring siger mig, at den slags (dyre) håndværker raketter stort set
> kun er forbeholdt mester selv.
Men når den er to år gammel, er det yngste lærling, der kører i den......
(Eller Knud der godt kan lidt en 3-4 bajere, inden turen går hjemover med
260 hk under foden.)
--
/Jan W Nielsen
| |
Bjarke Hansen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 11-02-06 20:59 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:43ee4185$1$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej folkens
>
> Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når
> håndværkerne skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere
> kassevogne.
>
> Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
> betragtning.
Du mener altså at håndværkere kører generalt dårligere end alle andre?
| |
Jan W Nielsen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-02-06 21:23 |
|
> Du mener altså at håndværkere kører generalt dårligere end alle andre?
Hvis dårligere i denne sammenhæng er det samme som farligere - og farligere
her er forstået som "impliceret i flere alvorlige ulykker end andre" i
forhold til håndværkerbilers (kassevognes) procentvise andel på
motorvejene - så ja.
...og så er det ikke noget, jeg mener - så er det noget jeg ved.
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
Chr (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Chr |
Dato : 11-02-06 21:35 |
|
HE HE...ja der er rigtigt, hvem fanden i skolen drømte om et job hvor man
ligger og fræser rundt i en gulplade bil fyldt med alt muligt
lort.....engang var en håndværker en som var stolt af sit fag...idag er det
drumme brians eneste chance for at blive til noget....så hvad pokker havde
du regnet med når han bliver sat bag et rat?
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43ee4716$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Du mener altså at håndværkere kører generalt dårligere end alle andre?
>
> Hvis dårligere i denne sammenhæng er det samme som farligere - og
> farligere
> her er forstået som "impliceret i flere alvorlige ulykker end andre" i
> forhold til håndværkerbilers (kassevognes) procentvise andel på
> motorvejene - så ja.
>
> ..og så er det ikke noget, jeg mener - så er det noget jeg ved.
>
>
>
> --
> /Jan W Nielsen
> http://tinyurl.com/bs9of
>
>
>
| |
Bjarke Hansen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 11-02-06 21:43 |
|
"Chr" <ask@formail.dk> wrote in message
news:43ee4a7b$0$27572$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> HE HE...ja der er rigtigt, hvem fanden i skolen drømte om et job hvor man
> ligger og fræser rundt i en gulplade bil fyldt med alt muligt
> lort.....engang var en håndværker en som var stolt af sit fag...idag er
> det drumme brians eneste chance for at blive til noget....så hvad pokker
> havde du regnet med når han bliver sat bag et rat?
Du er da for dum at høre på
| |
Jan W Nielsen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-02-06 21:50 |
|
>> idag er det drumme brians eneste chance for at blive til noget....
> Du er da for dum at høre på
Ja, den var ikke helt stue-ren... :-|
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
Chr (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Chr |
Dato : 11-02-06 22:02 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43ee4d71$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> idag er det drumme brians eneste chance for at blive til noget....
>
>> Du er da for dum at høre på
>
> Ja, den var ikke helt stue-ren... :-|
>
druk+dum...drumme BTW. jeg er selv håndværker uddannet, så jeg har
bemærket at dem som kommer i lære og de lærlinge jeg har set ser ud til ikke
have de samme drømme eller interesse i faget..desværre....
| |
Kent Glerup (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 11-02-06 21:53 |
|
On Sat, 11 Feb 2006 21:34:45 +0100, "Chr" <ask@formail.dk> wrote:
>HE HE...ja der er rigtigt, hvem fanden i skolen drømte om et job hvor man
>ligger og fræser rundt i en gulplade bil fyldt med alt muligt
>lort.....engang var en håndværker en som var stolt af sit fag...idag er det
>drumme brians eneste chance for at blive til noget....så hvad pokker havde
>du regnet med når han bliver sat bag et rat?
He he! Nej, du er et fjols!
Du har vist ikke HELT føling med hvad der kræves af talent i visse
fag!
Og ja, du træder en del på min faglige stolthed!
