"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
news:43e74008$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Hvis man kigger på dette billede har jeg så ret i at det er nogle af de
> slanger osv jeg skal rode med. Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte
> nummer 6, som er tomgangsregulatoren, mon ikke man selv kan fikse den?
>
>
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CB31&mospid=47444&btnr=13_0381&hg=13&fg=15
>
> mvh
Tomgangsregulatoren er gankse rigtigt nr. 6. og den koster 1.247,50 hos Koed
(
www.koed.dk). Da den er ret dyr, kan det godt betale sig at forsøge at
rense den man har først. Det gøres ved at hælde fortynder ned i en af
studserne og derefter arbejde selve ventilen frem og tilbage nogle gange.
Sprøjt evt. efter med lidt WD40.
De slanger der er vist på billedet er dem der forsyner tomgangsventilen med
luft og de skal naturligvis være tætte. Jeg husker ikke om der på en E36 går
en slange fra ventildækslet til indsugningsbælgen, næsten oppe ved
manifolden, men hvis der gør, så sørg for at checke den også. Dernæst så
prøv at løsne oliepåfyldningsdækslet mens motoren kører. Det skal få den til
at gå voldsomt ujævnt og måske endda gå i stå, da der så suges "falsk" luft
ind der. Sker der intet, har du helt sikkert en utæthed et eller andet sted
i systemet.
Men jeg vil stadig koncentrere mig om indsugningsbælgen i første omgang, da
det ofte er dér den er gal. En anden mulighed er gasspjældskontakten, som
sidder under gasspjældet, og har til formål at registrere hvilket position
gasspjældet står i og melde det tilbage til styreboxen. Det ses ofte at
denne kontakt er defekt. Det kan du måle dig frem til, men jeg kender ikke
de korrekte data for lige netop din bil. På min sidder der 3 ben. Når gassen
er helt sluppet skal der være kortslutning mellem det midterste og det
venstre ben. Så snart der gives gas, skal kortslutningen forsvinde. Når der
er fuld gas og spjældet er helt åbent, skal der være kortslutning mellem det
midterste og det højre ben, set bagfra ind mod benene i stikket.
Held og lykke med projektet. Husk at melde tilbage med resultatet.
mvh.
Kim Frederiksen