Nøk i rattet / Avensis 2,0
Fra : ms

Dato : 07-02-06 09:23

Hej,

Jeg har en Avensis 2,0 fra '99 som har kørt knap 130kkm.

Når jeg retter op, giver den nogen gange små nøk fra sig de sidste 5-10° på
rettet, det er værst når den er kold. Er her nogen som har en idé om hvad
det kan være?

Spørg endelig ind hvis i mangler info.

/Max

Fra : Emer

Dato : 07-02-06 09:29

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg retter op, giver den nogen gange små nøk fra sig de sidste 5-10°
> på rettet, det er værst når den er kold. Er her nogen som har en idé om

Prøv at kigge på manchetter omkring trækaksler. Hvis én eller begge to er
ponkterede, forsvinder smørremidel fra, og de led, der sidder der, arbejder
i tørt og det giver et ubehagelig lyd. På længere sigt kan det ødelægge
trækaksler.

Fra : ms

Dato : 07-02-06 12:53

> [...]
> ponkterede, forsvinder smørremidel fra, og de led, der sidder der,
> arbejder i tørt og det giver et ubehagelig lyd. På længere sigt kan det

Jeg har ikke tjekket det endnu, men hvis det er fra trækakslerne, ville det
så ikke kun blive værrer jo længere jeg drejer ud?

Kan det have noget med servo-olien at gøre?

(Bilen har lige fået skiftet styrehuset)

/Max

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-02-06 20:44

> Jeg har ikke tjekket det endnu, men hvis det er fra trækakslerne, ville
> det så ikke kun blive værrer jo længere jeg drejer ud?

Ikke nødvendigvis. Hvis der er kørt flest km med lille styreudslag (og det
er der jo nok), så er sliddet og dermed lyde og nøkken større der. Det lyder
meget som slidte trækaksler.

Leo

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-02-06 12:26

ms wrote:

> [...]
>
> Når jeg retter op, giver den nogen gange små nøk fra sig de sidste
> 5-10° på rettet, det er værst når den er kold. Er her nogen som har
_______________________________________

Har du overvejet tandstangen / styrehuset?
Det er et meget udbredt fænomen på førsteudgaven af avensis'erne. Mine
forældre har lige fået skiftet det på deres fra 2000 - dog under garantien,
da de købte den som brugt i sommers.
Det var også som om den "klonk'ede" eller gav nogle nøk, når man drejede. I
samme operation bad den gamle ligeledes om at få skiftet en lille
nylonbøsning, som sidder på ratstammen, da den i varmt vejr godt kunne
knirke lidt - ligeledes en kendt børnesygdom på avensis'erne.

Nu kan det jo selvfølgelig være meget andet, men tjek lige muligheden.

--
Psycho Cowboy
VW T4 2.5 benz.

Fra : ms

Dato : 07-02-06 12:51

> Har du overvejet tandstangen / styrehuset?

Det fik jeg ikke nævnt, styrhuset er skiftet ved aut. toyota. De stiller sig
uforstående nu(garantien er ved at udløbe, jeg købte også denne i sommers.)

Tak for svaret

/Max

Fra : edob

Dato : 07-02-06 16:15

Hej Max.

Jeg har en Avensis 1,8 fra 1998 - den giver også nogle "knæklyde" fra
ratstammen. Ifølge Toyota værksted skulle dette være en børnesygdom i de
første årgange. Deres forklaring er en bøsning i ratstammen med for stort
"slup".

I de første år skiftede man bøsningen, men er gået over til at fylde
ratstammen op med fedt for at tage lyden. Det kunne jo være det samme i dit
tilfælde.

Venlig hilsen, Frank.