EyeTV
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 26-02-06 23:47

Hvor godt virker EyeTV?

For tiden bruger jeg en KiSS DP-558 som video harddiskrecorder, men jeg
er ærlig talt træt af det. Det er bestemt ikke et fejlfrit produkt, og
konvertering og redigering af de .vob-filer den lagrer videoerne som, er
både besværlig og træls. Dertil kommer, at dens netværksdel fungerer
ualmindeligt langsomt, så overførsel af video via FTP er noget af en
femårsplan.

Så var det jeg tænkte på EyeTV. Hvor godt et alternativ ville det være,
f.eks. sammen med en MacMini? (Jeg har lige købt én - jeg kunne ikke
lade være, selvom det nu er min 4. Mac i hjemmet...) Det skal kunne
fungere 100% ligesom en harddiskrecorder - jeg tænkte at stille Mini´en
op ved siden af fjernsynet. Kan jeg afspille video direkte fra Mini´en
til fjernsynet i god kvalitet? Er det nemt at klippe i og konvertere
videoer, f.eks. til iPod? Fungerer EPG´en med danske kanaler? Og er der
i det hele taget andet jeg skal tænke på, inden jeg i irritation sælger
DP-558´eren til højestbydende og deponerer såvel min tillid som
videomæssige fremtid hos Elgato?

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-06 01:04

Lars Kristian Sørensen <lars@nospamlarsonline.dk> wrote:
> Hvor godt virker EyeTV?

Det virker fint til det det er beregnet til: PVR, timeshift, liveTV og
klipning i MPEG_TS.

> [...]
> fungere 100% ligesom en harddiskrecorder - jeg tænkte at stille Mini´en
> op ved siden af fjernsynet. Kan jeg afspille video direkte fra Mini´en

mja... hvis det er et gammeldags interlaced TV skulle det være muligt.
Til et LCD TV der er progressive scan og hvor PAL signalet skal
skaleres op til eks 1280*720 bør du glemme den tanke. Ved afspilning
af 6Mbit MPEG interlaced som skal deinterlaces bruger eyeTv +40% CPU
tid på en PowerMac G5 når jeg vælger progressive scan som deinterlace
metode.

> Er det nemt at klippe i og konvertere videoer, f.eks. til iPod?

Ja men det tager laaaaang tid at lave 264H filer på en mini - sikkert
længere tid end du gider.

> Fungerer EPG´en med danske kanaler?

Nope... og vil formegenlig aldrig komme til det.

> Og er der
> i det hele taget andet jeg skal tænke på, inden jeg i irritation sælger
> DP-558´eren til højestbydende og deponerer såvel min tillid som
> videomæssige fremtid hos Elgato?

Hvis det skal være nemt og godt skal du købe en rigtig harddiskrecorder.

Hvis det skal være lækkert, smart og godt, skal du købe en PC og lægge
mythTV eller MCE på den (forvent ikke det er nemt at få det til at
fungere godt, heller ikke med MCE)

Hvis det skal være Mac er der ingen vej uden om eyeTV. Desværre er
eyeTV /kun/ PVR software, dvs ingen DVD afspilning, EPG eller en
brugerflade der egner sig til TV. Dual tuner løsninger er heller ikke
understøttet. Derudover koster EyeTV det samme som en hel PC med
tunerkort.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-02-06 23:51

> [...]
> brugerflade der egner sig til TV. Dual tuner løsninger er heller ikke
> understøttet. Derudover koster EyeTV det samme som en hel PC med

Hm - lyder som om jeg skal beholde KiSS´en lidt endnu. EyeTV er vist
endnu for primitivt, hvis jeg læser dig ret. Men det mest irriterende
er, at det ikke er til at klippe i .vob-filerne på Mac, så man kan få
fjernet reklamer, ekstra tid i start og slut osv. Først skal de
konverteres (tager en krig), så kan man klippe dem, og så skal de
konverteres igen i forbindelse med brændingen. Damn!

Var der en lidt nemmere måde, ville jeg være glad...

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Morten Skriver

Dato : 28-02-06 06:41

On Mon, 27 Feb 2006 23:51:01 +0100, Lars Kristian Sørensen wrote:

> [...]
> konverteres (tager en krig), så kan man klippe dem, og så skal de
> konverteres igen i forbindelse med brændingen. Damn!

Har du prøvet MPEG Streamclip ?

Dette program bruger jeg på min mac-mini til at redigerer de
vob-filer som min Kiss-boks laver. Den kræver Quicktime MPEG2
licens.

http://www.alfanet.it/squared5/mpegstreamclip.html

/Morten

--
Morten Skriver, CCIE #15804

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 02-03-06 00:14

Morten Skriver <morten@skriver.dk> wrote:

> Har du prøvet MPEG Streamclip ?
>
> Dette program bruger jeg på min mac-mini til at redigerer de
> vob-filer som min Kiss-boks laver. Den kræver Quicktime MPEG2
> licens.