MVH
Kent Glerup
| |
Chr (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Chr |
Dato : 11-02-06 22:06 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9ijsu1d8224seih0vqmfpork544tqeeqsj@4ax.com...
> On Sat, 11 Feb 2006 21:34:45 +0100, "Chr" <ask@formail.dk> wrote:
>
>>HE HE...ja der er rigtigt, hvem fanden i skolen drømte om et job hvor man
>>ligger og fræser rundt i en gulplade bil fyldt med alt muligt
>>lort.....engang var en håndværker en som var stolt af sit fag...idag er
>>det
>>drumme brians eneste chance for at blive til noget....så hvad pokker havde
>>du regnet med når han bliver sat bag et rat?
>
> He he! Nej, du er et fjols!
>
se det ved du jo ikke...
> Du har vist ikke HELT føling med hvad der kræves af talent i visse
> fag!
nej men jeg har set hvad der åbenbart ikke kræves...som skrevet andet sted
så har jeg faktisk en håndværksmæssig uddannelse som jeg er stolt af,-så jeg
kender det indefra..
| |
Kent Glerup (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 11-02-06 22:17 |
|
On Sat, 11 Feb 2006 22:06:18 +0100, "Chr" <ask@formail.dk> wrote:
>
>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:9ijsu1d8224seih0vqmfpork544tqeeqsj@4ax.com...
>> On Sat, 11 Feb 2006 21:34:45 +0100, "Chr" <ask@formail.dk> wrote:
>>
>>>HE HE...ja der er rigtigt, hvem fanden i skolen drømte om et job hvor man
>>>ligger og fræser rundt i en gulplade bil fyldt med alt muligt
>>>lort.....engang var en håndværker en som var stolt af sit fag...idag er
>>>det
>>>drumme brians eneste chance for at blive til noget....så hvad pokker havde
>>>du regnet med når han bliver sat bag et rat?
>>
>> He he! Nej, du er et fjols!
>>
>se det ved du jo ikke...
Forstår blot ikke din måde at skære alle "nye" håndværkere over én
kam.
>> Du har vist ikke HELT føling med hvad der kræves af talent i visse
>> fag!
>
>nej men jeg har set hvad der åbenbart ikke kræves...som skrevet andet sted
>så har jeg faktisk en håndværksmæssig uddannelse som jeg er stolt af,-så jeg
>kender det indefra..
Jeg har også (alt, alt for mange gange) set lærlinge blive lempet
gennem skoleophold med et 6-tal....
Det ændrer bare ikke på at der stadig findes håndværkere/lærlinge, som
gør et forbandet godt stykke arbejde. Jeg har selv haft fornøjelsen af
at have nogle meget kompetente lærlinge med mig!
MVH
Kent Glerup
| |
Hans L. Jørgensen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 11-02-06 22:40 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse >
> Forstår blot ikke din måde at skære alle "nye" håndværkere over én
> kam.
>
Nej der er naturligvis nuancer, men - det vil jo nok være for omfangsrigt at
komme ind på her, og off topic.
>
> Jeg har også (alt, alt for mange gange) set lærlinge blive lempet
> gennem skoleophold med et 6-tal....
Ja rigtigt - men er det så mesters manglende stolthed eller
nærighed/begærlighed der kommer til udtryk.
> Det ændrer bare ikke på at der stadig findes håndværkere/lærlinge, som
> gør et forbandet godt stykke arbejde. Jeg har selv haft fornøjelsen af
> at have nogle meget kompetente lærlinge med mig!
>
Ja selvfølgelig findes der lærlinge med faglig stolthed, men - er de bedre
billister end mekanikkerlærlingen der ugen efter have have bestået køreprøve
erhverver 2 "klip" i kørekortet. Eller foriøvrigt den mestersvend som de
arbejder/kører sammen med, - jeg spørger bare??
MVH Hans
| |
Uffe Ravn (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 12-02-06 08:28 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev
> Ja selvfølgelig findes der lærlinge med faglig stolthed, men - er de bedre
> billister end mekanikkerlærlingen der ugen efter have have bestået
køreprøve
> erhverver 2 "klip" i kørekortet. Eller foriøvrigt den mestersvend som de
> arbejder/kører sammen med, - jeg spørger bare??
