http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=333775
10 ting din bil ikke har godt af...
Bliver du lidt mere bevidst over, hvordan du behandler din bil,
gør du bilen og i sidste ende din pengepung en tjeneste
Af Anders Berner - 9:00 - 7. feb. 2006
Mange af os hviler foden på koblingen, kører op over kantsten,
når vi parkerer, og starter bilen i frostvejret for at få isen af ruderne.
Vi gør det nok, fordi har for travlt og ikke altid når at tænke os om. Men
der er sikkert også en del ting, vi gør eller ikke gør, simpelt hen fordi vi
ikke ved bedre.
Bliver du lidt mere bevidst over, hvordan du behandler din bil,
gør du bilen og i sidste ende din pengepung en tjeneste.
Brems inden bumpet. Vejbump er ubehagelige, og de er heller ikke
gode for bilen. Brems altid op, før du kommer til bumpet, og aldrig når du
er på vej op ad det. Det svarer til at slå på hjulene med en forhammer og
slår i værste fald styretøjet skævt.
Væk fra kantstenen. Kør som grundregel aldrig op over en
kantsten. Det er rigtig skidt for både dæk og fælg, som tager varig skade,
uden at du kan se det. Dækket holder kortere og kan have betydning for
sikkerheden.
Slap af med speederfoden. Lad være med at gasse for meget op,
når motoren er kold. Det slider på motoren, fordi olien er kold og stiv, og
fordi motordelene ikke passer perfekt sammen, før motoren er varm.
Tænk over trækkrogen. Den faste trækkrog er en sikkerhedsmæssig
katastrofe. Bliver du ramt bagfra af en anden bil, tager du og din bil mere
skade, end hvis den ikke havde været der. Vælg en aftagelig krog.
Nallerne væk. Det er rart at have noget at hvile hånden på, og
gearstangen sidder lige der, hvor hånden godt vil være. Men lad være, for
det slider på skiftemekanismen på mange biler.
Foden væk. Væn dig til at fjerne foden fra koblingen, når du har
brugt den. Det sagde din kørerlærer også. Selv en let berøring slider på
koblingen - eller nærmere betegnet det leje, som frigør koblingen.
Skift olien. Din bil kan tåle ikke at blive passet i lang tid af
gangen. Men gammel motorolie må du ikke udsætte den for. Når olien mister
smøreevnen, er det snart godnat for de mest belastede motordele. Følg
servicehæftets anvisninger.
Tag cyklen til bageren. Korte ture slider på motoren og øger
forureningen, også på nye biler. Desuden koster de korte ture på
udstødningens levetid - og så har du i øvrigt godt af at cykle.
Vask bilen. En snavset bil er en rustfælde, fordi snavs holder
på fugten. Det gælder både snavs på lakken, som - tro det eller ej - ikke er
helt vandtæt. Husk at vaske bilen på den del af undersiden, du kan komme
til, og i hjulkasserne.
Tjek dæktrykket. Lavt dæktryk giver dårligt vejgreb, dårlig
brændstoføkonomi, mere støj, forringede præstationer og ekstra dækslid. Højt
dæktryk giver nedsat vejgreb og dækslid.
5 ting bilen har godt af
Brug håndbremsen. Mange tror, at de kan spare på håndbremsen ved
at sætte bilen i gear i stedet for at trække håndbremsen. Men håndbremsen
skal motioneres for ikke at gro fast og bremse skævt.
Brems hårdt - indimellem. Generelt bør man bremse forsigtigt og
undgå mange hårde nedbremsninger. Men for få hårde nedbremsninger giver
rustne bagbremser på mange biler med skivebremser på baghjulene
Sejtræk - helt i orden. Sejtræk sparer brændstof. Ældre biler
har det ikke altid godt med det, men nye biler har det helt fint med at
brumme rundt med få omdrejninger.
Kom ud af vagten. Når du starter en kold motor, er det bare med
at komme derudad. Giv motoren to sekunder til at komme til live, men helst
ikke meget længere, for tomgang forurener og slider på motoren.
Vand isen. I stedet for at skrabe ruderne fri for is og for at
forhindre dug, kan du hælde en vandkande håndvarmt vand over ruderne.
Bagefter sprøjter du sprit eller sprinklervæske på ruderne med en
forstøverflaske.