Stolt far !
Fra : T. Hartung

Dato : 09-02-06 23:07

Nok
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung lidt OT men min datter af første ægteskab har
bestået teoriprøven i dag - hun fylder snart 18 år og snart kommer den store
dag hvor hun skal til den sidste prøve - køreprøven!!

Nu er det jo således, at børn har det med at plage om så mange ting - mine
er ingen undtagelse her - og min datter plager mig for at tage hende med ud
og øve på den sorte asfalt !!

At det ikke er lovligt ved jeg godt - men er der ikke formildende
omstændigheder i færdselsloven når man har taget teorien og har kørt flere
timer hos en kørelære?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 23:07

"T. Hartung" skriver:

> At det ikke er lovligt ved jeg godt - men er der ikke formildende
> omstændigheder i færdselsloven når man har taget teorien og har kørt flere
> timer hos en kørelære?

Nix....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Brizz

Dato : 09-02-06 23:19

T. Hartung skrev:
-
Det der sker er at hvis i bliver stoppet han hendes straf blive at hun
skal udskyde sit kørekort i 2 år fx.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 10-02-06 02:30

> Det der sker er at hvis i bliver stoppet han hendes straf blive at hun
> skal udskyde sit kørekort i 2 år fx.

Det troede jeg også, men straffen er "kun" en bøde på 5.000 kr (hvis det da
ikke er lavet om siden sidst?). Ingen udskydelse af kørekortet o.l.
Men faderen som ejer bilen kan blive sigtet for at have lånt bilen ud til en
uden kørekort, hvad straffen for dette er ved jeg ikke? Mon ikke det er
"sølle" 500 kr?

Men tag over til Sverige, få fat i et "L" skilt eller hvad det nu er de
bruger der, og smæk det på bilen og kør lovligt rundt med datteren bag
rattet.

Mvh

Emil

Fra : Rander

Dato : 10-02-06 03:16

Fri, 10 Feb 2006 02:30:21 +0100 brugte Emil Jensen [2100] 18 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Men tag over til Sverige, få fat i et "L" skilt eller hvad det nu er de
>bruger der, og smæk det på bilen og kør lovligt rundt med datteren bag
>rattet.

Skiltet hedder "ôvningskörning" så vidt jeg husker. Men hvad jeg ved fra
min nabo, der er indvandret fra den anden side af sundet, er, at det
absolut ikke er lovligt, det du skriver! Personen der kører bilen skal
nemlig have en tilladelse til at køre "övningskörning" - jeg mener at han
sagde at den udstedes af politiet derovre...

http://rander.dk (temporarily down!)

Når man ingen autoritet har, behøver man magt. (Ernst Bloch)

Fra : Brizz

Dato : 10-02-06 10:31

Emil Jensen [2100] skrev:
> Men tag over til Sverige, få fat i et "L" skilt eller hvad det nu er de
> bruger der, og smæk det på bilen og kør lovligt rundt med datteren bag
> rattet.

BUUZZ Wrong answer.
Du skal bo i Sverige for at få lov til det. Du skal søge om tilladelse
for at få det og du skal have kørt straffrit i 5 år. Læs mere på www.vv.se

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 17-02-06 01:49

> BUUZZ Wrong answer.
> Du skal bo i Sverige for at få lov til det. Du skal søge om tilladelse for
> at få det og du skal have kørt straffrit i 5 år. Læs mere på www.vv.se

Øv, så vandt jeg alligevel ikke de 48.000 kr i kvit eller dobbelt :)
Tak for info!

Emil

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-02-06 23:38

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev

> [...]
>
> At det ikke er lovligt ved jeg godt - men er der ikke formildende
> omstændigheder i færdselsloven når man har taget teorien og har kørt flere

Det fik vi at vide dengang jeg tog kørekort, ihvertfald for dem der var
fyldt 18.

Men spørgsmålet er om der er megen fordel i, at hun lærer nogen færdigheder
i en anden bil den den hun skal bestå køreprøven i.

Men min egen personlige mening er, at hun kan vente med at køre bil til hun
har bestået køreprøven.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-02-06 00:54

Uffe Ravn wrote:
> Men spørgsmålet er om der er megen fordel i, at hun lærer nogen færdigheder
> i en anden bil den den hun skal bestå køreprøven i.

Enig. Som ny billist er det meget svært at skifte mellem biler, og
medmindre bilerne er meget ens, bliver hun forvirret over at den
reagerer en smule anderledes, og koblingspunktet ikke er helt samme sted.
Havde det derimod været før køreskolens timer, kunne der være fornuft i
træningen for at få lidt fornemmelse for bil og vej. Det er meget brugt
herover vest for storebælt, hvor vi gerne vil spare på køretimerne.

