Kan iTunes afspille mp3' ere på en server
Fra : Janus

Dato : 04-03-06 23:38

Kan iTunes finde ud af at afspille mp3'ere fra en server (fx. via
Samba?), frem for fra en lokal harddisk?

Jeg ovevejer at skrue en Linux-sever op derhjemme. Ideen er at have eet
samlet sted hvor vi kan have alle vores mp3'ere, og så tilgå dem via
iTunes på diverse maskiner der kører Mac, Linux og og Windows. Men kan
man det? Er iTunes ligeglad med om den får mp3'erne fra en lokal disk
eller via fx. Samba? Den færdige løsning skulle gerne gøre det muligt at
sync'e til vores iPod.

Janus

Fra : Thomas Andersen

Dato : 05-03-06 00:06

Janus wrote:
> [...]
> man det? Er iTunes ligeglad med om den får mp3'erne fra en lokal disk
> eller via fx. Samba? Den færdige løsning skulle gerne gøre det muligt at

Det burde der ikke være noget i vejen for. Jeg bruger NFS mod en
Solaris server.

mt-daapd (www.mt-daap.org) fungerer i øvrigt fint for mig, men man taber
muligheden for at synce iPods.

Thomas

Fra : Thomas Andersen

Dato : 05-03-06 00:20

Thomas Andersen wrote:

> mt-daapd (www.mt-daap.org) fungerer i øvrigt fint for mig, men man taber
> muligheden for at synce iPods.

Argh, det skulle have været www.mt-daapd.org. Den anden adresse er en
domænehaj.

Thomas

Fra : Bruno

Dato : 05-03-06 00:13

Janus wrote:
> [...]
> man det? Er iTunes ligeglad med om den får mp3'erne fra en lokal disk
> eller via fx. Samba? Den færdige løsning skulle gerne gøre det muligt at

Du kan sagtens fortælle iTunes at dens musik ligger et andet sted end
default, men om der kan opstå problemer hvis flere iTunes programmer
bruger samme data samtidig er en anden sag. Det går og afspille, men man
skal nok ikke opdatere filerne fra en maskine uden iTunes programmerne
er lukke på de andre maskiner.

Måske det var bedre og benytte den indbyggede server funktion i iTunes,
men det kræver selvfølgelig serveren kører Mac eller Windows for der er
mig bekendt ikke nogen iTunes til LINUX. Alternativt så prøv og kig på
SlimServer softwaren, det kunne måske være noget.

mvh

Bruno

Fra : Sebastian

Dato : 05-03-06 21:22

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
Ja
Ingen problemer, jeg ville dog bruge Net-a-Talk (appletalk til Linux) og
ikke Samba. Du får færre problemer ved lange filnavne.

Mit setup ville være
Alt musik ligger på en net-a-talk server hos en bestemt bruger og
stilles til rådighed for alle via daap.

iTunes på Mac #1 bruger net-a-talk djevlen som sit sandartbibliotek
(indstilles i iTunes indstillinger). Det er muligt at synce iPod hos Mac
#1.

alle andre iTunes på Mac #2...#milllionmilliard og på PC #1.. #3 kan se
og spille musikken fra linuxmaskinen via daap.

Normalt kan iTunes sharing ikke komme igennem en router. Med lidt
fintuning kan du dog alligevel gør det muligt. læs nærmere i c't 10/04,
side 178

> [...]
> bruger samme data samtidig er en anden sag. Det går og afspille, men man
> skal nok ikke opdatere filerne fra en maskine uden iTunes programmerne
Linux er også et multiuser multitasking styresystem. Der kan dog
forekomme trængsel hvis een skriver en fil, som en anden vil læse.
Desuden er der ikke nogen mulighed for at synce oplysninger i iTunes med
filernes id3-tags. Hvis bruger 1 ændrer stavemåden på en sang vil det
ingen indflydelse har på hvordan det ser ud hos en anden. Derfor mit
foreslag med 1 bruger der administrer sangene og alle andre deltager
bare via shared music.

> Måske det var bedre og benytte den indbyggede server funktion i iTunes,
> men det kræver selvfølgelig serveren kører Mac eller Windows for der er
> mig bekendt ikke nogen iTunes til LINUX.
det findes, altså serverfunktionen (men ikke DRM modulen), det hedder
daap som Tomas rigtig skriver og kører udmærket, fås nu også som debian
pakke. (http://daap.sourceforge.net/)

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-06 00:15

Janus <@> wrote:
> [...]

> man det? Er iTunes ligeglad med om den får mp3'erne fra en lokal disk
> eller via fx. Samba? Den færdige løsning skulle gerne gøre det muligt at

Det kan du godt, jeg dog forstille mig at nfs er en smartere løsning.

Husk at du skal mounte smb sharet før du starter iTone. (her kan nfs
osse være en fordel)