Danish-English Dictionary?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 02:39

For vel godt et års tid siden var der et spørgsmål omkring
"Danish-English Dictionary" med en download henvisning. Egentlig et
ganske godt program i en snæver vending.

Findes det stadig - og i givet fald - hvor? - har googled og googled,
men kan ikke finde noget.

Findes der andre dictionaries til andre sprog i samme 'serie' så at
sige. - Jeg er specielt interesseret i DA-NO, DA-SWE, DA-GE, DA-FR,
DA-HE, DA-AR, DA-PL - evt. EN-AR og EN-HE.

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Gyzzo

Dato : 19-02-06 03:47

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> ganske godt program i en snæver vending.
>
> Findes det stadig - og i givet fald - hvor? - har googled og googled,

Værsgo:

http://www.aktivdata.dk/Downloads/Danish-English_Dictionary.zip

--
Rune

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 16:36

Hej Gyzzo

Mange tak!
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-06 12:43

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> ganske godt program i en snæver vending.

> Findes det stadig - og i givet fald - hvor? - har googled og googled,

Nej det findes ikke længere. Grunden er at programmet er ulovligt,
fordi ham der skrev det har tyvstjålet ordlisten fra Gyldendahls
dansk-engelsk og engelsk-dansk ordbog.

> Findes der andre dictionaries til andre sprog i samme 'serie' så at
> sige. - Jeg er specielt interesseret i DA-NO, DA-SWE, DA-GE, DA-FR,
> DA-HE, DA-AR, DA-PL - evt. EN-AR og EN-HE.

Af indlysende grunde: nej.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-06 12:54

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Nej det findes ikke længere. Grunden er at programmet er ulovligt,
> fordi ham der skrev det har tyvstjålet ordlisten fra Gyldendahls
> dansk-engelsk og engelsk-dansk ordbog.

Det lyder som om det er tiden til at Blindesamfundet lobbyer Gyldendal
til at lave en version der er alment tilgægneligt.

Jeg kiggede lidt på den Nudansk Ordbog jeg købte for et par år siden,
og det var "bare" en passwordbeskyttet Accessdatabase.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Bruno

Dato : 19-02-06 13:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det lyder som om det er tiden til at Blindesamfundet lobbyer Gyldendal
> til at lave en version der er alment tilgægneligt.

Der findes et program der netop gør mange danske ordbøger tilgængelige
for blinde og svagsynede, programmet understøtter eksempelvis rigtig
mange af Gyldendals ordbøger dog findes det kun i en Windows udgave.

Kontakter man Dansk Blindesamfund eller IBOS, så kan man sikkert sagtens
få en kopi.

> Jeg kiggede lidt på den Nudansk Ordbog jeg købte for et par år siden,
> og det var "bare" en passwordbeskyttet Accessdatabase.

Ja, billigversionerne af ordbøgerne er temmeligt primitive. Det ændre
dog ikke på at indholdet har krævet meget arbejde og producere, så det
er ikke en undskyldning for og kopiere indholdet.

Mvh

Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-06 17:42

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> Ja, billigversionerne af ordbøgerne er temmeligt primitive. Det ændre
> dog ikke på at indholdet har krævet meget arbejde og producere, så det
> er ikke en undskyldning for og kopiere indholdet.

Det sagde jeg skam heller ikke.

Jeg ville heller ikke have spor imod at have en stor sort klump, bare
man nkunne KALDE den fra et programmeringssprog undner andet end
Windows.

Det er sjældent mine behov er det Gyldendal tror.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 17:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

Om det er tyvstjålet eller ej, så er den ihvertfald ikke identisk med de
røde DA-EN/EN-DA. - Ligner derimod mere Munksgaards Pocket Dictionaries,
men det er jo også Gyldendal nu...

> Det lyder som om det er tiden til at Blindesamfundet lobbyer Gyldendal
> til at lave en version der er alment tilgægneligt.

Der findes masser af talende ordbøger, men kun til Windows og et par
enkelte Linux systemer fra Freelang - faktisk til 38 forskellige sprog.
- Jeg véd så også, at en henvendelse til DBS omkring Mac, er det samme
som at sætte en rød klud foran en spansk kæmpetyr. - Bare man nævner
ordet 'Apple' eller 'Mac', bliver de stiktossede. - Det er vi flere, der
har måttet erfare.

> Jeg kiggede lidt på den Nudansk Ordbog jeg købte for et par år siden,
> og det var "bare" en passwordbeskyttet Accessdatabase.