Du mener altså ikke at mekanikkere er håndværkere?
Mvh. Uffe Ravn
| |
jan@stevns.net (12-02-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 12-02-06 08:34 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
>Du mener altså ikke at mekanikkere er håndværkere?
nogle er - andre har vist glemt deres håndværk
(g'morgen iøvrigt)
--
jan@stevns.net
Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside
| |
Hans L. Jørgensen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 12-02-06 09:10 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:43eee390$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Du mener altså ikke at mekanikkere er håndværkere?
>
Hvor i mit indlæg læser du jeg siger noget andet??
Hmm - ku' jo få den tanke at du selv er uddannet mekanikker, hvordan er det
lige, - når man slår med pisken i et kobbel hunde, - hvem er det så der
hyler ;-/
MVH Hans
| |
Uffe Ravn (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 12-02-06 10:10 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev
> > Du mener altså ikke at mekanikkere er håndværkere?
>
> Hvor i mit indlæg læser du jeg siger noget andet??
Undskyld, jeg lagde vist noget i det du ikke havde skrevet. MIn eneste
undskyldning må være at det jo er tidlig søndag morgen
> Hmm - ku' jo få den tanke at du selv er uddannet mekanikker,
Korrekt, en slags mekaniker
--
Mvh. Uffe Ravn
Radiomekaniker
| |
Hans L. Jørgensen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 12-02-06 10:23 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:43eefb4c$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Undskyld, jeg lagde vist noget i det du ikke havde skrevet. MIn eneste
> undskyldning må være at det jo er tidlig søndag morgen
>
Kender det godt Uffe, har også oplevet at der var noget jeg ville lade være
usagt med tilbagevirkende kraft <<suk.avi>>
>
> Korrekt, en slags mekaniker
>
Ja OK - det kors må så selv bære *G*
MVH Hans
| |
Martin Vollert (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 12-02-06 17:12 |
|
Kent Glerup skrev:
> Og ja, du træder en del på min faglige stolthed!
>
Så gå ud og brænd et flag af, så får du det sikkert bedre.
Hilsen Martin.
| |
Kent Glerup (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 12-02-06 23:54 |
|
On Sun, 12 Feb 2006 17:11:41 +0100, Martin Vollert <"Mit
fornavn"@ertele.dk> wrote:
>Kent Glerup skrev:
>
>> Og ja, du træder en del på min faglige stolthed!
>>
>
>Så gå ud og brænd et flag af, så får du det sikkert bedre.
:)
| |
Kent Glerup (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 11-02-06 21:14 |
|
On Sat, 11 Feb 2006 20:58:55 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>Hej folkens
>
>Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når håndværkerne
>skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere kassevogne.
Det vil altid være farligt!
Hold kæft man får hjemve bare man har været derovre en enkelt dag
>Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
>betragtning.
Jeg tror faktisk at situationen er tippet til det bedre!
Gulplade-missilerne har nu ABS, og i mange tilfælde ESP, samt generelt
bedre køreegenskaber.
har du nogensinde prøvet en gammel Hiace i en undvigemanøvre! Jøsses.
>Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den hamrer
>jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
>følger med.
Selv en MB100D kan køres så den er en fare for alt og alle! Det vil
altid være komponenten bag rattet som er farligst...
MVH
Kent Glerup
(Med +200 km/t gulplade raket som skal hjem til Jylland i ny og næ :))
| |
Rasmus Lauritsen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Rasmus Lauritsen |
Dato : 11-02-06 21:23 |
|
Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når håndværkerne
> skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere kassevogne.
>
> Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
> betragtning.
>
> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den hamrer
> jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
> følger med.
