Crucial i UK inkl. Dansk moms ?!
Fra : Søren

Dato : 26-02-06 15:38

Er det bare mig, eller er det noget nyt at Crucial ved bestilling pludseligt
er begyndt at pålægge dansk moms ???

Det er da ikke nødvendigt, og fjerner jo hele fidusen ved at handle via
www.crucial.com/uk

Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as
Fiat Seicento Sporting Abarth

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-02-06 15:49

Søren - soren1967@gmail.com on 26/02/06 15:37 wrote:

> [...]
> er begyndt at pålægge dansk moms ???
>
> Det er da ikke nødvendigt, og fjerner jo hele fidusen ved at handle via

Hvis deres salg til DK overskrider en hvis grænse (mener det er 280000
kr/år) skal de opkræve dansk moms.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Søren

Dato : 26-02-06 15:57

On 26/02/06 15:49, in article C0277E85.70D75%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> Hvis deres salg til DK overskrider en hvis grænse (mener det er 280000
> kr/år) skal de opkræve dansk moms.

Ok... (sygt, men det er vel endnu en af Danmarks undtagelser...)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 16:33

Søren <soren1967@gmail.com> wrote:

> Ok... (sygt, men det er vel endnu en af Danmarks undtagelser...)

Næppe. Eksemeplvis www.thomann.de (musikbiks) har flere indgange til
deres webshop afhængigt af hvilket land man bor i. Således betaler man
21% moms hvis man bor i Irland mens danske og svenske kunder betaler
25%.

Men det må jo så også betyde at afgiften tilfalder det land som kunden
bor i, hvilket jeg også finder mest rigtigt. (Og endnu bedre ville det
være at få momssatsen harmoniseret, så forretninger i EU får lidt mere
lige vilkår.)

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-06 17:23

Martin Bredthauer skrev:

> [...]
> deres webshop afhængigt af hvilket land man bor i. Således betaler man
> 21% moms hvis man bor i Irland mens danske og svenske kunder betaler

Som jeg fik det forklaret engang, så er det en mulighed, som
medlemslandene frivilligt kan vælge at benytte sig af. Det er ikke et
krav, at de skal forlange, at der bliver opkrævet moms i deres eget
land, når der købes varer i andre EU-lande. Der skulle også være to
bagatelgrænser, og Danmark har valgt den lave. Da jeg læste om det, var
det mit indtryk, at det ikke var en ordning, ret mange lande benytter
sig af. Måske fordi det ikke er den store fidus for borgere i mange
andre lande at handle i udlandet, da de kan købe det lige så billigt
hjemme. Dette skulle være et eksempel på, at politikerne endnu engang
har snydt os. Da de lokkede os til at stemme for det indre marked hed
det sig jo, at der så ikke ville være told og andre afgifter eller
besværligheder, når man skulle handle mellem EU-landene.

For nogle år siden slap man også for momsen, hvis man købte shareware i
USA f.eks. gennem KAGI. Men pludselig begyndte de også at opkræve dansk
moms. Der er altså sket et eller andet med reglerne på området.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-06 21:47

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> bor i, hvilket jeg også finder mest rigtigt. (Og endnu bedre ville det
> være at få momssatsen harmoniseret, så forretninger i EU får lidt mere

Det får de jo netop, når momssatsen er ens.

Ellers favoriseres dem der har en lav momssats.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 23:14

> Det får de jo netop, når momssatsen er ens.

Ja, hvis det var sådan for alle butikker i EU, men der er også mange som
blot opkræver tysk moms, og hvor man vel så smider pengene i den tyske
statskasse i stedet for den danske, som ellers pt. betaler mine ungers
skolegang og endda min og min kones løn som skolelærere.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-06 00:15

> [...]

> tyske statskasse i stedet for den danske, som ellers pt. betaler
> mine ungers skolegang og endda min og min kones løn som skolelærere.

Det er vel ulovligt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-02-06 01:08

> Det er vel ulovligt.

Nej, som flere andre også skriver så er der tale om nogle beløbsgrænser
i de forskellige EU lande som ikke må overskrides. Gør de det er der
tale om "fjernsalg" som så bevirker at der skal betales moms i det land
som køber bor i. (Man kan dog med fordel som dansk virksomhed med det
samme lade sig momsregistrere i købers land, som typisk har en lavere
moms end i DK, og dermed være mere konkurrencedygtig.)

http://shopping.jubii.dk/default_firmamoms.aspx

Der må vel så være tale om en vis firma-moral mht. om man lader danske
kunder købe med tysk moms eller ej. Thomann.de skriver selv:

---

"Ved salg i Tyskland, betaler vore kunder 16% tysk moms.

For leverancer til andre EU lande skal du iht. EU bestemmelserne betale
den moms, som er gældende i modtagerlandet (25% i Danmark). Dvs.
leverandøren (i dette tilfælde Thomann), som sender varen fra et land (i
dette tilfælde Tyskland) til et andet land, skal betale modtagerlandets
moms og evt. told, hvis beløbet overstiger en fastsat grænse (ca.
350.000 kr. pr. år).

Da vi er en professionel virksomhed, er vi registreret i flere EU-lande
og efterkommer disse landes regler og love. "

---

mens www.nettomusic.dk som faktisk har en butik i Randers blot anvender
et factoringselskab:

---

"Varer købt via denne hjemmeside faktureres og leveres af vores tyske
datterselskab.

SKY MUSIC
Musbeker Weg 47
D-24955 Flensburg-Harrislee

Al service og al garanti ydes af Nettomusic ApS.

SKY MUSIC er således alene et factoringselskab, der har lager og kontor
i Flensborgområdet.

Købte varer må enten afhentes på vor adresse i Tyskland efter nærmere
forudgående aftale eller sendes med transportør, som du selv vælger og
betaler direkte ved varens modtagelse.

Ønsker du at kunne afhente dine varer i Randers - eller at få den sendt
herfra - skal der betales dansk moms og derved bliver prisen ca. 10 %
højere end anført ud for hver enkelt vare."

---

Men nettomusic skal vel følge samme regler i tyskland som thomann.de med
grænsen på de kr. 350.000,- pr. år. Det tror jeg næppe de kan holde sig
under. Men der findes sikkert smuthuller som man kan bruge. Eks. at
skifte factoringselskab når grænsen er nået?!

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-02-06 16:05

> [...]

> er begyndt at pålægge dansk moms ???
>
> Det er da ikke nødvendigt, og fjerner jo hele fidusen ved at handle via

Det er bare dig. Og jo Crucial kan ikke slippe for dansk moms når salget
er over en bagatel grænse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 16:49

> [...]
> er begyndt at pålægge dansk moms ???

> Det er da ikke nødvendigt, og fjerner jo hele fidusen ved at handle via

Hvis deres salg til dk overstiger et vist beløb skal de opkræve dansk
moms.