Musen går død
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-02-06 21:47

Jeg har spurgt før uden at nå til en løsning og prøver nu igen.

Det sker jævnligt, at min mus går død. Jeg bruger en trådløs Logitech og
tastatur. Men det gælder også pegepladen på min PB G4. Jeg kan føre
cursoren rundt på skærmen, hvis jeg ikke har klikket. Hvis jeg klikker
på noget, kan det enten ske, at der ikke er reaktion, eller, at en knap,
som jeg har trykket, forbliver highlighted, eller at musen ikke vil
slippe et emne, som jeg har flyttet, selvom jeg har sluppet musen. Når
musen ikke kan åbne en menu, er det stadig muligt at bruge
tastaturkombinationer.
Problemet kan optræde både i Finder og i programmer.
Man kan tænke sig forskellige muligheder, som jeg dog ikke har afprøvet
systematisk:

Selvom problemet også udstrækker sig til PB-ens pegeplade, kunne det
tænkes, at jeg skal opdatere Logitech-softwaren til noget, der passer
til nyeste OSX ?????

Der er noget, som slider på hukommelsen. Kan det have noget at gøre med,
at Suitcase arbejder i baggrunden (i en sikkert ret dårlig opsætning fra
min side, hvor jeg ikke forstår at holde åbne skrifter nede på et
minimum)?????

Gode råd vil være meget velkomne.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-02-06 22:05

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Gode råd vil være meget velkomne.

Det første og nemmeste skridt i en fejlfinding er at oprette en ny,
frisk bruger.
Under denne bruger kan du stille og roligt indstallere de enkelte
elementer af din egen konfiguration og konstatere hvornår symptomet
opstår.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-02-06 22:35

> [...]
> Under denne bruger kan du stille og roligt indstallere de enkelte
> elementer af din egen konfiguration og konstatere hvornår symptomet

OK. Men det er alligevel et weekendjob, ikke noget til en hverdagsaften.
Og jeg skal nok gøre det. Men jeg tænkte lige, at jeg ville lufte
hypotesten om Suitcase som en energityv, der lægger andre funktioner
ned.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:55

> [...]

> Og jeg skal nok gøre det. Men jeg tænkte lige, at jeg ville lufte
> hypotesten om Suitcase som en energityv, der lægger andre funktioner

åben en terminal og skriv top -u

så kan du se hvilken process det er der gør knuder - det beøver ike
at være suitcase.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:53

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Gode råd vil være meget velkomne.

Hvor meget ram har du? og hvor hårdt er CPU'en belastet når du oplever
det? Har du prøvet at vente et minuts tid og se om der så sker noget?

Umidelbart lyder det som om din enten CPU, disk in-out er hård
belastet eller der swappes ret voldsomt.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-03-06 22:49

> [...]
>
> Umidelbart lyder det som om din enten CPU, disk in-out er hård
> belastet eller der swappes ret voldsomt.

Jeg har været bortrejst et par dage og har ikke kunnet følge op før nu.
Der er maximal RAM på maskinen. Ja, hvis man venter et kortere eller
længere stykke tid, kommer der liv igen. Jeg bruger ikke genopladelige
batterier.
Citat fra systemprofil:

Computernavn: 15" PowerBook G4
Model: PowerBook3,5
CPU-type: PowerPC G4 (3.3)
Antal processorer: 1
CPU-hastighed: 1 GHz
L2-buffer (pr. CPU): 256 K
L3-buffer (pr. CPU): 1 MB
Hukommelse: 768 MB
Bushastighed: 133 MHz
Boot ROM-version: 4.5.3f2

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-06 08:47

> Jeg har været bortrejst et par dage og har ikke kunnet følge op før nu.
> Der er maximal RAM på maskinen. Ja, hvis man venter et kortere eller
> længere stykke tid, kommer der liv igen.

