/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gearproblemer - synkromesh?
Fra : Niels Munk


Dato : 05-02-06 22:38

Hej

Jeg står med en Mitsubishi Galant 2.0 GLS fra 1997.
151.000km på tælleren.

Jeg har i længere tid syntes at gearkassen/koblingen har været underlig.
Nu er den begyndt at skurre kort, når jeg skifter fra 4. --> 5. gear, ved
hastigheder
over 100km/t. Den har i lang tid gjort det ved skift fra 1. --> 2. gear, og
fra 2. --> 3. gear,
men kun af og til, og _altid_ kun når den har været kold.

Derudover synes jeg at den lyder lidt metalisk ved motorbremsning/påløb,
ikke skurrelyd.
Det lyder måske lidt som et tørt leje (hvad ved jeg), men igen - så aner jeg
ikke om
den skal lyde sådan? (har ikke kørt andre galant'er). Det er ikke en lyd jeg
har lagt
mærke til i nogen anden bil.

Desuden kan den finde på at afgive raslelyde ved stilstand i frigear. Samme
raslelyd
kan fremprovokeres ved at fedte lidt med koblingen ved stilstand, og
gearstangen i 1. gear,
uden at give gas.

Jeg har 2 måneders garanti endnu hos forhandleren, og vil selvfølgelig kræve
at han laver
hvad laves skal.

Hvad er der galt? Hvad skal skiftes, og hvor dyrt er det? Jeg vil gerne have
så gode værktøjer
som muligt, mod forhandleren, så han ikke bare hælder en anden olie på, og
siger at alt er
godt. Hvorefter at gearkassen så er færdig efter et år, og jeg selv står med
regningen.

Jeg er også villig til selv at betale eventuelle dele, som måske ikke er
slidt i stykker endnu,
men ville skulle skiftes om en år f.eks. Når nu gearkassen er skilt ad, kan
man jo lige så
godt få det gjort på samme tid. Den skal bare være i orden.

Jeg er blevet anbefalet at melde mig ind i FDM, og få tjekket bilen der. Så
jeg på den måde
er bedre stillet overfor forhandleren. Kan det betale sig? Det skal siges at
fohandleren har
vist sig modvillig til at skifte ventilløftere, som tydeligvis skal skiftes
(_højlydt_ tikken).
Han påstår blot at den ikke tikker mere end den skal....

Undskylder den lange post, og håber på nogle gode, seriøse råd og bud.

Mvh:
Niels Munk



 
 
Per Henneberg Kriste~ (05-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 05-02-06 23:00


"Niels Munk" <spam*filter*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
news:43e6704b$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej

> Jeg har 2 måneders garanti endnu hos forhandleren, og vil selvfølgelig
> kræve at han laver
> hvad laves skal.

Der er 5 års garanti på reparationer (se evt. forbrugerstyrelsen).
--
Per, Esbjerg



Niels Munk (05-02-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-02-06 23:05


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43e67579$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Der er 5 års garanti på reparationer (se evt. forbrugerstyrelsen).

OK, men det vil vel sige at forhandleren skal reparere noget først?
At skifte olie i gearkassen er vel næppe en reparation, eller hvad?

Mvh:
Niels Munk



Per Henneberg Kriste~ (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 06-02-06 09:47


"Niels Munk" <spam*filter*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
news:43e6768b$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:43e67579$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Der er 5 års garanti på reparationer (se evt. forbrugerstyrelsen).

> OK, men det vil vel sige at forhandleren skal reparere noget først?
> At skifte olie i gearkassen er vel næppe en reparation, eller hvad?

Jeg ville kalde det en nødløsning ...


