Tomgangs-regulator BMW
Fra : Bjarne Haug

Dato : 05-02-06 18:16

Hej Gruppe

Jeg har en 325i E36 1993. Jeg har et lille problem med at motoren er blevet
varm kan dens omdrejningen ligge at skifte mellem 500 til 800 omdrejning
indtil biler er stoppet helt, f.eks. når jeg triller hen mod et lyskryds.
Bilen har kørt 111.000km, så den er i forbløffende god stand.

Er der nogen der kender til det problem og hvad skal man evt. gøre for at
udbedre det? Jeg har hørt tale om en tomgangs-regulator... Længere har jeg
ikke nået i min efterforskning.

mvh
Bjarne Haug

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-02-06 18:30

"Bjarne Haug" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender til det problem og hvad skal man evt. gøre for at
> udbedre det? Jeg har hørt tale om en tomgangs-regulator... Længere har
> jeg ikke nået i min efterforskning.

Der går nogle slanger hen til tomgangsregulatoren - prøv at skifte dem.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-02-06 19:23

>Er der nogen der kender til det problem og hvad skal man evt. gøre for at
>udbedre det? Jeg har hørt tale om en tomgangs-regulator... Længere har jeg
>ikke nået i min efterforskning.

Hvis nu det var en Alfa TS du havde haft, ville jeg gi' følgende råd:
Rengør spjældhuset!
Et beskidt spjældhus kan få en Alfa-motor til at døje med lige præcis
det fænomen. Muligvis kan dette overføres til en BMW-maskine.

Alternativt kan du prøve at rense/skifte luftmængde måleren. Jeg kan
blot ikke huske om denne har nogen betydning for tomgangen...
Men hvis du kører med f.eks. et KN-filter monteret, er luftmængde
måleren altid en udsat komponent!

MVH
Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 20:36

Bjarne Haug wrote:
> [...]
> for at udbedre det? Jeg har hørt tale om en tomgangs-regulator...
> Længere har jeg ikke nået i min efterforskning.

Det er en standardfejl på BMW. Check alle dine vakuumslanger for utætheder.
Du kan evt. bruge en dåse dieselstart til at hjælpe dig med eftersøgningen
af utætheder. Vær især opmærksom på indsugningsbælgen. Dernæst skal du
checke tomgangsventilen. Det er en cylinderformet tingest der sidder mellem
et udtag på indsygningsbælget og indsugningsmanifolden. Du kan kende den på
at der sidder en ledning i enden. Den skal kunne arbejde helt frit. Du kan
evt. rense den med fortynder.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Bjarne Haug

Dato : 05-02-06 21:14

> Det er en standardfejl på BMW. Check alle dine vakuumslanger for
> utætheder.
> Du kan evt. bruge en dåse dieselstart til at hjælpe dig med eftersøgningen
> af utætheder.

Hvordan fungerer det helt eksakt?

> [...]
> at der sidder en ledning i enden. Den skal kunne arbejde helt frit. Du kan

Men det sidste der må jeg i hvert fald lige forsøge, det kunne jo være jeg
havde heldet med mig. Det kan jo være jeg selv kan fikse det og blive lidt
klogere på min bil.

mange tak

vh
Bjarne

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-02-06 08:44

> Hvordan fungerer det helt eksakt?

Du starter bilen og begynder så at sprøjte dieselstart på de forskellige
vakuumslanger. Hvis motoren pludselig tager flere omdrejninger, har du
fundet en utæthed og dermed sendt æter ind i motoren, som selvfølgelig
reagerer ved at køre lidt hurtigere

> [...]
> havde heldet med mig. Det kan jo være jeg selv kan fikse det og blive lidt

Selv tak. Jeg må nok forberede dig på at den fejl kan være svær at finde
selv. Jeg døjer selv med den i øjeblikket på min E30 320i fra '88 ... jeg
har i øjeblikket mistanke til gasspjældskontakten, som sidder under
gasspjældet og fortæller motorstyringen om bilen går i tomgang eller ej. Det
er også en standardfejl.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Bjarne Haug

Dato : 06-02-06 13:25

> [...]
> vakuumslanger. Hvis motoren pludselig tager flere omdrejninger, har du
> fundet en utæthed og dermed sendt æter ind i motoren, som selvfølgelig

Det smart, jeg har kigget lidt på THansen, men jeg kan nu ikke lige finde
noget der hedder Diesel Starter, er det muligt det hedder noget andet?

