Ecu-tegn i netscape
Fra : Niels Henriksen

Dato : 28-12-00 13:08

jeg ved at for at lave ? skal man bruge #&128; i explorer, men hvordan vises
det i Netscape?

--
Niels

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-12-00 13:52

Niels Henriksen wrote:
> skal man bruge #&128; i explorer, men hvordan vises
> det i Netscape?

Det afgørende er, at du udsender din HTML med den korrekte Content-Type.
Hvis du skal udsende Euro-tegn, så skal du udsende din HTML med
ISO-8859-15 tegnsættet (i stedet for det - indtil for nylig - normale
ISO-8859-1 tegnsæt).

Du kan enten bede din web-server om at som standard at fortælle
browserne, at de skal opfatte content som havende ISO-8859-15 tegnsæt.
Eller du kan sætte det pr. side/directory.

En browser, som opfører sig korrekt, vil fremstille følgende sider
forskelligt:
http://troels.arvin.dk/tegntest/?charset=iso-8859-1
http://troels.arvin.dk/tegntest/?charset=iso-8859-15

På sidstnævnte URL skulle der gerne være et Euro-tegn som del af
test-strengen. Dér udsendes følgende HTTP-header nemlig:
- Jvf.
http://www.mdb.ku.dk/tarvin/http-tool/?url=http%3A%2F%2Ftroels.arvin.dk%2Ftegntest%2F%3Fcharset%3Diso-8859-15&request=get

Hvis din content-type er i orden kan du blot indtaste Euro-tegnet som et
hvert andet bogstav i din HTML.

Der er naturligvis sikkert browsere, der kløjs i det fordi de er buggy.
Og der er sikkert også folk, der på deres computer simpelthen ikke har
en font, der kan vise Euro-tegnet. Men det er der ikke så meget at gøre
ved. Hvis du vil have dem med på Euro-vognen må du indsætte Euro-tegnet
som et grafik-element.

Fra : N/A

Dato : 28-12-00 19:24

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-12-00 19:24

Jens Peter Karlsen wrote:
> En hurtig test viser at det virker i både IE55 og Netscape 6 mens
> Opera 5 fejler

OK; Opera må være syg.

Prøvede at ændre testen til altid også at inkludere tekst- og
Unicode-nummerisk entity:

http://troels.arvin.dk/tegntest/?charset=iso-8859-1
http://troels.arvin.dk/tegntest/?charset=iso-8859-15

I Netscape 4 går alt galt, hvis ikke content-type er sat korrekt (altså
på første link).

I Netscape 6 går entity-tegnene godt på begge links.

I Konquoror går det hele helt galt.

I Amaya virker kun €

Jeg har ikke lige Opera i nærheden til at teste med.

Hvis Opera godt kan klare € er et sikreste måske i virkeligheden
nok:
1. Sørg for, at content-type nævner iso-8859-15 som tegnsæt.
2. Benyt € entity'en.

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-12-00 20:15

Jens Peter Karlsen wrote:
> En hurtig test viser at det virker i både IE55 og Netscape 6 mens
> Opera 5 fejler og slet ikke viser € tegnet.

Jeg testede lige på en Wind98se (som ifølge Microsoft's font-info side
burde have de nødvendige fonte). Seneste IE kan fandeme ikke hitte ud af
at præsentere det rå tegn (0xa4) ordentligt! Argh. Nå, men det er vel
egentlig blot, hvad jeg burde have forventet.

På en Wind2000 (IE 5.0SP1) er der ingen problemer med det rå Euro-tegn.

Konklusionen bliver derfor:

- Udsend headers, der korrekt identificerer tegnsæt (mest
oplagt iso-8859-15, hvis man vil benytte Euro).
- Benyt € i stedet for det rå euro-tegn.

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-12-00 20:30

Jens Peter Karlsen wrote:
> En hurtig test viser at det virker i både IE55 og Netscape 6 mens
> Opera 5 fejler og slet ikke viser € tegnet.

