Fjerne bootoption fra en disk?
Fra : Isak Lyberth

Dato : 22-02-06 18:14

Jeg har lige fået en lacie mini disk til min mac mini.
Den booter jeg på nu, hvis ellers disken er nået at spinde op.
Det er nemlig ikke lige hver gang at den når det.
Hvis det ikke sker går mac'en bare videre til den interne disk
Det vil jeg gerne undgå, jeg vil gerne have at den ikke bruger den disk
hvordan gør jeg det?
Hvordan fjerner jeg systemet fra den indbyggede disk?

Hilsen isak

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-06 09:48

Isak Lyberth <isak@lyberth.com> wrote:
> [...]
> Hvis det ikke sker går mac'en bare videre til den interne disk
> Det vil jeg gerne undgå, jeg vil gerne have at den ikke bruger den disk

Den booter kun fra den disk fordi den er defineret som bootdisk i
NVRAM, eller fordi der IKKE er defineret en bootdisk i NVRAM.
Systemindstilling -> Startdisk, vælg den disk du vil boote fra.

> Hvordan fjerner jeg systemet fra den indbyggede disk?

sudo rm -rf /stil-til-whatever-du-ønsker-at-nuke

Hvis du blot vil ungå at den er bootbar kan du dimse med "bless". Læs
"man bless"

> Hilsen isak

Nogen speciel grund til at du ikke vil boote fra den interne disk?
eller er du glad for den langsomme og byggy FW bus der bruger masser
af strøm?

Fra : Isak Lyberth

Dato : 23-02-06 10:49

> Nogen speciel grund til at du ikke vil boote fra den interne disk?
> eller er du glad for den langsomme og byggy FW bus der bruger masser
> af strøm?

Jatak, Disken i en mac mini er jo den sløveste der findes, og vil derfor
gerne boote på den eksterne. Systemet kører hurtigere og det virker
upåklageligt, lige bortset fra at den er lang tid om at starte op, og
derfor starter på den interne disk

Hilsen Isak

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-02-06 11:36

Isak Lyberth <il@aarch.en.dk> wrote:

> [...]
> gerne boote på den eksterne. Systemet kører hurtigere og det virker
> upåklageligt, lige bortset fra at den er lang tid om at starte op, og

Sæt maskinen på vågeblus istedet for at lukke helt ned.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-06 14:35

> Jatak, Disken i en mac mini er jo den sløveste der findes, og vil derfor
> gerne boote på den eksterne.

Disken er muligvis hurtigere på den eksterne hvad angår accestid, men
ikke hvad angår througput eller belastning af CPU'en. ATA->FW400 broen
kan i medvind solskin osv max flytte 35MB/sek. Moderne 2,5" diske kan
sagtes følge med der.