Frontrow og tv-signal på Imac
Fra : Frederik Thorup

Dato : 04-03-06 20:10

HEJ

Jeg spekulerer på om der findes en tvkabel -> Imac løsning der virker
elegant. DVS nemt og usynligt forfra?

Helst hvis der findes en løsning der kan virke sammen med frontrow.

Apropos frontrow, så virker de beskrivelser man kan læse af det på nettet
nemt og brugbart. Men er der andre der har meninger om det?

MVH
Frederik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-06 21:50

Frederik Thorup <frederik_thorup@mail.denmark> wrote:
> HEJ

> Jeg spekulerer p? om der findes en tvkabel -> Imac l?sning der virker
> elegant. DVS nemt og usynligt forfra?

Hvad mener du med "tvkabel" ?

> Helst hvis der findes en l?sning der kan virke sammen med frontrow.

Det gør der ikke.

> Apropos frontrow, s? virker de beskrivelser man kan l?se af det p? nettet
> nemt og brugbart. Men er der andre der har meninger om det?

Det er skam nemt og helt fint, problemet er bare den manglende TV
tuner understøttelse, PVR og EPG.

(køb en PC med et eller flere tuner PCI kort, og smid linux+MythTV
eller windows+MCE på...)

Fra : Frederik Thorup

Dato : 04-03-06 22:22

> Hvad mener du med "tvkabel" ?

Det kunne være kabel-tv Eller et signal fra en set-top-box.

> Det gør der ikke.

Det virker næsten som en fjollet mangel. Det virker som en oplagt mulighed
at bruge frontrow med en mini-mac eller Imac som et "media-center",
afspiller DVD, viser bileder, ITUNES osv . Men ikke sammen med alm tv...

Men mon ikke der kommer en løsning til (analogt/digitalt) tv?

> (køb en PC med et eller flere tuner PCI kort, og smid linux+MythTV
> eller windows+MCE på...)

Jo men så skal jeg have en PC stående i en stue. Den jeg har i kontoret er
laaangt rigeligt. Og de nye MACs virker som en elegant løsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-06 00:30

> Det kunne v?re kabel-tv Eller et signal fra en set-top-box.

Elgato's EyeTV virker helt fint.... Der er blot ingen dansk EPG og det
er ikke mediecenter SW men derimod PVR SW. Dvs et alternativ til en HD
recorder, EyeTV kan ikke afspille DVD, eller billeder og har ikke en
brugbar brugerflade til at browse en stor musikbibliotek, filmsamling
eller EPG. Derudover er der ikke en dansk EPG <http://tvtv.uk>.

Med EyeTV's kan man se TV, timeshifte osv - men ikke programmere
optagelser, browse EPG, eller film bibliotek fra harddisken med
fjernbejeningen

> Det virker n?sten som en fjollet mangel. Det virker som en oplagt mulighed
> at bruge frontrow med en mini-mac eller Imac som et "media-center",
> afspiller DVD, viser bileder, ITUNES osv . Men ikke sammen med alm tv...

Den har alt for lidt disk kapacitet...

> Men mon ikke der kommer en l?sning til (analogt/digitalt) tv?

En Apple løsning til analogt TV er udelukket. Mht. digitalt TV findes
der for mange standarter og i US bruger de /ikke/ de standarter der
anvendes i Europa (ATSC contra DVB-?). Derudover er der problemet mht
det lille danske marked og en EPG. Hvis der kommer noget, vil det nok
være i form af IP basseret TV med iTunes som klient.

> Jo men s? skal jeg have en PC st?ende i en stue. Den jeg har i kontoret er
> laaangt rigeligt. Og de nye MACs virker som en elegant l?sning.

Aopen og shuttle har osse "mini'er" på programmet - de kan snildt køre
linux+mythTV eller winXP+MCE.

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 05-03-06 09:15

On 05/03/06 0:29, in article hgkpd3-ji1.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Med EyeTV's kan man se TV, timeshifte osv - men ikke programmere
> optagelser,

Øhhh, jeg kan da sagtens programmere TV optagelser med min EyeTV 200.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-06 13:22

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:

> Øhhh, jeg kan da sagtens programmere TV optagelser med min EyeTV 200.

Læs venligst hele sætningen!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-03-06 14:48

> [...]
> være i form af IP basseret TV med iTunes som klient.

> Aopen og shuttle har osse "mini'er" på programmet - de kan snildt køre

Hvis man kobler en minimac til en fjernsynsskærm og lægger en eye-TV til
så får man vel noget der er meget tæt på, gør man ikke?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-06 15:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hvis man kobler en minimac til en fjernsynsskærm og lægger en eye-TV til
> så får man vel noget der er meget tæt på, gør man ikke?

nej...

Frontrow som kan betjnes med den tilhørende fjernbetjening:
afspille DVD
afspille videofilm (iTunes + ~/Movies)
afspille musik (iTunes)
vise billeder (iPhoto)

EyeTV som kan betjenes med sin _egen_ fjernbetjening:
Vise live TV
Vise TextTV
Timeshifte
Optage manuelt

....Resten af EyeTV egner sig /kun/ til at blive betjent på en
_computerskærm_ med mus og taststur.