Hm, så burde det da ikke være det store problem at 'portere' til Mac...
- Hvad med Politikens DA-EN/EN_DA, DA-TY/TY-DA og DA-FR/FR-DA - findes
de endnu? - så ville det måske være en god konkurrent. Nudansk Ordbog er
jo baseret på Dansk Retskrivningsordbog og altså ikke et 'Gyldendal
produkt', selvom Politikens forlag og Gyldendal jo samarbejder om en del
ting nu...

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 17:53

> Om det er tyvstjålet eller ej, så er den ihvertfald ikke identisk med de
> røde DA-EN/EN-DA.

De er nøjagtig identiske med De Røde, og det endda på komma og
semikolon. Men det er da rigtigt nok at de ikke er taget fra den
/nyeste/ Røde. Sikkert fra den gamle version til MacOS [Classic].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 18:15

Hej Per

Per Rønne wrote:

> De er nøjagtig identiske med De Røde, og det endda på komma og
> semikolon.

Ikke fra papirudgaven... - Har udg. fra 1988...

> Men det er da rigtigt nok at de ikke er taget fra den
> /nyeste/ Røde. Sikkert fra den gamle version til MacOS [Classic].

Den har jeg så til gengæld ikke, så det kan jeg ikke sige.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 18:21

> Ikke fra papirudgaven... - Har udg. fra 1988...

> Den har jeg så til gengæld ikke, så det kan jeg ikke sige.

Det er den jeg har kontrolleret efter med. Og da vi nu er inde på det,
har jeg lige åbnet denne udgave, og kan her se at det drejer sig om [i
dette tilfæde]: Dansk-Englsk. 1 Elektroniske udgave. © Gyldendal 1994.
Det tilsvarende må gælde for Engelsk-Dansk [ingen grund til at se efter
der].

Jeg har slet ikke papirudgaverne af Gyldendals Røde da-en, en-da, men må
»nøjes« med Gyldendals Store Røde, som jeg dog også har elektronisk. Og
så Oxford English Dictionary i 23 bind [dog på harddisken ...]
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-06 18:29

> [...]

> Om det er tyvstjålet eller ej, så er den ihvertfald ikke identisk med de
> røde DA-EN/EN-DA. - Ligner derimod mere Munksgaards Pocket Dictionaries,

Om du synes det "ligner" eller ej er ret ligegyldigt.

Forfatteren _har_ nappet ordlisten fra Gyldendahls dansk/engelske
ordbøger til Mac. (det gamle program fra Mac OS 7 dagene). Ordlisten
_er_ identisk med den.

Svar i øvrigt på den rette artikkel. Hvis du er forhindret af et
killfilter ku' du jo overveje at fjerne det.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 13:04

> Findes der andre dictionaries til andre sprog i samme 'serie' så at
> sige. - Jeg er specielt interesseret i DA-NO, DA-SWE, DA-GE, DA-FR,
> DA-HE, DA-AR, DA-PL - evt. EN-AR og EN-HE.

Da-ty-da og da-fr-da findes fra Gyldendal, men kun til Windows. Her kan
man også få da-en-da eller de store ordbøger: Vinterberg & Bodelsen +
Kjærulf Nielsen. Ordbøgerne kører »naturligvis« kun på Windows.

Men med de nye MacTel-maskiner kommer de snart også til at kunne køre
her. Fra MacOS X, gennem WINE eller VirtualPC version 8 - og husk på at
da der ikke skal emuleres en Intel-platform, så går det hurtigt her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 17:22

Hej Per

Per Rønne wrote:
> [...]

HHv. HE = hebraisk og AR = arabisk

> Da-ty-da og da-fr-da findes fra Gyldendal, men kun til Windows. Her kan
> man også få da-en-da eller de store ordbøger: Vinterberg & Bodelsen +
> Kjærulf Nielsen. Ordbøgerne kører »naturligvis« kun på Windows.

Ja, dem fandt jeg flere henvisninger til via Google. Der findes også en
del fra Amazon, men det er små rejseparleurs med max 8500 ord, så det
hjælper ikke i mere avanceret oversættelsesarbejde...

> Men med de nye MacTel-maskiner kommer de snart også til at kunne køre
> her. Fra MacOS X, gennem WINE eller VirtualPC version 8 - og husk på at
> da der ikke skal emuleres en Intel-platform, så går det hurtigt her.

Det er selvfølgelig rigtig nok, men det hjælper jo ikke, når de fleste
svagtseende og blinde, der bruger Mac, stadig er henvist til at bruge OS
9.x pga. den manglende omskrivning af div. handicaprelaterede programmer
til enten carbon eller cocoa.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 17:53

> [...]
> svagtseende og blinde, der bruger Mac, stadig er henvist til at bruge OS
> 9.x pga. den manglende omskrivning af div. handicaprelaterede programmer

Så vil de jo kunne bruge de tilsvarende programmer til Windows, på
MacTel maskinerne .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk