Virus
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-02-06 09:26

I det seneste år er der registreret mere end 46.000 nye vira og andre
trusler.

På 5 år er der måske registreret een til OSX som måske kan installeres
på ens system og som måske kan være farlig og som måske kræver at
brugeren er en klovn.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-06 10:29

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> [...]
>
> På 5 år er der måske registreret een til OSX som måske kan installeres
> på ens system og som måske kan være farlig og som måske kræver at

Vil du komme med et bud på hvordan det kommer til at se ud nu hvor
iMac bliver en platform som x86 maskinkode virker på? :)

Fra : Isak Lyberth

Dato : 24-02-06 12:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Vil du komme med et bud på hvordan det kommer til at se ud nu hvor
> iMac bliver en platform som x86 maskinkode virker på? :)

Det er ligemeget hvilken processor den kører under. Det er styresystemet
og programmerne der er det afgørende, Du kan ikke tage en virus skrevet
til windows og afvikle den på en mac, ligesom du ikke kan tage et
windows program, som notepad eller word til windows og afvikle det på
mac, seslvom det er samme processor. Styresystemernes måde at håndtere
processoren på er forskellige. Du kan IKKE få en virus skrevet til
Windows der virker på MacOS, selvom MacOS kører på en intel processor.
Du kan MÅSKE få en virus der virker på et program som findes på begge
platforme - f.eks. Mozilla programmerne. Men det er ikke sikkert at en
fejl i et sådant program vil kunne udnyttes ens på begge platforme.

Hilsen Isak

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-02-06 12:21

> Vil du komme med et bud på hvordan det kommer til at se ud nu hvor
> iMac bliver en platform som x86 maskinkode virker på? :)

Ja - jeg vil enormt gerne kloge mig en hel masse.

Jeg har blot ingen dybtgående detail-viden udover at jeg ikke tror at
situationen vil ændre sig af den grund.

Men jeg vil da gerne se andre kommentarer til det spørgsmål.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 11:15

> Vil du komme med et bud på hvordan det kommer til at se ud nu hvor
> iMac bliver en platform som x86 maskinkode virker på? :)

Det kommer nok ikke til at betyde det helt store. Linux har jo længe
kørt på x86 og der er vira heller ikke det store problem.

--
Mvh Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-06 14:49

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det kommer nok ikke til at betyde det helt store. Linux har jo længe
> kørt på x86 og der er vira heller ikke det store problem.

Er det så grundstrukturen i Unix-delen, der gør udslaget?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 16:33

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Er det så grundstrukturen i Unix-delen, der gør udslaget?

Ja bl.a. det at brugerstyringen af hvem der må hvad er så grundlæggende
for hele systemet er medvirkende til at vira ikke "bare lige" kommer ind
hvor de kan gøre stor skade.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-06 21:45

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Ja bl.a. det at brugerstyringen af hvem der må hvad er så grundlæggende
> for hele systemet er medvirkende til at vira ikke "bare lige" kommer ind
> hvor de kan gøre stor skade.

Nej.

Problemet ligger i at i Windows NT/2000/XP har alt for mange kørt med
admininstratorrettigheder kombineret med programmer som eksekverer
kode alt for letsindigt, eller uchecket.

Standard unix har en sort hvid tanke gang. Er du root mådu alt.

Fra : Karl Antz

Dato : 26-02-06 22:02

> [...]
> kode alt for letsindigt, eller uchecket.
>
> Standard unix har en sort hvid tanke gang. Er du root mådu alt.

Og netop dér ligger, synes jeg i al fald, den store fordel i OS X:

Mellem alm. user og root er der et tredje lag, hvor du godt må
installere programmer mm, men stadig ikke har adgang til systemets
"ædlere dele".

Og vil du endelig være root - ja så er du nød til selv at finde ud af
hvordan.

For langt de fleste "almidelige" computerbrugere er det en mere sikker
måde at gøre tingene på ...

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 23:14

> Nej.

Nå!?

> [...]
> kode alt for letsindigt, eller uchecket.
>
> Standard unix har en sort hvid tanke gang.

Det var også ovenstående jeg, med mit manglende *nix sprog, forsøgte at
fremdrager som fordelen ved *nix frem for windows. Man får ikke så let
lov til at være root. Og er man root ved man det i modsætning til win
NT/2000/XP. (Det var det jeg kaldte god brugerstyring idet jeg blot
tænkte root som en bruger - superuser.)

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 16:48

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Er det så grundstrukturen i Unix-delen, der gør udslaget?

Det er primært active-X, mange åbne porte og ikke mindst
standart sikkerhedspolitikken (rettigheder) i windows der er
problemet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-06 21:42

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Det kommer nok ikke til at betyde det helt store. Linux har jo længe
> kørt på x86 og der er vira heller ikke det store problem.

Linux er betydeligt mere heterogen end OS X bliver.

Hvor mange tror du selv oversætter kernen?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 23:14

> Hvor mange tror du selv oversætter kernen?