Dvs programering, browsing af optagede på harddisken og EPG. Deruodver
duer EPG'en ikke til danske kanaler og den fulde funktion af EPG'en
fås kun hvis man betaler ca 20 euro årligt (mere end 2 dage frem og
remote programering).
Derudover er det kun optagelser lavet med EyeTV, der er tilgængelig
fra EyeTV's brugerflade, andre film på harddisken skal men finde og
åbne gennem den almindelige åben dialog i Mac OS X. EyeTV understøtter
iøvrigt kun én tuner

Dvs fuld funktionaltiet fås kun med brug af to forskellige
brugerflader, to forskellige fjernbetjeninger og alle de
halvavancerede funktioner kan _kun_ bejenes på en computerskærm med
mus og tastatur.

winXP MCE og linux+MythTV kan betjenes fra én brugerflade som egner
sig til såvel computerskærme som TV og betjenes helt uden brug af mus
og tastatur.

Deruover er Elgato's Hardware hunde dyr, hvis man ikke har nyeste
version skal man spendere yderligere 99 euro på v.2 + 20 euro årligt
på en EPG der ikke omfatter danske kanaler

Til sammenligning er myth TV gratis og windows med MCE koster det
samme som EyeTV uden man skal betale 20 euro årligt for en ikke
fungerende EPG. Og så er der lige det med prisen på hardwaren... og
ikke mindst mulighed for at have meree end én tuner (Det er meget
praktisk at man kan se ét program mens man optager et andet eller
optager 20 programmer på samme tid)

Kort sagt mediecenter på Mac OS X når ikke windows, Linux eller en
traditionel DVD/HD recorder til sokkeholderne Hverken hvad angår
kvalitet, brugervenlighed, features eller pris.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-03-06 08:13

> nej...

> Kort sagt mediecenter på Mac OS X når ikke windows, Linux eller en
> traditionel DVD/HD recorder til sokkeholderne Hverken hvad angår
> kvalitet, brugervenlighed, features eller pris.

Hæ! Jeg tror nok at jeg havde forstået budskabet! Derfor skrev jeg også
"tæt på", men det er jo nok en smagssag om det er tæt på eller langt
fra!

Min erfaring med Eyehome og Eye-TV
Mit udgangspunkt var, at jeg har en G5 1,8x2 på mit kontor. Jeg havde
ikke lyst til at have en computer alene til multimedie-formål i stuen.
Derfor investerede jeg i en Elgato Eyehome tingest til under 2000,-
incl. moms, der via netværkskabel giver mig adgang til lyd og film fra
min G5 på kontoret. Jeg tilføjede så en Eye-TV i USB-udgave.
Da det jo altså er mit "gamle" analoge fjernsyn jeg bruger, kan jeg
fortsat se TV, medens jeg optager.
Jeg kan lægge alle mine DVD-film ind på harddisken til senere brug og
overspille gamle videoer og jeg kan trække min musik fra samtlige Mac'er
på netværket ind i stereoanlæget i stuen.

Jeg er specielt glad for brugerfladen! Til forskel fra min gamle
videooptager kan jeg her betjene optagelse og planlægning af optagelser
gennem et velkendt menusystem, der foregår på Mac'en og derfor følger
almindelig Mac-tradition.

For sådanne nogle praktisk indstillede hjerner som min er det uendeligt
behageligt. Så lever jeg med, at jeg ikke kan lave den del af
betjeningen fra sofaen.

Og indrømmet: Elgatos Eyehome menuer på fjernsynsskærmen er decideret
grimme! Men de kan det, jeg har brug for!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 06-03-06 10:35

> [...]

> Og indrømmet: Elgatos Eyehome menuer på fjernsynsskærmen er decideret
> grimme! Men de kan det, jeg har brug for!

HØRT!!!!! - incl. det med de grimme menuer på eyehome

Og lur mig om ikke der snart kommer en eller anden form for plug-in
eller så'n noed til frontrow så det osse kan bruges på eyehome ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-03-06 09:07

> winXP MCE og linux+MythTV kan betjenes fra én brugerflade som egner
> sig til såvel computerskærme som TV og betjenes helt uden brug af mus
> og tastatur.

Hvilken Linux skulle man benytte og kan man være sikker på at hardwaren
bare virker sammen med Linux nu om dage?
Skulle man i givet fald have bedste Pentium hardware eller kan en
celeron som dem man finder i de små minimac-look-alike kabinetter gøre
det?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-06 10:26

> Hvilken Linux skulle man benytte og kan man være sikker på at hardwaren
> bare virker sammen med Linux nu om dage?

Alle børvirke, såfremt man ikke har et for eksotisk chipsæt eller
grafikkort. Hvis man holder sig til Intel, Nvidia eller Via er man på
sikker grund og behøve næppe at kompile n kerne selv.

> Skulle man i givet fald have bedste Pentium hardware eller kan en
> celeron som dem man finder i de små minimac-look-alike kabinetter gøre
> det?

Til SD materiale er en Via Epia, Duron eller P3 i princippet nok sålænge
man har et TV kort med MPEG hardwrareencoder.

P4, Celeron, Pentium M, Athlon XP og Athlon 64 kan alle uden videre
grabbe MPEG2 i HD og afspille det.

Det rigtig smarte er at man kan forbinde flere maskiner til mythTV
maskinen med TVkort(ene), eks kan kan en Mac OS X maskine også
fungere som frontend ("extender" i windows terminologi)