Så bør du nok arbejde anderledes i dine programmer - eller anskaffe en
kraftigere maskine. Du har enten for lidt ram eller for langsom CPU
til det du forsøger at lave på maskinen. Umidelbart hælder jeg mest
tilat du oplever maskinen swapper, dvs. du har for lidt RAM.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-03-06 16:32

> Så bør du nok arbejde anderledes i dine programmer -

Hvordan anderledes?

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-06 17:32

> Hvordan anderledes?

bruge mindre ram. 768MB ikke meget ram, Mac OS X er rigtig glad for
ram).

Har du prøvet at danne et overblik over om du har nogen programmer der
bruger meget CPU tid? dvs. skrive følgende i et terminalvindue:

top -u

PS. hvor meget plads har du tilbage på din disk?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-06 12:00

> [...]
>
> top -u
>
> PS. hvor meget plads har du tilbage på din disk?

9,74 GB tilgængelig ud af 55,89.

Efter at have åbnet 3 større programmer sig Terminal som vist nedenfor.

Venlig hilsen

Ove Steen

TERMINAL:

Last login: Fri Mar 3 13:58:43 on console
Welcome to Darwin!
[OSmac] ovesteen% top -u

Processes: 64 total, 2 running, 62 sleeping... 199 threads
11:55:36
Load Avg: 0.28, 0.29, 0.17 CPU usage: 9.4% user, 12.0% sys, 78.6%
idle
SharedLibs: num = 199, resident = 37.5M code, 3.75M data, 6.57M
LinkEdit
MemRegions: num = 10623, resident = 389M + 9.31M private, 176M shared
PhysMem: 74.2M wired, 449M active, 230M inactive, 754M used, 13.5M
free
VM: 6.91G + 115M 95123(0) pageins, 34919(0) pageouts

PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE
VSIZE
478 top 12.7% 0:39.54 1 21 22 524K 324K 2.53M
27.0M
58 WindowServ 4.6% 16:19.24 2 370 801 6.21M+ 33.2M+ 32.1M-
291M+
474 Terminal 3.2% 0:04.74 4 96 194 3.06M 10.5M+ 21.1M+
151M+
302 Acrobat 2.1% 8:51.67 4 99 666 32.8M 26.3M 17.6M
262M
480 Finale 200 2.1% 0:13.80 6 178 510 82.5M 40.3M 118M
343M
483 Microsoft 1.5% 0:06.02 6 112 841 56.4M 63.2M 88.4M
398M
0 kernel_tas 0.8% 3:33.25 38 2 320 1.98M 0K 62.7M
756M
263 mozilla-bi 0.4% 2:07.41 10 201 422 13.6M 14.3M 24.8M
366M
93 Extensis S 0.4% 2:25.12 2 119 213 3.74M 9.12M 14.9M
175M
83 SystemUISe 0.3% 1:59.42 2 234 251 4.99M 10.0M 5.71M
161M
260 InDesign C 0.1% 1:14.34 1 90 725 19.5M 22.9M 30.4M
237M
66 ATSServer 0.0% 0:27.45 2 131 841 4.18M 19.7M 10.4M
194M
95 PopChar X 0.0% 0:20.79 3 80 153 1.23M 12.3M 2.94M
183M
101 Microtek S 0.0% 0:19.98 1 113 172 1.00M 7.43M 10.1M
144M
96 Microsoft 0.0% 0:11.65 2 81 110 1.05M 9.43M 2.49M
142M
481 MIDIServer 0.0% 0:00.20 4 84 53 488K 1.15M 1.61M
30.3M

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-06 13:29

> 9,74 GB tilgængelig ud af 55,89.

Det er ok

> Efter at have åbnet 3 større programmer sig Terminal som vist nedenfor.

Det giver ikke nogen interessante informationer, idet programmerne er
passive. Du skal overvåge outputtet næste gang du oplever maskinen "går
i stå".

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-06 16:06

> Det er ok

> Det giver ikke nogen interessante informationer, idet programmerne er
> passive. Du skal overvåge outputtet næste gang du oplever maskinen "går
> i stå".