Og pointen er så at maskinkoden kan afvikles direkte på processoren og
fordi kernen grundlæggende er "til at regne med" så er den sårbar for
angreb?!

Kan det lade sig gøre uden at brugeren aktivt skal give nødvendige
tilladelser?

Har det samme ikke også været muligt på PPC processoren?

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-06 00:12

> [...]

> Og pointen er så at maskinkoden kan afvikles direkte på processoren og
> fordi kernen grundlæggende er "til at regne med" så er den sårbar for

Ikke så meget kernen, men mere de applikationsprogrammer der skal til
at ave bufferoverflows så man kan nkomme til at kalde kernen.

> Kan det lade sig gøre uden at brugeren aktivt skal give nødvendige
> tilladelser?

Kernen ja.

Der er nok behov for en flertrinsraket hvor den første smider koden
ind og så venter den på fx en sudo der ikek er udløbet.

Jeg gider ikke tænke på præcis hvordan, men blot konstnatere at OS X
er meget mere homogen end de 117 forskelige linuxdistributioner der er
udbredt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-02-06 01:08

> Ikke så meget kernen, men mere de applikationsprogrammer der skal til
> at ave bufferoverflows så man kan nkomme til at kalde kernen.

Men på den måde har Mac'ens OS jo hele tiden været homogen og fra og med
OS X har kernen været kendt opensource. Er det hele blevet så meget
lettere af skiftet fra PPC til x86?

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-06 06:27

> [...]

> Men på den måde har Mac'ens OS jo hele tiden været homogen og fra og med
> OS X har kernen været kendt opensource. Er det hele blevet så meget

Næh, men det er nu muligt at have _EN_ stump maskinkode istedet for en
x86 og en PowerPC, som så hitter ud af hvor den er og hvad den kan.

Det er naturligvis rene spekulationer :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 10:24

> [...]

> På 5 år er der måske registreret een til OSX som måske kan installeres
> på ens system og som måske kan være farlig og som måske kræver at

Og?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-02-06 12:21

> Og?

Og hvad? Forklar dig mand!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 14:25

> Og hvad? Forklar dig mand!

Dit indlæg indeholder blot et par konstateringer, som ingen kan
indvende noget imod. Det forholder sig ikke til fremtiden hvorfor
"og?" er det eneste kommentar man kan knytte til det.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-02-06 18:16

> Dit indlæg indeholder blot et par konstateringer, som ingen kan
> indvende noget imod. Det forholder sig ikke til fremtiden hvorfor
> "og?" er det eneste kommentar man kan knytte til det.

Virkeligheden modsiger dig, hvilket ses i den paralelle tråd. Hvis du
mener at det er så ligegyldigt for dig kan du jo bare springe over...

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 19:53

> Virkeligheden modsiger dig, hvilket ses i den paralelle tråd.

Hvordan? Det er da ikke fordi du har formuleret en probelmstilling,
hvad der er normalt når man starter en ny tråd.

> Hvis du mener at det er så ligegyldigt for dig kan du jo bare
> springe over...

Jeg forsøgte mig blot at forholde mig til dit indlæg uden
problemstilling. jeg kunne jo ikke vide om du ønskede en debat om
tallet 46000, klovne generelt eller sikkerhed.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-02-06 15:50

> Og?

Og (nu kommer den) ... samme dag skriver en sikkerheds- og
virus-analytiker Peter Kruse i JP under overskriften "VIRUS RAMMER
MACINTOSH" citat:

"Som Microsoft Windows-bruger har vi for længst lært at leve med truslen
fra ondsindet kode. Det er nærmest blevet en del af den samlede
oplevelse, når man surfer på nettet"

DET SKRIVER HAN FAKTISK!!!

Derefter kommer han med en helsides-spalte-af-den-brede-slags forklaring
på hvad han kalder "to kendte virus på en uge".

Han re-søsætter postulatet om, at det er Mac'ens ringe udbredelse der
gør den til et mindre interessant objekt at lave virus til.

Bortset fra det beskriver han (sandsynligvis) fuldstændigt korrekt de to
"ting" hhv. leap-a og inqtana-a. Den første bliver først aktiv når den
pakkes ud og koden køres (svarer til at man slikker på sin rå kylling
før den tilberedes), den anden er en java-baseret "proof of concept",
altså en laboratorievirus som iøvrigt også kræver brugerens godkendelse.

Som Mac-bruger skulle jeg selvfølgelig være begejstret for at få mine
problemer behandlet så grundigt selvom OSX er så lidt udbredt. Men det
virker mistænkeligt at 2 mulige virusser på en uge kan give så meget
spalteplads i sammenligning med 46.000 om året.

Ikke ET ord om, at styresystemets konstruktion er den væsentligste årsag
til de udeblevne virusangreb. Næh, for det ville jo kunne øge
tilslutningen til en sikker platform, hvilket ville gøre ham arbejdsløs.

Jeg ved godt at manden lever af at råbe "ulven kommer", men det her er
da for latterligt!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-06 19:32

> Og (nu kommer den) ...

Se det er jo en helt andre bolle på suppen