Tyske importbiler - misforståelse.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-02-06 15:37

Når man kigger på argumenterne for at hente bil i Tyskland, lyder det:

Masser af udstyr. Salt fri osv.

Den med salt kan jeg skyde ned.

Brugte lige week-enden til at køre til Frankfurt/M., og jeg kan
garantere for, at end ikke sydtyske biler er saltfrie.

Det var faktisk helt grotesk.

I mange mange tilfælde var det slet ikke muligt at fastslå hvilken
farve en forbipasserende bil måtte have haft fra fabrikken.

Det var heller ikke altid muligt at se nummerpladen for saltsnavs, og
en egentlig statistik er derfor ikke mulig.

Jeg kunne dog konstatere, at bilerne der kom fra skisportsområderne,
var dem som var værst tilredt, og de har stort set allesammen passeret
det sydlige Tyskland.

En anden detalje som jeg studsede over var, at aerodynamikken på nyere
biler gør, at de sviner sig selv til på det grusomste.

Det gælder alle. Også sedan-modeller.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-06 15:56

> Når man kigger på argumenterne for at hente bil i Tyskland, lyder det:
>
> Masser af udstyr. Salt fri osv.
>
> Den med salt kan jeg skyde ned.

De er ikke saltfri - blot rust fri...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : John Sahl

Dato : 06-02-06 17:05

Henrik B. wrote:

> De er ikke saltfri - blot rust fri...

Netop, på grund af klimaet. Problemet her oppe er at her er mere fugtigt
i forhold til der nede.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Thomas Krath

Dato : 06-02-06 18:59

> Netop, på grund af klimaet. Problemet her oppe er at her er mere
> fugtigt i forhold til der nede.

Nemlig ja! :)

--
Mvh/TK
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/performance-vectra.wav

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-02-06 20:58

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nemlig ja! :)

Øhhh, salt kommer man på vejen, for at forhindre vand i at fryse til is.
Vand er flydende og fugtigt, dvs. vand + salt sprøjter til højre&venstre,
op&ned, som her hjemme. Hvor er det forskellen er? ;). For når jeg ser
vejrudsigter på fx. RTL, adskiller de sig ikke meget fra den danske i disse
dage.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-06 18:14

> [...]
> op&ned, som her hjemme. Hvor er det forskellen er? ;). For når jeg ser
> vejrudsigter på fx. RTL, adskiller de sig ikke meget fra den danske i

En mere tør luft generelt - ihvertfald i Sydtyskland.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : JS

Dato : 06-02-06 15:56

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Brugte lige week-enden til at køre til Frankfurt/M., og jeg kan
> garantere for, at end ikke sydtyske biler er saltfrie.

Jeg lagde mærke til det samme for et par uger siden. Det var rigtig slemt
ved München hvor saltfri ellers ofte ses som argument.

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 06-02-06 17:36

JS wrote:

> Jeg lagde mærke til det samme for et par uger siden. Det var rigtig slemt
> ved München hvor saltfri ellers ofte ses som argument.

Er det mig, som husker helt galt, når jeg fortæller at de ikke bruger
salt, men et andet stof som hedder noget med A.. (har desværre glemt
navnet) ?

Fra : Møller

Dato : 06-02-06 18:06

"Rasmus Lauritsen" <Someemailthatdontwork@becauseidontwanttorecievespam.com>
wrote in message news:43e77af4$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det mig, som husker helt galt, når jeg fortæller at de ikke bruger
> salt, men et andet stof som hedder noget med A.. (har desværre glemt
> navnet) ?

Du tænker måske på UREA.
Urinsalte, indhold fra urinaler.
Så nu begynder kommunerne nok at køre gylle ud for at spare

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-02-06 20:46

"Møller" <eam@gn.dk> skrev i en meddelelse

> Du tænker måske på UREA.
> Urinsalte, indhold fra urinaler.

Din urin er salt, dine nyre udskiller det ad den vej. Så forskellen er ens
;).

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-02-06 22:56

skrev i en meddelelse news:43e77af4$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det mig, som husker helt galt, når jeg fortæller at de ikke bruger
> salt, men et andet stof som hedder noget med A.. (har desværre glemt
> navnet) ?

Det er formentlig urea, et gødningsprodukt. Det bruges på startbanerne i
lufthavne, da det i modsætning til salt, er meget mere skånsom over for
alu-metaller.

Men jeg tror næppe vi får det at se på landevejene, det er ca. 5 gange så
dyrt som salt.

PS.:nogle dyrevenlige husejere bruger det på fortovene, da det ikke skader
dyrenes poter som salt.

MVH Hans

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-02-06 21:27

Rasmus Lauritsen wrote:

> Er det mig, som husker helt galt, når jeg fortæller at de ikke bruger
> salt, men et andet stof som hedder noget med A.. (har desværre glemt
> navnet) ?

De bruger salt. Søg på Autobahn og Winterdienst på Google.

"Unter den Aspekten der Wirksamkeit und Wirtschaftlichkeit ist das Salz
(insbesondere NaCl) weiterhin das beste Auftaumittel. Nahezu alle Räum-
und Streufahrzeuge der bayerischen Straßenbauverwaltung sind mit
Feuchtsalzstreugeräten ausgerüstet."

Det du tænker på er muligvis acetat (kalciummagnesiumacetat)? Det er dyrt.

Knus
Regnar

Fra : Møller

Dato : 06-02-06 18:05

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Brugte lige week-enden til at køre til Frankfurt/M., og jeg kan
> garantere for, at end ikke sydtyske biler er saltfrie.

Det har du da været længe om at opdage Folmer

Men du sidder måske for højt oppe?

Jeg har da set mange automatiske saltningsanlæg på bakkerne dernede:
Der ligger PEL-rør lang autoværnet, og når der skal saltes, så skal der
saltes, og det sker med saltvand gennem dyser på ledningen og ud på
vejbanen, kommer man så i bil, tja, så får man da spulet undervognen med
saltvand

Møller

Fra : Niels

Dato : 06-02-06 21:16

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> En anden detalje som jeg studsede over var, at aerodynamikken på nyere
> biler gør, at de sviner sig selv til på det grusomste.

Jeg tror at:
Problemet er at i Danmark er luften fugtigere og mere saltholdig hele
året pga. der ingen steder er ret langt til kysten, set i forhold til
midt i Tyskland.

Mvh. Niels