Hov - hvorledes præsenteres nedenstående i en newreader hos folk?:
¤

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-12-00 20:33

Jeg skrev:
> Hov - hvorledes præsenteres nedenstående i en newreader hos folk?:
> ¤

Hm.

Netscape 4 præsenterer det som det generelle currency-tegn (shift-4 på
typiske tastaturer), mens Netscape 6 præsenterer det korrekt, som et
Euro-tegn (mit indlæg var udsende med ISO-8859-15 tegnsæt).

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 28-12-00 20:50

Troels Arvin wrote:

>€

Hmm... i "normal view" fik jeg ¤ (<shift><4>), men når jeg skal
reply'e fik jeg godt nok Euro-tegnet.

Forté Agent 1.8 i (svjh) standardopsætning.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen *< (http://dennisandersen.dk)

Har du besøgt FDF Hobro for nyligt? http://fdfhobro.net

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-12-00 02:10

Du kører formentlig med to forskellige fonte i "normal" og "Reply".
Her ser det ens ud i begge.

Fra : Ghashûl

Dato : 02-01-01 19:13

<usenet@euph.dk> wrote:

>Hmm... i "normal view" fik jeg ¤ (<shift><4>), men når jeg skal
>reply'e fik jeg godt nok Euro-tegnet.
>
>Forté Agent 1.8 i (svjh) standardopsætning.

Det var det rigtige for mig hele tiden også med Agent 1.8.

Så vidt jeg kan huske har jeg ikke indstillet på fonte...

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7223629 Email: stefan@bruhn.to

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-12-00 21:42

On Thu, 28 Dec 2000 20:29:41 +0100, Troels Arvin <troels@arvin.dk>
wrote:

>Hov - hvorledes præsenteres nedenstående i en newreader hos folk?:
>€

I raw view ser jeg det som en cirkel med fire ben. I alm. view ser jeg
det som et euro-tegn.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 28-12-00 21:50

Peter Brodersen wrote:
>I raw view ser jeg det som en cirkel med fire ben. I alm. view ser jeg
>det som et euro-tegn.

*whops* Det samme her

--
Dennis Skærup Højlund Andersen *< (http://dennisandersen.dk)

"Hør børn, gå ud og leg i trafikken."
(W.C. Fields)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-12-00 00:06

On Thu, 28 Dec 2000 20:50:02 GMT, Dennis Skærup Højlund Andersen
<usenet@euph.dk> wrote:

>*whops* Det samme her

Det er min erfaring, at ret mange Agent-brugere er kommet til at smide
deres Agent over i "View Raw message"-mode, uden at de har lagt mærke
til det.

Den letteste måde at se det er ved at trykke "h" (for at se headers).
Hvis der er en vandret linie til at adskille headers og brødtekst, ser
man teksten i almindelig mode (da denne skille-linie bliver indsat af
Agent) . Hvis den ikke er der, ser man teksten i raw mode.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-12-00 00:15

Troels Arvin <troels@arvin.dk> skrev:

> Hov - hvorledes præsenteres nedenstående i en newreader hos folk?:
> ¤

Jeg ser et fint euro-tegn i OE 5.0.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Leonard

Dato : 29-12-00 10:55

I den linie er eurotegnet godt nok.

>Hov - hvorledes præsenteres nedenstående i en newreader hos folk?:

Her er det en firkant.

Forte Agent.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-12-00 19:23

Niels Henriksen wrote:
> skal man bruge #&128;

For det første er der noget galt med den kode. & stå før # i numeriske
entities. Accepterer Explorer virkelig en sådan syntaksfejl?

Desuden må koden 128 kraftigt frarådes, da 128 kun betyder Euro i
Microsoft's helt eget cp1252 tegnsæt. Hvis du insisterer på et benytte
cp1252 tegnsættet (hvilket er et aldeles dårligt valg på web'et), skal
du i hvertfald sørge for, at nævnte tegnsæt bliver meddelt i
Content-Type svaret.

Mere info:
http://www.hut.fi/~jkorpela/html/euro.html