Xenon..
Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 12:42

Hejsa Alle

Jeg sidder jo lidt og drømmer om Xenon til Galanten..

Bilen har folygte vaskere, så langt så godt..

Den har også niveau justering, men manuelt.. hvordan virker det automatiske
justering ?? man kunne jo evt bygge det om til at være automatisk.. med
noget gyro sensor eller lign..

Kører det automatiske bare lygterne ned op af bakke og omvendt ?

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 12:53

Juel skriver:

> Jeg sidder jo lidt og drømmer om Xenon til Galanten..

Fordi ???

> Den har også niveau justering, men manuelt.. hvordan virker det automatiske
> justering ?? man kunne jo evt bygge det om til at være automatisk.. med
> noget gyro sensor eller lign..

Hvor meget er fjedrene trykket sammen.....

> Kører det automatiske bare lygterne ned op af bakke og omvendt ?

Nej

Dine lygter er alligevel ikke godkendt til xenong, så du har kun 2
valgmuligheder:

1. Lade være.

2. Rykke xenonpærene ud inden du skal til syn.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 13:02

> Fordi ???

for at få bedre lys i den !

> Hvor meget er fjedrene trykket sammen.....

Arhh dvs niveau fra vognbanen...

> Dine lygter er alligevel ikke godkendt til xenong, så du har kun 2
> valgmuligheder:
>
> 1. Lade være.
>
> 2. Rykke xenonpærene ud inden du skal til syn.

jaja men det kunne jo afskrække den lokale politimand hvis man nu havde
tingene iorden..

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 13:09

Juel skriver:

> for at få bedre lys i den !

Træk et par tykke ledninger og sæt er par relæer ude ved lygten - det
hjælper....

> Arhh dvs niveau fra vognbanen...

Jeps

> jaja men det kunne jo afskrække den lokale politimand hvis man nu havde
> tingene iorden..

Så kan han pege ned på selve lygten og sige: "Ikke godkendt", så er du
lige vidt !

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 13:20

> Træk et par tykke ledninger og sæt er par relæer ude ved lygten - det
> hjælper....

hehe det er jo ikke ligefrem det samme...

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 13:28

Juel skriver:

> hehe det er jo ikke ligefrem det samme...

Nej, du får bare godt lys ud af det, men ikke noget ulovligt......

Fra : Brizz

Dato : 09-02-06 16:32

Klaus D. Mikkelsen formåede at få ned gennem tasteturet:

> Så kan han pege ned på selve lygten og sige: "Ikke godkendt", så er du
> lige vidt !

Du vil bare ikke hjælpe ham va. Sikke meget du har imod Xenon. Du kan jo
ikke se forskel på om det er godkendt eller ej. Det er kun når det er
fejlmonteret du kan se forskel!

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 16:44

Brizz skriver:

> Du vil bare ikke hjælpe ham va.

Jo, det har jeg allerede gjort. Faktisk har jeg serveret det svar du
lige har givet.

> Sikke meget du har imod Xenon.

Nej.

> Du kan jo
> ikke se forskel på om det er godkendt eller ej.

Netop.

> Det er kun når det er
> fejlmonteret du kan se forskel!

Netop.

Men det er ikke mig der bestemmer, det gør synshallen og den lokale
sheriff.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Brizz

Dato : 09-02-06 23:15

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Men det er ikke mig der bestemmer, det gør synshallen og den lokale
> sheriff.

Kan godt være jeg mistolker den måde du skriver på. Mindes også i en
tidligere tråd om emnet at du var kraftig modstander af det. KAN være
mig der husker forkert men mener det ikke.
Fejl på alm lys kan blænde lige så meget som fejl monteret xenon så
ingen grund til hetz imod det selvom det er ulovligt. For det er
virkelig suverænt lys!
Beklager hvis jeg har misforstået dig.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-02-06 21:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Så kan han pege ned på selve lygten og sige: "Ikke godkendt", så er du
> lige vidt !

Det er du ikke den første der siger, men jeg har endnu ikke set beviset for,
at dette er korrekt...
SÅ...
Dokumentation?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 21:51

Morten Fruergaard skriver:

> Det er du ikke den første der siger, men jeg har endnu ikke set beviset for,
> at dette er korrekt...
> SÅ...
> Dokumentation?

Må du montere ikke godkendte lygter på din bil ?

Må du lave om på lygterne på din bil ?

Fra : Brizz

Dato : 09-02-06 23:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Må du montere ikke godkendte lygter på din bil ?
>
> Må du lave om på lygterne på din bil ?

Nej og Nej. Men der skal en nærmere undersøgelse til for at se i mange
tilfælde om det er godkendt eller ej. Derfor kommer du ikke langt med
det du skriver ang Hr. Betjent.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-02-06 06:22

Brizz skriver:

> Nej og Nej. Men der skal en nærmere undersøgelse til for at se i mange
> tilfælde om det er godkendt eller ej. Derfor kommer du ikke langt med
> det du skriver ang Hr. Betjent.

