|
| Bankesensor - hvor meget kan den i grunden~ Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 10-02-06 17:39 |
|
Hej gruppe,
Sad lige og kiggede i det tyske Octavia forrum, hvor man diskuterede
forskellen på forskellige oktantal og motorydelsen.
Er der nogen her som har et bud på hvor meget motorydelsen reguleres ned på
min 1.6 MPI motor ? - den har efter bogen 102 HK ved anvendelse af
superbenzin (95 Oktan) - og kan via bankesensoren køre med oktantal imellem
91 og 95.
Noget bud på hvor mange heste man mister ved at tanke 91 oktan ?
--
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Ukendt (10-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-02-06 17:43 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ecc1a4$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Sad lige og kiggede i det tyske Octavia forrum, hvor man diskuterede
> forskellen på forskellige oktantal og motorydelsen.
> Er der nogen her som har et bud på hvor meget motorydelsen reguleres ned
> på min 1.6 MPI motor ? - den har efter bogen 102 HK ved anvendelse af
> superbenzin (95 Oktan) - og kan via bankesensoren køre med oktantal
> imellem 91 og 95.
> Noget bud på hvor mange heste man mister ved at tanke 91 oktan ?
5-10 HK
--
Tom
| |
Andreas M. Hansen (10-02-2006)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 10-02-06 20:27 |
|
5-10 HK
Det var da godtnok en del - men det er nu heller ikke noget jeg gider lege
med, men det er jo sjovt at fundere over den slags..
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Henrik B. (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-02-06 11:49 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43ecc2a5$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Er der nogen her som har et bud på hvor meget motorydelsen reguleres ned
>> på min 1.6 MPI motor ? - den har efter bogen 102 HK ved anvendelse af
>> superbenzin (95 Oktan) - og kan via bankesensoren køre med oktantal
>> imellem 91 og 95.
>> Noget bud på hvor mange heste man mister ved at tanke 91 oktan ?
>
> 5-10 HK
En 1,6 indsprøjningsmotor mister sgutte 5 - 10 Hk ved at gå fra 95 oktan til
91 (92) oktan!
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Ukendt (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-02-06 11:59 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43ef127b$0$2413$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:43ecc2a5$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Er der nogen her som har et bud på hvor meget motorydelsen reguleres ned
>>> på min 1.6 MPI motor ? - den har efter bogen 102 HK ved anvendelse af
>>> superbenzin (95 Oktan) - og kan via bankesensoren køre med oktantal
>>> imellem 91 og 95.
>>> Noget bud på hvor mange heste man mister ved at tanke 91 oktan ?
>>
>> 5-10 HK
>
> En 1,6 indsprøjningsmotor mister sgutte 5 - 10 Hk ved at gå fra 95 oktan
> til 91 (92) oktan!
jow, jeg HAR rent faktisk kørt på polsk benzin (adskillige gange) og kunne
mærke tydelig forskel og når man først kan mærke forskel så taler vi vel en
5-10% (el. heste). Når en 1.6 motor skal give så mange heste som her, så har
den rimelig høj kompression og derfor bliver det meget tydelig med
oktantallet....i en gammel lavkkomprimeret balje er forskellen sikkert ikke
stor
--
Tom
| |
Henrik B. (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-02-06 12:35 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43ef14d8$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> En 1,6 indsprøjningsmotor mister sgutte 5 - 10 Hk ved at gå fra 95 oktan
>> til 91 (92) oktan!
>
> jow, jeg HAR rent faktisk kørt på polsk benzin (adskillige gange) og kunne
> mærke tydelig forskel og når man først kan mærke forskel så taler vi vel
> en 5-10% (el. heste). Når en 1.6 motor skal give så mange heste som her,
> så har den rimelig høj kompression og derfor bliver det meget tydelig med
> oktantallet....i en gammel lavkkomprimeret balje er forskellen sikkert
> ikke stor
Og polakkerne har hvilke krav til opfylde af oktantallet? Hér i DK, vil man
ofte opleve at oktantallet for 92 oktan rent faktisk ligger omkring de 94
oktan.
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Ukendt (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-02-06 12:40 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43ef1d61$0$2460$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:43ef14d8$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> En 1,6 indsprøjningsmotor mister sgutte 5 - 10 Hk ved at gå fra 95 oktan
>>> til 91 (92) oktan!
>>
>> jow, jeg HAR rent faktisk kørt på polsk benzin (adskillige gange) og
>> kunne mærke tydelig forskel og når man først kan mærke forskel så taler
>> vi vel en 5-10% (el. heste). Når en 1.6 motor skal give så mange heste
>> som her, så har den rimelig høj kompression og derfor bliver det meget
>> tydelig med oktantallet....i en gammel lavkkomprimeret balje er
>> forskellen sikkert ikke stor
>
> Og polakkerne har hvilke krav til opfylde af oktantallet? Hér i DK, vil
> man ofte opleve at oktantallet for 92 oktan rent faktisk ligger omkring de
> 94 oktan.
Det skal jeg ikke gøre mig klog på hvad der rent faktisk er i tankene. Jeg
udtaler hvad jeg har tanket i Polen og der kan man tydelig mærke forskel
hvis man sparker til bilen
--
Tom
| |
Benny Højvælde (12-02-2006)
| Kommentar Fra : Benny Højvælde |
Dato : 12-02-06 14:22 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43ef1e7e$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:43ef1d61$0$2460$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:43ef14d8$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>>> En 1,6 indsprøjningsmotor mister sgutte 5 - 10 Hk ved at gå fra 95
>>>> oktan til 91 (92) oktan!
>>>
>>> jow, jeg HAR rent faktisk kørt på polsk benzin (adskillige gange) og
>>> kunne mærke tydelig forskel og når man først kan mærke forskel så taler
>>> vi vel en 5-10% (el. heste). Når en 1.6 motor skal give så mange heste
>>> som her, så har den rimelig høj kompression og derfor bliver det meget
>>> tydelig med oktantallet....i en gammel lavkkomprimeret balje er
>>> forskellen sikkert ikke stor
>>
>> Og polakkerne har hvilke krav til opfylde af oktantallet? Hér i DK, vil
>> man ofte opleve at oktantallet for 92 oktan rent faktisk ligger omkring
>> de 94 oktan.
>
> Det skal jeg ikke gøre mig klog på hvad der rent faktisk er i tankene. Jeg
> udtaler hvad jeg har tanket i Polen og der kan man tydelig mærke forskel
> hvis man sparker til bilen
Mener at have læst at lavoktans benzin i Polen ligger på det samme oktan som
den gamle blå benzin til landbruget. Ca. 75 oktan.
Benny
| |
|
|