>
Jeg kan da fortælle dig, at køreegenskaberne er blevet bedre de seneste
år. Den nyeste varevogn jeg har kørt er en Opel Movano 2.5 CDTi, som
løber omkring 150-160 km/t. Den styrer faktisk udemærket og jeg
foretrækker til hver en tid at køre 160 i den end at køre 110 i en af
firmaets Ford Transit'er. De nye biler styrer simpelthen bedre og ligger
bedre på vejen. Bremse kan de faktisk også...
| |
Jan W Nielsen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-02-06 21:40 |
|
> De nye biler styrer simpelthen bedre og ligger bedre på vejen. Bremse kan
> de faktisk også...
I know - men slét ikke i forhold til en ny personvogn - og slét ikke med 927
kg løs last bagi og tre håndværkere foran.
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
Mm Kay... (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Mm Kay... |
Dato : 11-02-06 21:52 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43ee4185$1$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk
Har du et link ?
| |
Jan W Nielsen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-02-06 22:17 |
|
> Har du et link ?
Ahh - sorry - denne artikel står i Biltorvets nyhedsarkiv:
Om ganske få måneder ruller den ny Sprinter ud fra Mercedes-Benz fabrikkerne
i Düsseldorf og Berlin. Dermed er afløseren til den nuværende Sprinter klar
til at tage over og indtage førertrøjen, som Sprinter har haft siden
lanceringen i 1995.
Med over 1,3 millioner solgte modeller på verdensplan, heraf 19.000 i
Danmark, har den nuværende Sprinter gået sin sejrsgang verden over og været
det ubetingede flagskib i flåden af varevogne. Det er derfor en tung arv,
den ny Sprinter nu skal løfte, men der er ingen tvivl om, at det er
lykkedes. Bag det innovative design gemmer der sig den nyeste teknologi
inden for sikkerhed og komfort, der sammen med en bred vifte af muligheder
inden for dynamiske motorer og chassiser vil sætte standarden for fremtidens
varevogne.
Rummelighed og fleksibilitet
Med tre forskellige akselafstande, fire forskellige chassis-længder fra ca.
5,2 til ca. 7,3 meter og tre forskellige loftshøjder, er den nye Sprinter
endnu mere fleksibel end sin forgænger, og det siger ikke så lidt.
Den ny Sprinter leveres i forskellige vægtklasser fra tre til fem tons.
Blandt andet kommer den i en 4,6 tons udgave med pladsbesparende "Super-Single"
baghjul, som giver oceaner af rummelighed bagtil. Det samme gør sig gældende
for den ny Sprinter med lad som med en kapacitet fra 7 til 17 m3 giver plads
til ethvert behov.
Sikkerheden i top - Sprinter går forrest
Sikkerheden er helt i top i den ny Sprinter. Den nyeste generation af ESP®,
Adaptive ESP®, er at finde i den ny Sprinter. Den måler bilens vægt og
tyngdepunkt løbende for hele tiden at kunne korrigere bilens
reaktionsmønstre. Derudover er der ABS, Bremse-assistent (BAS) og
skivebremser på alle fire hjul. Som ekstraudstyr fås den nyeste
Xenon-teknologi inden for forlygter, som blandt andet gør det muligt at lade
forlygternes lys følge hjørner og hældninger. Ingen tvivl om at den ny
Sprinter er førende.
Komforten er i højsædet
Førere af varevogne er normalt ikke forkælede, når det gælder komfort og
interiør i kabinen. Den ny Sprinter vender fuldstændig om på dette med en
lang række spændende features, som højner ergonomien og komforten for fører
og passagerer. Masser af opmagasineringsplads, elruder, åbning og låsning af
alle døre fra førersædet er blot nogle af de mange standardudstyrs detaljer,
der er med til at gøre den ny Sprinter mere komfortabel.
Sprinter med kraftoverskud
Den ny Sprinter vil blive leveret med en bred vifte af motorer, som alle er
kendetegnede ved kraftoverskud og sublime dynamiske køreegenskaber. Blandt
andet højteknologiske CDI diesel motorer med hhv. fire og seks cylindere,
der alle lever alle op til Euro4 / EU4 standarderne og er udstyret med
partikelfilter som standard. Den ny Sprinter leveres også med en eksplosiv
V6 benzinmotor, der med sine 258 hk giver et kraftoverskud, vil gøre de
fleste personbilejere misundelige.