--
Per, Esbjerg



Kito (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 06-02-06 07:37


"Niels Munk" <spam*filter*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
news:43e6704b$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg står med en Mitsubishi Galant 2.0 GLS fra 1997.
> 151.000km på tælleren.
>
> Jeg har i længere tid syntes at gearkassen/koblingen har været underlig.
> Nu er den begyndt at skurre kort, når jeg skifter fra 4. --> 5. gear, ved
> hastigheder
> over 100km/t. Den har i lang tid gjort det ved skift fra 1. --> 2. gear,
> og fra 2. --> 3. gear,
> men kun af og til, og _altid_ kun når den har været kold.
>
> Derudover synes jeg at den lyder lidt metalisk ved motorbremsning/påløb,
> ikke skurrelyd.
> Det lyder måske lidt som et tørt leje (hvad ved jeg), men igen - så aner
> jeg ikke om
> den skal lyde sådan? (har ikke kørt andre galant'er). Det er ikke en lyd
> jeg har lagt
> mærke til i nogen anden bil.
>
> Desuden kan den finde på at afgive raslelyde ved stilstand i frigear.
> Samme raslelyd
> kan fremprovokeres ved at fedte lidt med koblingen ved stilstand, og
> gearstangen i 1. gear,
> uden at give gas.
>
> Jeg har 2 måneders garanti endnu hos forhandleren, og vil selvfølgelig
> kræve at han laver
> hvad laves skal.
>
> Hvad er der galt? Hvad skal skiftes, og hvor dyrt er det? Jeg vil gerne
> have så gode værktøjer
> som muligt, mod forhandleren, så han ikke bare hælder en anden olie på, og
> siger at alt er
> godt. Hvorefter at gearkassen så er færdig efter et år, og jeg selv står
> med regningen.
>
> Jeg er også villig til selv at betale eventuelle dele, som måske ikke er
> slidt i stykker endnu,
> men ville skulle skiftes om en år f.eks. Når nu gearkassen er skilt ad,
> kan man jo lige så
> godt få det gjort på samme tid. Den skal bare være i orden.
>
> Jeg er blevet anbefalet at melde mig ind i FDM, og få tjekket bilen der.
> Så jeg på den måde
> er bedre stillet overfor forhandleren. Kan det betale sig? Det skal siges
> at fohandleren har
> vist sig modvillig til at skifte ventilløftere, som tydeligvis skal
> skiftes (_højlydt_ tikken).
> Han påstår blot at den ikke tikker mere end den skal....
>
> Undskylder den lange post, og håber på nogle gode, seriøse råd og bud.
>
> Mvh:
> Niels Munk
Hvis et medlemskab til FDM kan redde økonomien til en ny gearkasse, så ville
jeg vælge denne løsning. Min svigersøn gearkasse på samme model, startede
ligeså. Olien i gear kassen blev lidt metallistk at se på, og pludselig en
dag brød et leje sammen, en gearkase hvor løse tænder har været rundt i
systemet ser ikke godt ud, det kostede en anden gearkasse. >
Ps hvis der er nogen der kan bruge en aut. gearkasse til samme model så er
jeg ejer ar en sådan.

vh
Poul



jørgen høyer (06-02-2006)
Kommentar
Fra : jørgen høyer


Dato : 06-02-06 11:06



"Niels Munk" <mailto:spam*filter*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
"Gearproblemer - synkromesh?"

> Hej
>
> Jeg står med en Mitsubishi Galant 2.0 GLS fra 1997.
> 151.000km på tælleren.
>
> Jeg har i længere tid syntes at gearkassen/koblingen har været underlig.
> Nu er den begyndt at skurre kort, når jeg skifter fra 4. --> 5. gear, ved
> hastigheder
> over 100km/t. Den har i lang tid gjort det ved skift fra 1. --> 2. gear, og
> fra 2. --> 3. gear,
> men kun af og til, og _altid_ kun når den har været kold.
>
> Derudover synes jeg at den lyder lidt metalisk ved motorbremsning/påløb,
> ikke skurrelyd.
> Det lyder måske lidt som et tørt leje (hvad ved jeg), men igen - så aner jeg
> ikke om
> den skal lyde sådan? (har ikke kørt andre galant'er). Det er ikke en lyd jeg
> har lagt
> mærke til i nogen anden bil.
>
> Desuden kan den finde på at afgive raslelyde ved stilstand i frigear. Samme
> raslelyd
> kan fremprovokeres ved at fedte lidt med koblingen ved stilstand, og
> gearstangen i 1. gear,
> uden at give gas.
>
> Jeg har 2 måneders garanti endnu hos forhandleren, og vil selvfølgelig kræve
> at han laver
> hvad laves skal.
>
> Hvad er der galt? Hvad skal skiftes, og hvor dyrt er det? Jeg vil gerne have
> så gode værktøjer
> som muligt, mod forhandleren, så han ikke bare hælder en anden olie på, og
> siger at alt er
> godt. Hvorefter at gearkassen så er færdig efter et år, og jeg selv står med
> regningen.
>
> Jeg er også villig til selv at betale eventuelle dele, som måske ikke er
> slidt i stykker endnu,
> men ville skulle skiftes om en år f.eks. Når nu gearkassen er skilt ad, kan
> man jo lige så
> godt få det gjort på samme tid. Den skal bare være i orden.
>
> Jeg er blevet anbefalet at melde mig ind i FDM, og få tjekket bilen der. Så
> jeg på den måde
> er bedre stillet overfor forhandleren. Kan det betale sig? Det skal siges at
> fohandleren har
> vist sig modvillig til at skifte ventilløftere, som tydeligvis skal skiftes
> (_højlydt_ tikken).
> Han påstår blot at den ikke tikker mere end den skal....
>
> Undskylder den lange post, og håber på nogle gode, seriøse råd og bud.
>
> Mvh:
> Niels Munk
>
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.92.115.93)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste