Anders Winther wrote:
>> Dog ikke. Men jeg mener der går tre ledninger til motoren. En med
>> konstant spænding, en med stel og en man lægger spænding på ved
>> brug. Det er denne der skal have en kort impuls. Konstant spændingen
>> sørger for at den parkerer det rigtige sted igen.
>
> Hmm, ok.. Jeg har prøvet at montere den der hvor knapperne til
> bagviskeren sidder. Men det kan være at jeg hellere skulle rode omme
> ved viskermotoren så.
>
> Jeg kunne godt få den til at intervalviske med viskerrobotten, men
> det var som om at der blev lavet en kortslutning (dog ikke den der
> fik sikringen til at gå), for al lyset i bilen blev dæmpet i et kort
> blink hver gang den startede (bilmotoren var tændt). Min konklusion,
> og grunden til at jeg droppede projektet, var at der i den
> eksisterende knap måtte ske noget mere end bare at lave kontakt
> mellem to ledninger. Altså noget mekanik som sendte et startimpuls
> til viskermotoren, eller sådan noget. Ved at gennemgangsteste kunne
> jeg da også måle at der i et kort øjeblik var forbindelse til stel
> når den startede viskermotoren.
Der går (mindst) 3 ledninger til viskermotoren.
Den ene er stel.
Den anden er konstant plus.
Den 3 er "styreledningen".
Der sidder en knast på viskerakslen, der påvirker en omskifter.
Når viskeren er i parkeringsstilling, er motoren forbundet til
styreledningen til viskerkontakten.
Når viskeren ikke er i parkeringsstilling, er motoren forbundet til konstant
plus, og kører uafhængig af viskerkontakten.
Når man tænder på kontakten, får viskeren plus og kører. Dette er simpelt
*MEN*, det der er vigtigt her er, at når viskerkontakten er slukket,
forbindes styreledningen til stel.
Det gør man for at bremse viskermotoren, når den når til
parkeringsstillingen.
Gjorde man ikke det, kunne man risikere at motoren kørte videre "i tomgang"
forbi parkeringsstillingen, og videre ud på ruden igen.
En kortsluttet motor/generator er meget sværere at dreje rundt end en, der
ikke er forbundet.
Så din viskerrobot skal ikke blot forbinde plus til styreledningen.
Den skal være en omskifter, der skifter styreledningen fra motoren fra at
være forbundet til viskerkontakten til at være forbundet til plus.
Leif