Ja, det regnede jeg også med. Så det vil jeg huske.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-03-06 16:56

Du har naturligvis checket:
Kabler?
Batterier/strømforsyning?
At sender/modtager kan se hinanden uhindret?

mvh. Mikael Kern

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-06 12:00

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Du har naturligvis checket:
> Kabler?
> Batterier/strømforsyning?
> At sender/modtager kan se hinanden uhindret?
>

> mvh. Mikael Kern

Ja.

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-06 23:37

Hej Ove Steen

> Hvad angår Logitechs software, så er den meget ustabil - både til OS
9.x og X, så det er nok en god idé at opdatere til nyeste version.
- Bruger du genopladelige batterier til din mus? - Så skal du vælge
batterier med højest mulig kapacitet.
- Endelig kan det jo være selve kontakten i musen, der 'hænger' lidt. -
Det virker jo som om den ikke slipper igen, når du har klikket. - Har du
prøvet andre trådløse Logitech mus?

Mht. pegepladen, så mener jeg at kunne huske, at der er nogle G4, der
har det problem. - Har du seneste firmware på din PB?

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-06 01:18

> Hvad angår Logitechs software, så er den meget ustabil - både til OS
> 9.x og X, så det er nok en god idé at opdatere til nyeste version.

Jeg går ud fra, at det Logitechs SW til mus, du taler om.

Jeg har en fire år gmamel Trackman Wheel. Installerede SW'en da jeg fik
musen. Har aldrig rørt det siden - vist heller opdateret det. Det synes
jeg da, er vældig stabilt.

Men dermed ikke være sat, at du kan have haft uheldige oplevelser med
anden museblødvare fra Logitech

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-06 01:33

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg går ud fra, at det Logitechs SW til mus, du taler om.

Både til mus og keyboards...

> Jeg har en fire år gmamel Trackman Wheel. Installerede SW'en da jeg fik
> musen. Har aldrig rørt det siden - vist heller opdateret det. Det synes
> jeg da, er vældig stabilt.

Den 'almindelige' eller den optiske? - Jeg har aldrig hørt om problemer,
når det gælder den gamle model, derimod er der problemer med den nye
optiske...

> Men dermed ikke være sat, at du kan have haft uheldige oplevelser med
> anden museblødvare fra Logitech

Deres software er da blevet bedre, men stadig ikke godt nok efter min
mening...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-06 08:43

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Den 'almindelige' eller den optiske? - Jeg har aldrig hørt om problemer,
> når det gælder den gamle model, derimod er der problemer med den nye
> optiske...

Jeg tror du er relativt ene med dine oplevelser mht Logitech mus.

> Deres software er da blevet bedre, men stadig ikke godt nok efter min
> mening...

Den virker fint, men den er slet ikke nødvendig - Alle knapper er
tilgængelige med mac OS X's egen HID driver.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-03-06 16:32

> Jeg tror du er relativt ene med dine oplevelser mht Logitech mus.

> Den virker fint, men den er slet ikke nødvendig - Alle knapper er
> tilgængelige med mac OS X's egen HID driver.

Min mus hedder "Optical Chordless Mouse".

Ove Steen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-03-06 17:43

> Den 'almindelige' eller den optiske? - Jeg har aldrig hørt om problemer,
> når det gælder den gamle model, derimod er der problemer med den nye
> optiske...

Det er den "almindelige" (altså mer eller mindre "mekaniske").

Ref. tråden: Musen genopstår

--
Mich.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-03-06 13:51

> [...]

> Det sker jævnligt, at min mus går død. Jeg bruger en trådløs Logitech og
> tastatur. Men det gælder også pegepladen på min PB G4.

Jeg kender ikke svaret. Når jeg har oplevet det, skyldes det Safari
kører med en webapplikation der får min iBook til at svede, og intet
virker som forventet.

Løsningen har derfor været at lukke for min browser.

Eksempelvis kan museproblemerne komme når jeg besøger en webside med en
søgefunktion der returnerer med tomme værdier.

Flemming Rubini