> [...]
> har i øjeblikket mistanke til gasspjældskontakten, som sidder under
> gasspjældet og fortæller motorstyringen om bilen går i tomgang eller ej.

Hvis man kigger på dette billede har jeg så ret i at det er nogle af de
slanger osv jeg skal rode med. Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte nummer
6, som er tomgangsregulatoren, mon ikke man selv kan fikse den?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CB31&mospid=47444&btnr=13_0381&hg=13&fg=15

mvh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 14:26

http://www.thansen.dk/product.asp?c=655689216&n=790679214&pn=778440591

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-02-06 15:11

> [...]
> slanger osv jeg skal rode med. Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte
> nummer 6, som er tomgangsregulatoren, mon ikke man selv kan fikse den?

Tomgangsregulatoren er gankse rigtigt nr. 6. og den koster 1.247,50 hos Koed
(www.koed.dk). Da den er ret dyr, kan det godt betale sig at forsøge at
rense den man har først. Det gøres ved at hælde fortynder ned i en af
studserne og derefter arbejde selve ventilen frem og tilbage nogle gange.
Sprøjt evt. efter med lidt WD40.

De slanger der er vist på billedet er dem der forsyner tomgangsventilen med
luft og de skal naturligvis være tætte. Jeg husker ikke om der på en E36 går
en slange fra ventildækslet til indsugningsbælgen, næsten oppe ved
manifolden, men hvis der gør, så sørg for at checke den også. Dernæst så
prøv at løsne oliepåfyldningsdækslet mens motoren kører. Det skal få den til
at gå voldsomt ujævnt og måske endda gå i stå, da der så suges "falsk" luft
ind der. Sker der intet, har du helt sikkert en utæthed et eller andet sted
i systemet.

Men jeg vil stadig koncentrere mig om indsugningsbælgen i første omgang, da
det ofte er dér den er gal. En anden mulighed er gasspjældskontakten, som
sidder under gasspjældet, og har til formål at registrere hvilket position
gasspjældet står i og melde det tilbage til styreboxen. Det ses ofte at
denne kontakt er defekt. Det kan du måle dig frem til, men jeg kender ikke
de korrekte data for lige netop din bil. På min sidder der 3 ben. Når gassen
er helt sluppet skal der være kortslutning mellem det midterste og det
venstre ben. Så snart der gives gas, skal kortslutningen forsvinde. Når der
er fuld gas og spjældet er helt åbent, skal der være kortslutning mellem det
midterste og det højre ben, set bagfra ind mod benene i stikket.

Held og lykke med projektet. Husk at melde tilbage med resultatet.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Bjarne Haug

Dato : 06-02-06 16:09

> Held og lykke med projektet. Husk at melde tilbage med resultatet.
>
> mvh.
> Kim Frederiksen

Jeg skal nok melde tilbage, men jeg kan nok ikke nå at gøre noget den næste
uge eller to, så der går nok lidt tid.

Jeg havde faktisk en E30 320i Touring hvor jeg skiftede indsugningsbælgen
det hjalp noget men ikke helt. Den havde samme problem.

mvh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-06 20:59

Bjarne Haug wrote:

> Jeg havde faktisk en E30 320i Touring hvor jeg skiftede
> indsugningsbælgen det hjalp noget men ikke helt. Den havde samme
> problem.

Jeg har lige fået min til at gå ypperligt! Det VAR gasspjældskontakten. Et
eller andet cementhovede der har haft bilen før mig, havde lavet pjatrøv
med stopskruen til speedertrækket, så kontakten aldrig blev aktiveret. Bare
folk dog ville holde nallerne fra noget de ikke har forstand på. (Siger jeg
der har brændt en styrebox af, fordi jeg kortsluttede to forkerte ben i
service-stikket ... Wolla, den blev dyr på fætters værksted )

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 13:29

"Kim Frederiksen" <kim snabela gmail punktum com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan kende den på at der sidder en ledning i enden. Den skal kunne
> arbejde helt frit. Du kan evt. rense den med fortynder.

Jeg er enig i Kim´s vurderingen af sagen, har selv haft samme problem på en
E36 320, hvor indsugningsbælgen var revnet på bagsiden i en af rillerne.

Bælgen og andre stumper er væsentligt billigere hos www.koed.dk fremfor hos
BMW.

--
Dannie