Hvor mange Galant årgang 93 har originalt Xenonlys ?

Hvem har lavet lamper og fået dem godkendt ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-02-06 18:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Må du montere ikke godkendte lygter på din bil ?
>
> Må du lave om på lygterne på din bil ?

Jeg laver ikke om. Jeg sætter en anden pære i.

Dokumentation, tak.

Pærerne er E mærket/godkendt.

Fra : BJ

Dato : 10-02-06 19:00

meddelelse news:43ecd41a$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Pærerne er E mærket/godkendt.

Hmm ... til hvad og omhandlende..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 10-02-06 21:05

> Jeg laver ikke om. Jeg sætter en anden pære i.
>
> Dokumentation, tak.

Måske er der noget her:

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf

og

http://europa.eu.int/eur-lex/pri/da/oj/dat/2001/l_170/l_17020010625da01090158.pdf

men kik nu hellere selv efter, jeg er nok for træt.

/tue

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-02-06 08:02

Nygaard (4330) wrote:

> [...]
>
> http://europa.eu.int/eur-lex/pri/da/oj/dat/2001/l_170/l_17020010625da01090158.pdf
>
> men kik nu hellere selv efter, jeg er nok for træt.

Og jeg gider ikke...
Dem der påstår noget, må henvise til dokumentation og ikke blot til 225
sider...

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 11-02-06 18:21

> Og jeg gider ikke...
> Dem der påstår noget, må henvise til dokumentation og ikke blot til 225
> sider...

Hør nu lige her: JEG har ikke påstået noget, endsige interesseret mig for
denne problemstilling. Jeg har blot henvist til direktiver og vejledning på
området. Du sælger vistnok etellerandet i den retning så du må vist være
interesseret i at kende til dette istedet for at sige ævbæv jeg gider
ikke....

/tue

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-06 05:31

Nygaard (4330) wrote:

> Hør nu lige her: JEG har ikke påstået noget, endsige interesseret mig
> for denne problemstilling.

Læs lige igen: "_Dem_ der påstår noget"...

Du påstår ikke noget og skal ikke føle dig ramt...

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 12-02-06 15:33

> Du påstår ikke noget og skal ikke føle dig ramt...

Ok - jeg ska prøve at lade være

/tue

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-02-06 13:41

> for at få bedre lys i den !

Slet ikke fordi, du synes, det ser "sejt" ud..? Det passer jo meget godt til
alle de spoilere, som du plejer at være helt pjattet med.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 14:04

> Slet ikke fordi, du synes, det ser "sejt" ud..? Det passer jo meget godt
> til alle de spoilere, som du plejer at være helt pjattet med.. )

Nej den farve kan man jo næsten få med alm pærer, det var nu mere for at få
bedre lys, og hov hov min V6'er er originalt stylet, og det er nok, den er
flot som den er...

Mvh
Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-02-06 14:10

> Nej den farve kan man jo næsten få med alm pærer, det var nu mere for at
> få bedre lys, og hov hov min V6'er er originalt stylet

Ok - det kan vi li' ..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 14:20

Juel skriver:

> Nej den farve kan man jo næsten få med alm pærer, det var nu mere for at få
> bedre lys, og hov hov min V6'er er originalt stylet, og det er nok, den er
> flot som den er...

Billigere og mere lovligt - relæ'er....

Fra : Brizz

Dato : 09-02-06 16:34

Juel skrev:
> [...]
> justering ?? man kunne jo evt bygge det om til at være automatisk.. med

Du'r ik. På min gamle passat sad der censor foran og bagpå som snakker
sammen. Derved kan den justere lygterne.

> Kører det automatiske bare lygterne ned op af bakke og omvendt ?
Nej i forhold til hvor meget din bil hænger med røven osv.

Fra : Jens

Dato : 10-02-06 09:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brizz skriver:

> Hvor mange Galant årgang 93 har originalt Xenonlys ?

Sikkert ingen..

> Hvem har lavet lamper og fået dem godkendt ?

Sikkert heller ingen. Men nu skriver Brizz jo bare at det er sikkert
tvivlsomt at betjenten vil gaa bilen igennem for at se om der sidder
automatisk justering i osv osv. Det er noget synshallen tager stilling
til.

Men faktum er at lige meget hvordan man vender og drejer det, saa er
eftermontering af xenon kits kun lovlige i synmaessig forstand hvis de
opfoelger foelgende krav:

1) har lygtevaskere
2) Har automatisk justering af lyset
3) Naerlyslygten er godkendt til at have en gasudladningslampe.
4) Xenonpaeren skal vaere godkendt i henhold til ECE-regulativ 98
(lygte), ECE-regulativ 99 (lampe) og/eller EF-direktiv 76/761 (lygte og
lampe) og være "E"- eller "e"-mærket.

Med andre ord er det ikke kun xenonpæren som skal være godkendt, men
også lygten (glas og parabol) skal være godkendt til brug med
gasudladningslampe.

Det er derfor ikke lovligt at montere et Xenon kit "E"/"e"-mærket
eller ej) i en nærlyslygte, som ikke er godkendt til brug med
Xenonpærer.

(laant lidt fra www.xenonkits.dk)

Om man saa kan narre synsmanden fordi man har rudevaskere er en anden
snak :)..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-02-06 18:59

Jens wrote:
> [...]
> (lygte), ECE-regulativ 99 (lampe) og/eller EF-direktiv 76/761 (lygte
> og lampe) og være "E"- eller "e"-mærket.

Dokumentation tak.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-02-06 09:59

Jens skriver:

> Sikkert ingen..

Netop

> [...]
> tvivlsomt at betjenten vil gaa bilen igennem for at se om der sidder
> automatisk justering i osv osv. Det er noget synshallen tager stilling

Da der (højst sandsynligt) ikke er lavet godkendte xenonlamper til en
93'er Galant er automatisk lygejustering fløjthamrende ligegyldigt.

> Om man saa kan narre synsmanden fordi man har rudevaskere er en anden
> snak :)..

Jeps. Til gengæld er der ingen der siger noget til at ændre på strømmen
til frontlygterne og komme over spændingsfaldet fra de lange ledninger.

Fra : Jens

Dato : 10-02-06 10:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jens skriver:

> Netop

> Da der (højst sandsynligt) ikke er lavet godkendte xenonlamper til en
> 93'er Galant er automatisk lygejustering fløjthamrende ligegyldigt.

Det ved jeg ikke noget om, jeg forholdte mig bare til reglerne saadan
overordnet udanset bilmaerke og aargang.

> Jeps. Til gengæld er der ingen der siger noget til at ændre på strømmen
> til frontlygterne og komme over spændingsfaldet fra de lange ledninger.

sikkert ikke, men det har igen ikke noget med xenon at goere. Om man
kan lige det elller ej. Men det er klart hvis argumentet er at faa mere
lys og det noedvendigvis ikke behoever at vaere xenon, saa er det jo en
god ide du skriver.

Jeg har ikke xenon i min golf og jeg savner det egentlig heller ikke.
Mit lys er fint fint :)

Fra : Jens

Dato : 11-02-06 09:44

Morten Fruergaard wrote:

> Og jeg gider ikke...
> Dem der påstår noget, må henvise til dokumentation og ikke blot til 225
> sider...

Altså. Xenon er jo ikke bare en pære som en almindelig hallogenpære,
derfor sætter du ikke "bare" en pære i.

Du kan jo også bare sætte dem i. Jeg gider ikke diskutere loven.. Du
må ikke montere xenon kits i biler der ikke har det i forvejen basta.
Så skal du skifte hele lygte huset ud og alt skal være synsgodkendt.
Xenonkits som sidder i eksisterende lygtehuse er IKKE synsgodkendte og
ej heller lovlige. Der er jo en grund til at dem der sælger det selv
skriver det ...

Igen .. Taget fra www.xenonkits.dk:

"Efter Detailforskrifter for Køretøjer, pkt. 6.02.020 (4), skal
nærlyslygte til gasudladningslampe (xenon) og gasudladningslampe
hertil være godkendt i henhold til ECE-regulativ 98 (lygte),
[...]

Udover dette skal Lygterne være forsynet med lygtevasker, lygterne
skal have automatisk niveauregulering.

Xenonkits.dk kan ikke holdes til ansvar for eventuelle
overtrædelser/bøde."

Jeg kan ikke forstå det kan misforståes? Hvis du ellers vil have
yderligere dokumentation kan du jo bare ringe til dit nærmeste synshus
eller anden lokal trafik myndighed.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-02-06 10:09

Jens wrote:
> [...]
> hertil være godkendt i henhold til ECE-regulativ 98 (lygte),
> ECE-regulativ 99 (lampe) og/eller EF-direktiv 76/761 (lygte og lampe)

Tak. Det er ca. denne dokumentation andre ikke har kunne levere...

> Jeg kan ikke forstå det kan misforståes?

Jeg har sagt, at det kan misforstås?
Jeg kan vel ikke misforstå noget jeg først har set, vel...

> Hvis du ellers vil have
> yderligere dokumentation kan du jo bare ringe til dit nærmeste synshus
> eller anden lokal trafik myndighed.

De har ikke ville hjælpe.

Fra : Jens

Dato : 11-02-06 10:26

Morten Fruergaard wrote:

> Tak. Det er ca. denne dokumentation andre ikke har kunne levere...

Det var så lidt. Jeg skulle måske have taget det med i første om
gang =)

> Jeg har sagt, at det kan misforstås?
> Jeg kan vel ikke misforstå noget jeg først har set, vel...

Nej det har du helt ret i..

> De har ikke ville hjælpe.

Det er jo typisk! =)