Mvh Rune

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-06 07:06

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig. Som ny billist er det meget svært at skifte mellem biler, og
> medmindre bilerne er meget ens, bliver hun forvirret over at den
> reagerer en smule anderledes, og koblingspunktet ikke er helt samme sted.

Også det, der er ingen grund til at forvirre hende mere end højest
nødvendigt :).

.. Det er meget brugt
> herover vest for storebælt, hvor vi gerne vil spare på køretimerne.

Er der noget sparet?. I dag er der påbudt så mange køretimer, >20?, at det
vist ikke er nødvendigt.

Fra : Leonard

Dato : 10-02-06 10:01

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Men spørgsmålet er om der er megen fordel i, at hun lærer nogen færdigheder
>i en anden bil den den hun skal bestå køreprøven i.

Endnu værre er det at hun lærer nogle af de unoder som alle erfarne
bilister har tillagt sig, som kørelæreren derefter skal bruge tid på
at lære hende fra igen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jens

Dato : 10-02-06 10:00

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "T. Hartung" skriver:

> Nix....

Det passer ikke. Der er en formidlende omstaendighed hvis hun bliver
stoppet i bilen. Det kommer an paa hvor langt hun er i forloebet og hun
kommer ikke til at miste kortet i 2 aar (man kan ikke miste noget man
ikke har venner ;))..

Hun kan tage en snak med sin koerelaere omkring det, det gjorde jeg
fordi jeg havde en bil foer jeg havde kortet.. Saa jeg tog nogle korte
parkeringspladsture. Men .. Som andre ogsaa har skrevet, saa kan det
vaere dumt at tage hende ud i trafikken. Der kan vaere
forsikringsproblemer og der kan ogsaa vaere andre problemer. Husk paa
at der er en grund til at din datter har en koerelaere og den bil hun
koere i kan vaere forskellig fra din egen. Derudover har hun ikke samme
erfaring, saa jeg kan ikke anbefale at kaste hende ud i trafik. Men
hvis det er for at oeve start og stop og parkere osv, saa kan det da
vaere en god ide.

Du skal blot vaere opmaerksom paa at det er ulovligt og det koster en
boede, som hun kan faa rabat paa fordi hun er igang med at tage
koerekortet. Politiet vil i saadan en sag kontakte hendes
koereskolelaere for at faa bekraeftet hun er i gang med at tage kortet.

Men som sagt, sig hun skal hoere sin laere, for der findes formidlende
omstaendigheder.

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-06 17:00

"Jens" <jens@xhaboo.dk> skrev i en meddelelse

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]

koereskolelaere for at faa bekraeftet hun er i gang med at tage kortet.

Men som sagt, sig hun skal hoere sin laere, for der findes formidlende

----------------------
hehe og jeg som troede at alt udstyr efterhånden kunne håndtere æøå

--
Tom

Fra : Thomas J.

Dato : 10-02-06 10:36

Den Thu, 9 Feb 2006 23:07:11 +0100 sendte "T. Hartung"
<t.hartung@nospam.dk> følgende røgsignaler:

>Nok

Din signatur er for lang...

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : T. Hartung

Dato : 10-02-06 13:18

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse >

> Din signatur er for lang...

hehe ja den blev lige vel lang - ved ikke lige hvad der er sket - kan ikke
en gang selv se min egen postering - kun svar, er nok en fejl 40 - men har
da "sendt" mappen :))

I øvrigt til alle -er det fint med alle disse tilbagemeldinger - min datter
sidder også og læser med - "så kan hun jo lære det" :))

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : blue

Dato : 10-02-06 16:03

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> At det ikke er lovligt ved jeg godt - men er der ikke formildende
> omstændigheder i færdselsloven når man har taget teorien og har kørt flere
> timer hos en kørelære?

Jo, det er formildende, hvis hun har modtaget et "ikke uvæsenligt antal
undervisningstimer". Så vidt jeg lige erindrer er en bestået teoriprøve nok
til at klare dette krav.

Den normale bøde for at køre uden kørekort er 5.000 kr. - er man under 18 år
er den 2.500 kr.

Er der formildende omstændigheder er bøden 3.000 kr. - er man under 18 år er
den 2.000 kr.

Fra : Jens

Dato : 10-02-06 18:19

Tom (snabela) wrote:
> "Jens" <jens@xhaboo.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> hehe og jeg som troede at alt udstyr efterhånden kunne håndtere æøå

Hehe jaa. Men det kan amerikanske keyboards ikke med mindre man gider
installere keyboard drivere til det danske sprog og det havde jeg ikke
lige ved hånden som jeg har nu. Nu er mit problem bare ö og ä :),
men mon ikke budskabet kom igennem alligevel.