Ja, se dét var jo noget, man kunne bruge til noget! Sådan et program har
jeg ledt efter i lang tid. Tusind tak skal du have!

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-02-06 13:38

Lars Kristian Sørensen wrote:
> Hvor godt virker EyeTV?
>
> For tiden bruger jeg en KiSS DP-558 som video harddiskrecorder, men jeg
> er ærlig talt træt af det.

Jeg føler med dig. Jeg har selv haft en som jeg endte med at returnere
og få pengene tilbage. Den levede simpelthen ikke op til det den skulle.
Lyd og billede ude af sync. Mistede forbindelse til netværk hele tiden,
slettede lige pludseligt hele filoversigten osv. osv.

Jeg har ikke nogle erfaringer med EyeTV, men kan som Morten også gør
anbefale at kigge på en (og nu nærmer det sig blasfemi her i gruppen -
men Apple kunne sgu bare have taget sig sammen og leveret det
mediacenter lidt tidligere) PC med Windows Media Center Edition. Det
virker og der er dansk EPG. Det er selvfølgelig lidt irriterende at den
optager alting i et tåbeligt MS format, men jeg har svært ved at se
bedre alternativer pt.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-06 15:36

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> [...]
> men Apple kunne sgu bare have taget sig sammen og leveret det
> mediacenter lidt tidligere) PC med Windows Media Center Edition. Det

At det "virker" er måske lidt af en overdrivelse. Der er alvorlige
problemer med opløsningen og tearing på iterlaced skærme, og bitraten på
optagelserne er sat temmeligt lavt - uden mulighed for at ændr på det
i interlaced modus. Derudover er MCE uden en MPEG2 decoder hvilket
forkommer tåbeligt.

> Det er selvfølgelig lidt irriterende at den
> optager alting i et tåbeligt MS format, men jeg har svært ved at se
> bedre alternativer pt.

Den optager da i MPEG2 - Hvis det er "mærkeligt" skyldes det sikkert
at det er en strem, det er EyeTV's optagelser iøvrigt også.

Pt findes der efter min mening ingen komplette Medie Center løsninger
der virker uden problemer og tilbyder tilfredstillende kvalitet
"out-of-the-box". såvel MCE som MythTV kræver dimseri...

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-02-06 16:57

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> optagelserne er sat temmeligt lavt - uden mulighed for at ændr på det
> i interlaced modus. Derudover er MCE uden en MPEG2 decoder hvilket

ok, jeg skulle måske have skrevet at det virker i det setup jeg har
brugt det på (standard Dell PC med hauppage tunerkort og et ældre B&O
fjernsyn). Det er ikke uden fejl og MCE delen kan også en enkelt gang
imellem gå ned. Det er dog stadig det mest brugervenlige og stabile jeg
har prøvet.

Jeg håber selvfølgelig at Apple lancerer en Mac mini mediecenter i
morgen, så vil jeg da kaste mig over den - men indtil de har noget
konkret synes jeg MS' bud er ganske ok. Jeg synes også det giver god
mening at rose MS når de nu endelig laver noget der på nogle fronter
virker bedre end konkurrenternes bud.

Det gavner mig og andre forbrugere bedst hvis Apple bliver presset lidt
til at lave bedre produkter.

> [...]
> der virker uden problemer og tilbyder tilfredstillende kvalitet
> "out-of-the-box". såvel MCE som MythTV kræver dimseri...

Tjo. Hvis man selv installerer det på en maskine, men hvis man køber en
færdigkonfigureret MCE maskine er det da begrænset hvad man skal rode med.

... men altså, lad os nu få den mediacenter maskine fra Apple i morgen

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-02-06 19:38

> [...]
> optagelserne er sat temmeligt lavt - uden mulighed for at ændr på det
> i interlaced modus. Derudover er MCE uden en MPEG2 decoder hvilket

(Morten har været med til at rode med mit meida center med MCE...)
Efter at have rodet mere med det, har jeg fundet ud af, at optagelser
i bedste kvalitet står ganske flot. Det er meget tæt på live TV, men
fylder så også 8 Mbps. Problemet er at få et godt billede fra MCE til
mit CRT TV, og det er endnu ikke rigtigt lykkedes, men hvis jeg går
via min Xbox 360, så får jeg et flot billede.

Via Xbox 360 står Live TV også godt og der er nærmest ikke nogen
problemer med tearing. Ganske kort kan man sige, at optagelser i MCE
er fuldt ud acceptable og meget tæt på Live TV, men Live TV via MCE er
knapt så godt, og det er lidt åndet når man nu gerne vil have alt til
at gå gennem MCE:

> Den optager da i MPEG2 - Hvis det er "mærkeligt" skyldes det sikkert
> at det er en strem, det er EyeTV's optagelser iøvrigt også.

Det er pakket ind i et tåbeligt MS-format med endelsen .ms-dvr. Det
kan ikke afspilles i MPlayer eller VLC, men skal strippes af et eller
andet program på Windows først. Det har jeg endnu ikke eksperimenteret
med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-06 16:11

> [...]

> Lyd og billede ude af sync. Mistede forbindelse til netværk hele tiden,
> slettede lige pludseligt hele filoversigten osv. osv.

hvad firmware version kørte du med ?

Jeg har selv en og er meget tilfreds ... især EPG funktionen er det hele
værd ...

/thomas

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-02-06 16:49

Thomas von Hassel wrote:

> hvad firmware version kørte du med ?
>
> Jeg har selv en og er meget tilfreds ... især EPG funktionen er det hele
> værd ...

Jeg kan ikke helt huske det. Kan den have heddet 1.1.1 eller sådan
noget? Ihvertfald var det den nyeste man kunne få på det tidspunkt. Det
kan være der er sket forbedringer siden, men efter at have haft 3
DP558'ere hjemme med nye spændende fejl hver gang synes jeg ikke at jeg
havde lyst til at være beta-tester længere

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-06 16:50

> [...]

> DP558'ere hjemme med nye spændende fejl hver gang synes jeg ikke at jeg
> havde lyst til at være beta-tester længere

Jeg kører 1.1.4 nu, og bortset fra at FTP adgang stadig er røvlangsomt,
så synes det kører ganske udemærket ..

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-02-06 23:51

> Jeg kører 1.1.4 nu, og bortset fra at FTP adgang stadig er røvlangsomt,
> så synes det kører ganske udemærket ..

Ja, ja - hvis man ser bort fra, at der nemt går ged i harddiskens
filsystem. Lige nu kan jeg f.eks. ikke komme til at lave den sidste
firmware-opgradering, før jeg har resettet harddisken. Og så kan man
ikke redigere i .vob-filer på en mac overhovedet (QuickTime Pro med
Mpeg2 codec´et kan kun behandle dem uden lyd), og der er i øvrigt ikke
er værktøjer i KiSS´en til at gøre det heller.

Jeg gider den ikke rigtig mere - men synes på den anden side heller
ikke, at EyeTV lyder helt lovende.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 08:56

> [...]
> Mpeg2 codec´et kan kun behandle dem uden lyd), og der er i øvrigt ikke
> er værktøjer i KiSS´en til at gøre det heller.

du skal demuxe dem først.

> Jeg gider den ikke rigtig mere - men synes på den anden side heller
> ikke, at EyeTV lyder helt lovende.

EyeTV er så mænd fint, det er bare ikke mediecenter SW, men blot PWR
SW - og så er der ligge det med dansk EPG.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-06 11:01

> du skal demuxe dem først.

eller smide dem direkte igennem ffmpegX ... works for me..

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 20:42

> eller smide dem direkte igennem ffmpegX ... works for me..

den demuxer :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-06 14:12

> den demuxer :)

tja, tjo, jeg laver dem til Xvid/DivX avi'er ... om den demuxer først er
jeg ikke klar over .. jeg tror det ikke :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-06 08:48

> tja, tjo, jeg laver dem til Xvid/DivX avi'er ... om den demuxer først er
> jeg ikke klar over .. jeg tror det ikke :)

det gør den

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-02-06 23:51

> Jeg har selv en og er meget tilfreds ... især EPG funktionen er det hele
> værd ...

Ja, dét er fedt! Det kan man næsten ikke undvære. Alene dét er grund nok
til ikke at basere sig på EyeTV, synes jeg. Jeg ved ikke hvor mange
gange jeg har været afsted, og så pludseligt er kommet i tanker om et
program, jeg gerne ville have set. Så griber man mobilen, logger ind på
EPG´en og sender besked hjem til KiSS´en om at optage. Fikst.

Men resten af maskinen er jeg jo så ikke så vild med...

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Bruno

Dato : 27-02-06 18:17

> [...]
> f.eks. sammen med en MacMini? (Jeg har lige købt én - jeg kunne ikke
> lade være, selvom det nu er min 4. Mac i hjemmet...)

Skal man tro de seneste rygter vil Apple præsentere en Intel basseret
Mini i dag!

Så hvis du kan skal du måske overveje og retuneret tingesten, vente lidt
og så købe en ny Mini.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-06 21:16

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Skal man tro de seneste rygter vil Apple præsentere en Intel basseret
> Mini i dag!

> Så hvis du kan skal du måske overveje og retuneret tingesten, vente lidt
> og så købe en ny Mini.

Jeg tror du får svært ved overhovedet at bestille en mini. I Frankrig
blve en kunde med en større ordre afvist i sidste uge. Derudover har
selv dnaske forhandlere, sat prisen ned de seneste uger (efter at 28/2
event'en blev annonceret). Jeg tror dog ikke på en mediecenter mini
med nogen form for tuner, men blot en T1300/945G mini.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-02-06 23:51

> [...]

> Mini i dag!
>
> Så hvis du kan skal du måske overveje og retuneret tingesten, vente lidt

Don´t think so... Jeg har fået den svine billigt, så jeg beholder den
nok under alle omstændigheder. Desuden kan man altid bruge en Mac
til...

Lars Kr. Sørensen
musiker