Til Danmark i foråret 2006
Fra marts måned næste år ruller den ny Sprinter ude på vejene i Tyskland, og
Sprinter forventes introduceret på det danske marked i løbet af foråret
2006.
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
Hans L. Jørgensen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 11-02-06 22:47 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43ee53bd$0$161>
> Den ny Sprinter leveres i forskellige vægtklasser fra tre til fem tons.
> Blandt andet kommer den i en 4,6 tons udgave med pladsbesparende
> "Super-Single" baghjul, som giver oceaner af rummelighed bagtil. Det samme
> gør sig gældende for den ny Sprinter med lad som med en kapacitet fra 7
> til 17 m3 giver plads til ethvert behov.
>
Jow - men dem over 3500 kg. er jo da så heldigvis begrænset rent
hastighedsmæssigt til 80 km/t (90+-1 km/t).
MVH Hans
| |
Propellen (11-02-2006)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 11-02-06 23:59 |
|
Hans L. Jørgensen skrev:
>
>
> Jow - men dem over 3500 kg. er jo da så heldigvis begrænset rent
> hastighedsmæssigt til 80 km/t (90+-1 km/t).
Næ... Så skal de være over 12T total.
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Propellen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 12-02-06 00:05 |
|
Propellen skrev:
>
>
>
> Næ... Så skal de være over 12T total.
>
>
Der er så lavet nye regler fra 1/1-2005... Så blev jeg klogere... Og du
får ret
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Finn Guldmann (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 12-02-06 02:23 |
|
Hans L. Jørgensen skrev:
>> Den ny Sprinter leveres i forskellige vægtklasser fra tre til fem tons.
>> Blandt andet kommer den i en 4,6 tons udgave med pladsbesparende
>> "Super-Single" baghjul, som giver oceaner af rummelighed bagtil. Det samme
>> gør sig gældende for den ny Sprinter med lad som med en kapacitet fra 7
>> til 17 m3 giver plads til ethvert behov.
> Jow - men dem over 3500 kg. er jo da så heldigvis begrænset rent
> hastighedsmæssigt til 80 km/t (90+-1 km/t).
>
Siden hvornår?
Fartbegrænser og fartskriver skal først være monteret fra 7,5 tons.
Der har været snakket om at ændre på hvem der skal have begrænser i, men
svjv er man ikke kommet længere end til snakken.
--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
| |
Jørgen L. (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 12-02-06 02:14 |
|
> Hej folkens
>
> Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når
> håndværkerne skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere
> kassevogne.
>
> Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
> betragtning.
Ja jeg er helt enig, men de fås åbentbart også med radar de der sprintere.
sidste år kørte jeg i ret tæt tåge om natten fra sjælland til sønderjylland,
med en hast på mellem 50 og 60 på motorvejen, det syntes jeg var lidt i den
farlige ende men jeg skulle jo der over.
Der blev jeg overhalet så det rykkede rimmeligt meget i den Landcruiser VX
100 af adskillige sprintere, og min tanke gik straks til Il tempo Gigante
med radar i, ellers var de total hovedløse.
Hilsen Jørgen
| |
Klaus G. (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 12-02-06 05:02 |
|
> Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når
håndværkerne
> skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere kassevogne.
Sikkert, men ikke mig...
> Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
> betragtning.
Jaah, de er jo også noget større, og når folk tager kørekort i en 925kg tung
3dørs bil, så kan de godt blive overrasket over at komme i en 3500kg bil jo.
Måske din vrede skulle lægges et andet sted, end lige at det altid er de
"dumme" håndværkere" der er nogle narrøve. Sagde du godt ikke, men sådan
læser jeg det ihvertfald.
> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den hamrer
> jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
> følger med.
>
Den sprinter jeg køre rundt til dagligt kan rende 160km/t(begrænseren
rammes), og den har kun lige knap130hk, så der behøves ikke ret stor motor
for at køre hurtigt, det burde du da at vide. Så at bilerne får 160, 200,
eller 260hk, det tvivler jeg på vil ændre ret meget på farten. En fuldlastet
sprinter er heller ikke speciel sjov at køre stærkt i, og slet ikk når det
blæser en del.
