trådløs keyboard sikkerhed?
Fra : Haastrup

Dato : 01-03-06 22:17

Jeg har lige opdaget at jeg kan skrive en (næsten) læselig tekst via
mit trådløse keyboard selvom der er to vægge mellem keyboardet og
recieveren. Afstanden er ca. fire meter. Det under mig meget.
Selv i banker og lignende virksomheder, sidder folk og arbejder med
deres trådløse keyboards lige på den anden side af et vindue i
gadeplan.
Er det ikke en kæmpe sikkerhedsbrist, eller er der noget jeg har
overset?

vh. Søren.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-03-06 22:23

Haastrup <abc3@noplanet.com> crashed Echelon writing

> Er det ikke en kæmpe sikkerhedsbrist, eller er der noget jeg har
> overset?

Du har overset krypteringen af det trådløse signal.

--
Bjarke Andersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 01-03-06 22:27

BA> Haastrup <abc3@noplanet.com> crashed Echelon writing

BA> Du har overset krypteringen af det trådløse signal.

Som i 9 ud af 10 tilfælde er elendig.

/Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 01-03-06 22:28

Den 01 Mar 2006 21:22:36 GMT skrev Bjarke Andersen:
> Haastrup <abc3@noplanet.com> crashed Echelon writing

> Du har overset krypteringen af det trådløse signal.

Hvor køber man den specielle bank-model af trådløse tastaturer, og
hvor mange tusinde koster de per stk?

Det hjælper nok ikke noget, de er nok for dyre til at man kan
overtale firmaet til at udskifte de billige Logitech der kan aflyttes
ved et uheld selvom der er to kontorer imellem, bare fordi to
sæt tilfældigvis vælger samme kanal.

Mvh
Kent

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-03-06 22:35

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> overtale firmaet til at udskifte de billige Logitech der kan aflyttes
> ved et uheld selvom der er to kontorer imellem, bare fordi to

Dvs den kryptering der kan aktiveres i logitechs sendere er ikke god nok?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 23:24

Bjarke Andersen wrote:

> Dvs den kryptering der kan aktiveres i logitechs sendere er ikke god nok?

For et par år siden havde jeg planer om at investere i en
trådløs mus, hvis jeg ellers kunne finde en med en troværdig
kryptering og integritet. Det lykkedes ikke.

Jeg kontaktede en håndfuld forskellige producenter, deriblandt
Logitech. Jeg var nødt til at spørge flere gange fordi de
oplysninger de gav var mangelfulde.

Da det endelig gik op for dem, at jeg ikke ville stille mig
tilfreds med buzzwords fik jeg det her svar:

Unfortunately, the cipher and key exchange information
requested by you in your email is proprietary in nature
and therefore not publicly available.

Den slags hemmelige algoritmer er netop noget, der bliver
advaret imod igen og igen. Det er security through obscurity,
og man bør ikke stole på det. WEP beviser, at man nemt kan lave
alvorlige fejl i kryptering af trådløs kommunikation.

Det mest foruroligende var, at Logitechs respons faktisk var
den bedste jeg oplevede. Blandt de andre oplevede jeg både
nogen, der ikke svarede, nogen der lød som om de ikke anede
hvad kryptering var, og nogen som blot mente at kryptering var
overflødig.

Nu gik mine undersøgelser udelukkende på mus. Men jeg tvivler
på at situationen er ret meget bedre med keyboards. (Jeg gider
ikke undersøge det, jeg kan godt leve med en ledning til mit
keyboard).

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 23:42

Kasper Dupont wrote:

> nogen der lød som om de ikke anede
> hvad kryptering var, og nogen som blot mente at kryptering var
> overflødig.

Det var ikke to forskellige selskaber. Men derimod samme
selskab (Creative), der demonstrerede komplet mangel på
forståelse for hvad kryptering var. Og åbenbart mente de
vidste bedre end mig, hvad niveau af sikkerhed, jeg havde
brug for. Her er det svar jeg fik:

Der er ikke nogle sikkerhedsproblemer med vores
mus, hverken på den ene eller anden måde.

