Ændre Æble + F til et andet program
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 19:20

Hej,

Jeg bliver haglet ned af Tiger-brugerne på jobbet fordi de aldrig
kan finde noget som helst med Spotlight, eller rettere så finder
den som regel så meget, at det er umuligt at skabe sig et bare
nogenlunde fornuftigt overblik over søgeresultatet, og da det ikke
ændrer det store ved at skrue på indstillingerne under Spotlight
inde i Systemindstillingerne, er jeg nu på jagt efter alternativer.

Har fundet programmet EasyFind, som umiddelbart ser ud til at være
ok, men kan jeg mon pege Æble + F hen på det program i stedet og i
så fald hvordan?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-02-06 22:30

> [...]
>
> Har fundet programmet EasyFind, som umiddelbart ser ud til at være
> ok, men kan jeg mon pege Æble + F hen på det program i stedet og i

Ikke helt et svar på dit spørgsmål, men jeg faldt lige over denne
artikel om et Spotlight-udvidende program:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060228110256821

~ Jørgen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 23:29

Jørgen Tietze skrev:

> Ikke helt et svar på dit spørgsmål, men jeg faldt lige over denne
> artikel om et Spotlight-udvidende program:
>
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060228110256821

Tak for tippet, men det er sådan set ikke endnu flere
indstillingsmuligheder, vi har brug for. Snarere tværtimod.

De savner Æble + F fra Panther, hvor man blot kunne skrive et
søgeord og så fandt den bare det, man skulle bruge i løbet af
nul komma fem.

Med Æble + F i Tiger finder den en hulens masse, men sjældent
det, man søger. At ændre på indstillingerne for Spotlight inde
i Systemindstillinger gør hverken fra eller til, så det er ret
svært for mig at komme med modargumenter til deres brok, for
jeg hader Spotlight mindst lige så meget, som de gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 01-03-06 08:42

> Med Æble + F i Tiger finder den en hulens masse, men sjældent
> det, man søger.

Nej og det er så netop her at muligheden for eksempelvis at søge på et
eksakt ord som "du" i stedet for at søge på alle ord der begynder med
"du". Netop indsnævring af spotlights søgemekanisme er hvad artiklen
beskriver, men det kan godt være at det foreslåede program som løsning
på problemet er for omfangsrigt.

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:19

> [...]

> Har fundet programmet EasyFind, som umiddelbart ser ud til at være
> ok, men kan jeg mon pege Æble + F hen på det program i stedet og i

Systemindstillinger -> Tastaur & Mus -> TastaturGenveje

Hvis Easy Find tilbyder sig som "Service" kan du redigere dens genvej
med programmet "Service Scrubber".

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 23:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvis Easy Find tilbyder sig som "Service" kan du redigere dens
> genvej med programmet "Service Scrubber".

Jeg har ikke noget, der hedder 'Service' eller 'Tjeneste', som
det vel hedder på dansk derinde, så det gør den desværre ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 23:32

> Jeg har ikke noget, der hedder 'Service' eller 'Tjeneste', som
> det vel hedder på dansk derinde, så det gør den desværre ikke.

Du skal lige hitte ud af hvad Services er, det er ret smart. Services
er funktioner fra diverse programmer som tilbydes globalt så de kan
tilgås fra ethvert GUI program.

Programnavn-menu'en > Services -> en masse emner.

Services = Tjenester

Fra : Terje Kleverud

Dato : 01-03-06 09:08

Jeg ville vurdert File Buddy som et alternativ, selv om denne ikke kan
søke i "file contents", og heller ikke er gratis.
File Buddy kan f.eks. aktiviseres med Kommando+Alt+F.

Windstorm Software sitt program "MoRU" virker også interessant. Deres
løsning viser kanskje hvordan Spotlight burde være laget fra Apples
hånd?....
<http://www.windstormsoftware.com/wssw/index.html>

> Hvis Easy Find tilbyder sig som "Service" kan du redigere dens genvej
> med programmet "Service Scrubber".

Easy Find tilbyr faktisk tjenestene "Find Selection..." samt "Find In
Path..." i Services-menyen. Med "Service Scrubber" blir det da en enkel
sak å legge inn snarveien Shift+Kommando+F for å aktivisere Easy Find og
de-aktivisere tilsvarende snarvei for Spotlight.

Jeg er enig med Morten i at Services er smart. Men menyen blir mye mer
brukervennlig etter en god omgang med "Service Scrubber"

--
Terje K

«Gjør det enklest mulig. Dog ikke enklere.» (A. Einstein)