En af grundene til de større motorer er fordi folk er trætte af at slæbe
rundt på 3500kg bil, og 2500kg trailer med 100hk. Og jeg ved af egen
erfaring at en Hi-Ace uden turbo, med en skurvogn bagefter, hen over fyn i
3.gear og bundgas skaber en del farlige situationer hvor lastbilerne trækker
ud til overhaling, og bagfra kommende bremser som gale nogengange.
Ydermere skal man måske tænke lidt på at håndværker bilerne køre galt fordi
at efter en 13timers arbejdsdag, så skal de lige køre 3-4timer hjem. Så er
der ikke noget at sige til, de måske bliver lidt trætte, og knap så
opmærksomme.
Den med de mange hk holder altså bare ikke som en grund til flere ulykker.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Basil (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Basil |
Dato : 12-02-06 07:24 |
|
Klaus G. skrev d. 12-02-2006 i meddelelse
<43eeb34e$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>:
>> Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når håndværkerne
>> skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere kassevogne.
> Sikkert, men ikke mig...
>> Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
>> betragtning.
> Jaah, de er jo også noget større, og når folk tager kørekort i en 925kg tung
> 3dørs bil, så kan de godt blive overrasket over at komme i en 3500kg bil jo.
> Måske din vrede skulle lægges et andet sted, end lige at det altid er de
> "dumme" håndværkere" der er nogle narrøve. Sagde du godt ikke, men sådan
> læser jeg det ihvertfald.
>> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den hamrer
>> jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
>> følger med.
>>
> Den sprinter jeg køre rundt til dagligt kan rende 160km/t(begrænseren
> rammes), og den har kun lige knap130hk, så der behøves ikke ret stor motor
> for at køre hurtigt, det burde du da at vide. Så at bilerne får 160, 200,
> eller 260hk, det tvivler jeg på vil ændre ret meget på farten. En fuldlastet
> sprinter er heller ikke speciel sjov at køre stærkt i, og slet ikk når det
> blæser en del.
> En af grundene til de større motorer er fordi folk er trætte af at slæbe
> rundt på 3500kg bil, og 2500kg trailer med 100hk. Og jeg ved af egen
> erfaring at en Hi-Ace uden turbo, med en skurvogn bagefter, hen over fyn i
> 3.gear og bundgas skaber en del farlige situationer hvor lastbilerne trækker
> ud til overhaling, og bagfra kommende bremser som gale nogengange.
> Ydermere skal man måske tænke lidt på at håndværker bilerne køre galt fordi
> at efter en 13timers arbejdsdag, så skal de lige køre 3-4timer hjem. Så er
> der ikke noget at sige til, de måske bliver lidt trætte, og knap så
> opmærksomme.
> Den med de mange hk holder altså bare ikke som en grund til flere ulykker.
Jeg tror ikke at Jan mente at de var grunden, men at de samme uheld som
der er nu, kan blive værre pga. de ekstra muller slæden har.
Hvis jeg skulle sparke en bemærkning ind, så tror jeg mere at det får
afviklet nogen (måske dumsmarte) overhalinger hurtigere og dermed mere
sikkert.
Der er intet der kan få en til at dumme sig som udsigten til at skulle
køre bare 2 timer med en bil der tager 10 minutter at få fra 80 til
100, jeg har prøvet det nogen gange i fortiden.
Jeg rørte først bremsen i sidste øjeblik, da reduktion i fart bare
skulle undgåes for enhver pris.
I dag er jeg blevet klogere, men kun af erfaring, ikke af forklaring.
Skulle jeg selv have ekstra muller i Liana'en ville det netop være for
at kunne overhale på et splitsekund (som en Punto Turbo gør det), men
det ligger Liana bare ikke op til.
Kai
| |
Jan W Nielsen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 12-02-06 08:58 |
|
> Måske din vrede skulle lægges et andet sted, end lige at det altid er de
> "dumme" håndværkere", der er nogle narrøve. Sagde du godt nok ikke, men
> sådan
> læser jeg det ihvertfald.