Disse mus bruger ikke MAC eller anden kryptering,
det er der nemlig ikke behov for, det er ikke
ligefrem noget hemmeligt, som bliver sendt denne
korte distance.

Det hele foregår via radio bølger.

Jeg skrev for halvandet år siden en journal entry
om det på slashdot:

http://slashdot.org/~kasperd/journal/76808

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 00:08

Kasper Dupont skrev:

> Disse mus bruger ikke MAC eller anden kryptering,
> det er der nemlig ikke behov for, det er ikke
> ligefrem noget hemmeligt, som bliver sendt denne
> korte distance.

Meeeget morsomt.

--
Bertel

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-06 22:33

Kent Friis wrote:

> Hvor køber man den specielle bank-model af trådløse tastaturer, og
> hvor mange tusinde koster de per stk?

Ja... jeg har også svært ved at forestille mig at sikkerheden i alm.
trådløse keyboards skulle være mere bedre end WEP (~=0)

Peter

Fra : Haastrup

Dato : 01-03-06 22:28

On 01 Mar 2006 21:22:36 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Haastrup <abc3@noplanet.com> crashed Echelon writing

>Du har overset krypteringen af det trådløse signal.

Hvad består den kryptering i? Er det analgot til WPA
eller lignende?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-06 22:33

In article <hd4c02t0hgrqg03867s8ube99p9hj2ffr2@4ax.com>, Haastrup wrote:

> Hvad består den kryptering i? Er det analgot til WPA
> eller lignende?

Nej, det er ret elendigt, og koden er ret kort. Mener det var 3 eller
4 hex-bytes min far skulle indtaste da vi satte det op.

Fra : Haastrup

Dato : 01-03-06 22:41

On 01 Mar 2006 21:32:42 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Nej, det er ret elendigt, og koden er ret kort. Mener det var 3 eller
>4 hex-bytes min far skulle indtaste da vi satte det op.

Interessant. Bekymringen øges!
Jeg benytter én eller anden standarddriver
der følger med XP, og jeg er aldrig blevet bedt om noget
kodeord. Jeg kan heller ikke læse noget om dette i
den folder der var vedlagt i pakken.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-06 08:37

In article <415c02tfa6j5n4nmf8ch2bljbploe96na1@4ax.com>, Haastrup wrote:

> [...]
> der følger med XP, og jeg er aldrig blevet bedt om noget
> kodeord. Jeg kan heller ikke læse noget om dette i

Med logitech skal man i kontrolpanelet vælge at man vil køre krypteret.
Så skriver den en kode på skærmen der skal indtastes på keyboard.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-03-06 22:44

>Du har overset krypteringen af det trådløse signal.

De ældre keyboards er uden kryptering. Der har været flere
skriverier i aviserne om, hvordan naboen fik "dikteret" et
helt brev på sin skærm.

De nyere har kryptering, men det er næppe meget værd. Omvendt
kan man mene, at det for private er ret ligegyldigt. Ja, man
kan sikkert opsnuse et kreditkortnummer, hvis man har meget
stor tålmodighed. Og hvad så?

Jeg har haft en bank som kunde tidligere, og de havde bestemt
ikke nogen trådløse tastaturer nogen steder.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-06 08:41

In article <du54in$ikr$1@news.klen.dk>, Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> kan man mene, at det for private er ret ligegyldigt. Ja, man
> kan sikkert opsnuse et kreditkortnummer, hvis man har meget

Du kan nok opsnuse plastickort, e-mail adresse, password.

Men du kan også sende tastetryk. Få maskinen i en stille stund
til at downloade software, og installere det. Og dermed nå 100%
kontrol af maskinen.

> Jeg har haft en bank som kunde tidligere, og de havde bestemt
> ikke nogen trådløse tastaturer nogen steder.

Jeg har heller ikke set det.