Det er sgu dit eget problem, du. Hvad du fantaserer dig til, skal jeg ikke
stå til regnskab for.
>> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den
>> hamrer
>> jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
>> følger med.
> Den sprinter jeg køre rundt til dagligt kan rende 160km/t(begrænseren
> rammes), og den har kun lige knap130hk, så der behøves ikke ret stor motor
> for at køre hurtigt.
Det er et faktum, at kassevogne er overrepræsenterede i statistikkerne. Det
er også et faktum, at de meget motorkratige modeller alt andet lige øger
risikoen for uheld/ulykker. Når en Sprinter har mere end 250 hk uden nogen
form for hastighedsbegrænsning, synes jeg, det er en debat værd - da alle er
klar over, at kræfterne bliver brugt - også til at holde nogle meget høje
hastigheder over lange stræk.
(Selv Falks reddere væltede faktik, da Falck begyndte at køre Sprinter 316
CDi - noget de aldrig havde gjort før.)
> Ydermere skal man måske tænke lidt på at håndværker bilerne køre galt
> fordi
> at efter en 13timers arbejdsdag, så skal de lige køre 3-4timer hjem. Så er
> der ikke noget at sige til, de måske bliver lidt trætte, og knap så
> opmærksomme.
Nå, men så er alt jo i orden.
Og nej - naturligvis er den høje effekt ikke héle årsagen til de flere
ulykker - men den bidrager.
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
jan@stevns.net (12-02-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 12-02-06 08:41 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
>betragtning.
Det er da noget af en generalisering ;)
(btw. gider du slå på tråden til mig ved lejlighed?)
--
jan@stevns.net
Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside
| |
Jan W Nielsen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 12-02-06 09:00 |
|
>>Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
>>betragtning.
> Det er da noget af en generalisering ;)
Jep - statistikker har det jo med at opdele folk i grupper og derefter at
sige noget om gruppen.
> (btw. gider du slå på tråden til mig ved lejlighed?)
Jo, da..
--
/Jan W Nielsen
http://tinyurl.com/bs9of
| |
Klaus D. Mikkelsen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 12-02-06 09:03 |
| | |
Jan W Nielsen (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 12-02-06 09:13 |
| | |
Christian B. Andrese~ (13-02-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 13-02-06 09:46 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
> news:43ee4185$1$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej folkens
> >
> > Er der andre end mig, der kan frygte, hvordan det skal gå, når
> > håndværkerne skal hjem til Jylland i de nye og stadig hurtigere
> > kassevogne.
> >
> > Kassevogne er MARKANT mere farlige i trafikken - deres førere taget i
> > betragtning.
>
> Du mener altså at håndværkere kører generalt dårligere end alle andre?
Håndværkere der kører decideret råddent i kassevogne om morgenen og
om eftermiddagen er overrepræsenteret på E45 omkring Randers og
Århus, så der er skam noget om snakken.
Desuden kan man nogle gange se dem køre og drikke øl hjemad om
fredagen, hvilket 1 gang har fået mig til at anmelde det en gang og
var lige ved det en anden gang, men trafikale hældelser gjorde at det
ikke kunne lade sig gøre.
--
Christian
| |
Anders Majland (13-02-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 13-02-06 10:25 |
|
> Nu kan man sgu få en Sprinter med knap 260 hk - død og kritte - den hamrer
> jo derudaf med 200 km/t og fuldt læs - uden at bremse og styreegenskaber
> følger med.
De "gamle sløve" kan nu også. Man skulle jo tro at håndværkerne var så
afhængige af deres førerkort at
det ville begrænse hastigeheden noget. Jeg ligger jo ofte i
håndværkertrækket hjem fra sjælland torsdag aften, og det er ikke
ualmindeligt at en stor kassevogn med trailer kommer forbi med 130km/t.
Bla. har jeg ligget med godt 110-120km/tpå motorvejen hvor jeg så blev
overhalet af en sprinter trækkende en halvstor minigraver på en 3akslet
trailer.
| |
|
|